Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag tyckte jag hörde nåt om att man måste lägga upp en lättklädd bild på sig själv när man står och flexar, när man är tjej och fixar över 105 kg. Vet inte var jag hörde det dock. Kan ha varit i mitt eget huvud...

Fick trikå igår, den var lite genomskinlig :crash

Tur att jag hade rätt trosor på mig under bara :gnissla

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ja, jag laddar för det! Men det finns inga spår här än.. :huvet

Vet du (eller nån annan) vart man kan hyra och testa på längdskidor? Skulle va kul att testa!

Fast de blir väl som när jag testa klättring igår, man använder muskler man inte viste man hade och idag har jag sjuk träningsverk i fingrar och underarmar.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vet du (eller nån annan) vart man kan hyra och testa på längdskidor? Skulle va kul att testa!

Fast de blir väl som när jag testa klättring igår, man använder muskler man inte viste man hade och idag har jag sjuk träningsverk i fingrar och underarmar.

Längdskidåkning är ungefär lika kul som ett lavemang.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Jag vet faktiskt inte tyvärr... Eventuellt nån av de större sportkedjorna.. (där man kan hyra brädor osv).
Alltså, det är ju inte sådär "roligt" som att åka snowboard t ex.. Men det är grymt bra, och skonsam träning..

Och så tycker iaf jag att det är jäkligt skönt att åka skidor.. (de få gångerna jag inte går ut alldeles för hårt) :D

Längdskidåkning är ungefär lika kul som ett lavemang.

Skaffa lite kondition och testa sen så blir det mkt roligare :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag vet faktiskt inte tyvärr... Eventuellt nån av de större sportkedjorna.. (där man kan hyra brädor osv).
Alltså, det är ju inte sådär "roligt" som att åka snowboard t ex.. Men det är grymt bra, och skonsam träning..

Och så tycker iaf jag att det är jäkligt skönt att åka skidor.. (de få gångerna jag inte går ut alldeles för hårt) :D

Skaffa lite kondition och testa sen så blir det mkt roligare :D

Jag har åkt längdskidor sen man gick i lågstadie. Lika illa varje gång.

Så nej, dit kommer jag inte igen.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Jag har åkt längdskidor sen man gick i lågstadie. Lika illa varje gång.

Så nej, dit kommer jag inte igen.

Jag har ju massa släkt i norrland, så var där i princip varje skollov i yngre dagar.
Blev tvingad att åka längd varje förmiddag för att få åka utför på eftermiddagarna. Det sög.

Så det blev ett break på sisådär 15 år när jag väl fick bestämma själv.
Förr-förra vintern gjorde jag comeback. Och nu är det plötsligt roligt igen. Förmodligen för att jag ser det som träning och inte bara "jobbigt" :banana

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09

Man kan hyra ute vid hellas gården finns även bra spår där, helt ok nu med tanke på hur lite snö det kommit.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har dom spår där ännu? Nere hos mig är det fortf. inga maskinspår (var ner igår och kollade i mitt lokala friluftsområde).

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Nja helt ok, men det skulle ju behövas mer snö så de kan spåra bättre. men jag ska ju köra vasan så måste ut å härva :brinnerup

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Vill också ut och åka lite skidor men har inte några vallningsgrejer så då får det väl vara. Dessutom är jag nog lite för tung för mina skidor som har ställts in på cirka 5 kg lättare än vad jag är idag. :crash = går trögt.

jetson

Guest
Ok, rörlighet är inte min grej, men är det korrekt att tro detta:

ju starkare man blir i marklyft (och därmed i erector spinae tror jag den heter) - så blir man bättre på att hålla svanken i knäböj. Eftersom ryggen blir starkare och bättre på att hålla ryggen rak.

Eller? Jag tänkte att eftersom jag har rätt bra form i marklyft så kanske det smittar av sig lite till knäböjen.
(så slipper jag stretcha o sådär varje dag i en månad :) )

Insåg att jag är rätt sämst och kör igång en starting strength nästa vecka, med fokus på bra form, men knäböjen är fan.. efter 90 grader så krummar sig rygghelvetet :(

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

ju starkare man blir i marklyft (och därmed i erector spinae tror jag den heter) - så blir man bättre på att hålla svanken i knäböj. Eftersom ryggen blir starkare och bättre på att hålla ryggen rak.

Eller? Jag tänkte att eftersom jag har rätt bra form i marklyft så kanske det smittar av sig lite till knäböjen.

Insåg att jag är rätt sämst och kör igång en starting strength nästa vecka, med fokus på bra form, men knäböjen är fan.. efter 90 grader så krummar sig rygghelvetet :(

"Rörlighet är inte min grej" = 90% av alla som tränar. Sorgligt. Finns inget sorgligare än en stel människokropp i min värld. Du har för korta bakre lårmuskler som alla andra. Förmodligen höftböjare också. Deal with it.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09

Tänja tänja jag vet inte vart du har gym kort men på sats har de en klass som heter mobility. Strech efter träning är för mig inte det som hjälpt utan uppvärmning med rörlighets övningar har hjälpt mig no pain no gain

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Plus på det de andra sagt.

Sen vill jag bara :Bugar för min rumbleroller. Ett av de mest fantastiska verktyg som finns. Hjälper mot stela muskler!

Jag har blivit lite stelare ju starkare jag blivit så mobiliteten är en viktig del i min träning, försöker verkligen lägga ner minst en kvart på att värma upp rörligheten och sen stretcha efter passet.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Nej, något är osunt när man själv anser det osunt. Inte vad gemene "man" anser vara sunt. Det du anser vara osunt med t.ex träning kanske jag anser vara uppvärmning? Jag kan ju tycka att tankar kring mat och träning är bättre att gå med hela dagarna än att planera hur mycket man ska supa till helgen eller liknande, som verkligen är mer standard än att någon tar träning till det "extrema" (vad nu det är).
Sätter man upp mål i livet, med vad som helst, är väl hela målet att faktiskt nå dessa eller komma mycket nära?

Försöker inte låta sur eller något, men din syn på något är definitivt inte allas och således kan dina tankar enbart styra dig själv och borde inte påverka din syn på andra människors val.

Den är oklar och självklart är det olika för olika människor. Men när tankar på träning och kost upptar större delen av ens planering. När man ska träna och vad man ska äta. Och man börjar må dåligt om man inte följer sina uppsatta mål. DÅ är det osunt.

Men klart prekärt. Eftersom att vara sund ligger i tiden. Och man SKA lixom vara det.

//M

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...