Allmän fråga till tråden.
Börjat om med träningen igen (började ju egentligen för 1,5 år sen men totaldog efter kraschen i fjol) och har för första gången på många år som mål att bygga lite. Har nu hamnat i flera diskussioner om kost och i första hand proteinets förträfflighet.
Det "sägs" att man ska käka ca 2g per kilo kroppsvikt, något jag personligen tycker låter orimligt mkt givet att det relevanta torde vara vad kroppen tar åt sig och inte vad man stoppar i sig. I en diskussion med en läkarstuderande så hävdar hon samtdiigt (med källa på det (tveksam kontext dock)) att 40-50 gram per dag räcker. Jag tyckte då att det lät väldigt märkligt att 50 gram skulle räcka lika bra till en 45 kilos balettdansös som till Mange Samuelson, hennes replik var att de har lika många celler i kroppen (återigen kändes det som en 1a årsstudents hybris talade mer än kunskap).
Hur är det egentligen? Och inte enligt infon från de som säljer proteinpulver och gymnördar som vinner placeboeffekt av det, utan enl. forskning och fakta.
Jag, som läste på enligt den gamla skolan, tycker ju att en gainer och byggardiet borde innehålla mer kolhydrater för att snabbt förse kroppen med den energi den behöver efter hård träning, och kunna "frakta" runt det protein kroppen behöver för ren uppbyggnad. Hur väl stämmer den tesen?
BCAA pratas det om också, och aminosyror som tillskott. Vad gör de egentligen, hur stort är egentligen behovet av tillskot i förhållande till vad en vettig kost ger osv?
Hjälp!
0,8g protein per kilo kroppsvikt är rekommenderat som en lägstagräns för att ej få proteinbrist. 2 gram/kg är för att vara säker på att maximera muskeluppbyggnaden.
Den här artikeln förklarar det bra.
En gainer är enligt mig helt värdelös. Det är protienpulver med oerhörda mängder "socker" i (eller mer korrekt; Maltodextrin). Grenade aminosyror (bcaa) och kompletta essensiella aminosyror (eaa)-tillskott är bara positivt, men frågan är hur stor skillnad det gör mot vanligt proteinpulver i långa loppet. Eller tillräckligt mycket protein ifrån vanlig mat.
Proteinpulver är ett smidigt, gott och billigt(!) sätt att få i sig tillräcklig mängd protein.
En diet med hög andel kolhydrater och låg andel fett (klassisk byggardiet) är enligt mig jättebra för träningen, då kolhydraterna gör att man orkar mer oftast. Det går absolut att träna med LCHF också, men majoriteten verkar uppleva att träningen går bättre och lättare med kolhydrater, inklusive mig.
Kolhydrater har ingenting med proteinet att göra. Proteinet stimulerar insulinutsöndringen maximalt utan kolhydrater ändå. Och kroppen tar hand om proteinet alldeles utmärkt utan kolhydrater.
Kolhydrater är jättebra för mycket och många saker. Men utav kolhydrater, fett och protein är det endast de två sistnämnda som är livsnödvändiga för människan. Trots att hjärnan behöver ca 100g glukos (kolhydrater) per dygn så kan den genom en omständig process ombilda protein till glokus.
Är jag tydlig eller virrade jag bort svaren bland all text?