Träningstråden

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Körde hang cleans / frivändningar idag. På 70 kg kändes det att min teknik är för jävla dålig. Någon i stockholmsområdet som är grym och kan tänka sig att coacha mig ett pass??

Maila eller ring SAK och träna där nån gång då och då. Då lovar jag dig att du snabbt kommer att öka i allt.
Hmm, drygt 2000kcal låter väldigt lite. Jag ligger på drygt 6k. Iofs så är jag rätt stor och tränar min 6 gånger i veckan och har ett aktivt jobb men iaf. Drick grädde.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Maila eller ring SAK och träna där nån gång då och då. Då lovar jag dig att du snabbt kommer att öka i allt.
Hmm, drygt 2000kcal låter väldigt lite. Jag ligger på drygt 6k. Iofs så är jag rätt stor och tränar min 6 gånger i veckan och har ett aktivt jobb men iaf. Drick grädde.

Jag tränade där förut, håller med om att de är sjukt duktiga. Ska kanske söka mig tillbaka ...

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Jag tar till mig tipset om SAK också, kanske ska passa på när jag ska till Stockholm nästa gång. Eventuellt blir det om inte en alltför lång tid framåt.

Dricka grädde, det gjorde jag när jag gick på LCHF :hihi

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
10 reps på 250 i benpress idag :)

Gotte! Kunde gå hem och känna mig nöjd!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Är det bra då? Jag köper aldrig nåt light, men håller igen på fett för att det blev det tunga posten i helheten.

Känns som att "bra" kolhydrater är rätt lättmotiverat varför man ska käka, fett??? Långsiktig energi ja, men kortsiktig träningskapacitet när jag vill bygga/bränna.

Ja, men håll dig borta från transfetter. vanlig fullfet mat är bra. Byt ut skräpmargarin som exempelvis Lätta mot t ex Bregott. Dina kolhydrater du får i dig räcker och blir över på långa vägar för vanliga styrketräningspass och konditionspass.

Även om nu SLV är väldigt skeptiska mot mättade fetter, så läs lite här:
http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/fett/

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, men håll dig borta från transfetter. vanlig fullfet mat är bra. Byt ut skräpmargarin som exempelvis Lätta mot t ex Bregott. Dina kolhydrater du får i dig räcker och blir över på långa vägar för vanliga styrketräningspass och konditionspass.

Även om nu SLV är väldigt skeptiska mot mättade fetter, så läs lite här:
http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/fett/

SLV har väl inte återtagit rekommendationen om att äta margarin än ens? Vad dem säger känns lika relevant som vad Schyman skulle säga i kostfrågan.

I min kyl finns bara "riktiga" råvaror, smör är smör osv.. Försöker hålla igen på butiksbröd också pga konserveringsmedel och sånt shit. Bageri ftw!

Igår ptade jag i mig typ 180g protein, käkade en delicatoboll och låg ändå flera hundra kcal under "mål". Iofs kör jag en sorts minideff nu, så det gör inget. Men med tanke på att jag tycker jag äter hela tiden och inte riktigt ser att jag kan äta så himla mkt mer utan att "fylla på" med typ chips, pizza och godis. Och det känns ju inte riktigt produktivt.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Men med tanke på att jag tycker jag äter hela tiden och inte riktigt ser att jag kan äta så himla mkt mer utan att "fylla på" med typ chips, pizza och godis. Och det känns ju inte riktigt produktivt.

Hur ofta du tycker att du äter, är inte relevant. Inte heller mängden du tycker att du äter. Det är båda subjektiva saker. Och har du tid att slänga i dig cips, godis och läsk så finns det utrymme för att byta ut dessa mot bra mat. Ett tips kan vara att du under 4-7 dagar skriver ner precis allt du äter, och på vilka tider du äter. Då får du svart på vitt hur det ser ut.
Äter man mer än vanligt under en kort period, så är kroppen oftast rätt bra på att reglera den totala kalorimängden genom att äta mindre efteråt under nästa period.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Tog med mig hunden till Galgberget och sprang 5 kms spår, tiden blev 27:45 ungefär (klockan stoppade inte när jag tryckte på telefonen) och det var inklusive en bajspaus (för hunden då :glömdet) :banana

Det var längesen jag sprang terräng, senast var närmare sagt tjejloppet på Lidingöloppet. Hade glömt hur det var att springa så man blev spyfärdig i sista uppförsbacken :D Nu är det också så varmt att det är dags att dricka vätskeersättning innan man springer istället för bara vatten.

Förjävla bra start på dagen. Och jag unnar mig Kesella Citron till frukost bara för jag inte orkar äta nåt annat :D Summer feeling!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur ofta du tycker att du äter, är inte relevant. Inte heller mängden du tycker att du äter. Det är båda subjektiva saker. Och har du tid att slänga i dig cips, godis och läsk så finns det utrymme för att byta ut dessa mot bra mat. Ett tips kan vara att du under 4-7 dagar skriver ner precis allt du äter, och på vilka tider du äter. Då får du svart på vitt hur det ser ut.
Äter man mer än vanligt under en kort period, så är kroppen oftast rätt bra på att reglera den totala kalorimängden genom att äta mindre efteråt under nästa period.

Jag har dokumenterat varenda smula jag stoppat i mig bortsett kaffe/vatten i en månad nu. Jag äter frukost, mellis, lunch, mellis, mellis, middag... kvällsmat (för jag blir alltid hungrig på kvällen igen.)

En väldigt relevant fråga då som jag faktiskt antagit lite, men egentligen inte riktgit har koll på (vilket när jag tänker efter är helt vansinnigt dåligt källkritiskt av mig). Hur borde balansen se ut?

<179, 76-79kg, 32 år. Tränar 4 ggr/vecka (verkar som det kommer öka), cyklar några mil i veckan (plugg ToR 4km enkel resa + överallt annars men "stan" är närmare). Verkar ha kommit över den initiala ökning när man börjar träna, har planat ut lite även om det säkert ökar konstant nån månad till.

Typiska mål nu är:

Frukost - 70g havregryn (gröt), 40g sylt (gott), 100g mellanmjölk, 45g rått ägg (rör ned det i gröten)
Mellis - 150g kvarg, 20g sylt
Lunch - 200g kyckling, 80g (torrt) ris, 70g keso, sallad, fetaost eller nåt sånt..
Mellis - 2 falu rågrut, 200g makrill i tomatsås
Middag - lax, kyckling eller nötfärs med nåt till. Blodpudding, carbonara osv är också vanligt. Variationerna är fler så jag kan inte speca nån "normaldag" riktigt. Chili con Carne och köttfärssås är vanligt osv..
Kvällsmål - beror på hungergrad. Kvarg, fil+musli, middagsmat (igen) eller en nattamacka.

Långa dagar blir det ofta extra mellisar med en banan eller mer kvarg/makrill etc.

Enl. den "mall" jag gått från ska jag käka 90g prot, 360g kolh, 68g fett... Det gäller utan träning. Jag växlar protein mot kolh och ökar istället prot till (normaldagar) 130-180 gram, fett blir lite vad det blir, äter man köttfärs skjuter det iväg, äter jag bara fisk/kyckling så hålls det ned, men fokuserar inte mkt på det. Dock kommer jag inte ens halvvägs gällande kolhydraterna och landar således lågt i totalt energiintag trots att jag käkar rätt stadiga mål.

Så hur borde det se ut? Och hur mkt ska man lita på "normalsiffror" vs lyssna på kroppen och äta när man blir hungrig?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Så hur borde det se ut? Och hur mkt ska man lita på "normalsiffror" vs lyssna på kroppen och äta när man blir hungrig?

Du verkar lite förvirrad i vad du vill åstadkomma med din träning. Vissa dagar ska det byggas och andra dagar ska det deffas och rutor ska fram.

- Ska du bygga som ett monster måste du äta som ett monster. Då kan du inte riktigt fokusera på att ta fram magrutor.
- Ska du deffa så måste du framförallt ligga på energiunderskott samtidigt som du får i dig mycket protein och fortsatt lyfter mycket.

Jag är ingen expert, men anser inte att man behöver vara det för att se att dessa två vägar är varandras motsats ...

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Du verkar lite förvirrad i vad du vill åstadkomma med din träning. Vissa dagar ska det byggas och andra dagar ska det deffas och rutor ska fram.

- Ska du bygga som ett monster måste du äta som ett monster. Då kan du inte riktigt fokusera på att ta fram magrutor.
- Ska du deffa så måste du framförallt ligga på energiunderskott samtidigt som du får i dig mycket protein och fortsatt lyfter mycket.

Jag är ingen expert, men anser inte att man behöver vara det för att se att dessa två vägar är varandras motsats ...

Håller med!

---

För övrigt funkar visst mitt leverne som det är idag, jag står still i vikten som önskat men har äntligen sprängt 70 cm runt midjan (Alltså, hamnat under 70 cm-strecket). Here we go liten! :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du verkar lite förvirrad..

Inte alls, slagit dig att du inte förstår vad jag säger snarare än att jag vill flyga bland molnen och simma i havet samtidigt.

Jag HAR lockat fram tendens till rutor på 2 veckor. Jag HAR också byggt synbart mer muskler på 5 veckor.

Jag har INTE sagt att jag vill bygga som ett monster, utan att jag vill bygga mig aningen större och betydligt starkare. När styrka X är uppnådd så räcker det och då blir det uthållighet och balans/stabilitet.

Att jag ställer en fråga om deffdieter betyder inte att jag går på deff, jag frågar om bulkning betyder inte att jag bulkar osv.

Fattaru?

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Håller med!

---

För övrigt funkar visst mitt leverne som det är idag, jag står still i vikten som önskat men har äntligen sprängt 70 cm runt midjan (Alltså, hamnat under 70 cm-strecket). Here we go liten! :D
Då har du mindre midja än jag. Började min beachsäsongsträning 1 april och jag har redan kommit i önskad form. Inte för att det fanns alltför mkt att arbeta bort från början men har nu 79cm i midjemått.
Kanske inte säger så mkt men i jämförelse med min längd på 194cm så...

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Då har du mindre midja än jag. Började min beachsäsongsträning 1 april och jag har redan kommit i önskad form. Inte för att det fanns alltför mkt att arbeta bort från början men har nu 79cm i midjemått.
Kanske inte säger så mkt men i jämförelse med min längd på 194cm så...

Men jag är ju tjej och bara 163 lång :näsblod

Jag hade ett midjemått på runt 85 när jag var som tjockast :3freak

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Bytt jobb till en tjänst som innebär att jag reser mycket måndag-fredag och landar på diverse hotell... Så nu är Thaiboxningen på is och istället blir det hotellgym (och hotellfrukost, förjävla nice hehe).

Efter första veckan så inser man att träningsvärken man får efter att gymma isolerade muskler är något HEEEELT annat än att göra ett thaiboxnings-pass :näsblod
Kom hem tidigare än tänkt i torsdags och hade planer på att dra på ett sparring-pass med klubben, men redan på morgonen kände jag (efter passet dagen innan som var bröst och rygg) att jag fasen knappt kunde lyfta händerna ovanför axlarna... inte så optimalt när man gärna vill skydda sig för sparkar och slag mot huvudet :hihi

Sommaren är på G men jag skiter i deff utan kör på bulk och gymmande - om ca tio veckor blir det muay thai och deff igen :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Inte alls, slagit dig att du inte förstår vad jag säger snarare än att jag vill flyga bland molnen och simma i havet samtidigt.

Jag HAR lockat fram tendens till rutor på 2 veckor. Jag HAR också byggt synbart mer muskler på 5 veckor.

Jag har INTE sagt att jag vill bygga som ett monster, utan att jag vill bygga mig aningen större och betydligt starkare. När styrka X är uppnådd så räcker det och då blir det uthållighet och balans/stabilitet.

Att jag ställer en fråga om deffdieter betyder inte att jag går på deff, jag frågar om bulkning betyder inte att jag bulkar osv.

Fattaru?

Jaha, för här om veckan skulle du ju gå upp 8 kg muskler på 3 veckor eller nåt sånt, och i min värld är det att bygga som ett monster ... :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jaha, för här om veckan skulle du ju gå upp 8 kg muskler på 3 veckor eller nåt sånt, och i min värld är det att bygga som ett monster ... :D

Läsförståelsen ja..

2-3 kilo på 3-4 månader var det, men det är väl nästan samma sak eller?

Nu blev det svårmätt för jag har gått upp 4 kilo första månaden samtidigt som jag tappat en hel del synligt fett. Problemet är att den framgången (i siffror) mest består av vatten och fettvävnad, samt att belastningsökningen under perioden i princip är 85% belastningsvana. Det blir den kommande månaden nu som känns "riktig" gällande styrkan.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var ute på en afterwork igår, första på ett par månader. Strålande sol och jag tänkte att det skulle vara najs med ett par kalla öl. Drack 2 mellanöl, sen kom jag på att alkohol var rätt trist så jag åkte hem rdan vid 19-tiden.

Belöningen för det är att jag är hur pigg som helst idag och är på väg ner för att köra lite marklyft istället för att va bakis :banana

:hej

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...