Träningstråden

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Det blir Lucia igen, kan inte släppa att jag gjorde bort mig och missade 1:e/2:e placering pga det så nu jävlar :) Dock lite skador o skit men det är bara att bita ihop o köra på!
Bra vidd på dig! Några planer på någon tävling?

Näää, min man tycker att jag ska satsa men, men, men, men vi får se...

Blir det CBB denna gång för dig eller?
I så fall syns vi - jag e coach åt min man som kör CBB LP!!:tummenupp

Tack för inputen - ryggen växer men har problem med benen, men det är ju bara att kämpa på!!!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Om du visste hur många ggr jag får höra "jag har 6% kroppsfett" från folk utan rutor....
Men bra! Bodpod is the shit! Jag går dock själv på spegel, kankse skulle testa veckan innan tävling nu för att se för skojs skull.

Om du tränar så mycket, hur mycket äter du och hur ser fördelningen ut?

På SN nutrition eller vad det heter kan du köra dropin, kostar 300 spänn!

Just nu äter jag gröt till frukost, dagens lunch ute på stan, BCAA på gymmet och 400g torsk till middag. Det innebär egentligen bara att jag klippt bort mellanmål och att middagen är mer kalorisnål än tidigare. Får se hur långt jag kommer på det, eller om jag måste börja räkna kalorier så småningom.

Har inga nya bilder, men här är precis innan jag började deffen:
QgyBJVZ.jpg

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
På SN nutrition eller vad det heter kan du köra dropin, kostar 300 spänn!

Just nu äter jag gröt till frukost, dagens lunch ute på stan, BCAA på gymmet och 400g torsk till middag. Det innebär egentligen bara att jag klippt bort mellanmål och att middagen är mer kalorisnål än tidigare. Får se hur långt jag kommer på det, eller om jag måste börja räkna kalorier så småningom.

Har inga nya bilder, men här är precis innan jag började deffen:
View attachment 421987
Du är i riktigt bra form kan jag tycka, snygga linjer.
Nu blir jag lite intresserad varför just 9%?
Och varför inom en månad?

Annars är det bästa tycker jag att anlita en coach, om det bara är hjälp med mat och kostschema som du är ute efter kan jag varmt rekommendera Jill Holmström;

http://maxadinforbranning.se/blogg/

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Du är i riktigt bra form kan jag tycka, snygga linjer.
Nu blir jag lite intresserad varför just 9%?
Och varför inom en månad?

Annars är det bästa tycker jag att anlita en coach, om det bara är hjälp med mat och kostschema som du är ute efter kan jag varmt rekommendera Jill Holmström;

http://maxadinforbranning.se/blogg/

Tack! 9% är väl en fix idé bara. Finns en liten fettdepå precis nedanför naveln som jag gärna skulle bli av med, och inbillar mig att det är den magiska gränsen. ;) 22 augusti har jag en intern tävling mot ett par kompisar i MP. Vi är för små för BB och för oseriösa för riktig tävling så vi styr en egen.

Intressant blogg, verkar som hon är kunnig. Ska absolut ta en funderare på om det är något jag borde skaffa. Kan nog vara värt att betala för att slippa tänka på det själv.

Hur gör ni, Izah och Thomas? Har ni någon som coachar er med sånt, eller roddar ni allting själva?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag har en coach, jag orkar inte hålla koll på mat själv.
Rapporterar till henne varje fredag och få tips och trix med träningen samt med maten.

Jag vet på det stora hela hur jag skall sköta det men det känns bättre att låta en expert ta hand om detta så slipper jag.

Om du vill ha hjälp av coach så ta dig tid innan du bestämmer kolla runt, det finns många "dårar" där ute.

Lycka till med allt!!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en coach, jag orkar inte hålla koll på mat själv.
Rapporterar till henne varje fredag och få tips och trix med träningen samt med maten.

Jag vet på det stora hela hur jag skall sköta det men det känns bättre att låta en expert ta hand om detta så slipper jag.

Om du vill ha hjälp av coach så ta dig tid innan du bestämmer kolla runt, det finns många "dårar" där ute.

Lycka till med allt!!
Det där är nog det jag tycker är det svåraste med allt. Att hitta vettigt folk.

Jag har lyft saker sen jag var 15, så man inbillar ju sig att man vet vad man gör. Tanken har funnits dom senaste 7-8 åren, från o till, att boka nåt med en PT. Just för att få reda på vad man egentligen skulle kunna förbättra och lite tips o trix. Men så vill man ju inte gå till en PT som började träna förra veckan och tycker att dom kan allt för dom har minsann gått en kurs...

Jag fick 2 PT-pass av sambon i julklapp som jag använde. Fick träffa en ung kille på fitness24seven, där jag tränar. Han öppnade med att förklara att han ville träna med mig långsiktigt. 3-4 pass i veckan.
Så innan vi ens hade gjort något så försökte han sälja på mig ett antal gympass.
Det funkar inte på mig iallafall. Jag vet inte hur ni hade tänkt, men det imponerade inte.

Sen började han berätta att han hade ju minsann lärt sig teknik i lyften av sina kompisar som tävlar i lyft. Dom tävlar ju i SM...

Sen pratade vi kost på andra passet och där var han väl lite bättre, men jag hade redan en plan för hur jag skulle lägga upp det. Och det var ju skönt att få lite feedback på det. Även om det enda han gjorde var att lägga till en näve jordnötter på eftermiddagen.

Så ja, mycket tomtar finns det där ute känns det som.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Jag har lyft saker sen jag var 15, så man inbillar ju sig att man vet vad man gör. Tanken har funnits dom senaste 7-8 åren, från o till, att boka nåt med en PT. Just för att få reda på vad man egentligen skulle kunna förbättra och lite tips o trix. Men så vill man ju inte gå till en PT som började träna förra veckan och tycker att dom kan allt för dom har minsann gått en kurs...

Jag fick 2 PT-pass av sambon i julklapp som jag använde. Fick träffa en ung kille på fitness24seven, där jag tränar. Han öppnade med att förklara att han ville träna med mig långsiktigt. 3-4 pass i veckan.
Så innan vi ens hade gjort något så försökte han sälja på mig ett antal gympass.
Det funkar inte på mig iallafall. Jag vet inte hur ni hade tänkt, men det imponerade inte.

Sen började han berätta att han hade ju minsann lärt sig teknik i lyften av sina kompisar som tävlar i lyft. Dom tävlar ju i SM...

Sen pratade vi kost på andra passet och där var han väl lite bättre, men jag hade redan en plan för hur jag skulle lägga upp det. Och det var ju skönt att få lite feedback på det. Även om det enda han gjorde var att lägga till en näve jordnötter på eftermiddagen.

Kan bara hålla med.
Fitnessbranschen har exploderat på gott och ont, anorexiasjuka tonåringar med plastläppar och plastbröst är PT och veeet allt ååå bikinifitness...blalblabla
Cooooola killar med tatueringar och vattenfyllda muskler vet ALLT om träning....

Kolla runt, googla kolla vilka som har en seriös hemsida och/eller bra referenser.
Tar tid men va fan, det e ju din kropp så det måste ju bli bra!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Då är det väl bättre att själv träna med kompisar som tävlar i SM, än att träna med någon som har det som merit? Kom ner på vårt gym någon dag, finns både SM- och VM-medaljörer där ... ;)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tjena, har lagt på mig 15 sambonkilon.. 190 och startvikt 119 eftermiddagsvikt. Målet är 100kg, första milstolpen 110. Köpte ett kostschema av en pt på gymmet. 2300kal, 113-114 var vikten i veckan innan helgen. Nu betydligt mer.. Jag lyfter mina "bas"övningar tung och ligger på 3-8 repp, sista passet ex bänk 20-30 repp och några långsamma 10or. Är det ett vettigt upplägg? Körde innan schemat cardio morgon 30-40min och sedan vikter på eftermiddagen men det gav långt ifrån de res som ja vill uppnå och ökade intaget för att orka med. Nu 10 ibland 20min uppvärmning innan passen.

Vad jar funkat för er? Har bibehållit min styrka viktmässigt även droppet från 119-113,5. Köra tungt? Köra många?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tjena, har lagt på mig 15 sambonkilon.. 190 och startvikt 119 eftermiddagsvikt. Målet är 100kg, första milstolpen 110. Köpte ett kostschema av en pt på gymmet. 2300kal, 113-114 var vikten i veckan innan helgen. Nu betydligt mer.. Jag lyfter mina "bas"övningar tung och ligger på 3-8 repp, sista passet ex bänk 20-30 repp och några långsamma 10or. Är det ett vettigt upplägg? Körde innan schemat cardio morgon 30-40min och sedan vikter på eftermiddagen men det gav långt ifrån de res som ja vill uppnå och ökade intaget för att orka med. Nu 10 ibland 20min uppvärmning innan passen.

Vad jar funkat för er? Har bibehållit min styrka viktmässigt även droppet från 119-113,5. Köra tungt? Köra många?

Jag förstår inte riktigt vad 20-30 reps ska vara bra för, men tycker i övrigt att det låter väl vettigt. Senaste 4 veckorna gick jag ner från 10.8% fett till 7.6%, och tappade då en hel del styrka och viss muskelmassa. För att vara exakt tappade jag 3 kg fett och 1.8 kg lean body mass. Antar att min vätsketömning var inräknad i lean body mass då.

Jag försökte köra "som vanligt", dvs högreps vissa dagar och tungt andra. Mot slutet gick det sådär då jag blev märkbart svagare, speciellt vid vätsketömningen.

Nu har jag slutat med deffen och fyllt på med vatten igen och det känns sjukt najs. Så här glad blev jag av att få äta som folk igen: :D

11356572_500083850158291_765154511_n.jpg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
8a6y7ede.jpg

Här kan man tydligt se hur utveckling har gått på 3 år.
Rätt så uppenbart så har kvaliten på spännisbilderpåmuggen förbättrats nåt enormt. Det är inte längre möjligt att lägga upp en skitbild och skriva i text att man är grov. Nu måste man även bevisa det. Tack gode gud för Photoshop.

ImageUploadedByTapatalk1441270227.360849.jpg

Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Jag undrar vad skillnaden mellan en motionscykel och spinningcykel är, finns det någon som kan bena ut detta åt mig?

Vad jag förstår så är spinning mer intensivt och bättre för att förbränna kalorier, men hur fort/länge måste man cykla? Någon med erfarenhet av det som kan hjälpa mig och förklara lite om det?

Jag har lånat en tunturi motionscykel (ergometer) och tycker den känns ryckig. Jag har planer på att köpa en cykel, men kan inte riktigt lista ut vad jag ska ha. Tacksam för hjälp :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag undrar vad skillnaden mellan en motionscykel och spinningcykel är, finns det någon som kan bena ut detta åt mig?

Vad jag förstår så är spinning mer intensivt och bättre för att förbränna kalorier, men hur fort/länge måste man cykla? Någon med erfarenhet av det som kan hjälpa mig och förklara lite om det?

Jag har lånat en tunturi motionscykel (ergometer) och tycker den känns ryckig. Jag har planer på att köpa en cykel, men kan inte riktigt lista ut vad jag ska ha. Tacksam för hjälp :)

Jag kör spinning 5-6 ggr i veckan på gym och älskar det. En spinningcykel ska inte kännas ryckig.
Jag skulle väl jämför en spinningcykel med en långdistanscykel och en motionscykel mera som en dam/gubbcykel/citybike.

Vad det gäller hur länge så beror det helt på hur du kör, motstånd hastighet.

Jag kör tex ett högintensivt pass på 30 minuter som tar helt musten ur mig.

Kör ett pass på 45-55 minuter nästan bara stående som gör att benen nästan ger vika dagen efter.

Kör ett 90 minuterspass som är jobbigt men där har man en kort "hämta vatten vilopaus" mitt i.

Sen finna det 45-60 minuters RPM som är upplagt mycket på hastighet.

Läs om tex Les Mills som körs på många gym.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj

En snabb googling gav det här:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=609524

Jag vet inte skillnaden. Men hur svårt kan det vara?

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha