Träningstråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Vårdcentral och kortisonspruta är varandras motpoler enligt mej å många

Kortisonspruta kan hjälpa, prata med läkaren på vårdcentralen.

Hade ett riktigt bra simträningspass igår, efter en tids uppehåll, på 2000 meter, har också funnit en träningsklocka som passar för simning :)..är så trött på att räkna längder ;)

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag hade nog blivit hjälp med det :fakta Har förbrukat 2
sjukgymnaster. Och vanlig röntgen och magnetröntgen som upptäcka
en inflammation i en sena i axeln. Nu är axeln så pass bra att det inte gör
ont att sätta på sig jackan

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade nog blivit hjälp med det :fakta Har förbrukat 2
sjukgymnaster. Och vanlig röntgen och magnetröntgen som upptäckte
en inflammation i en sena i axeln. Nu är axeln så pass bra att det inte gör
ont att sätta på sig jackan

Vad gjorde du med dom stackars sjukgymnasterna?? :)
Finns studier som ser samband mellan kortisoninjektioner och cancer (har jag hört), förmodligen därför det är en sista utväg.
Själv väljer jag hellre smärta i ganska många år och går till botten med orsaken till smärtan (har levt med kroniska smärttillstånd i 17 år nu) än att ha cancer i hela kroppen i 50årsåldern.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Finns studier som ser samband mellan kortisoninjektioner och cancer (har jag hört), förmodligen därför det är en sista utväg.
Själv väljer jag hellre smärta i ganska många år och går till botten med orsaken till smärtan (har levt med kroniska smärttillstånd i 17 år nu) än att ha cancer i hela kroppen i 50årsåldern.

Nja detdär stämmer inte riktigt. Dock är kortison starkt katabolt (muskelnedbrytande) och är därför verkligen inget att föredra.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Jag är lyckligtvis inte drabbad själv.. Men en kvinnlig kollega råkar träna på samma gym som mig, så vi pratar sånt där ibland.

Hon är tidigare handbollsspelare på hyfsad nivå, men har knä-artros, och får kortisonsprutor ibland..
man ser verkligen på henne hur sinnessjukt ont det verkar göra.. Förvandlas typ från "ganska hurtig" till att halta.. Och där hjälper kortisonet, så kan tänka mig att hurvida man "står ut" beror lite på vart smärtan sitter och hur påverkad man blir.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Det är måndagsmorgnar som denna när varenda rulltrappa i hela tunnelbanan står stilla pga olycka som man har nytta av all träning. Flyger förbi alla stressade stillasittande skärmslavar utan minsta ansträngning. In your face, rulltrappe-kaoz!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hade problem med "tennisarmbåge" en period efter en överansträngning eller felaktigt utförd övning. Jag har min föraning att det var en kombination av de två som var utlösande faktorn. Vad som tog ett ögonblick att utlösa tog månader att bli av med. Ta och lyssna på kroppens signaler och vila är mitt råd. Tänk inte att det bara är lite träningsvärk. Det kan vara begynnelsen på något som ger men för livet i värsta fall.

När jag insett att det inte handlade om träningsvärk tog jag kontakt med en naprapat. För att få ner inflammationen fick jag rådet att äta Voltaren (dubbel dos) under ett par dagar. Det är samma styrka som man får på recept utskrivet av läkare. Fick göra det i två omgångar med vilodagar mellan. Vi satte igång med stretchövningar och enklare styrkeövningar i kombination med stötsvågsbehandling. Det höll på en period. Symptomen fanns kvar. Jag gjorde kortare och sedan längre uppehåll med träning som underhöll skadan. Det var det senare som tillslut gjorde att jag blev av med smärtan helt och hållet tillslut. Det var ingen rolig period. Men nödvändig.

Att ta en kortisonspruta var sista utvägen för min del. Det var många som gav det rådet och sa att det hade hjälpt dem. Det fanns även de som gav rådet att låta bli. Det är lätt att bli villrådig när man befinner sig i en situation där man inte är särskilt insatt och får förlita sig på andras råd och expertis. Jag är glad att jag slapp ta kortisonsprutan. Det var inte långt ifrån att jag gjorde det kan jag säga. Höll på att bli tokig av de begränsningar som smärtan i armbågen gav.

Idag tränar jag utan några som helst skydd och känner ingen smärta alls. Kan slå en hård enhandsfattad backhand vilket var omöjligt under skadeperioden.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
35 minuter längdskidor i isiga spår. Pust!

The best shit ever. I träningsväg alltså. :tungan Ger dom bästa endorfinerna. Bästa förbränningen. Mest friska luften. Bästa balsamet. Mot tovorna.

Nu är dessvärre spåren bara ett minne blott. Och jag försöker förlika mig med tanken. Går sådär. :gnissla

35 mil i kroppen hittils i år. Men jag vill ha minst 35 mil till. Tackar...tackar.

//M

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Amatörtipset: Gå inte till en pt i offline mode :kryckor Mådde illa efter 20-30 min och efter de totala 60 min var jag redo att ringa 112... Kul i efterhand dock (ett par timmar senare) och nästa pass blir nog roligare, nu är det bara att öka! =)

Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag blev lite irriterad på gymmet i fredags.
Det var en PT där med 2 killar/kunder. PT:n brukar vara där på morgon samtidigt som mig så jag har sett honom tidigare.
På "mitt" gym så är det alltid hantlar och vikter utspridda överallt. Speciellt eftersom jag tränar på morgon, nattpasset verkar ju tycka att dom kan göra som dom vill...
Så i regel så brukar jag plocka lite vikter mellan seten. Se till så att det åtminstone är överskådligt och man kan hitta vad man letar efter.

Den här PT:n då som körde pass med sina killar var och hämtade stången från böjställningen. Dom la den på golvet och körde latsdrag med 40-50kg på den.
När dom sedan var klar så lämnade dom bara allting där.
Jag hade ett PT-pass strax efter jul med en annan kille på samma gym, när vi släppte en övning så var han på väg därifrån på nästa övning utan städa. Han blev snarare förvånad när jag plockade undan grejerna innan jag gick vidare.

Så är det här något som är unikt för fitness24seven eller är det så hos andra gym också?
Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt faktiskt. Jag har ju bara kört på den här kedjan sen jag flyttade till stan, och på dom gym jag har varit tidigare så har man städat efter sig. Där har det aldrig varit några funderingar.
Den PT som var där i fredags har fått min syn på det hela, så jag har inte bara knytit näven i fickan. ;)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Det var en PT där med 2 killar/kunder. PT:n brukar vara där på morgon samtidigt som mig så jag har sett honom tidigare.
På "mitt" gym så är det alltid hantlar och vikter utspridda överallt. Speciellt eftersom jag tränar på morgon, nattpasset verkar ju tycka att dom kan göra som dom vill...
Så i regel så brukar jag plocka lite vikter mellan seten. Se till så att det åtminstone är överskådligt och man kan hitta vad man letar efter.

Den här PT:n då som körde pass med sina killar var och hämtade stången från böjställningen. Dom la den på golvet och körde latsdrag med 40-50kg på den.
Jag hade ett PT-pass strax efter jul med en annan kille på samma gym, när vi släppte en övning så var han på väg därifrån på nästa övning utan städa. Han blev snarare förvånad när jag plockade undan grejerna innan jag gick vidare.

Så är det här något som är unikt för fitness24seven eller är det så hos andra gym också?
Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt faktiskt. Jag har ju bara kört på den här kedjan sen jag flyttade till stan, och på dom gym jag har varit tidigare så har man städat efter sig. Där har det aldrig varit några funderingar.
Den PT som var där i fredags har fått min syn på det hela, så jag har inte bara knytit näven i fickan. ;)

Vad sa han?

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990

Jag har då aldrig sett nåt liknande, speciellt inte från PTs. Dock kan man ju ha lite grejer liggandes om man supersetar eller liknande.. Däremot är jag lite ledsen i ögat över att alla nyårslöften försvunnit från gymmet, det var så många roliga varianter på övningar man såg där som man aldrig sett innan eller visste vad de skulle vara bra för.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
hmm frågar lite snabbt här då. bästa "övningen" för att få ihop pattarna mot varandra? nu på gamla dar så börjar de dra lite väl ut åt sidorna :p

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
hmm frågar lite snabbt här då. bästa "övningen" för att få ihop pattarna mot varandra? nu på gamla dar så börjar de dra lite väl ut åt sidorna :p

Hantelflyes, cablecross, hantelpress, bänkpress....
Alla övningar som tränar bröst.;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...