Hur ofta du tycker att du äter, är inte relevant. Inte heller mängden du tycker att du äter. Det är båda subjektiva saker. Och har du tid att slänga i dig cips, godis och läsk så finns det utrymme för att byta ut dessa mot bra mat. Ett tips kan vara att du under 4-7 dagar skriver ner precis allt du äter, och på vilka tider du äter. Då får du svart på vitt hur det ser ut.
Äter man mer än vanligt under en kort period, så är kroppen oftast rätt bra på att reglera den totala kalorimängden genom att äta mindre efteråt under nästa period.
Jag har dokumenterat varenda smula jag stoppat i mig bortsett kaffe/vatten i en månad nu. Jag äter frukost, mellis, lunch, mellis, mellis, middag... kvällsmat (för jag blir alltid hungrig på kvällen igen.)
En väldigt relevant fråga då som jag faktiskt antagit lite, men egentligen inte riktgit har koll på (vilket när jag tänker efter är helt vansinnigt dåligt källkritiskt av mig).
Hur borde balansen se ut?
<179, 76-79kg, 32 år. Tränar 4 ggr/vecka (verkar som det kommer öka), cyklar några mil i veckan (plugg ToR 4km enkel resa + överallt annars men "stan" är närmare). Verkar ha kommit över den initiala ökning när man börjar träna, har planat ut lite även om det säkert ökar konstant nån månad till.
Typiska mål nu är:
Frukost - 70g havregryn (gröt), 40g sylt (gott), 100g mellanmjölk, 45g rått ägg (rör ned det i gröten)
Mellis - 150g kvarg, 20g sylt
Lunch - 200g kyckling, 80g (torrt) ris, 70g keso, sallad, fetaost eller nåt sånt..
Mellis - 2 falu rågrut, 200g makrill i tomatsås
Middag - lax, kyckling eller nötfärs med nåt till. Blodpudding, carbonara osv är också vanligt. Variationerna är fler så jag kan inte speca nån "normaldag" riktigt. Chili con Carne och köttfärssås är vanligt osv..
Kvällsmål - beror på hungergrad. Kvarg, fil+musli, middagsmat (igen) eller en nattamacka.
Långa dagar blir det ofta extra mellisar med en banan eller mer kvarg/makrill etc.
Enl. den "mall" jag gått från ska jag käka 90g prot, 360g kolh, 68g fett... Det gäller utan träning. Jag växlar protein mot kolh och ökar istället prot till (normaldagar) 130-180 gram, fett blir lite vad det blir, äter man köttfärs skjuter det iväg, äter jag bara fisk/kyckling så hålls det ned, men fokuserar inte mkt på det. Dock kommer jag inte ens halvvägs gällande kolhydraterna och landar således lågt i totalt energiintag trots att jag käkar rätt stadiga mål.
Så hur borde det se ut? Och hur mkt ska man lita på "normalsiffror" vs lyssna på kroppen och äta när man blir hungrig?