Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Vaknade halv sju och rivstartade dagen med att väcka hunden och stack ut på en löprunda. Blev 5 km på 27:39 inkl paus vid trafikljusen samt en sträcka nedjogg. Hunden drog ner tempot i början men med lite pushing vaknade han till och sprang på bra. Ibland är det en nackdel att ha en morgontrött hund :hihi

Känns som jag börjat få in en bra flyt i träningen nu.:tummenupp

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Överraskade mig själv med att ta 67,5 kg med en mycket bättre känsla än i 65 kg och därmed satte jag 1,1xkv i knäböjen.

Och i militärpressen gick 31 kg galant :D

Överväger att ta ett maxningspass nästa vecka, några tips då?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Överraskade mig själv med att ta 67,5 kg med en mycket bättre känsla än i 65 kg och därmed satte jag 1,1xkv i knäböjen.

Och i militärpressen gick 31 kg galant :D

Överväger att ta ett maxningspass nästa vecka, några tips då?

1. (Tillräckligt) säkert utförande.
2. personbästa.

I den ordningen :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Räknar snabbt ut att jag kört 7 pass sen i söndags. Lördag var vilodag och innan dess 6 dar /6 pass styrka..,

Ska bort i helgen och hade tänkt köra slut mig och ta fre-sön som vila.. men idag är det motigt. 1h cardio (boxning) igår, och sen ett bröstpass på gymet efter det..

Ben och armar värker/ömmar, jag är öm och känner mig lite mörbultad.. Men ändå är min hjärna sugen på att dra och träna..

Bullen...? :D

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Räknar snabbt ut att jag kört 7 pass sen i söndags. Lördag var vilodag och innan dess 6 dar /6 pass styrka..,

Ska bort i helgen och hade tänkt köra slut mig och ta fre-sön som vila.. men idag är det motigt. 1h cardio (boxning) igår, och sen ett bröstpass på gymet efter det..

Ben och armar värker/ömmar, jag är öm och känner mig lite mörbultad.. Men ändå är min hjärna sugen på att dra och träna..

Bullen...? :D

Kör hårt :D Vila gör man 23h om dygnet. OnT så tog jag min första vilodag i måndags efter 103 dagar utan uppehåll och det har aldrig gått så bra som nu.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Check

Bajja innan passet :mad:

Standardutförande inför varenda pass :rolleyes:

1. (Tillräckligt) säkert utförande.
2. personbästa.

I den ordningen :)

Självklart. :) Ska se till att jag har sällskap till det passet också så jag inte behöver fråga någon random som jag oftast gör nu när jag behöver passningshjälp. Det är tamejfan jobbigt att instruera innan man kör att de inte ska ta i stången ALLS förrän den går åt fel håll. Dvs rör inte stånghelvetet om den inte går NERÅT. :mad:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Självklart. :) Ska se till att jag har sällskap till det passet också så jag inte behöver fråga någon random som jag oftast gör nu när jag behöver passningshjälp. Det är tamejfan jobbigt att instruera innan man kör att de inte ska ta i stången ALLS förrän den går åt fel håll. Dvs rör inte stånghelvetet om den inte går NERÅT. :mad:

Jag tycker det är jobbigt att fråga random liftbro om pass på squats, det känns lite intimt sådär.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kör hårt :D Vila gör man 23h om dygnet. OnT så tog jag min första vilodag i måndags efter 103 dagar utan uppehåll och det har aldrig gått så bra som nu.

Jo.. Men det är ju återhämtningen man blir stark av.

När jag var som bäst körde alltid minst 10 pass/vecka, men den "statusen" tog ju ett antal år att bygga upp. Nu känns det verkligen att jag är ur fas. Framförallt sen igår när jag körde första sparringpasset på vääääääldigt länge, flåset är verkligen inte med. Armar ben och rygg värker verkligen, framförallt underarmarna.. Blve stressigt igår så hann bara bröst, funderar på att lägga in ett komlpementpass imorrn och köra armar, axlar och småmuskler istället för ryggpasset.. Tror inte jag pallar ett "stort" pass riktigt.

Målet är att vara i fas så jag utan vidare tränar 6 dar i veckan och klarar att stå upp en hel match och fortfarande kunna lyfta armarna mot slutet utan att få hjärtattack.

Känns som en lång väg att gå.

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Tjena gänget. Har en frågor om träniing relaterat till att åka sporthoj.
Har bara kört MC med upprätt ställning förut, så nu när jag köpt en liten sportho, så blir jag trött i ryggen och nacken.
Har ni några tips om träning för att slippa detta problem

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Har bara kört MC med upprätt ställning förut, så nu när jag köpt en liten sportho, så blir jag trött i ryggen och nacken.

Träna alla bålmuskler. Du ska bära upp kroppen med magen och ryggen. Inte armarna

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Alltså jag är ju inte expert, så vi har det klart.
Emellertid har jag ju kört sporthoj av obekvämare slag.
Träna ryggslutet så att du inte behöver hålla dig uppe med armarna. Coreövningar är ju bra för hela livföringen så för in sådana också.

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Alltså jag är ju inte expert, så vi har det klart.
Emellertid har jag ju kört sporthoj av obekvämare slag.
Träna ryggslutet så att du inte behöver hålla dig uppe med armarna. Coreövningar är ju bra för hela livföringen så för in sådana också.

Tack för tipsen. håller inte upp kroppen med armarna, man är allmänt otränad.
Så det blir att börja träna regelbundet från och med nu:) för man vill ju inte få ont av att något som är så kul som att köra hoj.

Ps. Hur går det med hojen?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Eftersom du "i jobbet" förmodligen är mer i behov av löpkondition och ren uthållighet än att kunna lyfta 100kg bänkpress 30 ggr så borde du ju kunna kombinera de båda. Man kan aldirg stå på pallen i ett Marathon om man ska va "stor" samtidigt, men man kan springa milen med ett respektabelt tempo :fakta

Frågan är varför du tränar. Styrka/storlek/snabbhet/rörlighet osv..

Precis behovet av kondition är nästan större än styrkan för att kunna utföra uppgift när man har sprungit en sträcka kräva styrka, har inte för avsikt att bygga muskler som en atlet men visst större får dom gärna bli.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack för tipsen. håller inte upp kroppen med armarna, man är allmänt otränad.
Så det blir att börja träna regelbundet från och med nu:) för man vill ju inte få ont av att något som är så kul som att köra hoj.

Ps. Hur går det med hojen?

Jag får inte träningsvärk av att köra kan man väl säga :hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis behovet av kondition är nästan större än styrkan för att kunna utföra uppgift när man har sprungit en sträcka kräva styrka, har inte för avsikt att bygga muskler som en atlet men visst större får dom gärna bli.

Så är det för mig också.. Vinner ingenting på att bänka 140kg eller dra 180 i knäböj.. Däremot att kunna springa 3 km i högt tempo, bänka 8x80, gå på "säcken" 5 minuter, knäböja 8x80, springa 3 km högt tempo och samtidigt ha en rörlighet och mjukhet i kroppen..

DEN styrkan vill jag ha..

Låter som att det är vad du också är ute efter, ish..

Mitt gamla recept när jag enligt ovan "mål" var i hyfsat bra form var att variera träningen, både periodvis, inom "scheman" och ibland inom pass.

Vill man bygga är det svårt att träna för mkt kondition samtidigt, vill man på allvar satsa på kondition är det svårt att träna astungt 4 ggr/vecka osv.. Men periodiserar man så att man bygger styrka, sen kör kondition och bara underhåller styrkan, sen börjar kombinera så man bygger muskelkondition genom att typ springa till gymet, träna tungt blandad med många reps, köra cardio mitt i passet så man håller hög puls och "lär sig" jobba med det.. sen kanske en period ren löpträning, backe, intervaller osv.. tung styrketräning igen. Så får man nog snurra sådär.

Den enkla metod de flesta sk. "läror" bygger på är att man blir bra på det man gör. Vill man ha mångsidighet så måste man följaktligen träna på många sätt.

Om ovan är "korrekt" eller inte har jag ingen aning om, men det är ungefär så det flesta lyckade och seriösa jag frågat har rekommenderat sina upplägg. Gäller ju många sporter och aktiviteter som cross, enduro, kampsport osv.. Skidskytte kan tydligen ha liknande utmaningar som jag fattade, minus styrkekravet då kanske. Men att kunna prestera fullt, och sen ha kontrollerad andning och fokusera på att skjuta prick är nog inte helt osvårt.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...