Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tränar för att det är så sjuukt mycket smidigare när man går på muggen och gör 2:an. Lite mer vältränad röv så behöver man inte gräva sig in för att torka sig efteråt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Jag har tråkigt, så jag ställer en fråga.

Ofta efter att jag har haft träningsuppehåll på mer än 1,5 vecka och kommer tillbaka så blir jag bakis.

Mitt första pass efter en vila brukar vara lite försiktigare och jag brukar försöka "väcka" kroppen lite innan jag går igång med mitt vanliga pass. Det brukar vara 1-2 lugna pass där jag kör fler muskelgrupper än vanligt, på lägre vikter, för att sen komma igång ordentligt.

Det hela började för runt 7 år sen. Det var första gången jag upplevde det.
Så länge jag håller igång så är det inga problem, men vid uppehåll så måste jag vara jäkligt försiktig på första passet.

Och jag menar inte "Workout hangover" som jag har googlat lite på nu. Utan jag är bakis, soffliggandes en hel dag. Nu sist, förra veckan, så kräktes jag till och med.

Uppenbarligen så är det ju något i kroppen som saknas för att jag ska kunna fungera.
Jag har provat att vätska ordentligt några dar innan första passet, provat att få i mig ordentligt med salt innan. Inget har fungerat.

Jag pratade till o med med en läkare och han tyckte att rimligtvis borde det vara vatten eller salt som gjorde det, men längre än så kom han inte.

Medicinen nu är en bakispizza på kvällen när man känner att man har nån minsta gnutta av matlust. Då är man ok dagen efter.

Så, är det fler än jag som är så eller vad?

Och vet nån vad man ska äta för magisk böna innan träning för att slippa det?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har tråkigt, så jag ställer en fråga.

Ofta efter att jag har haft träningsuppehåll på mer än 1,5 vecka och kommer tillbaka så blir jag bakis.

Mitt första pass efter en vila brukar vara lite försiktigare och jag brukar försöka "väcka" kroppen lite innan jag går igång med mitt vanliga pass. Det brukar vara 1-2 lugna pass där jag kör fler muskelgrupper än vanligt, på lägre vikter, för att sen komma igång ordentligt.

Det hela började för runt 7 år sen. Det var första gången jag upplevde det.
Så länge jag håller igång så är det inga problem, men vid uppehåll så måste jag vara jäkligt försiktig på första passet.

Och jag menar inte "Workout hangover" som jag har googlat lite på nu. Utan jag är bakis, soffliggandes en hel dag. Nu sist, förra veckan, så kräktes jag till och med.

Uppenbarligen så är det ju något i kroppen som saknas för att jag ska kunna fungera.
Jag har provat att vätska ordentligt några dar innan första passet, provat att få i mig ordentligt med salt innan. Inget har fungerat.

Jag pratade till o med med en läkare och han tyckte att rimligtvis borde det vara vatten eller salt som gjorde det, men längre än så kom han inte.

Medicinen nu är en bakispizza på kvällen när man känner att man har nån minsta gnutta av matlust. Då är man ok dagen efter.

Så, är det fler än jag som är så eller vad?

Och vet nån vad man ska äta för magisk böna innan träning för att slippa det?

Låter ju skitskumt.. har egentligen ingen aning alls, och har aldrig upplevt det själv.. Men jag hade direkt tänkt på vätska eller någon mineral om du svettas mkt. Men då kan man tycka att det borde vara lika efter varje pass.

Du kan ju testa att för skojs skull dricka en resorb för att utesluta nån sorts mineralbrist pg a svettning.

Annars så är det enda jag kan tänka mig att du överbelastar nervsystemet på nåt sätt.. Men ja, jag är inte läkare..

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Låter ju skitskumt.. har egentligen ingen aning alls, och har aldrig upplevt det själv.. Men jag hade direkt tänkt på vätska eller någon mineral om du svettas mkt. Men då kan man tycka att det borde vara lika efter varje pass.

Du kan ju testa att för skojs skull dricka en resorb för att utesluta nån sorts mineralbrist pg a svettning.

Annars så är det enda jag kan tänka mig att du överbelastar nervsystemet på nåt sätt.. Men ja, jag är inte läkare..

Resorb är provat, det ger ingenting.

Det är ju liksom inte som att jag är knäckt när jag går från gymmet. Jag tar det lugnt och har gott om energi kvar när jag går hem.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Mja, sanning med modifikation, träning är en av de få saker som kan lindra PTS samt andra ångestsymptom.

Men går man över gränsen till det osunda. Skapar träning...eller rättare sagt utebliven träning ÄNNU mer ångest. Å då har man problem.

Eftersom träningen och kontrollen på kosten blir någonting man MÅSTE ha för att må bra. I huvudet alltså.

Kroppen den stackarn. Får hänga med bäst den kan. Tills den inte kan mer. För den mår såklart inte lika bra som man vill inbilla sig. :rolleyes:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Men går man över gränsen till det osunda. Skapar träning...eller rättare sagt utebliven träning ÄNNU mer ångest. Å då har man problem.

Eftersom träningen och kontrollen på kosten blir någonting man MÅSTE ha för att må bra. I huvudet alltså.

Kroppen den stackarn. Får hänga med bäst den kan. Tills den inte kan mer. För den mår såklart inte lika bra som man vill inbilla sig. :rolleyes:

Det har du rätt i men allt skall intas i lagoma doser, inget blir bra vid överdosering, inte ens träning eller choklad!!:skrämd:skrämd:skrämd:skrämd

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Varma hälsningar från Thailand! Har varit här en månad nu. Finns ett helt ok lyftargym och ett bra thaiboxinggym, och dagarna bara springer iväg.

På frågan om träning kan jag nog svara att jag inte har något liv, och att regelbundet gå till gymmet efter jobbet skapar en skön mening med vardagen, och en skön struktur i livet.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290

Hur vet man om man går över gränsen till det osunda? Den gränsen är väldigt oklar och individuell. Det är osunt för en nybörjare att börja köra tungt 5dgr i veckan i gymet men det är vardag för en som hållt på några år.
Frågar du gemene man som inte tränar alls är 5dgr i vecka på gymet osunt men jag mår bra av det.

På frågan om träning kan jag nog svara att jag inte har något liv, och att regelbundet gå till gymmet efter jobbet skapar en skön mening med vardagen, och en skön struktur i livet.
Vad menar du att du skulle gjort istället för att du skulle haft "ett liv"? Precis som för dig är dagens gympass efter jobbet dagen höjdpunkt och något jag ser fram emot redan på morgonen. Det är mitt liv vilket jag trivs med och blir även lite socialt till o från då man träffar samma människor i pricip varje pass.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad menar du att du skulle gjort istället för att du skulle haft "ett liv"? Precis som för dig är dagens gympass efter jobbet dagen höjdpunkt och något jag ser fram emot redan på morgonen. Det är mitt liv vilket jag trivs med och blir även lite socialt till o från då man träffar samma människor i pricip varje pass.

Det normala verkar ju vara att gå på after-work eller titta på Idol ;)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Hur vet man om man går över gränsen till det osunda? Den gränsen är väldigt oklar och individuell.

Den är oklar och självklart är det olika för olika människor. Men när tankar på träning och kost upptar större delen av ens planering. När man ska träna och vad man ska äta. Och man börjar må dåligt om man inte följer sina uppsatta mål. DÅ är det osunt.

Men klart prekärt. Eftersom att vara sund ligger i tiden. Och man SKA lixom vara det.

//M

Tjita1

Guest
107,5 kg upp idag, nu får det bli målet till SL-tävlingen nästa lördag - minst 107,5 kg i böj! :banana

Jag tyckte jag hörde nåt om att man måste lägga upp en lättklädd bild på sig själv när man står och flexar, när man är tjej och fixar över 105 kg. Vet inte var jag hörde det dock. Kan ha varit i mitt eget huvud...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tyckte jag hörde nåt om att man måste lägga upp en lättklädd bild på sig själv när man står och flexar, när man är tjej och fixar över 105 kg. Vet inte var jag hörde det dock. Kan ha varit i mitt eget huvud...

Hon har ju redan gjort det.. Iofs inte när hon flexar.. Men iaf när hon "pjäxar".. :D

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras