Träningstråden

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Allmän fråga till tråden.

Börjat om med träningen igen (började ju egentligen för 1,5 år sen men totaldog efter kraschen i fjol) och har för första gången på många år som mål att bygga lite. Har nu hamnat i flera diskussioner om kost och i första hand proteinets förträfflighet.

Det "sägs" att man ska käka ca 2g per kilo kroppsvikt, något jag personligen tycker låter orimligt mkt givet att det relevanta torde vara vad kroppen tar åt sig och inte vad man stoppar i sig. I en diskussion med en läkarstuderande så hävdar hon samtdiigt (med källa på det (tveksam kontext dock)) att 40-50 gram per dag räcker. Jag tyckte då att det lät väldigt märkligt att 50 gram skulle räcka lika bra till en 45 kilos balettdansös som till Mange Samuelson, hennes replik var att de har lika många celler i kroppen (återigen kändes det som en 1a årsstudents hybris talade mer än kunskap).

Hur är det egentligen? Och inte enligt infon från de som säljer proteinpulver och gymnördar som vinner placeboeffekt av det, utan enl. forskning och fakta.

Jag, som läste på enligt den gamla skolan, tycker ju att en gainer och byggardiet borde innehålla mer kolhydrater för att snabbt förse kroppen med den energi den behöver efter hård träning, och kunna "frakta" runt det protein kroppen behöver för ren uppbyggnad. Hur väl stämmer den tesen?

BCAA pratas det om också, och aminosyror som tillskott. Vad gör de egentligen, hur stort är egentligen behovet av tillskot i förhållande till vad en vettig kost ger osv?

Hjälp!

0,8g protein per kilo kroppsvikt är rekommenderat som en lägstagräns för att ej få proteinbrist. 2 gram/kg är för att vara säker på att maximera muskeluppbyggnaden.

Den här artikeln förklarar det bra.

En gainer är enligt mig helt värdelös. Det är protienpulver med oerhörda mängder "socker" i (eller mer korrekt; Maltodextrin). Grenade aminosyror (bcaa) och kompletta essensiella aminosyror (eaa)-tillskott är bara positivt, men frågan är hur stor skillnad det gör mot vanligt proteinpulver i långa loppet. Eller tillräckligt mycket protein ifrån vanlig mat.

Proteinpulver är ett smidigt, gott och billigt(!) sätt att få i sig tillräcklig mängd protein.

En diet med hög andel kolhydrater och låg andel fett (klassisk byggardiet) är enligt mig jättebra för träningen, då kolhydraterna gör att man orkar mer oftast. Det går absolut att träna med LCHF också, men majoriteten verkar uppleva att träningen går bättre och lättare med kolhydrater, inklusive mig.

Kolhydrater har ingenting med proteinet att göra. Proteinet stimulerar insulinutsöndringen maximalt utan kolhydrater ändå. Och kroppen tar hand om proteinet alldeles utmärkt utan kolhydrater.

Kolhydrater är jättebra för mycket och många saker. Men utav kolhydrater, fett och protein är det endast de två sistnämnda som är livsnödvändiga för människan. Trots att hjärnan behöver ca 100g glukos (kolhydrater) per dygn så kan den genom en omständig process ombilda protein till glokus.

Är jag tydlig eller virrade jag bort svaren bland all text?

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
KTM smc-r
0,8g protein per kilo kroppsvikt är rekommenderat som en lägstagräns för att ej få proteinbrist. 2 gram/kg är för att vara säker på att maximera muskeluppbyggnaden.

Den här artikeln förklarar det bra.

En gainer är enligt mig helt värdelös. Det är protienpulver med oerhörda mängder "socker" i (eller mer korrekt; Maltodextrin). Grenade aminosyror (bcaa) och kompletta essensiella aminosyror (eaa)-tillskott är bara positivt, men frågan är hur stor skillnad det gör mot vanligt proteinpulver i långa loppet. Eller tillräckligt mycket protein ifrån vanlig mat.

Proteinpulver är ett smidigt, gott och billigt(!) sätt att få i sig tillräcklig mängd protein.

En diet med hög andel kolhydrater och låg andel fett (klassisk byggardiet) är enligt mig jättebra för träningen, då kolhydraterna gör att man orkar mer oftast. Det går absolut att träna med LCHF också, men majoriteten verkar uppleva att träningen går bättre och lättare med kolhydrater, inklusive mig.

Kolhydrater har ingenting med proteinet att göra. Proteinet stimulerar insulinutsöndringen maximalt utan kolhydrater ändå. Och kroppen tar hand om proteinet alldeles utmärkt utan kolhydrater.

Kolhydrater är jättebra för mycket och många saker. Men utav kolhydrater, fett och protein är det endast de två sistnämnda som är livsnödvändiga för människan. Trots att hjärnan behöver ca 100g glukos (kolhydrater) per dygn så kan den genom en omständig process ombilda protein till glokus.

Är jag tydlig eller virrade jag bort svaren bland all text?

Mkt bra skrivet.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Men jag tänkte på 3000 kalorier/dygn? Har du ett Tungt kroppsarbete eller??
Jag äter ca 1300kcal/dygn och under en 9 veckorsperiod lyckades jag att minska mitt kroppsfett med 2,4% samt att lägga på 1,7% i muskler.
3000 låter otroligt mycket, men du känner din kropp bäst!!

Tips; http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=531969

Wow! Så lite kalorier hade jag svält på! Jag räknar inte men jag skulle gissa på att jag ligger snitt på 2000-2500 per dag) (räknar inte men kan räkna på ett ungefär i huvudet) och jag går ner i vikt, ganska mycket om jag inte svullar i godis mer än en dag i veckan.

3000 är väl inte så mycket för en tränade kille :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Wow! Så lite kalorier hade jag svält på! Jag räknar inte men jag skulle gissa på att jag ligger snitt på 2000-2500 per dag) (räknar inte men kan räkna på ett ungefär i huvudet) och jag går ner i vikt, ganska mycket om jag inte svullar i godis mer än en dag i veckan.

Jag käkar 3 stadiga mål, 2 mellanmål och gainer de dar jag tränar nu. Plus en del snask kvällstid och det obligatoriska jobbfikat (inkl. kaka). Jag har svårt att komma över 2700 trots att jag försöker trycka i mig nu när jag satsar på att bygga. Hur fan äter du egentligen? Enda dagarna jag närmat mig 3000 är när jag käkat pizza eller smörgåstårta typ, annars känns det helt sjukt mkt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag äter ca 1300kcal/dygn och under en 9 veckorsperiod

Det låter inte riktigt sunt. Kroppen behöver 12-1400 kcal per dag bara för sin basalmetabolism för att inte ta direkt skada, jag <180, >75kg, 32 år) behöver ca 1900 i "viloläge". De 12-1400 räknas utifrån att man i princip ligger still i en sjuksäng. Kombinerat med normalaktiv vardag och träning låter det halvt vansinnigt.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!

Det låter inte riktigt sunt. Kroppen behöver 12-1400 kcal per dag bara för sin basalmetabolism för att inte ta direkt skada, jag <180, >75kg, 32 år) behöver ca 1900 i "viloläge". De 12-1400 räknas utifrån att man i princip ligger still i en sjuksäng. Kombinerat med normalaktiv vardag och träning låter det halvt vansinnigt.

Tant är liten. :D :krama

Jag är 183cm, 88kg och 32år. Ingen koll på fett%, men den är inte alltför hög. Enligt div uträkningar på interwebz ska jag, för att ligga kvar i vikt, med den intensitet jag ligger på stoppa i mig 2900 kcal. Nu vill jag ju bulka/ligga på överskott för att inte beröva kroppen på något den behöver/vill ha. Iaf i år. Nästa år får det bli beach (lean). :D

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Oavsett syfte eller i syftet att få i sig tillräckligt med protein? :va

Mer eller mindre oavsett syfte. För proteinbehovet används med fördel ett proteinpulver utan den överdrivna mängden snabba kolhydrater. Har man svårt att gå upp i vikt så bör man välja en betydligt fetare mat att äta. och dricka. Till exempel välja röd mjölk. Dricker man en gainer så kommer man bli mätt och (ofta) äta mindre av den vanliga maten.

Även om man konditionstränar varje dag så kommer man hinna fylla upp förrådet av glukos (lagrad energi från kolhydrater som främst används som bräsle vid löpning) tills nästa dag med vanlig mat.
Godis fyller ungefär samma funktion som en gainer.
Vid styrketräning kommer man heller aldrig lyckas tömma förrådet till den grad att man måste få i sig snabba kolhydrater.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken

finns studier på människor ( killar ) som legat en längre tid på 700kcal/dag plus att dom dessutom tränat tungt och det har fungerat under en begränsad period mycket bra.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Mer eller mindre oavsett syfte. För proteinbehovet används med fördel ett proteinpulver utan den överdrivna mängden snabba kolhydrater. Har man svårt att gå upp i vikt så bör man välja en betydligt fetare mat att äta. och dricka. Till exempel välja röd mjölk. Dricker man en gainer så kommer man bli mätt och (ofta) äta mindre av den vanliga maten.

Även om man konditionstränar varje dag så kommer man hinna fylla upp förrådet av glukos (lagrad energi från kolhydrater som främst används som bräsle vid löpning) tills nästa dag med vanlig mat.
Godis fyller ungefär samma funktion som en gainer.
Vid styrketräning kommer man heller aldrig lyckas tömma förrådet till den grad att man måste få i sig snabba kolhydrater.

Jo, prottepulver kör jag både före och efter träningen för att garanterat ligga på ett överskott. Detta dricker jag med Åsens gammaldags mjölk (fetare än vanlig röd). Beroende på vad jag äter så försöker jag dricka mjölk (den som finns tillgänglig) även till maten.

Tipsen tidigare i tråden ang. ris, bulgur och potatismos är ju alla (till varierande grad) snabba kolhydrater precis som gainern.

Tanken för mig med gainern är ju just som ett komplement. Det där sista som gör att jag hamnar på ett överskott. Har så förbaskat svårt att äta stora portioner mat (på en sittning så att säga). Äter hellre mindre och oftare.

Sen har jag en ovanligt hög förbränning. Äter jag lunch på t.ex. Kalori så är jag hungrig efter 1-2h igen. Ofelbart. :crash

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
finns studier på människor ( killar ) som legat en längre tid på 700kcal/dag plus att dom dessutom tränat tungt och det har fungerat under en begränsad period mycket bra.

Lägger till en länk till Body Radio podcast om just det här ämnet.

Denna vecka gästas BODY Radio av Ola Wallengren, en av Sveriges främsta experter på kost och träning. Ola berättar bland annat hur han lyckades lägga på sig fantastiska 18 kilo muskler på 20 veckor, och hur han bemästrade konststycket att äta 900 kcal per dag och ändå öka i muskelmassa. Detta och mycket mer i ett faktaspäckat program!

http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio

Det är intressant och väl värt en timmes lyssnande.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Duude..

Jag backar! :)

Men svara på inlägget ovan med massa frågor som du säkert har grymma svar på också ;)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jo, prottepulver kör jag både före och efter träningen för att garanterat ligga på ett överskott. Detta dricker jag med Åsens gammaldags mjölk (fetare än vanlig röd). Beroende på vad jag äter så försöker jag dricka mjölk (den som finns tillgänglig) även till maten.

Tipsen tidigare i tråden ang. ris, bulgur och potatismos är ju alla (till varierande grad) snabba kolhydrater precis som gainern.

Tanken för mig med gainern är ju just som ett komplement. Det där sista som gör att jag hamnar på ett överskott. Har så förbaskat svårt att äta stora portioner mat (på en sittning så att säga). Äter hellre mindre och oftare.

Sen har jag en ovanligt hög förbränning. Äter jag lunch på t.ex. Kalori så är jag hungrig efter 1-2h igen. Ofelbart. :crash

Du kan inte jämföra ris, bulgur osv med maltodextrin.

Att vara hungrig betyder inte att du har hög förbränning. Och det skiljer inte alls många kalorier mellan en person som har jättehög ämnesomsättning och en som har jättelåg ämnesomsättning. Det är ungefär 600Kcal mellan varsin ända på skalan. Detta om man inte har någon sjukdom som påverkar. Hungerkänslan påverkas av många faktorer. Bland annat vad man äter, hur ofta man äter, och hur mycket man äter.

Jag rekommenderar att du dricker mer mjölk. Dricker en liter extra över dagen så spar du pengar och får i dig vettig dryck.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
En diet med hög andel kolhydrater och låg andel fett (klassisk byggardiet) är enligt mig jättebra för träningen, då kolhydraterna gör att man orkar mer oftast. Det går absolut att träna med LCHF också, men majoriteten verkar uppleva att träningen går bättre och lättare med kolhydrater, inklusive mig. ***

Måste bara sticka in att för mig är det helt tvärtom...Kört LCHF i dryga två år, satte fart och började med SS för snart två månader sen och växlade samtidigt över till mycket strikt LCHF. Har aldrig förr haft så lätt att träna, eller så goda resultat som jag haft dom här månderna. Och, märkligt nog, jag får ingen eller iaf nästan ingen träningsvärk, trots att jag kör så tung jag bara klarar...träningsvärken är det som alltid knäckt mig förut, den har varit rent handikappande trots att vikterna då varit mycket blygsammare, närmast av trivselkaraktär, doch med fler reps istället.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Duude..

Jag backar! :)

Men svara på inlägget ovan med massa frågor som du säkert har grymma svar på också ;)

missade att du frågade mig något..ska backa och läsa..

Det som är av vikt om man ska ge sig på ett 7-800 kcal diet är att man måste baka in en extrem el på gränsen till extrem ätardag där man boostar ämnesomsättningen som på en 800 kcal diet rasar som Olle gjorde där han åt 5-6.000kcal en dag för att chocka ämnesomsättningen..detta är dock känsligt med tanke på att din mage inte är van så mycket mat på en och samma gång.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Du kan inte jämföra ris, bulgur osv med maltodextrin.

Att vara hungrig betyder inte att du har hög förbränning. Och det skiljer inte alls många kalorier mellan en person som har jättehög ämnesomsättning och en som har jättelåg ämnesomsättning. Det är ungefär 600Kcal mellan varsin ända på skalan. Detta om man inte har någon sjukdom som påverkar. Hungerkänslan påverkas av många faktorer. Bland annat vad man äter, hur ofta man äter, och hur mycket man äter.

Jag rekommenderar att du dricker mer mjölk. Dricker en liter extra över dagen så spar du pengar och får i dig vettig dryck.

Vart lite olyckligt att de två påståendena hamnade i samma mening. Att jag har ovanligt hög förbränning baseras på att jag under perioder bara ätit skit och utövat noll fysisk aktivitet och ändå inte gått upp nämnvärt i vikt.

T.ex. så åt jag under en period av ca. 2 år bara skräpmat. Pizza, kebab, hamburgare. Sällan hemmalagad mat. Grönsaker existerade inte, annat än salladen och tomaten som man finner på burgarn och kebaben. Frukost bestod av oboy och rostade mackor (typ jättefranska) med smör och sylt. Jag åt godis, chips, kakor, bullar så gott som dagligen. Drack läsk till lunch, middag och på kvällen när jag stoppade i mig godis&co. Ingen träning och på det ett stillasittande jobb. Sov dåligt och stressade mycket.

Jag gick upp från ca 82kg till 88kg. Dvs 6kg på 2år med ovan leverne. :va

Du verkar ha bra koll, så det du säger stämmer säkert. Men ovan är empirisk :fakta

Men jag kanske har någon sjukdom, det har jag aldrig blivit utredd för. Samtidigt tycker jag att det kanske borde ha upptäckts "på vägen" med tanke på hur kärvänlig jag är med svensk sjukvård.

Körde LCHF ett tag, funkade kanon. Var aldrig hungrig, gick ner i vikt osv (har ett långt inlägg om min LCHF-period i den tråden här på SH). Men eftersom effekterna på framförallt träningen verkar vara okända än så länge så har jag valt att inte fortsätta med det. Kanske återupptar det när jag nått mina mål.

Det låter som att du propagerar för Mark Rippetoe's GOMAD? :D

Träningsdagar dricker jag ungefär 2L mjölk, vilodagar 1L. Kanske ska försöka uppa båda med 1L då.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
T.ex. så åt jag under en period av ca. 2 år bara skräpmat. ....
Jag gick upp från ca 82kg till 88kg. Dvs 6kg på 2år med ovan leverne. :va

...Jo, men hur såg din kroppssammansättning ut före och efter dessa två år? :va

Jag väger på kilot lika mycket som när jag var som bäst tränad... Under ett tag levde jag i förnekelse och intalade mig att jag "hade hög ämnesomsättning" eftersom jag inte blev tjock trots min passivitet och dåliga kosthållning... Jag vägde ju nästan samma som när jag tränade..

......sen tittade jag på mer än kilona och det är då det blev desto tristare. För jag såg relativt "otjock" ut, men det gör en wienerkorv den med... Smal på¨utsidan men späckad med fett på insidan..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
missade att du frågade mig något..ska backa och läsa..

Det som är av vikt om man ska ge sig på ett 7-800 kcal diet är att man måste baka in en extrem el på gränsen till extrem ätardag där man boostar ämnesomsättningen som på en 800 kcal diet rasar som Olle gjorde där han åt 5-6.000kcal en dag för att chocka ämnesomsättningen..detta är dock känsligt med tanke på att din mage inte är van så mycket mat på en och samma gång.

Nej. man kan ej chocka kroppen och nej det behövs inte någon ätardag.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Nej. man kan ej chocka kroppen och nej det behövs inte någon ätardag.

enligt Olls egen uppgift så ja.

Edit : jag hade helt fel jag satt och lyssnade på Martin berkham samtidigt som
Jag läste om Olle !

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
...Jo, men hur såg din kroppssammansättning ut före och efter dessa två år? :va

Jag väger på kilot lika mycket som när jag var som bäst tränad... Under ett tag levde jag i förnekelse och intalade mig att jag "hade hög ämnesomsättning" eftersom jag inte blev tjock trots min passivitet och dåliga kosthållning... Jag vägde ju nästan samma som när jag tränade..

......sen tittade jag på mer än kilona och det är då det blev desto tristare. För jag såg relativt "otjock" ut, men det gör en wienerkorv den med... Smal på¨utsidan men späckad med fett på insidan..

Bra poäng. Men estetiskt syntes det ingen nämnvärd skillnad. De 6kg fördelade sig ganska jämnt över kroppen, men det var ju antagligen 6kg rent fett jag la på mig.

Märkte dock, efter perioden, att jag blivit svagare. Och all uthållighet försvann.

Innan den här perioden låg jag <10% kroppsfett. Efter vågar jag inte ens gissa, haha.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...