Träningstråden

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Yepp. I shapeup finns allt listat. Man fyller bara i hur mycket man käkat. Finns massor med hela rätter också så man slipper mata in varje enskild ingrediens.

Runkeeper är en träningsapp/coach där man kan hålla koll på vikt, tider, utveckling och sina polare.

Laddat ner båda apparna. Började med att registrera mig, sedan funderade jag på integriteten. Man använder ju sin e-post adress när man loggar in. Man kanske skulle använda ett annat lösenord. Får fundera lite på det. Desto fler lösenord man har desto lättare är det att man glömmer bort det. Fick t ex välja ett nytt till App Store för att få hem apparna.

Sedan stötte jag på patrull när frågan om ens målvikt kom in på Shape Up. Vad svarar man på den frågan om man inte har en aning om vad det skulle vara. Ska man dra bort 3- 7 kg? Känns nästan osunt om man skulle gå ner mer. Faktum är att jag inte bryr mig om vikten nämnvärt utan vill bara komma i form rent allmänt. Bättre fysik, uthållighet och smidighet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla som har någon form av lite seriösare mål med sin löpning använder pulsklocka för att förbättra sin prestation. Hur gör du annars pulsträningspass?

Om du bara ska ut och jogga en gång i veckan däremot, så räcker det med en vanlig klocka för att mäta om du har bättre eller sämre tid än vanligt.

Själv vill jag inte ha telefonen med mig när jag tränar, eftersom den har en distraherande inverkan på mig. Så det är ett plus för mig och inte ett minus att ha separat mackapär för att mäta löpningen.

Jag sa inte att folk inte gör det, men jag tror de flesta har sin pulsmätare mest för att det är en kul grej, inte för att de benhårt använder den och analyserar datat för att förbättra sin träning.

Finns även givare med BT så att du kan köra med din runkeeper om du vill.
I nåt test jag läste verkar det som om GPS-klockorna har lite sämre noggrannhet än en mobil. Ett exemplar visade 10% fel i distans. Det felet är i största laget. Jag sprang en lång runda häromveckan och fick en kilometer fel när jag jämförde min GPS-klocka/pulsmätare med min Runkeeper. Vilken skall man lita på :confused:

Polar och Nike mfl har ju även en stegräknare/accelerometer, som rätt kalibrerad tydligen skall vara bra mycket mer exakt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Alla som har någon form av lite seriösare mål med sin löpning använder pulsklocka för att förbättra sin prestation. Hur gör du annars pulsträningspass?

Om du bara ska ut och jogga en gång i veckan däremot, så räcker det med en vanlig klocka för att mäta om du har bättre eller sämre tid än vanligt.

Själv vill jag inte ha telefonen med mig när jag tränar, eftersom den har en distraherande inverkan på mig. Så det är ett plus för mig och inte ett minus att ha separat mackapär för att mäta löpningen.

Definiering på "seriösare mål"?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur går det med din träning?
Orkar du lyfta upp en hantel på bandet i kassan nu? :D

HA HA HA! Har inte kunnat träna med dom ännu då mitt rum har varit infesterat med ohyra som precis blivit avhyst. Börjar ordentligt efter semestern igen. Åker till Kroatien nästa lördag. :banana

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Du är nog inte ensam ... Det går även att rejsa med mobilen som laptimer, men förr eller senare vill man nog ha en riktig.

Jag säger bara att mobilen kan vara precis lika bra som en GPS-klocka om man kompletterar den med pulsmätare. Den är lika exakt om inte mer. Enda nackdelen som jag ser är att den är större än en pulsklocka och inte vattentät.

Man får inte ut mer info ur en GPS/pulsklocka. Jag har båda varianterna.

Jag säger också att de FLESTA som kutar med pulsklocka förmodligen inte använder datan annat än för att kika på för att det är lite kul. På sin höjd springer de en runda på våren och sen samma på hösten och kan konstatera att pulsen gått ned vid samma tempo. Visst finns det folk som håller på med pulsträning, ställer in klockan för att larma om man kommer utanför förbestämd pulszon etc, men jag tror inte att majoriteten av användarna verkligen tar action på datan de får ut ur sin apparat.

Personligen har jag upptäckt att om man har många prylar med när man kutar (mp3, pulsklocka, pulsgivare etc) tar dessa bort en del av "enkelheten" med att springa, dvs bara snöra på sig pjucken och dra.

Dock gillar jag den sociala aspekten med appar som tex RunKeeper, så testar det ett tag.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vad är ditt mål?

Just nu fatburn. 7 kilo kvar.

Läste runt en del om mitt "problem" med att viktminskningen avtagit ganska kort efter att jag började kuta på allvar. Minns inte exakt, men på något sätt vande sig kroppen och höll hårt i sina reserver. Något som intervallträningen tydligen skulle råda bot på.

Dessutom verkar det rätt kul. Ofta och kort (typ varje dag 20 min) hellre än mer sällan (varannan dag, 1h) och långt skulle kunna funka som omväxling.

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag väger/har vägt det mesta av det äter, så jag har en ganska god uppfattning om vad jag petar i mig. Även om jag uppskattar vikten till säg 20% fel så torde jag ligga på underskott. Är jag osäker på vad något väger brukar jag runda av uppåt. Allt fylls i i min kostdagbok på Shapeup.

Jag äter frukost 0730 (1 ägg), lunch 1200 (vanligtvis kycklingfile eller tonfisk 150-200g och 225g keso). Efter lunchen ligger jag på totalintag ca 500-550 kcal. Under em kan det bli en frukt 1500 (äpple/persika) och sen brukar det bli mer mat till middag 1800 så att jag landar på kanske 1500-1900 kcal totalt. På det löpning 8-10 km varannan dag. En stor kopp te vid 22-tiden.

Dricker 1-2 liter vatten/dag.

Dricker kaffe också på dagarna. 2-4 koppar, med sötningsmedel. (Spelar det någon roll?)

Klart nåt är fel, matematiken stämmer ju inte. Det enda jag ser är att jag äter för mycket.
Kanske skall väga allt igen under en veckas tid.... (segt)

Men vaddå, jag bryr mig inte så mycket. Jag mår toppen och saker och ting flyttas runt på kroppen på ett intressant sätt. Bara lite förundrad över att min viktminskning har planat ut till att ligga inom "kiss-marginalen" vid invägning varje vecka :)

Testa dela upp målen du äter, äta fler gånger/dag men samma intag kcal du har nu.

Jag körde shapeup och målet var 1kg/veckan. På 4 månader gick jag ner 0kg.

När du fått igång kost som fungerar och förbränner kan du öka intaget så det blir stabilt även när du nått ditt mål :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Testa dela upp målen du äter, äta fler gånger/dag men samma intag kcal du har nu.

Jag körde shapeup och målet var 1kg/veckan. På 4 månader gick jag ner 0kg.

När du fått igång kost som fungerar och förbränner kan du öka intaget så det blir stabilt även när du nått ditt mål :)

Körde samma sak för några år sen och droppade 12 pannor på 3 mån utan sportande. Nu MED löpning så går det mycket trögare...

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Försöker få ihop träningen.

Måndag: Gym
Tisdag: Kickboxning, 5km jogg
Onsdag: Gym
Torsdag: Brottning/grappling, Kickboxning
Fredag: Gym
Lördag: kickboxning och eller 5km jogg
Söndag: Vila

Får se hur det håller, måndag gick bort pga föräldrarsamtal...

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Körde samma sak för några år sen och droppade 12 pannor på 3 mån utan sportande. Nu MED löpning så går det mycket trögare...

Jo och kroppen ändras.
När jag försökte körde jag endast lite gym.

Senast jag ville ner körde jag någon dunderdiet på 13 dagar och sen hålla igång med träning efter för att stabilisera mig.
Sliter såklart mer på kroppen men gav bra resultat.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jo och kroppen ändras.
När jag försökte körde jag endast lite gym.

Senast jag ville ner körde jag någon dunderdiet på 13 dagar och sen hålla igång med träning efter för att stabilisera mig.
Sliter såklart mer på kroppen men gav bra resultat.

Är inte så mycket för dieter. Bättre att äta bra hela tiden och röra på sig.
Bara man har koll på vad man stoppar i sig så ska det nog gå bra!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Körde mitt första HIIT-pass nyss.

Uppvärming/löpning 5 min

Sen 7x intervall av denna typen:
1 min max
1 min sakta.

Sprang i ett ganska kuperat elljusspår så det blev snabbt rätt så tufft.
Första 3-4 intervallen gick bra. 5:an seg och 6&7 gick tungt, speciellt 7:an efterosm brant långt uppför på max i en minut.

Kul iaf. Man blir trött på ett helt annat sätt än om man springer distans. Kroppen säger liksom tvärstopp efter ett tag mot att vid distans bara sakta ruttna.

Nu skall jag testa HIIT under sept och utvärdera resultatet i slutet av månaden :tummenupp

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Starstriker: Är målet viktminskning skulle jag inte råda HIIT.
Helt ärligt är jag rätt övertygad om att du äter fel, och enbart följer råd från en app utan att veta ditt egenliga dagsintag/behov.

Det finns en miljon olika upplägg på dieter, men i kontentan kan man äta vad som helst (om det bara är viktminskning man vill åt) sålänge personen äter mindre än den förbrukar. Det är där alla gör fel, läser nåt på internet eller följer ett program som inte har en aning om vad du exakt förbrukar.
Lägg lite tid på att räkna ut ditt exakta energibehov sen är det en piece of cake att gå ner.

Tävlingsdieten rullar på bra, lite för snabbt än så det blir en fin ätardag imorgon! :p

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Körde mitt första HIIT-pass nyss.

Uppvärming/löpning 5 min

Sen 7x intervall av denna typen:
1 min max
1 min sakta.

Sprang i ett ganska kuperat elljusspår så det blev snabbt rätt så tufft.
Första 3-4 intervallen gick bra. 5:an seg och 6&7 gick tungt, speciellt 7:an efterosm brant långt uppför på max i en minut.

Kul iaf. Man blir trött på ett helt annat sätt än om man springer distans. Kroppen säger liksom tvärstopp efter ett tag mot att vid distans bara sakta ruttna.

Nu skall jag testa HIIT under sept och utvärdera resultatet i slutet av månaden :tummenupp

Jag kör 5min uppvärmning, därefter 20 sekunder max och sedan 40 sekunder "normalt" och detta görs 10 gånger.
Sedan så kör jag lugnt tempo ca 15 min efter det. Jag gör detta antingen på en stairmaster eller en crosstrainer.

Detta är min första vecka jag gör detta och tänkt göra det 3 gg i veckan.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC