Axelpress är absolut en övning som liknar militärpress, men det är fel att säga att det är "en sämre variant av militärpress". Det är inte en övning som försöker imitera. Det är lite som att säga att militärpress är en sämre variant av tex överstöt eller Arnold press, om du förstår hur jag menar?
Visa gärna bilder från hur fit du var på den gamla goda tiden, jämfört med nu när du precis är på väg att ha börjat träna igen. Blir kul med progress pics sen och se om du kan nå tillbaka till när du var ung och bodybuilder
Fanns inte digitalkameror då
Vägde för en månad sen ca 75kg med kanske 3 kg "fett" (svårt att veta vad som är vad och hur mkt ett kilo är). Väger nu knappt 80, med lite mindre fett, förmodligen MYCKET mer vatten och aningen mer muskler.
Vägde som störst drygt 82 med lite fett (inte rippad, men rutor om jag ville och synliga bröst/axlar/ben-muskler etc. Tyclte jag blev för stor och la om träningen så när jag var som i bäst form (enl. mig) vägde jag runt 78, men kunde springa 7-8 km, köra en timme styrka och sen 1,5 timme fighting samma dag utan att vara ett lik (trött, men inte ett lik).
Har aldig siktat på att vara stor, nu vill jag bli "större". Men så fort jag kommit upp lite i styrka så kommer jag lägga om det igen så jag inte växer "förbi" mitt egentliga mål.
Bortsett den här grejen om rutor (vilket verkar skita sig med den tidsram jag la) så tränar jag absolut inte för beachens skull. Dels handlar det om att jag inte får köra hoj i år så jag behöver nåt annat att bli obsessed över, dels att jag istället är sugen på att ta upp fightandet igen och behöver fysik för det (och laga min lista av skador jag dragit på mig).
Och.. Har tagit bilder med telefon några ggr, men känner mig som en Big Brother-deltagare varje gång och raderar dem.
Övningen.. Överstöt blir ju inte riktigt jämförbar då den som teknik räknat har som syfte att avlasta axlarna i just den rörelse som både den maskinen och militärpress syftar till att jobba i. Och Arnold press (har inte kört den på så länge så jag kanske ljuger nu (har ryggpass imorrn, ska testa och återkomma ) flyttar väl bak trycket nästan helt från bröstet, vilket varken M-press eller maskinen gör som istället belastar bröst initialt. Eller?
Den enda maskin som jag faktiskt gillar är en där man får tryck på utsida axel i en jämn rörelse som följer axelleden. Jag har kört den med hantlar tidigare, men belastning blir så progressivt ökande att den ändå inte är riktigt bra. Samma problem uppstår i cable cross vilket gör att jag tyckt axlar är rätt svårt. I den maskinen får man ett linjärt motstånd i hela rörelsen, och är den bara rätt inställd så följer den leden fint också.
Att jag ens orkar bråka om det är för att maskiner är "för bra" på att punktträna just den muskel man är ute efter, vilket gör att under-/kringliggande muskulatur frikopplas och inte får samma träning som med fria vikter. För posören spelar det kanske inte roll. Men det kostar styrka och i mitt fall, framförallt stabilitet och därmed balans.