Träningstråden

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Jag kryddar som fan ju?

Kryddar jag möjligen för lite?

Eller fel?

Hackad lök, en klyfta vitlök, lite chili eller tabasco, kanske en skvätt worcestershiresås. Några droppar liquid smoke kanske.

Koka bolognese och frys in.

Beroende på hur stor gryta du har, i med färs, ovanstående, krossade tomater, några dl rödtjut (brukar ha en flock 25cl tetror hemma), par buljongtärningar (eller fond), några lagerblad. Puttra några timmar. Smaka av med salt/peppar. Färs och lök kan med fördel brynas först.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Oftast gör jag burgare, då funkar det eftersom jag har bröd, gutka och ketchup till.

Så egentligen vill du bara ha göttiga recept?

Så här lagar jag spagge med köttfärssås, perfekt efter hård styrketräning. Det här blir en rätt stadig portion till kvällen, plus en matlåda:

1 paket nötfärs (typ 3-500g)
1 burk krossade tomater
1 röd eller gul lök
1 röd paprika
1 valfri chilifrukt (eller flera olika)
1-3 klyftor vitlök
1 nypa salt
1 nypa vitpeppar
1-2 nypa svartpeppar
lite olivolja
1 paket creme fraiche eller liknande
Spaghetti, gärna ett paket färskpasta med spenatfärg

Häll lite olivolja i en stor stekpanna, hacka vitlök och chilifrukter och fräs en liten stund i oljan.
Släng i kryddor och köttfärsen.
Hacka upp lök, paprika och släng i när mycket köttfärsen blivit brun.
Sänk värmen och häll i creme fraiche och låt bubbla en stund tills du inte kan hålla dig längre, då kokar du upp spaggen.
Ät!

Det är även gott att slänga på några blad färsk basilika om man ändå har det hemma, men ovärt att köpa bara för det här.

Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Har med största sannolikhet sträckt en muskel i ryggen/bröstet eller fått en nerv klämd...

Har en smärta som går igenom högra bröstet som strålar ut genom högra skulderbladet, men smärtan kan även gå från andra hållet också. Gör även ont när jag tar djupa andetag.

Någon som haft liknande symptom?

Var hos läkaren och blev tillsagd att ta diklofenak i 10 dagar vilket har mer eller mindre passerat nu utan förbättring.

Har haft ont nu i 1 månad typ och smärtan kommer och går som den vill, ska man ta sig till en kiropraktor kanske?

pur

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
japp
Apropå recept tar jag gärna några recept på bra deff-mat. Är snart dags för mig.

Här är ett underbart recept på "pannkakor"

-240g äggvita
-20g äggula
-250g kvarg
-80g havregryn
-1dl mjölk
-1tsk bakpulver
-1tsk salt

Mixa ihop tills det blir en pannkakssmet.
Ta ett dl-mått å häll smeten i en teflonpannan av mindre modell. Stek ca 2 min på medelvärme per sida. Smeten räcker till ca 7 pannkakor.
Jag brukar mixa ner en banan + lite kanel för att få en lite sötare och roligare smak.

Innehåller ca:
67 g protein
61g kolhydrater
16 g fett
Kalorier 670.

Detta på smet utan "smaksättning"

Galet gott :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Här är ett underbart recept på "pannkakor"

Galet gott :)

Nice, värt att prova. Nästan ledsen att jag la fram köttfärs och kyckling på tining innan jag drog till gymet.

Apropå gym. Jag har gjort något idag. Något stört, märkligt och lite ghey. I stared my sexual security in the face and spit at it, safer than ever... I entered the YOGA-pass!

Har ju som mål att öka både styrka och rörlighet och har funderat ett tag på lämpliga rörlighetsövningar osv. Idag när jag kom till gymet blev det en sekunds "kö" till att scanna kortet, så jag bläddrade till i en sån folder de har i repan och såg "yoga" på ena sida. Tänkt tanken som snabbast förut, så frågade när de passen var. " -Det börjar ett om 10 minuter, ska jag se om det finns plats?"

Vattefakk. Gör´t! Tänkte jag..

Har fan inte svettats så mkt på länge. Satan vad jobbigt det var, och vad pissig balans man har i vissa rörelser, och vad stel jag är.

Klart rekommenderat att testas för de som inte gjort det, betydligt tyngre än jag förväntade mig. Trodde nog det skulle va mer som en flummig stretchsession eller nåt.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Jag har en fundering kring "muskelkontakt" och träningsvärk.
Då jag jobbar för kungen vill man gärna ha både styrka och uthållighet i jobbet så jag brukar försöka köra 8-10 rep i 2-3 set. Problemet är att jag kan inte påstå att jag får nån vida kontakt eller träningsvärk om jag inte lastar på rejält med vikter men då orkar ja inte köra det jag skrev ovan utan de blir oftast mindre.

Kan ni som är mer erfarna komma med tips(ideer ang vad man kanske gör fel?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Detta är något som tar tid, innan hjärna och cns fungerar i symbios. Jag kan t.ex ta en vikt på 20kg och få riktigt bra kontakt på detta i jämförelse med någon som tränat halva min tid.
Men, när du kör kan du köra all olika former av kontakt, långsamt ner och explosivt upp är bra (typ 3-5sek ner och så snabbt (kontrollerat) du kan upp.
Jag kör mycket pyramidset själv, t.ex 1 set med 8-10reps, 2 set 4-6 reps och avslutar med 1-2 "lättare" set.

Då jag jobbar för kungen vill man gärna ha både styrka och uthållighet i jobbet så jag brukar försöka köra 8-10 rep i 2-3 set. Problemet är att jag kan inte påstå att jag får nån vida kontakt eller träningsvärk om jag inte lastar på rejält med vikter men då orkar ja inte köra det jag skrev ovan utan de blir oftast mindre.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Eftersom du "i jobbet" förmodligen är mer i behov av löpkondition och ren uthållighet än att kunna lyfta 100kg bänkpress 30 ggr så borde du ju kunna kombinera de båda. Man kan aldirg stå på pallen i ett Marathon om man ska va "stor" samtidigt, men man kan springa milen med ett respektabelt tempo :fakta

Frågan är varför du tränar. Styrka/storlek/snabbhet/rörlighet osv..

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*

Det här med kontakt är ett lustigt jävla fenomen. Som Thomas säger så upplever alla det olika.

Jag får sällan kontakt i mina lats t.ex, förutom när jag värmer upp med 30kg. Smiskar man sen upp vikten så känns det mest bara tungt.

När jag verkligen vill känna ordentligt muskelkontakt och samtidigt få en sjuhelvetes pump så kör jag minst 16-18 reps per set.

Jag försöker uppnå samma mål som du, den där balansen mellan styrka och kondis. Varje dag är en kamp :D:D

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Nytt PB igår på gymmet, 45 kg i frivändningar. Orkade dock bara 1 set om 3 reps sen började jag drag så det blev dåligt. :D

Jag behöver också titta på hur jag har mina handleder vinklade, det känns som att de låser sig ibland.

Men stolt är jag iallafall som tog 45 kg :yoparty

Nu ska jag reloada i knäböjen, känns tjatigt att köra samma vikt tycker jag. Så sänker till 60 kg och ökar upp igen nästa gång.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nice, värt att prova. Nästan ledsen att jag la fram köttfärs och kyckling på tining innan jag drog till gymet.

Apropå gym. Jag har gjort något idag. Något stört, märkligt och lite ghey. I stared my sexual security in the face and spit at it, safer than ever... I entered the YOGA-pass!

Har ju som mål att öka både styrka och rörlighet och har funderat ett tag på lämpliga rörlighetsövningar osv. Idag när jag kom till gymet blev det en sekunds "kö" till att scanna kortet, så jag bläddrade till i en sån folder de har i repan och såg "yoga" på ena sida. Tänkt tanken som snabbast förut, så frågade när de passen var. " -Det börjar ett om 10 minuter, ska jag se om det finns plats?"

Vattefakk. Gör´t! Tänkte jag..

Har fan inte svettats så mkt på länge. Satan vad jobbigt det var, och vad pissig balans man har i vissa rörelser, och vad stel jag är.

Klart rekommenderat att testas för de som inte gjort det, betydligt tyngre än jag förväntade mig. Trodde nog det skulle va mer som en flummig stretchsession eller nåt.

Säg som det är du har blivit singel och vill se lite vältränade rumpor i konstiga ställningar. Ja jag går också på yoga ibland..

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...