Träningstråden

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Hej bullen. Jag har en (eller många) frågor. Eller snarare, min sambo.

Hon vill tappa lite vikt. Hon är 1.65 lång och väger 62 kilo. Hennes målsättning är att hamna på 55 kilo.

Vad ska hon äta? När ska hon äta? Jag har i stort sett gett henne svaret att äta mindre skit :tungan Men hon lyssnar inte på mig, utan vill ha råd av någon som varit "in the game" längre.

Basen i hennes protein intag är 2,5dl kvarg och en whey80 om dagen. Kolhydraterna skiftar en hel del. 100 gram protein om dagen ungefär, lite mer kolhydrater. Har cheat day 1 dag i veckan, men jag vet att hon fuskar emellanåt..

Tränar 6 dagar i veckan, 2 av dom är cardio.

Kan vara mycket begärt att storma in här och kräva råd men jag är trött på gnället om att magen aldrig försvinner :huvet

Snälla hjälp mig :7peta (henne)

Äta ofta samt dra ned på kolhydrater, köra liet mer cardio i början i alla fall.

En dag för mig i kosten ser ut så här;
Jag börjar med mellanmål i och med att jag går upp så tidigt;
Mellanmål; proteinshake
Frukost; 2,5 lättfil
40g müsli
40g keso
20g gurka 1 knäckemacka
3 skivor skinka
Lunch; 100 g lax
100 g sallad(tomat, gurka, grönsallad, paprika, ja what ever)
mellanmål; 140 g keso
60g päron
Middag; 150g kyckling
100 g keso
100 g sallad el varma grönsaker
Mellanmål; proteinshake

Ingen alkohol, inget kolsyratvatten, endast en kopp kaffe/dag om mjölk endast minisamt ej mer än 2,5 dl/dag

Lycka till!!

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Hon vill tappa lite vikt. Hon är 1.65 lång och väger 62 kilo. Hennes målsättning är att hamna på 55 kilo.

Vad ska hon äta? När ska hon äta? Jag har i stort sett gett henne svaret att äta mindre skit :tungan Men hon lyssnar inte på mig, utan vill ha råd av någon som varit "in the game" längre.

Basen i hennes protein intag är 2,5dl kvarg och en whey80 om dagen. Kolhydraterna skiftar en hel del. 100 gram protein om dagen ungefär, lite mer kolhydrater. Har cheat day 1 dag i veckan, men jag vet att hon fuskar emellanåt..

Tränar 6 dagar i veckan, 2 av dom är cardio.

Kan vara mycket begärt att storma in här och kräva råd men jag är trött på gnället om att magen aldrig försvinner :huvet

Snälla hjälp mig :7peta (henne)

Är det ingen som reagerat som jag alls? 55 kg till 165 är lite! Hennes vikt är normal i dagsläget. Säg åt henne att sluta äta godis. Mer protein i maten för att hålla uppe mättnaden. MEN... Stirra inte sig blind på siffrorna. 55 kg är väldigt lågt även om det ligger i normalkurvan för BMI.

Sen får hon ta och börja svettas på gymmet, hon ska lyfta TUNGT!

Jag är 163 cm lång och väger runt 62 kg men sen är jag ju kompakt också med tanke på att jag drar 34a/36a i kläder. Jag tvivlar på att hon är tjock om nu hon tränar en del redan, hon behöver jobba med sin syn på kroppen.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Är det ingen som reagerat som jag alls? 55 kg till 165 är lite! Hennes vikt är normal i dagsläget. Säg åt henne att sluta äta godis. Mer protein i maten för att hålla uppe mättnaden. MEN... Stirra inte sig blind på siffrorna. 55 kg är väldigt lågt även om det ligger i normalkurvan för BMI.

Sen får hon ta och börja svettas på gymmet, hon ska lyfta TUNGT!

Jag är 163 cm lång och väger runt 62 kg men sen är jag ju kompakt också med tanke på att jag drar 34a/36a i kläder. Jag tvivlar på att hon är tjock om nu hon tränar en del redan, hon behöver jobba med sin syn på kroppen.

Ptja är jag underviktig då som är 167 och väger 61??

Man måste se till sammansättning av muskler/fett i kroppen
Det är skillnad på 20% kroppsfett och 20% kroppsfett, läs denna artikel mycket bra och lärorik.
http://livelifeactive.com/2012/02/22/understanding-body-fat-percentage-and-bmi/

Sen är det ju svårt att tala om för någon som inte vill lyssna....

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Hon vill tappa lite vikt.

Hepp..

Det är världens enklaste ekvation. Energi in < Energi ut = minska i vikt.

Frågan är om det är sunt att ha ett viktmål, tävlar man inte i typ kampsport med viktklasser så är det sannolikt i spegeln hon vill ha resultat snarare än på vågen.

Hinken är på rätt spår tycker jag. Kör hon mkt cardio så ger mer tung träning dels mer muskler som "äter" en del fett, dels ökar den latenta förbränningen vilket underlättar markant. Muskler bränner fett --> Mer muskler = mer förbränning.

Sen är det väl kanske läge att börja räkna då om hon inte får önskade resultat, finns busenkla appar för det som gör att man blir brutalt medveten om vad man stoppar i sig. Det viktiga är att man skriver ALLT, även om man ger sig en "fridag". En skål godis motsvarar typ ett kilo kycklingfilé i energi räknat, men den är värdelös och sätter sig på röven istället för i musklerna, dessutom mättar det noll så man äter för mkt totalt under dan.

Det vanligaste failet tjejer gör vad jag lagt märke till när det gäller kost är att de typ väljer banan före päron för att det är mindre kcal, skippar avocado för att det är för fett.. Men likförbannat trycker i sig en påse lösgodis på kvällen sen. Sila mygg och fingerpulla kameler?

Kort sagt.. Konsekvens och balans är nyckeln.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En fråga från mig istället till er alla som läst för mkt om sånt här ;)

Jag har börjat komma igång med träningen nu. Kör rätt tungt och ingen cardio alls i princip. Väntar på bokad tid hos sjukgymnasten för mina knän i första hand (lång lista, men knäna är det stora problemet just nu) så allt sånt med löpning, hård cykling etc går bort tills vidare.

Jag har kört typ 3 pass/vecka denna månad, och hoppas på att kunna öka det till 3,5 nu utan att tappa all energi. Väger allt och äter rätt noga, snittar 120g protein/dag, huvudsakligen från mat. Målet var i första hand att bygga muskler och återfå den där grundstyrkan och stabiliteten. Jag är på god väg men det är en bit kvar innan jag känner mig "stabil".

Nu till frågan. Jag har börjat se markanta resultat i spegeln, och undrar hur mkt fett det går att bränna/allokera på 3-4 veckor utan att gå på strikt deffdiet och sabba styrkan? Den fåfänga frågan är om jag kan lura från ett par rutor under denna tid, de finns där redan idag, men i rätt ljus, före maten, med god vilja och mkt självbedrägeri :D.

Hur ska jag träna/äta/tänka?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
En fråga från mig istället till er alla som läst för mkt om sånt här ;)

Jag har börjat komma igång med träningen nu. Kör rätt tungt och ingen cardio alls i princip. Väntar på bokad tid hos sjukgymnasten för mina knän i första hand (lång lista, men knäna är det stora problemet just nu) så allt sånt med löpning, hård cykling etc går bort tills vidare.

Jag har kört typ 3 pass/vecka denna månad, och hoppas på att kunna öka det till 3,5 nu utan att tappa all energi. Väger allt och äter rätt noga, snittar 120g protein/dag, huvudsakligen från mat. Målet var i första hand att bygga muskler och återfå den där grundstyrkan och stabiliteten. Jag är på god väg men det är en bit kvar innan jag känner mig "stabil".

Nu till frågan. Jag har börjat se markanta resultat i spegeln, och undrar hur mkt fett det går att bränna/allokera på 3-4 veckor utan att gå på strikt deffdiet och sabba styrkan? Den fåfänga frågan är om jag kan lura från ett par rutor under denna tid, de finns där redan idag, men i rätt ljus, före maten, med god vilja och mkt självbedrägeri :D.

Hur ska jag träna/äta/tänka?

Som du själv brukar säga energi in energi ut.
Skämt åtsido jag lyckades under en 9 veckors period gå ned 2,4% i kroppsfett och öka muskelmassan med 1,7%, ska villigt erkänna att jag var rätt sliten i kroppen.
Tränade 6ggr/vecka och körde kardio 2ggr/vecka, mycket intervall löp i backe.
Styrkan varierade jag med att köra tungt med få repetitioner samt lätt med flera reps.

Se till at få i dig tillräckligt med protein och de kolhydrater du äter främst kommer från sallad och grönsaker.

Lycka till:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som du själv brukar säga energi in energi ut.
Skämt åtsido jag lyckades under en 9 veckors period gå ned 2,4% i kroppsfett och öka muskelmassan med 1,7%, ska villigt erkänna att jag var rätt sliten i kroppen.
Tränade 6ggr/vecka och körde kardio 2ggr/vecka, mycket intervall löp i backe.
Styrkan varierade jag med att köra tungt med få repetitioner samt lätt med flera reps.

Se till at få i dig tillräckligt med protein och de kolhydrater du äter främst kommer från sallad och grönsaker.

Lycka till:tummenupp

Jo.. Äter rätt mkt pasta, ris och sånt.. kanske borde byta det mot mer grönt (men så dyrt för en stackars student :()

Långsiktigt vill jag ju egentligen inte gå ner i vikt, snarare tvärtom. Vill upp typ 2 kg, men få väck fettet. Frågan är om det är värt att skjuta det långsiktiga målet för att bli beach :D?

Att ligga -500kcal vill jag liksom inte, sabbar för mkt av byggandet. Fan, man vill ju allt på en gång. Får la kötta på och se vad som händer, lovar återkomma med resultat :)

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jo.. Äter rätt mkt pasta, ris och sånt.. kanske borde byta det mot mer grönt (men så dyrt för en stackars student :()

Långsiktigt vill jag ju egentligen inte gå ner i vikt, snarare tvärtom. Vill upp typ 2 kg, men få väck fettet. Frågan är om det är värt att skjuta det långsiktiga målet för att bli beach :D?

Att ligga -500kcal vill jag liksom inte, sabbar för mkt av byggandet. Fan, man vill ju allt på en gång. Får la kötta på och se vad som händer, lovar återkomma med resultat :)

Vore jag du skulle jag bulka och sen deffa ner till den formen man vill ha. Det kommer ju fler beachsäsonger ;)

Öka på proteinintaget, jag äter ju 130-150 g protein om dagen och ligger på kaloribalans eftersom vikten är densamma, ser att fettet börjar rinna av mig nu. Har minskat 3 cm runt midjan på 2 månader nu. Det går långsamt men likväl åt rätt håll. Men bäst/snabbast resultat får man ju om man antingen bulkar eller deffar men sånt vill jag inte syssla med :)

Tips från en student till en annan:
Handla på Lidl, de har billig cottage cheese (halva priset nästan jämfört med keso!) och kvarg. Då får man upp proteinintaget redigt om man äter det till mellanmål, lite tråkigt i längden men jag är en rutinmänniska = gillar att äta samma sak i perioder.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Du sa att du tyckte att hennes vikt i förhållande till längd var lite, det kanske var jag som tolkade det som underviktig.

Det var nog en tolkning från dig. Min poäng är att man stirrar för mycket på vikten. Jag har ju vägt allt från 52-67 kg. När jag vägde 52 kg hade jag tappat nästan alla muskler. Sen när jag var vältränad tycker jag (idag, inte då) att det är för lite med 55 kg, jag vägde så lite i somras. Mina rutor jag hade vid den vikten har jag idag fortfarande, trots jag väger 7 kg mer. Midjemåttet är inte så mycket mer än 1-2 cm större.

Jag tycker att många siktar för lågt viktmässigt. Det verkar vara något magiskt med att väga 5x kg.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vore jag du skulle jag bulka och sen deffa ner till den formen man vill ha. Det kommer ju fler beachsäsonger ;)

Öka på proteinintaget, jag äter ju 130-150 g protein om dagen och ligger på kaloribalans eftersom vikten är densamma, ser att fettet börjar rinna av mig nu. Har minskat 3 cm runt midjan på 2 månader nu. Det går långsamt men likväl åt rätt håll. Men bäst/snabbast resultat får man ju om man antingen bulkar eller deffar men sånt vill jag inte syssla med :)

Tips från en student till en annan:
Handla på Lidl, de har billig cottage cheese (halva priset nästan jämfört med keso!) och kvarg. Då får man upp proteinintaget redigt om man äter det till mellanmål, lite tråkigt i längden men jag är en rutinmänniska = gillar att äta samma sak i perioder.

Har inget lidl nära..

Försöker käka 150+g protein / dag.. Igår blev det nästan 180.. Men ibland är det svårt. börjar blir bättre dock, man vänjer sig

Jag bygger rätt lätt, har börjat binda vatten och fett nu och slimmats till rätt bra mot för en månad sen. Men nu är det ju det "riktiga" som måste till för att fortsätta förvandlingen.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Om du vill slimma till dig lite bör du ändra "rätt mkt pasta, ris och sånt" till ingen pasta och ris i lagom mängd
.
Kan tipsa om att ICA Maxi har tagit in Kvarg till samma pris som Lidl och av en händelse är det en likadan förpackning (annat tryck på locket) och samma innehållsförteckning.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Kan tipsa om att ICA Maxi har tagit in Kvarg till samma pris som Lidl och av en händelse är det en likadan förpackning (annat tryck på locket) och samma innehållsförteckning.

Det hade jag missat, av nån underlig anledning :glömdet

Tittar ju iofs inte riktigt i de där hyllorna där :)

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Today is leg day... :gråta

Och jag värmer upp med 300 gram nötfärs.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det var nog en tolkning från dig. Min poäng är att man stirrar för mycket på vikten. Jag har ju vägt allt från 52-67 kg. När jag vägde 52 kg hade jag tappat nästan alla muskler. Sen när jag var vältränad tycker jag (idag, inte då) att det är för lite med 55 kg, jag vägde så lite i somras. Mina rutor jag hade vid den vikten har jag idag fortfarande, trots jag väger 7 kg mer. Midjemåttet är inte så mycket mer än 1-2 cm större.

Jag tycker att många siktar för lågt viktmässigt. Det verkar vara något magiskt med att väga 5x kg.
Klart som f*n att det är något magiskt med att väga 50kg.:tuttar

Att man tittar på vikten är ju att det är enkelt att jämföra, med sig själv och med andra.
Det är ju få tjejer som tänker och säger "hmm jag vill ha biceps som mäter minst 30 cm och lår som mäter 70 cm". Som tjej matas man ju hela tiden med vad andra tjejer väger och det är svårt att inte ta in det budskapet.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Man tror inte att en shake är så mycket.

Tills man slängt ut en över hela jävla köksgolvet :huvet

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Klart som f*n att det är något magiskt med att väga 50kg.:tuttar

Att man tittar på vikten är ju att det är enkelt att jämföra, med sig själv och med andra.
Det är ju få tjejer som tänker och säger "hmm jag vill ha biceps som mäter minst 30 cm och lår som mäter 70 cm". Som tjej matas man ju hela tiden med vad andra tjejer väger och det är svårt att inte ta in det budskapet.

Och därför vill jag få bort det tänket, då ifrågasätter jag när man sätter ett antal kg som ett mål, speciellt när det är så lågt, man kan ju börja med att sätta målet på under 60 så ser man hur man ser ut först :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
10 set magövningar ikväll..

Undrar hur jag ska ta mig ur sängen imorrn.. Röven är redan förstörd sen marklyft igår så det blir la att rulla ut i soffan och lira PS3 hela dan eller nåt.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...