Träningstråden

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
hFA6BB4A2

Tror inte att våra respektive Blöjan och Lena Handen skulle uppskatta det. Både Blöjan och Lena Handen vill ha Peter för sig självt. :p

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Vad kommer du sikta på att lyfta då? Ska du ta nya pers i varje lyft?

Jag vill inte ens prata om det, har gått in i väggen nu :hihi är nedtränad och sjukt sliten! Det var därför det gick så trögt att träna de här två veckorna efter tävlingen.

Känns det bättre så vill jag gärna ta nya pb om än några få kilon men gör det inte det får jag väl göra bort mig i tv ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som känner till the bok om funktionell träning?
Jag har halvruttnat på gymmet och ryggen har pajat så löpningen är inte OK heller, jag vill träna typ korta löp-pass, köra utegym, armhävningar, dips, chins, lite gym osv.

Finns det någon guru på området som skrivit någon inspirerande bok?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Både ökning och minskning av kostintag bör göras i små intervaller så kroppen hinner anpassa sig. Själv testade jag i ett eget experiment att bulka upp mig till 95 kg från 82 på två månader (inte muskelmassa). Laddade ner en app utvecklad av Stanford för uppgång och nedgång i vikt, där man knappade in en harrang av data och fick ut hur mycket man behövde äta för att gå upp eller ner i vikt under önskad tidsperiod. Det fungerade faktiskt!

Däremot så var jag tvungen att proppa i mig 8000 kalorier om dagen, vilket var en stor skillnad mot mina vanliga 2500-3000 per dag. Drog på mig rejält med förkylningar under perioden och var snurrig när jag tränade. Så även om jag var frisk från början, tränade 5 ggr i veckan samt åt bra (förutom gainers med massa socker) så vart jag sjuk nästan direkt. Troligen p.g.a. försämrat imunförsvar. Läste på lite under tiden och hittade flera undersökningar som visar just det, att extrema skillnader i kostintag leder till försämrat imunförsvar, yrsel osv.

Mina egna slutsatser är att ska man gå upp eller ner så måste det göras i steg. Typ öka kolorieintaget med 300-400 kalorier per dag under en tid, så att man sedan når målet. Om man är vältränad och ska deffa har jag märkt att det bästa är att köra proteinrik diet, massa vitaminer, begränsat antal kolhydrater och köra sprinterträning (100-400 m intervaller).
Jag är inte mycket för den typen av deff.
Tror snarare på att chocka kroppen i form, ge den inget annat alternativ än att ta från reserverna.
Ska något göras så ska det göras ordentligt! :brinnerup

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Kraschade lite sådär lagom idag :crash. Skulle köra lätt lätt pass idag. 80 kg (mina tidigare lätta pass var tvåor på 90-95 kg) på axlarna kändes som 110 och under det andra setet förlorade jag spänsten på vägen ner, blev sittandes på huk och tänkte "Helvete, det får räcka nu, skärp dig!" och så pressade jag upp stången och satte den andra repsen lite snyggare.

Inga marklyft under nästa vecka och nu ska jag köra totalvila tills på torsdag, endast promenader. Nu blir det styrkelyftardiet deluxe. Började redan idag med att köpa lyxshake på Max och inleda dagens pass med den goda shakern :drool

Räknar veckor till SM, börjar bli nervös redan!

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Idag är det måndag och normalt skulle jag vara på gymmet vid det här laget.

Men icke, här sitter jag och äter glass :drool

Har legat ute på stranden en stund också, känns helt okej! :D

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ställer samma fråga här som i kuta-tråden.

Jag kutade just för första gången på lääänge. Sjukt mör i benen men flåset var okej.
Väl hemma har jag haft för vana att dricka en proteinshake, dels för att jag inte vill förbränna musklerna och dels för att jag blir vrålhungrig och det dämpar detta.
Problemet är att jag blivit lite flobbig under våren. Ingen träning, dålig mat, en del bullar, rätt många faktiskt.

Är det kontraproduktivt ur fläskborttagningshänseende med dessa shaker? De är ju inte osockrade precis, menar jag.

Målet på sikt är att vara senigt musklad. Inget muskelberg, ingen tunnis. Just nu kan jag inte styrketräna alls p.g.a en inflammerad axel.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ställer samma fråga här som i kuta-tråden.

Jag kutade just för första gången på lääänge. Sjukt mör i benen men flåset var okej.
Väl hemma har jag haft för vana att dricka en proteinshake, dels för att jag inte vill förbränna musklerna och dels för att jag blir vrålhungrig och det dämpar detta.
Problemet är att jag blivit lite flobbig under våren. Ingen träning, dålig mat, en del bullar, rätt många faktiskt.

Är det kontraproduktivt ur fläskborttagningshänseende med dessa shaker? De är ju inte osockrade precis, menar jag.

Målet på sikt är att vara senigt musklad. Inget muskelberg, ingen tunnis. Just nu kan jag inte styrketräna alls p.g.a en inflammerad axel.

Utan att vara en professor så nej, men det beror på vad du stoppar i dig under hela dygnet. Du gör av med energi när du springer. Energi som du stoppade i dig halvdygnet innan. (Ytterst ovetenskaplig gissning).
Så det då äter efter gör varken från eller till.

Totala energiintaget skall vara mindre än totala energiförbrukningen.
Skitenkelt va?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Utan att vara en professor så nej, men det beror på vad du stoppar i dig under hela dygnet. Du gör av med energi när du springer. Energi som du stoppade i dig halvdygnet innan. (Ytterst ovetenskaplig gissning).
Så det då äter efter gör varken från eller till.

Totala energiintaget skall vara mindre än totala energiförbrukningen.
Skitenkelt va?

Ja. Jag hoppar över till skittråden igen då.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag passar på att göra lite reklam för min iPhone-app. Jag har precis fått ut version 1.0 på App Store. Den är ganska bantad då jag bara ville ha med funktionalitet som funkar klockrent, och fick då ta bort hälften. ;)

Här är den i App Store:
https://itunes.apple.com/se/app/lifters-toolbox/id886871149

Här går det att läsa lite om den (Ungefär samma saker som står i App Store):
http://www.lifterstoolbox.com/

Idag kostar den 7 spänn, men så småningom ska jag köra en gratisdrive under 24 timmar om det är sugen på att testa men inte vill casha upp. Tyvärr funkar det inte med promo-koder, annars hade jag gärna gjort den helt gratis för sporthoj. Det ska väl nämnas att det nog inte är många här som har behov av en sådan app heller. Kom gärna med feedback! :yoparty

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC