Träningstråden

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
View attachment 405698
View attachment 405699
View attachment 405700

Sådär var man visst tvungen att göra från mobilen...

Tack för de fina bilderna! Får fundera men jag är som sagt mycket nöjd med anteckningsblocket och bloggen. Det enda som fattas är ju bara statistiken :D

Det som inte är intressant för mig är hur min träning sett ut veckovis utan det ska vara jämnt fördelad över månader eftersom jag kör i små cykler så det är ingen rak ökning jag kan se nu när jag håller på o jobba upp mina max efter flowet :)

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
har tränat i 9månader nu på gym 4ggr/vecka
Ökade för 4 veckor sedan till 5ggr/vecka.
Är en gammal forbollskille som totalt förstört min motivation till springa osv.
Att gymma verkar vara det ända numera jag står ut med att göra.
Valde att göra något åt min situation efter slagit ett nytt "low" vägde 118kg innan jag började.
Som sagt 9 månader nu och inte gått ner mer...
Ja skriver gått ner mer.
Väger nu 108kg så något har ju hänt, trodde dock på mer.
Visst andelen %fett i kroppen lär ju minskat.
Försöker komplittera med promenader i minst 45min i rask takt 2-3ggr i veckan utöver gymmandet.

Vad ska jag försöka tänka på nu?
vill ner till 99kg, men är det helt kört att uppnå i gymmet?
Tänker på mångden kalorier som hamnar i magen osv..
Kör Self micro whey 80 efter varje gympass, byta den?

Jaja är väl bara att hålla i till 2015 innan man får komma ur vassen på stranden hahaha:huvet

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Valde att göra något åt min situation efter slagit ett nytt "low" vägde 118kg innan jag började.
Ja skriver gått ner mer.
Försöker komplittera med promenader i minst 45min i rask takt 2-3ggr i veckan utöver gymmandet.

Jaja är väl bara att hålla i till 2015 innan man får komma ur vassen på stranden hahaha:huvet

Svårt det där... jag har verkligen 0 erfarenhet av att försöka gå ner i vikt då mitt problem snarare är det motsatta.. att jag har svårt att gå upp.

Men just styrketräning känns i mina öron inte som det mest effektiva om det är just viktnedgång du är ute efter. Ska jag gissa så skulle det gå fortare med en bra anpassad diet och typ cardioträning istället.

Däremed inte sagt att styrketräning är meningslöst, men det är nog inte det snabbaste sättet att gå ner.

Men som en tröst så har jag en bekant som växte upp i samma område som mig, han har alltid varit ganska mkt överviktig, sen började han styrketräna.. och visst, han gick aldrig ner och blev "smal".. han blev istället STOR som ett jävla hus, men på det bra, bitiga, sättet.

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Vill du enbart bli smal ska du sluta träna på gymmet för muskler väger mer än fett.

Du har två val: Titta på vågen och gå ner, då rekommenderas du ha en strikt diet och kör då cardio (powerwalk, crosstrainer, löpning eller cykling) och även styrketräning om du inte vill tappa muskler. Eller så kastar du bort vågen, äter bra och tränar tung styrketräning där du istället får en muskulös kropp.

Jag består av muskler mer än någonsin och jag väger lika mycket som när jag drog 38a i överkroppen. Drar idag liten 36a men växer :crash

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Tävling i lördags.

Vi får se om jag kommer med i A-gruppen. Valde att köra max.

Men det som var så irriterande var att jag inte hade viktvana efter min volymträning så jag gjorde teknikmissar, alltså fanns det mer att hämta. Men mina delmål är iallafall uppnådda!

120-65-140 blev det. Alla de lyften var lätta, därav irritationen över löjliga teknikmissar i de sista lyften i böj och bänk. Är dock trots det mest nöjd med att jag numera knäböjer 2x min kroppsvikt. Vägde in mig på 60 kg :D

Jag ligger just nu på 4e platsen i rankning. Vi får vänta på att alla resultat har kommit in senast nästa måndag, då vet jag om jag platsar i A-gruppen eller inte. Det hade varit kul att hamna i tv men det känns strategiskt bättre att hamna i B-gruppen. :)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Vill du enbart bli smal ska du sluta träna på gymmet för muskler väger mer än fett.
Eehhh, oki, ett kilo muskler väger lika mycket som ett kilo fett eller ett kilo fjädrar för den delen.
Kolla på fitnesskillarna de ser smala ut och är packade med muskler, så ja man kan se smal ut och samtidigt väga mycket, det beror ju på hur fördelningen ser ut, har du mer fett så ser du inte såå smal ut, har du mer muskler så ser du smalare ut.

Bifogat

• the-best-mens-fitness-tips.jpg
    the-best-mens-fitness-tips.jpg
    207.5 KB · Visningar: 47

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Plåthinken syftar på densiteten, att muskler har högre densitet än fett, a.k.a. muskler tar mindre plats än fett.

muscle-vs-fat.jpg

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Eehhh, oki, ett kilo muskler väger lika mycket som ett kilo fett eller ett kilo fjädrar för den delen.
Kolla på fitnesskillarna de ser smala ut och är packade med muskler, så ja man kan se smal ut och samtidigt väga mycket, det beror ju på hur fördelningen ser ut, har du mer fett så ser du inte såå smal ut, har du mer muskler så ser du smalare ut.

Han ville ju gå ner i vikt. Färre fjädrar s.a.s. Ingen orsak till nedlåtande toner.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Plåthinken syftar på densiteten, att muskler har högre densitet än fett, a.k.a. muskler tar mindre plats än fett.

muscle-vs-fat.jpg

Då skriver man det så det inte uppstår några oklarheter - allra helst på SH där det är kotym att missförstå varandra.

Men att säga att man inte ska träna på gym för att man vill gå ned i vikt är lite tråkigt/märkligt tycker jag.

Jag tycker att å på gym är en särdeles underbar form av motion:tummenupp - det spelar ingen roll var i världen (nästan) man är, det finns alltid ett gym att tillgå, man är inte beroende av andra för att utföra sin träning, det enda man är beroende/bunden av är gYm1s öppettider!

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Han ville ju gå ner i vikt. Färre fjädrar s.a.s. Ingen orsak till nedlåtande toner.

Det var INTE nedlåtande bara ett förklarande att allt väger lika mycket.
Och det är tråkigt att folk stirrar sig blinda på vikten - måtten i så fall är ett mycket bättre sätt att se att man har gjort framsteg med sin träning!!!

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Ja skriver gått ner mer.

Finns många bra deff-guider på nätet bla denna.

Men lite kort kan man säga att du går inte ner i vikt i gymmet eller löpspåret utan i köket. Om du inte går ner i vikt äter du helt enkelt för mycket.
Fortsätt träna (tung) styrketräning, lägg in ett par-tre intervall pass a' 20-30 min i veckan och räkna/tänk på maten du stoppar i dig så ska du se att du får resultat. :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det var INTE nedlåtande bara ett förklarande att allt väger lika mycket.
Och det är tråkigt att folk stirrar sig blinda på vikten - måtten i så fall är ett mycket bättre sätt att se att man har gjort framsteg med sin träning!!!

Där håller jag med dig.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Ja skriver gått ner mer.

Om du är seriös och verkligen vill satsa på detta, så kan jag rekommendera att du vänder dig till en PT/coach. Det finns många bra, både ute på gymmen men även många duktiga som använder sig av on line coaching.
Det är alltid bra att ta hjälp utifrån och där kan man dessutom få bra stöd de dagar man känner att man bara vill ge upp!

hämta.jpg

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Många skriver att det beror mer på kost än träning osv, och ni har säkert rätt.

Jag upplever en "god spiral" i att träna mycket, då blir (för mig) kosten sundare av sig själv. Och av sundare kost minskar sötsug, så jag inte äter godis, vilket brukar kunna fucka upp kosten så det blir typ en påse chips till middag.

Så jag tror du är inne på helt rätt spår, Jimle. Dvs att ha träningen som utgångspunkt i din lite sundare livsstilsförändring, eller vad man ska kalla det.

Med andra ord, jag tror inte på att "banta" om man inte är en person som mår bra av det, utan snarare att träna och äta mera "rätt", för att må bra som en helhet och inte gå och vara hungrig hela dagarna. Sen är ju allting individuellt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Många skriver att det beror mer på kost än träning osv, och ni har säkert rätt.

Jag upplever en "god spiral" i att träna mycket, då blir (för mig) kosten sundare av sig själv. Och av sundare kost minskar sötsug, så jag inte äter godis, vilket brukar kunna fucka upp kosten så det blir typ en påse chips till middag.

Så jag tror du är inne på helt rätt spår, Jimle. Dvs att ha träningen som utgångspunkt i din lite sundare livsstilsförändring, eller vad man ska kalla det.

Med andra ord, jag tror inte på att "banta" om man inte är en person som mår bra av det, utan snarare att träna och äta mera "rätt", för att må bra som en helhet och inte gå och vara hungrig hela dagarna. Sen är ju allting individuellt.

Jag blir hungrig av att träna, så jag äter allt jag kommer över.
För mig är inte gym synonymt med att gå ner i vikt.

Så det finns alla typer av typer.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Orka bry sig om detaljer, det är ju uppenbart att det uttrycket fungerar hos de flesta eftersom det är synonymt med att vara smal men ändå väga mer än en annan smal. Dvs muskler väger mer i det fallet.

Tror inte heller att du, Izah, är så korkad att du inte verkligen förstod vad jag menade.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Orka bry sig om detaljer, det är ju uppenbart att det uttrycket fungerar hos de flesta eftersom det är synonymt med att vara smal men ändå väga mer än en annan smal. Dvs muskler väger mer i det fallet.

Tror inte heller att du, Izah, är så korkad att du inte verkligen förstod vad jag menade.

Jodå, så korkad e jag:tummenupp.
Jag har lärt mig i min yrkesutövning att alltid ifrågasätta och att aldrig lägga in en egen tolkning av något, det kan bli ohyggligt fel.:huvet:huvet

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag blir hungrig av att träna, så jag äter allt jag kommer över.
För mig är inte gym synonymt med att gå ner i vikt.

Så det finns alla typer av typer.

Samma för mig. Jag vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg men jag antar att du menar att du håller med om vad jag skriver. :D

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har försökt att ge mig ut och springa (läs: lufsa) några gånger. Det slutar dock alltid med att jag får ont i ölmagen. Det är som att musklerna eller "fästet" på magen gör ont. Den gör mer ont än resten av kroppen (ben, hjärta osv). Jag har köpt en 2XU-kompressionströja och det blev bättre. Dock inte bra. Trycker jag med ena handen på magen så gör det inte lika ont.

Finns det någon bra lösning på detta problem?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...