Precis behovet av kondition är nästan större än styrkan för att kunna utföra uppgift när man har sprungit en sträcka kräva styrka, har inte för avsikt att bygga muskler som en atlet men visst större får dom gärna bli.
Så är det för mig också.. Vinner ingenting på att bänka 140kg eller dra 180 i knäböj.. Däremot att kunna springa 3 km i högt tempo, bänka 8x80, gå på "säcken" 5 minuter, knäböja 8x80, springa 3 km högt tempo och samtidigt ha en rörlighet och mjukhet i kroppen..
DEN styrkan vill jag ha..
Låter som att det är vad du också är ute efter, ish..
Mitt gamla recept när jag enligt ovan "mål" var i hyfsat bra form var att variera träningen, både periodvis, inom "scheman" och ibland inom pass.
Vill man bygga är det svårt att träna för mkt kondition samtidigt, vill man på allvar satsa på kondition är det svårt att träna astungt 4 ggr/vecka osv.. Men periodiserar man så att man bygger styrka, sen kör kondition och bara underhåller styrkan, sen börjar kombinera så man bygger muskelkondition genom att typ springa till gymet, träna tungt blandad med många reps, köra cardio mitt i passet så man håller hög puls och "lär sig" jobba med det.. sen kanske en period ren löpträning, backe, intervaller osv.. tung styrketräning igen. Så får man nog snurra sådär.
Den enkla metod de flesta sk. "läror" bygger på är att man blir bra på det man gör. Vill man ha mångsidighet så måste man följaktligen träna på många sätt.
Om ovan är "korrekt" eller inte har jag ingen aning om, men det är ungefär så det flesta lyckade och seriösa jag frågat har rekommenderat sina upplägg. Gäller ju många sporter och aktiviteter som cross, enduro, kampsport osv.. Skidskytte kan tydligen ha liknande utmaningar som jag fattade, minus styrkekravet då kanske. Men att kunna prestera fullt, och sen ha kontrollerad andning och fokusera på att skjuta prick är nog inte helt osvårt.