Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Nej, något är osunt när man själv anser det osunt. Inte vad gemene "man" anser vara sunt. Det du anser vara osunt med t.ex träning kanske jag anser vara uppvärmning? Jag kan ju tycka att tankar kring mat och träning är bättre att gå med hela dagarna än att planera hur mycket man ska supa till helgen eller liknande, som verkligen är mer standard än att någon tar träning till det "extrema" (vad nu det är).
Sätter man upp mål i livet, med vad som helst, är väl hela målet att faktiskt nå dessa eller komma mycket nära?

Försöker inte låta sur eller något, men din syn på något är definitivt inte allas och således kan dina tankar enbart styra dig själv och borde inte påverka din syn på andra människors val.

Fast jag håller inte riktigt med, dock är jag med dig på sista meningen. Jag förstår också hur du tänker.

Men jag som varit i ätstörningsträsket (och där handlar det även om träning, läs ortorexi). Den som är sjuk inser inte alltid att det hen gör är osunt, eller hur? Mängden träning är ju inte det som gör det osunt om det nu inte handlar om träningsberoende (dvs man får ångest av att INTE träna) utan det handlar ju om hur personen upplever diet och träning.

Jag skulle vilja säga att det förekommer en stor andel av light ätstörning i gymvärlden, dvs inte riktigt sunt. Men att man räknar kalorier och tränar betyder inte att man har ätstörning i mina ögon utan det är när man slutar träffa vänner eller fira saker alt. går ut om det är just på grund av träning. Och absolut inte kan missa ett enda träningspass utan att må dåligt. Är det tävling är det en helt annan femma eftersom man har ett mål man SKA uppnå. Annars ser jag ingen mening med att stressa sig själv och kroppen inför ett visst datum/viss vecka om man nu är hobbytränande.

Det är ju inte heller, som jag antar att du är medveten om, alla som har så bra självinsikt.

Summa summarum: Mitt svar är alltså att de som har sunt förnuft och vet tillräckligt om personen det berör kan se om den personen håller på att gå mot den osunda vägen eller har "trillat dit". Lösningen är oftast att pausa lite från kaloriräknande eller att träna lite mindre för att ge kroppen lite vila.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jo, jag håller inte riktigt med dig heller ;)

Tråkigt att du haft ätstörningar, o visst håller jag med att många inte inser när dom gör något som skadar sig själv. Däremot fattar jag inte när "medelsvensson" kommer och gnäller om att något som träning är osunt eller liknande. Jag får ångest när jag inte tränar, för träning är något jag älskar
Jag får göra något jag älskar varje dag, hur många kan säga det?

Om det för dig är livskvalitet att festa eller liknande, då är det din åsikt. Jag kanske inte tycker det är någon mening med att springa runt ute, parta o hålla på? Som för övrigt definitivt är ohälsosamt.
Det jag vill ha sagt är att din åsikt är just din, ingen annans. Hur man då kan sitta och säga vad som är hälsosamt eller inte när det gäller träning t.ex förvånar alltid mig.
Om du behöver festande, ränna runt eller liknande så är det något du behöver och ska göra, inget någon annan kanske vill eller "borde"?
Det är när man begränsar sig själv, sina drömmar och mål som man aldrig når någonstans heller.

Men, givetvis går jag ut (nykter), träffar vänner, tränar hundar, håller på med hoj, bilar, bygger hus, reser flera månader per år, har 2 jobb osv... men det är jag. Om någon enbart väljer att träna och sitta hemma dömer inte jag eller försöker få dom att framstå som ohälsosamma eller tråkiga.
Var person gör sin grej. :tummenupp

Btw hatar jag ordet Hen också, trångsynt kroppsbyggare som jag är!

Fast jag håller inte riktigt med, dock är jag med dig på sista meningen. Jag förstår också hur du tänker.

Men jag som varit i ätstörningsträsket (och där handlar det även om träning, läs ortorexi). Den som är sjuk inser inte alltid att det hen gör är osunt, eller hur? Mängden träning är ju inte det som gör det osunt om det nu inte handlar om träningsberoende (dvs man får ångest av att INTE träna) utan det handlar ju om hur personen upplever diet och träning.

Jag skulle vilja säga att det förekommer en stor andel av light ätstörning i gymvärlden, dvs inte riktigt sunt. Men att man räknar kalorier och tränar betyder inte att man har ätstörning i mina ögon utan det är när man slutar träffa vänner eller fira saker alt. går ut om det är just på grund av träning. Och absolut inte kan missa ett enda träningspass utan att må dåligt. Är det tävling är det en helt annan femma eftersom man har ett mål man SKA uppnå. Annars ser jag ingen mening med att stressa sig själv och kroppen inför ett visst datum/viss vecka om man nu är hobbytränande.

Det är ju inte heller, som jag antar att du är medveten om, alla som har så bra självinsikt.

Summa summarum: Mitt svar är alltså att de som har sunt förnuft och vet tillräckligt om personen det berör kan se om den personen håller på att gå mot den osunda vägen eller har "trillat dit". Lösningen är oftast att pausa lite från kaloriräknande eller att träna lite mindre för att ge kroppen lite vila.

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jo, jag håller inte riktigt med dig heller ;)

Tråkigt att du haft ätstörningar, o visst håller jag med att många inte inser när dom gör något som skadar sig själv. Däremot fattar jag inte när "medelsvensson" kommer och gnäller om att något som träning är osunt eller liknande. Jag får ångest när jag inte tränar, för träning är något jag älskar
Jag får göra något jag älskar varje dag, hur många kan säga det?

Om det för dig är livskvalitet att festa eller liknande, då är det din åsikt. Jag kanske inte tycker det är någon mening med att springa runt ute, parta o hålla på? Som för övrigt definitivt är ohälsosamt.
Det jag vill ha sagt är att din åsikt är just din, ingen annans. Hur man då kan sitta och säga vad som är hälsosamt eller inte när det gäller träning t.ex förvånar alltid mig.
Om du behöver festande, ränna runt eller liknande så är det något du behöver och ska göra, inget någon annan kanske vill eller "borde"?
Det är när man begränsar sig själv, sina drömmar och mål som man aldrig når någonstans heller.

Men, givetvis går jag ut (nykter), träffar vänner, tränar hundar, håller på med hoj, bilar, bygger hus, reser flera månader per år, har 2 jobb osv... men det är jag. Om någon enbart väljer att träna och sitta hemma dömer inte jag eller försöker få dom att framstå som ohälsosamma eller tråkiga.
Var person gör sin grej. :tummenupp

Btw hatar jag ordet Hen också, trångsynt kroppsbyggare som jag är!

Håller med dig till fullo, vad jag anser passa mig är något helt annat vad du anser passar dig. Jag blir oxå smått rastlös om jag inte får träna varje dag!

Jag hatar oxå ordet hen, vad fan e de lixom, det finns två olika kön, vi är olika acceptera samt respektera :tummenuppdet!:tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag hatar oxå ordet hen, vad fan e de lixom, det finns två olika kön, vi är olika acceptera samt respektera :tummenuppdet!:tummenupp

Ordet hen tar inte bort något kön och är inte någon sorts hybridkön. Det är bara ett ord att använda istället för "han eller hon". Kom med i matchen! ;)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle vilja säga att det förekommer en stor andel av light ätstörning i gymvärlden, dvs inte riktigt sunt. Men att man räknar kalorier och tränar betyder inte att man har ätstörning i mina ögon utan det är när man slutar träffa vänner eller fira saker alt. går ut om det är just på grund av träning. Och absolut inte kan missa ett enda träningspass utan att må dåligt.

Du är ju min nya idol Plåtis, så jag håller med dig i den här diskussionen.

Jag tycker inte heller att folk som tränar varje dag, räknar varenda kalori osv per automatik är "osunda".. Det är ju en livsstil som en del trivs med, inget konstigt med det.

Men när det går så långt att man inte kan ha någon som helst distans till träningen utan att ens liv rasar samman, då frågar jag mig hur sunt det är på sikt? Vad händer om en sån person råkar ut för något tråkigt livsöde, t ex en långvarig sjukdom, får ett sjukt barn eller liknande, som omöjligör träning?

Jag känner (förvisso bara nån/några enstaka) personer som gått in i riktiga depressioner för att deras träning av olika anledningar blivit "störd". Ni vet, när livet inte är värt att leva för att det inte går att träna. I de fallen kan jag känna att det förmodligen varit bättre för deras allmäna hälsa att inte ta sin träning på fullt så stort allvar.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag själv har sedan drygt tre månader tillbaka varit sjuk på ett sätt som gör att jag kan träna, men inte träna hårt. För mig är det väldigt ångestframkallande att inte kunna göra tunga lyft. Långsamt känner jag att jag blir svagare och svagare i kroppen, och hoppas att inte vara helt borttynad när jag blir frisk. Betyder det att jag har ett sjukligt förhållande till träning? Skulle inte tro det.

Ett par foton från ett av gymmen i Thailand där jag vistats senaste 1,5 månaderna. Detta gymmet är halvt om halvt utomhus, och jag är en av de mer påklädda personerna som tränar där:
Photo 2014-01-07 11 24 26.jpgPhoto 2014-01-07 11 32 18.jpg

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Jag själv har sedan drygt tre månader tillbaka varit sjuk på ett sätt som gör att jag kan träna, men inte träna hårt. För mig är det väldigt ångestframkallande att inte kunna göra tunga lyft. Långsamt känner jag att jag blir svagare och svagare i kroppen, och hoppas att inte vara helt borttynad när jag blir frisk. Betyder det att jag har ett sjukligt förhållande till träning? Skulle inte tro det.

Jag gissar att du inte käkar antidepressivt för det?

Edit: och för att jag tycker att det är kul att filosofera kring saker och ting så ställer jag frågan VET vi (människan) vad som är nyttigt för oss?

Eller sitter vi här om 10 år med nya rön som visar att det är bättre för hälsan att vara lite lönnfet än att vara "vältränad"?

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag gissar att du inte käkar antidepressivt för det?

Edit: och för att jag tycker att det är kul att filosofera kring saker och ting så ställer jag frågan VET vi (människan) vad som är nyttigt för oss?

Eller sitter vi här om 10 år med nya rön som visar att det är bättre för hälsan att vara lite lönnfet än att vara "vältränad"?

Nej, äter inte antideppressiva, och är inte på den nivån. Men det känns deprimerande att veta den härliga känslan av att gå från ett sjukt bra träningspass, och ligga på gymmet och lyfta 50-75% av sin normala vikt och veta att den goa känslan inte kommer infinna sig.

Jag tränar inte för att jag "vet att det är nyttigt" för mig, utan för att jag mår bra av det, tycker det är roligt, och dessutom ser lite fräschare ut av det.

Jag skulle inte bli jätteförvånad om det skulle visa sig att det är nyttigare att vara vältränad men samtidigt lönnfet faktiskt. Bara ganska förvånad. :D

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
När avgör du vad någon ska ha för distans till träningen? Alltså det som är livskvalitet i ditt liv är nog inte det i allas ögon? Det är så sjukt svenskt detta med att man inte "får/bör" vara annorlunda eller bara satsa allt på något. Vore jag gammal nog hade jag sagt skäms på er!
Blir jag sjuk (vilket igen jag får tacka träningen för då jag mycket sällan blir det) blir jag sjukt rastlös och jävligt ledsen att jag inte får träna... vad är fel i detta?
Folk som har en tendens att bli deppade kommer bli det för allt annat också, inte bara träning. Ganska genetiskt betingat.

Jag avslutar med ett citat
"Those who mind don't matter, and those who matter don't mind.”

Du är ju min nya idol Plåtis, så jag håller med dig i den här diskussionen.

Jag tycker inte heller att folk som tränar varje dag, räknar varenda kalori osv per automatik är "osunda".. Det är ju en livsstil som en del trivs med, inget konstigt med det.

Men när det går så långt att man inte kan ha någon som helst distans till träningen utan att ens liv rasar samman, då frågar jag mig hur sunt det är på sikt? Vad händer om en sån person råkar ut för något tråkigt livsöde, t ex en långvarig sjukdom, får ett sjukt barn eller liknande, som omöjligör träning?

Jag känner (förvisso bara nån/några enstaka) personer som gått in i riktiga depressioner för att deras träning av olika anledningar blivit "störd". Ni vet, när livet inte är värt att leva för att det inte går att träna. I de fallen kan jag känna att det förmodligen varit bättre för deras allmäna hälsa att inte ta sin träning på fullt så stort allvar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
När avgör du vad någon ska ha för distans till träningen? Alltså det som är livskvalitet i ditt liv är nog inte det i allas ögon? Det är så sjukt svenskt detta med att man inte "får/bör" vara annorlunda eller bara satsa allt på något. Vore jag gammal nog hade jag sagt skäms på er!
Blir jag sjuk (vilket igen jag får tacka träningen för då jag mycket sällan blir det) blir jag sjukt rastlös och jävligt ledsen att jag inte får träna... vad är fel i detta?
Folk som har en tendens att bli deppade kommer bli det för allt annat också, inte bara träning. Ganska genetiskt betingat.

Jag avslutar med ett citat
"Those who mind don't matter, and those who matter don't mind.”

Jag bryr mig förmodligen ungefär lika mkt om dina prioriteringar som du bryr dig om mina, dvs inte särskilt.
Däremot tycker jag att det är kul att skapa debatt och få folk att delta i diskussioner.

Lyckades det? Ja, det verkar så. :krama

Utöver att debatta på SH så börjar jag äntligen komma tillbaka till min vanliga vinterform.. Var på tiden eftersom fikasäsongen när korthuset rasar bara är 2-3 mån bort nu :yoparty

träning.jpg

Last edited:

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
Känner mig plötsligt väldigt sund.. tränar hyfsat mycket men äter det mesta försöker inte äta så mycket mjöl och socker men är en sucker för bullar :gnissla så länge jag känner mig stark och kommer i skinstället till sommaren

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
och kommer i skinstället till sommaren

Haha,, det där är ju det eviga problemet :D Dragkedjan i mitt skinnställ har spruckit 2 vårar i rad nu, som tur är har jag en skräddare som byter den, men sen tappar jag såg mkt under sommarn när jag inte tränar lika mkt, så framåt slutet på Juli/början av Augusti sitter det som en handske!

Bullar och framförallt pannkakor är ju ett måste :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Hehehe därför vi åker på tur ihop FIKAT :tungan
Hörö varit ut å längdat något? Själv ska jag ut å härva på gärdet ikväll efter jobbet..

Jag har varit ute 2 gånger, men det finns inga riktiga spår här ännu, för lite snö,, så jag har åkt några varv på en 3km-slinga med "spontanspår" på en golfbana här i Tyresö.. Men hittils har jag mest blivit knäckt när jag kollat på min runkeeper och insett att Charlotte Kalla hade hunnit ungefär dubbelt så långt som mig men på samma tid :crash

Kan inte du rapportera status på spåren på gärdet när du varit där?

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Haha,, det där är ju det eviga problemet :D Dragkedjan i mitt skinnställ har spruckit 2 vårar i rad nu, som tur är har jag en skräddare som byter den, men sen tappar jag såg mkt under sommarn när jag inte tränar lika mkt, så framåt slutet på Juli/början av Augusti sitter det som en handske!

Bullar och framförallt panGkakor är ju ett måste :)

Att du alltid ska missa. :ajjabajja

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Recension av 2st (3) produkter för leder.

Efter att nästan alltid få ont i handlederna vid bänkpress och smärta i mitt knä (minst 6-12 månader) så bestämde jag mig för att testa produkter för lederna.

Började för med Akvamin från gymgrossisten och efter att tabletterna mer eller mindre tagit slut så kom jag fram till att dem inte hjälpte mig det minsta och blev bara dålig i magen av dem. (Fick dock pengarna tillbaka då dem har en "nöjd kund garanti")

Efter Akvamin så testade jag Remed-X från BMR och efter att tabletterna mer eller mindre tagit slut så hade jag märkt att smärtan minskat mycket i handlederna och smärtan i mitt knä försvunnit helt och hållet.
MEN Efter en månad så började jag känna att smärtan sakta men säkert kom till baka till mitt knä.

SÅ nu så testar jag Super cissus och efter några dagar så försvann smärtan från mitt knä, och har inte lika ont i handlederna efter bänkpress (körde bänk igår dock ej tungt 90kilo 8-10 reps) har inte riktigt hunnit testa denna produkt mer än en vecka nu och kan inte säga att smärtan inte kommer tillbaka men återkommer när tabletterna är slut och en månad efter det.
Jag tar 2 tabletter 3 gånger om dagen.

Någon som vet hur länge man kan använda dessa tabletterna utan uppehåll?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Efter att nästan alltid få ont i handlederna vid bänkpress och smärta i mitt knä (minst 6-12 månader) så bestämde jag mig för att testa produkter för lederna.

Har ingen recension, men ang handlederna. Har du provat att ändra på greppet du håller stången?
Jag hade mina händer lite för mkt "bakåt" för längesen och kände av handlederna.. Ändrade så att jag nu har dem ganska rakt (kass på att förklara) och känner ingenting alls i handlederna trots en bit över 100kg.

Knän är jag också öppen för tips efter att ha förstört mitt ena med en (talanglös) ishockeykarriär på 10 år... :huvet

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen