Träningstråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nä, jag håller mig undan från sådant. Jag är ganska ny på att springa så just nu bryr jag mig inte om tider, jag ser det som ett framsteg att jag överhuvudtaget orkar springa 5km.

När det gäller kalorier har jag rätt bra koll själv, jag gick ner 40kg för några år sedan utan att köra med någon speciell diet, jag använde bara sunt förnuft. Tyvärr har 10kg kommit tillbaka och nu tänkte jag bli av med dem igen.

Runkeeper är ingen "tävlingsapp". Tider etc jämförs inte, utan det är mer en app för inspiration.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Yepp. I shapeup finns allt listat. Man fyller bara i hur mycket man käkat. Finns massor med hela rätter också så man slipper mata in varje enskild ingrediens.

Runkeeper är en träningsapp/coach där man kan hålla koll på vikt, tider, utveckling och sina polare.

Verkar vettiga båda två. Ska titta lite närmare på dem. Ska bara komma på mitt lösen till Appstore. Länge sedan jag loggade in där.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Shit vad värdelöst det är att kröka. Tog några järn igår och krossade hela min ätbudget för igår.

Bakis idag och dessutom sugen på all möjlig skitmat. En Big Tasty är förresten >800 kcal (dvs lite drygt halva mitt dagliga energiintag)

Ätbudget för idag också pajj :död

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag väger/har vägt det mesta av det äter, så jag har en ganska god uppfattning om vad jag petar i mig. Även om jag uppskattar vikten till säg 20% fel så torde jag ligga på underskott. Är jag osäker på vad något väger brukar jag runda av uppåt. Allt fylls i i min kostdagbok på Shapeup.

Jag äter frukost 0730 (1 ägg), lunch 1200 (vanligtvis kycklingfile eller tonfisk 150-200g och 225g keso). Efter lunchen ligger jag på totalintag ca 500-550 kcal. Under em kan det bli en frukt 1500 (äpple/persika) och sen brukar det bli mer mat till middag 1800 så att jag landar på kanske 1500-1900 kcal totalt. På det löpning 8-10 km varannan dag. En stor kopp te vid 22-tiden.

Dricker 1-2 liter vatten/dag.

Dricker kaffe också på dagarna. 2-4 koppar, med sötningsmedel. (Spelar det någon roll?)

Klart nåt är fel, matematiken stämmer ju inte. Det enda jag ser är att jag äter för mycket.
Kanske skall väga allt igen under en veckas tid.... (segt)

Men vaddå, jag bryr mig inte så mycket. Jag mår toppen och saker och ting flyttas runt på kroppen på ett intressant sätt. Bara lite förundrad över att min viktminskning har planat ut till att ligga inom "kiss-marginalen" vid invägning varje vecka :)

Jag tycker att du äter sjukt lite måste jag säga, du äter ju mindre än vad jag gör/dygn.....

Om du vill ha hjälp med kostschema och allt däri kring kan jag rekommendera denna dam; http://www.mission-to-shape.se/

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag tycker att du äter sjukt lite måste jag säga, du äter ju mindre än vad jag gör/dygn.....

Om du vill ha hjälp med kostschema och allt däri kring kan jag rekommendera denna dam; http://www.mission-to-shape.se/

Det kanske inte är så mycket, men jag klarar mig bra på det faktiskt.
På helgerna tar jag ut svängarna lite och då ligger jag på kanske 2500/dygn, men det är inte idealt.
Samtidigt vet jag att om jag tar bort all "lyx" så kommer jag förr eller senare tröttna och lägga av helt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ricken slog mig med ungefär 11 minuter på Tough Viking. Fan va kul det var. Och sjukt jobbigt. :banana

Kul?

Nä, för mycket löpning.

Kustjägaren var kul.

Nästa år så sitter jag på sidlinjen och skrattar istället.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Kul?

Nä, för mycket löpning.

Kustjägaren var kul.

Nästa år så sitter jag på sidlinjen och skrattar istället.
Sant. De kunde kapat bort minst 5 km utan att det gjort så mycket. Men jag tyckte det var kul ändå fast jag gillar ju löpning. :)
Kustjägaren var sjukt häftig!
Vad gick kustjägarhindret ut på?

Det får man reda på om man deltar. ;)

Det gick ut på att man kröp under ett maskeringsnät som mynnade ut i djurgårdskanalen. Sen skulle man simma/krypa/vada en bra bit i vatten. Lerig botten utan fäste. :D

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nä, jag håller mig undan från sådant. Jag är ganska ny på att springa så just nu bryr jag mig inte om tider, jag ser det som ett framsteg att jag överhuvudtaget orkar springa 5km.

När det gäller kalorier har jag rätt bra koll själv, jag gick ner 40kg för några år sedan utan att köra med någon speciell diet, jag använde bara sunt förnuft. Tyvärr har 10kg kommit tillbaka och nu tänkte jag bli av med dem igen.

Jag skulle säga att Runkeeper är en app du använder som nybörjare, innan du bestämmer dig för att köpa riktig pulsklocka med tidtagning och gps.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag skulle säga att Runkeeper är en app du använder som nybörjare, innan du bestämmer dig för att köpa riktig pulsklocka med tidtagning och gps.

Sant. Det är rätt kul att se vad man har gjort, och ibland när det känts som att rundan går pissdåligt berättar Runkeeper att man sprungit snabbare än man brukar. :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Ptja, jag har en sån också, men tycker Runkeeper är roligare. Dessutom har jag all min musik i luren, så den måste ändå följa med.... Pulsgivare går att köpa löst.

Visst är det ball att kunna följa sin puls, men handen på hjärtat, hur många använder verkligen denna info till att verkligen förbättra sin prestation?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Ptja, jag har en sån också, men tycker Runkeeper är roligare. Dessutom har jag all min musik i luren, så den måste ändå följa med.... Pulsgivare går att köpa löst.

Visst är det ball att kunna följa sin puls, men handen på hjärtat, hur många använder verkligen denna info till att verkligen förbättra sin prestation?
Jag har koll på pulsen för att inte få hjärtsnörp. :) Försöker hålla den lite under max iaf.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Alla som har någon form av lite seriösare mål med sin löpning använder pulsklocka för att förbättra sin prestation. Hur gör du annars pulsträningspass?

Om du bara ska ut och jogga en gång i veckan däremot, så räcker det med en vanlig klocka för att mäta om du har bättre eller sämre tid än vanligt.

Själv vill jag inte ha telefonen med mig när jag tränar, eftersom den har en distraherande inverkan på mig. Så det är ett plus för mig och inte ett minus att ha separat mackapär för att mäta löpningen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC