Träningstråden

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Deffandet inför strandsäsong 2014 ger resultat!
-6 kg gick ganska lätt. -4 kg till så lär magrutorna vara huggna i granit.

Tyvärr får jag nog inse att jag gått ut för hårt.
Minsta ansträngning i gymmet och jag blir snurrig i skallen. Likaså att gå uppför några trappor. Kramper kommer ännu lättare och oftare än normalt.

Energibrist helt klart.

Inte för att jag gråter över att behöva äta onyttigare, men det känns alltid som ett bakslag när träningen går så bra och målet är inom räckhåll.
Nåväl, med nuvarande väder lär det ändå dröja längelänge innan det blir badvänligt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Behöver knappast käka onyttigt för att få i dig energi men balans är alltid essentiellt, bantning är ofta mindre lyckat = människan är lat.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Minsta ansträngning i gymmet och jag blir snurrig i skallen. Likaså att gå uppför några trappor. Kramper kommer ännu lättare och oftare än normalt.

Energibrist helt klart.

Inte för att jag gråter över att behöva äta onyttigare, men det känns alltid som ett bakslag när träningen går så bra och målet är inom räckhåll.
Nåväl, med nuvarande väder lär det ändå dröja längelänge innan det blir badvänligt.

Du behöver nog inte äta onyttigare, bara äta och dricka mer och oftare.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
image.jpgimage.jpg

Kul att blicka tbx å se skillnaden :) simning, cykling men framförallt lagt om kosten. Har inte heller"idiottränat" men har boxboll och gummiband hemma, får inte vara på gym.
Appen jag fick med gummibandet var bra, går att ta net gratis "casall T.O.D

Last edited:

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Energibrist helt klart.

Både ökning och minskning av kostintag bör göras i små intervaller så kroppen hinner anpassa sig. Själv testade jag i ett eget experiment att bulka upp mig till 95 kg från 82 på två månader (inte muskelmassa). Laddade ner en app utvecklad av Stanford för uppgång och nedgång i vikt, där man knappade in en harrang av data och fick ut hur mycket man behövde äta för att gå upp eller ner i vikt under önskad tidsperiod. Det fungerade faktiskt!

Däremot så var jag tvungen att proppa i mig 8000 kalorier om dagen, vilket var en stor skillnad mot mina vanliga 2500-3000 per dag. Drog på mig rejält med förkylningar under perioden och var snurrig när jag tränade. Så även om jag var frisk från början, tränade 5 ggr i veckan samt åt bra (förutom gainers med massa socker) så vart jag sjuk nästan direkt. Troligen p.g.a. försämrat imunförsvar. Läste på lite under tiden och hittade flera undersökningar som visar just det, att extrema skillnader i kostintag leder till försämrat imunförsvar, yrsel osv.

Mina egna slutsatser är att ska man gå upp eller ner så måste det göras i steg. Typ öka kolorieintaget med 300-400 kalorier per dag under en tid, så att man sedan når målet. Om man är vältränad och ska deffa har jag märkt att det bästa är att köra proteinrik diet, massa vitaminer, begränsat antal kolhydrater och köra sprinterträning (100-400 m intervaller).

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Både ökning och minskning av kostintag bör göras i små intervaller så kroppen hinner anpassa sig. Själv testade jag i ett eget experiment att bulka upp mig till 95 kg från 82 på två månader (inte muskelmassa). Laddade ner en app utvecklad av Stanford för uppgång och nedgång i vikt, där man knappade in en harrang av data och fick ut hur mycket man behövde äta för att gå upp eller ner i vikt under önskad tidsperiod. Det fungerade faktiskt!

Däremot så var jag tvungen att proppa i mig 8000 kalorier om dagen, vilket var en stor skillnad mot mina vanliga 2500-3000 per dag. Drog på mig rejält med förkylningar under perioden och var snurrig när jag tränade. Så även om jag var frisk från början, tränade 5 ggr i veckan samt åt bra (förutom gainers med massa socker) så vart jag sjuk nästan direkt. Troligen p.g.a. försämrat imunförsvar. Läste på lite under tiden och hittade flera undersökningar som visar just det, att extrema skillnader i kostintag leder till försämrat imunförsvar, yrsel osv.

Mina egna slutsatser är att ska man gå upp eller ner så måste det göras i steg. Typ öka kolorieintaget med 300-400 kalorier per dag under en tid, så att man sedan når målet. Om man är vältränad och ska deffa har jag märkt att det bästa är att köra proteinrik diet, massa vitaminer, begränsat antal kolhydrater och köra sprinterträning (100-400 m intervaller).

Varför vill man gå upp i vikt? Om man inte är Hallivådd-skådis då?

8000 kalorier... som en skogsarbetare förr i tiden ju!

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Varför vill man gå upp i vikt? Om man inte är Hallivådd-skådis då?

8000 kalorier... som en skogsarbetare förr i tiden ju!

För att jag hade nått en platå i träningen där jag gick upp ena veckan i bröst/triceps men gick helt plötsligt kraftigt ner i framsida lår/rygg. Sedan nästa vecka gick jag tillbaks i lår/rygg men gick ner kraftigt i bröst/triceps. Rinse and repeat.

Typiskt tecken på att man äter för lite, men mitt problem är att jag har en helvetisk ämnesomsättning. Så även om jag åt lite mer, så missade jag en lunch, en gång under veckan så gick hela veckans träning åt helvete. Därför ville jag se om jag kunde lägga på mig ett ordentligt lager så jag slipper förlora muskelmassa hela tiden. Dock så vart jag ju förklyd osv, så min träning fuckades upp p.g.a. det. Men efter jag vart av med det så försvann alla platå-problem och jag började gå upp i alla övningar. Så min tes fungerade, men gör jag om det så kommer jag gå upp i steg nästa gång.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu går det fort utför. 3 pass förra veckan. Denna blir det 1 eller 2. Drar till Karlskoga på Onsdag för bankörning och kvällarna fram tills dess är upptagna med däckbyten, olja m m..

Men men, sommarn är kort så snart är man tillbaka på gymet :banana

Laddar för att få se Plåtis på TV så länge :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Känner igen det där schemat... :rolleyes:

Fast jag tänkte ta med cykeln, nog hinner man lägga några snabba varv på kvällen som ersättning för den vanliga träningen... :cool:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu går det fort utför. 3 pass förra veckan. Denna blir det 1 eller 2. Drar till Karlskoga på Onsdag för bankörning och kvällarna fram tills dess är upptagna med däckbyten, olja m m..

Men men, sommarn är kort så snart är man tillbaka på gymet :banana

Laddar för att få se Plåtis på TV så länge :tummenupp

Ska börja kalla dig tarmen. ;)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Måste quota mig själv, fick på ett riktigt bra ryggpass idag iaf. Visst, svagare än för nån månad sen, men BRA pass. Bra kontakt och bra tryck!

Lönar sig nog att slappa lite ibland! :yoparty

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...