Träningstråden

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Misstänker att jag fått så mycket muskler och dålig stretch = stelt knä :( Nu blir det sluttramsat med mobilitetsträning. Skärpning!

Någon i Stockholm som ska träna på måndag och vill köra ett pass ihop? Förmodligen kan jag inte träna ihop med min kompis eftersom hon tränar på F247 (orkar inte skriva hela namnet).

Eftersom jag inte har något speciellt planerat för v.52 tänkte jag att jag kunde försöka träna lite crossfitinspirerat istället för SL, eftersom sen blir det toppning i tre veckor inför tävlingarna.

Jag tränar på sats, vilken tid tänkte du?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Misstänker att jag fått så mycket muskler och dålig stretch = stelt knä :( Nu blir det sluttramsat med mobilitetsträning. Skärpning!

Iom att du kör full rörelselängd lär inte det vara problemet. Eventuellt är du bara stel i leden.
Att få så mycket muskler att det hindrar mobiliteten är i princip omöjligt.

Streching är för övrigt jävligt överskattat, kör man allt strikt med korrekt utförande lär man aldrig behöva strecha. Jag har inte strechat på mina 12 år som tränande. Jag värmer dock upp väldigt noga.
Det finns dessutom en chans att bli överrörlig, med hög skaderisk som följd.

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Iom att du kör full rörelselängd lär inte det vara problemet. Eventuellt är du bara stel i leden.

Streching är för övrigt jävligt överskattat, kör man allt strikt med korrekt utförande lär man aldrig behöva strecha. Jag har inte strechat på mina 12 år som tränande. Jag värmer dock upp väldigt noga.

Hur ser din uppvärmning ut? Gissar på att du varierar uppvärmningen beroende på vilken/vilka muskler du ska träna? Dela gärna med dig:)

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Hur ser din uppvärmning ut? Gissar på att du varierar uppvärmningen beroende på vilken/vilka muskler du ska träna? Dela gärna med dig:)

Jag kan dra det lite snabbt :)
Om vi tar t.ex första övningen igår, Sne bänkpress: 2*stång, 2*50kg, 2*80kg, 2*110kg, sen går jag på 140 och uppåt under arbetsseten.
Varje ny övning kör jag ett "lättare" set innan jag går tungt, för att få in rörelsen.
De flesta övningar jag kör kör jag pyramid set, oftast 4 set per övning.
set 1: Högre reps
set 2-3: lägre reps
set 4: Högre reps
Detta dels för att träffa både typ 1 och typ 2 muskelfibrer och dels för att jag personligen svarar bäst på det. Nuförtiden kör jag inte superlåga reps längre utan kanske har ett par lågreps veckor (sällan dock) pga skaderisken.

Sorry jag drar snabbt iväg när ja börjar yra om träning :)
Hoppas det hjälpte nåt!
Nu laddar vi för ett tungt benpass! :yoparty

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Jag blir jävligt stel och kort i mina muskler om jag inte stretchar. Jag har haft problem med höftböjarna bland annat, som försvann med mobilitetsträning. Samma sak med armar och axlar, får jag mer muskler blir jag stel. Som t.ex nu efter alla bänkpass kan jag knappt få upp armbågarna när jag ska frontböja. Etc etc. Skulle gissa att det är olika för alla.

Stretchade knät idag och träffade rätt direkt. Det är löparknä och jag var jävligt stel där. Så nu ska jag fortsätta tänja lite och pausa löpningen.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Håller med om streching har i princip aldrig strechat - min naprapat som förövrigt har en massa elithockey killar som klienter påstår att jag e stelare än va d är - de tar jag som en komplimang! Vem fan behöver vara vig??:va

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Håller med om streching har i princip aldrig strechat - min naprapat som förövrigt har en massa elithockey killar som klienter påstår att jag e stelare än va d är - de tar jag som en komplimang! Vem fan behöver vara vig??:va

Det är väl en hälsofördel. Österländska tekniker jag studerat som yoga, taichi, kung fu och qigong förespråkar en balanserad vighet, för att alla delar i kroppen ska fungera i harmoni.
Sen föredrar jag personligen gymnast/arbetar/kampsportsfysik. Det är snyggt, det fungerar och ser inte bisarrt och löjligt ut. 30-40 kilo stela muskler skulle åtminstone få mig att känna mig som fånge i min kropp. Och jag behöver en perfekt fungerande finmotorik och viss akrobatik i mitt jobb :)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det är väl en hälsofördel. Österländska tekniker jag studerat som yoga, taichi, kung fu och qigong förespråkar en balanserad vighet, för att alla delar i kroppen ska fungera i harmoni.
Sen föredrar jag personligen gymnast/arbetar/kampsportsfysik. Det är snyggt, det fungerar och ser inte bisarrt och löjligt ut. 30-40 kilo stela muskler skulle åtminstone få mig att känna mig som fånge i min kropp. Och jag behöver en perfekt fungerande finmotorik och viss akrobatik i mitt jobb :)

Alla är olika, jag går på massage 1 gång i veckan de e min streching!:tummenupp

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Jag kan dra det lite snabbt :)
Om vi tar t.ex första övningen igår, Sne bänkpress: 2*stång, 2*50kg, 2*80kg, 2*110kg, sen går jag på 140 och uppåt under arbetsseten.
Varje ny övning kör jag ett "lättare" set innan jag går tungt, för att få in rörelsen.
De flesta övningar jag kör kör jag pyramid set, oftast 4 set per övning.
set 1: Högre reps
set 2-3: lägre reps
set 4: Högre reps
Detta dels för att träffa både typ 1 och typ 2 muskelfibrer och dels för att jag personligen svarar bäst på det. Nuförtiden kör jag inte superlåga reps längre utan kanske har ett par lågreps veckor (sällan dock) pga skaderisken.

Sorry jag drar snabbt iväg när ja börjar yra om träning :)
Hoppas det hjälpte nåt!
Nu laddar vi för ett tungt benpass! :yoparty

Du får gärna dra iväg och berätta, grymt lärorikt och intressant!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ett år skiljer mellan bilderna, på samma vikt. Även om träningen inte är prio ett så går det framåt :)

Årsbild 2012-2013 stor bild.jpg

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...