Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Du får rida mkt. Borde vara bra för låren.

Ja, det är sant. Jag har ju häst att rida :rolleyes:

För övrigt kom jag precis in från gymmet. Jag stannar fortfarande på 65 kg i knäböjen och tragglar mig fram, känner mig inte alls redo för att öka än, sista setet brukar bli sådär fortfarande. Jag svankar för mycket känner jag själv. :död
Men har ökat i döda starten (värmer upp med den, 50 kg död vikt ass to grass, nemas problemas!)

Men!!! 47,5 kg i bänk gick nästan lekande lätt. Mot 50 kg!!! :banana
(Men är fortfarande bitter över knäböjen, det påverkar marken nu har jag märkt. FAN :mad:

Nu ska jag ut och rida ponny och se till att hunden får motion också.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För övrigt kom jag precis in från gymmet. Jag stannar fortfarande på 65 kg i knäböjen och tragglar mig fram, känner mig inte alls redo för att öka än, sista setet brukar bli sådär fortfarande. Jag svankar för mycket känner jag själv. :död
Men har ökat i döda starten (värmer upp med den, 50 kg död vikt ass to grass, nemas problemas!)

Men!!! 47,5 kg i bänk gick nästan lekande lätt. Mot 50 kg!!! :banana
(Men är fortfarande bitter över knäböjen, det påverkar marken nu har jag märkt. FAN :mad:

Nu ska jag ut och rida ponny och se till att hunden får motion också.

Om du fastnar sådär.. Ta ett straffpass, sänk vikten och kör typ 12:eek:r.. Börja om sen.. Kör komplementövningar som smith, utfall etc (eller vad du nu vanligtvis INTE gör) för att lura fram lite extra kraft/stöd från andra muskler och sätta tryck på dem ur nya vinklar.

Kort sagt, ändra nåt.. Jag vet inte om du strechtar vanligtvis, men det KAN vara en nyckel också..

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Om du fastnar sådär.. Ta ett straffpass, sänk vikten och kör typ 12:eek:r.. Börja om sen.. Kör komplementövningar som smith, utfall etc (eller vad du nu vanligtvis INTE gör) för att lura fram lite extra kraft/stöd från andra muskler och sätta tryck på dem ur nya vinklar.

Kort sagt, ändra nåt.. Jag vet inte om du strechtar vanligtvis, men det KAN vara en nyckel också..

Här är det inte styrkan som brister utan tekniken, det är därför som jag inte vill höja än :) Så jag kör på så tungt jag vågar. Reppade på 70 kg innan jag sänkte vikten.

Annars hade en reload suttit bra, håller med!

Sen kan du få se en bild, där har du svaret på om jag stretchar eller inte :hihi

563453_10151259217491198_104638002_n.jpg
(Ok, man har ju varit snyggare :rolleyes:)

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Här är det inte styrkan som brister utan tekniken, det är därför som jag inte vill höja än :) Så jag kör på så tungt jag vågar. Reppade på 70 kg innan jag sänkte vikten.

Annars hade en reload suttit bra, håller med!

Sen kan du få se en bild, där har du svaret på om jag stretchar eller inte :hihi

View attachment 384666
(Ok, man har ju varit snyggare :rolleyes:)
Med Photoshop kan man fixa allt :hihi

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Intressant att folk snackar om kalorier hit och kalorier dit, vi har ett par killar på jobbet som mer eller mindre väger maten, käkar ett helt apotek och dricker pulver flera ggr om dagen. Jag skulle vilja påstå att dom har lika stor framgång på gymmet som resten som äter husmanskost.

Jag kan säga att ha som privilegium att få träna minst 3 tim per vecka/specificerad fys på betald arbetstid så vill man inte gärna gå tillbaka till att behöva träna på fritiden

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Intressant att folk snackar om kalorier hit och kalorier dit, vi har ett par killar på jobbet som mer eller mindre väger maten, käkar ett helt apotek och dricker pulver flera ggr om dagen. Jag skulle vilja påstå att dom har lika stor framgång på gymmet som resten som äter husmanskost.

Jag kan säga att ha som privilegium att få träna minst 3 tim per vecka/specificerad fys på betald arbetstid så vill man inte gärna gå tillbaka till att behöva träna på fritiden

Det handlar ju väldigt mycket om genetik också. Samt sättet att träna på.

Är 2 killar på mitt gym som är sjukligt stora, dom tränar 40 minuter om dagen lite när dom känner för det.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Hansen, minus bajskorven var det helt ok ;)

Kom hem från en löprunda, knep ihop ca 4 km men med litet uppehåll efter en kilometer så hunden kunde få skita lite. Sprang resterande 3 km på 16.25. Hunden hängde förvånansvärt bra med i tempot, med tanke på för ett år sedan fick jag nästan släpa honom med mig.

Idag såg det så här ut :banana

4af27f58b6e611e2837022000a1fa4bb_7.jpg

Lösspringande och håller sig framför mig tills vi kommer till nån korsning, då checkar han vart vi ska och ökar på :kär Finns det bättre löpsällskap tro? Har sprungit med en grupp löpare, det är roligt också men jag pratar ogärna när jag springer, då är han perfekt eftersom han bara behöver "Bra, killen!" eller "Häråt!" Och jag hinner få pausa mina tankar från allt möjligt. Att bara glida igenom alla sorters miljö, ta in dofter. Jag får ofta möten med leenden, kan det vara för jag springer med ett leende på läpparna? :D

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har bjälkar till ben men klena benhinnor. Sprang en halvmil innan jag spenderade 4-5 timmar på GeKås och handlade i söndags och jag känner av det idag. När jag var på GeKås köpte jag iaf "Pump n Grow" (nej, det är inget sexhjälpmedel) och detta ska jag testa ett tag framöver på gymmet. Nån som har erfarenhet av det?

nn_pump_n_grow.jpg

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Här var det dött :crash

Jag var på gymmet och frivände 42,5 kg igår. Ökar på bra trots allt i alla övningar. Har snackat med en PT och han ska nog kunna hjälpa mig med tekniken, förhoppningsvis blir det bättre. Jag fick lite tips igår också så jag ska pröva nästa gång. Ska försöka träna lite imorgon. Idag har gymmet stängt så jag kan inte köra nåt pass :(

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Jag har nu fått känna på vad som händer om man slarvar med kosten.

Det var inte alls kul att behöva sänka både i hantelpress och bicepscurls.

Kan dock ha varit "dåliga dagar" också, då triceps och rygg har gått jättebra. Idag är det ben och jag längtar inte alls då jag ska prova squats med frivikt, lite nervös för vad ryggen ska tycka om det. Gav fan i marklyft sist då jag ville vila lite så vi får se vad som händer.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hansen: Böj med fri stång är miljontals ggr bättre än i smith! Tänk bara på tekniken och inte smälla på vikt i onödan.

Träningen är väl en av få grejer i mitt liv som faktiskt går bra, bättre än på länge nu så det är jävligt kul. Idag är det rygg, ska bli sjukt gött o koppla bort och låta maskinen ta över :banana

Pain is weakness leaving the body!

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Här är en random dag ur min matbok.. Inkl öl ;)

Frukost:

75g fiberhavregryn
1 rått ägg nerrört i gröten
35g hallonsylt
120g mellanmjölk

Mellanmål:
100g Keso
1 avocado

Lunch:
Spagetti & köttfärssås (hemlagat), tot ca 720 kcal

Mellanmål:
300 kcal Gainer-shake efter träning

Middag:
Chili con carne med ris , ca 850 kcal
Brew Dog Rip Tide, ca 140 kcal

------

Just denna dag blev det mkt köttfärs, annars är det mkt kyckling och en del lax.

Och jag har varit "full" 3 ggr sen januari typ.

Oj, det var inte mycket mat det.
Hur ofta äter du?

Jag försöker att äta var tredje timma, allt för att hålla blodsocker halten på en någorlunda jämn nivå.

Kolla hur mycket protein du får i dig, det verkar vara lite, du vill ju inte bränna muskler utan fett

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Oj, det var inte mycket mat det.
Hur ofta äter du?

Jag försöker att äta var tredje timma, allt för att hålla blodsocker halten på en någorlunda jämn nivå.

Kolla hur mycket protein du får i dig, det verkar vara lite, du vill ju inte bränna muskler utan fett

La precis in frukosten och satt och kollade lite nån vecka bakåt :)

Den där dagen var faktiskt riktigt dålig. Men

Ligger ungefär 500 kcal under balans enl. hur jag mätt. Men har ändå gått upp 4 kg på en månad. Måste ha bundit stört mkt vatten.

Jag ligger normalt mellan 130-170 g protein / dag och 50-110g fett.

Hur jag äter har förändrats rätt mkt den senaste månaden vartefter kroppen börjar förstå det här nya livet med tunga gympass 4-5 ggr per vecka. I början försökte jag äta "enl. mall" och var konstant mätt kändes det som. Nu är jag konstant hungrig istället.

Jag äter (eller behöver äta, det funkar inte alltid i plugget och på jobbet etc) i princip varannan timme.

Jag äter mig rejält mätt, men inte mer, varje riktigt mål. Sen mellanmål som 150g kvarg/keso eller en burk makrill på knäcke etc. Tyckte i början att det var svårt att hitta protein, men det har faktiskt vänt. Nu är det kolhydrater jag ligger lågt på. Fortfarande svårt att hålla ner fettet dock, den stora boven är köttfärs, men det ingår liksom lite i studentbudgeten. Kyckling och fisk varje dag blir för tråkigt och jobbigt att laga.

Men hyfsat nöjd nu ändå. Har ökat typ 30% i vikt på de flesta stora mätbara övningarna, sover bättre, är mkt piggare och har bättre apitit med mindre sockersug. På en (1) månad!!! Tror med tanke på takten att nästa månad bjuder på drygt 10% till, sen börjar det nog plana ut, och där är jag också hyfsat nära mina styrkemål vilket gör att jag kommer ställa om mot lite annan träning.

Semi-deffen går sådär (men minst viktigt i sammanhanget). Definitionen på armar, axlar och bröst etc har ökat markant. Men mitt issue även sen tidígare när jag var i bra form är att magen är det sista stället jag blir fettfri på :(.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Hansen: Böj med fri stång är miljontals ggr bättre än i smith! Tänk bara på tekniken och inte smälla på vikt i onödan!

Jo, mina "kompanjoner" hävdar detsamma.

Det gick faktiskt jävligt bra! Slutade på 50 pannor. Ryggen protesterade inte heller :banana

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
La precis in frukosten och satt och kollade lite nån vecka bakåt :)

Den där dagen var faktiskt riktigt dålig. Men

Ligger ungefär 500 kcal under balans enl. hur jag mätt. Men har ändå gått upp 4 kg på en månad. Måste ha bundit stört mkt vatten.

Jag ligger normalt mellan 130-170 g protein / dag och 50-110g fett.

Hur jag äter har förändrats rätt mkt den senaste månaden vartefter kroppen börjar förstå det här nya livet med tunga gympass 4-5 ggr per vecka. I början försökte jag äta "enl. mall" och var konstant mätt kändes det som. Nu är jag konstant hungrig istället.

Jag äter (eller behöver äta, det funkar inte alltid i plugget och på jobbet etc) i princip varannan timme.

Jag äter mig rejält mätt, men inte mer, varje riktigt mål. Sen mellanmål som 150g kvarg/keso eller en burk makrill på knäcke etc. Tyckte i början att det var svårt att hitta protein, men det har faktiskt vänt. Nu är det kolhydrater jag ligger lågt på. Fortfarande svårt att hålla ner fettet dock, den stora boven är köttfärs, men det ingår liksom lite i studentbudgeten. Kyckling och fisk varje dag blir för tråkigt och jobbigt att laga.

Men hyfsat nöjd nu ändå. Har ökat typ 30% i vikt på de flesta stora mätbara övningarna, sover bättre, är mkt piggare och har bättre apitit med mindre sockersug. På en (1) månad!!! Tror med tanke på takten att nästa månad bjuder på drygt 10% till, sen börjar det nog plana ut, och där är jag också hyfsat nära mina styrkemål vilket gör att jag kommer ställa om mot lite annan träning.

Semi-deffen går sådär (men minst viktigt i sammanhanget). Definitionen på armar, axlar och bröst etc har ökat markant. Men mitt issue även sen tidígare när jag var i bra form är att magen är det sista stället jag blir fettfri på :(.

Du måste titta på vad för 4 kg du har lagt på dig, endast fett eller vad....
Om du äter mycket salt så binder du vätska samma lika o du inte dricker tillräckligt, se till att ta bort allt salt samt glutamat från kosten och drick mycket vatten!!!

Fettet runt midjan är det sista som släpper, bra kost cardo samt envishet heter receptet!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du måste titta på vad för 4 kg du har lagt på dig, endast fett eller vad....
Om du äter mycket salt så binder du vätska samma lika o du inte dricker tillräckligt, se till att ta bort allt salt samt glutamat från kosten och drick mycket vatten!!!

Fettet runt midjan är det sista som släpper, bra kost cardo samt envishet heter receptet!

För att reda ut två missförstånd jag misstänker rör min ursprungliga fråga och följande utsvävningar.

1. Jag är inte fet, 30+ fettet är det där normalt lönnfeta som de flesta har. Jag vill bara inte ha det heller då jag större delen av mitt liv varit hyfsat definierad (dock inte fitness-deffad).

2. Jag är inte direkt ny på gymet, för en rad år sen var jag tom i riktigt bra form. Styrka har jag verklgen tappat, men kroppen verkar ändå besitta ett visst muskelminne sett till utvecklingen nu. Eller så har jag oförskämt lätt att bygga rent genetiskt. (Har några kompisar som dragit igång detta samtidigt).

Så...

Gällande vikten så är jag rätt säker på att jag sänkt fettprocenten rätt markant (för den korta tiden), och ökat rejält i styrka (ca 30% i bänk, marklyft och div. ryggövningar), varav iofs en del säkert kan härledas till att man får lite belastningsvana.

Sen kan man väl räkna på att en rätt normal fluktuation på vikten är typ 1,5-2 kg. Worst case så återstår alltså bara 2-2,5 kg ökning under perioden, varav ca hälften kan va vatten (ökad cellaktivitet) och resten ärlig muskelmassa utan att det är direkt märkligt.

Kort sagt är jag osäker på vad som är vad riktigt, tror jag måste ge det en månad till och kanske väga lite oftare för att eliminera naturliga diffar. Nu vägde jag strax under 80 (80,8 med skor och träningskläder) vilket är lite i överkant. Får absolut inte gå över 81 kg om jag ska börja fightas igen, att komma under 75 till nästa viktklass är lite orimligt om jag inte ska slimma bort alla muskler, då slåss jag hellre med stora pojkar (dem är inte lika snabba).

Gällande salt äter jag ju en del, men betydligt mindre än inna jag tog tag i det här. Äter havregrynsgröt varje morgon som jag saltar, och mat utan salt smakar ingenting så det saltar jag ju också. Men äter mycket mejeri (keso, kvarg etc) och grönt osv.. Var går egentligen gränsen för "mycket" salt?

Jag har skurit ned på rotfrukter och pasta (stärkelse) men äter det fortfarande nån eller ett par dar i veckan.

Duktig med vatten och har faktiskt börjat dricka vatten på föreläsningarna istället för de sedvanliga 24 kopparna kaffe varje dag :D

1 månad är för kort tid att förvänta sig så stora resultat jag egentligen "behövde". Men resultat har jag fått, vilket jag är nöjd med bara det efter så kort tid :) Får se hur det (jag) ser ut i slutet av sommaren :banana

Cardio kör jag ingenting nu mer än att jag cyklar nån dryg mil om dan för transport. Det kommer nog få vara så ett tag till då jag har ett tag kvar tills jag får träffa sjukgymnasten. Hoppas på att kunna börja springa sen :)

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Vart storstädning hemma igår, så fick hoppa över axelpasset. Men jag körde det idag istället.

75kg i axelpress maskinen! Helt jävla otroligt, och inte en tillstymmelse till smärta i vänsteraxeln.

NU HÄNDER DET!

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...