Träningstråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har ni några bra tips på lite nyttigare krogar i stockholm? Kanske redan finns en tråd om detta så hänvisa gärna dit om ni hittar. Såg att dom börjat med Slankstek på Villa Godthem. Kanske kan vara något

Valfri restaurang med husman på menyn?

Annars får du nog definiera nyttigt.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag har hittat en ny favorit i träningsdjungeln. Roddmaskinen. :banana
Känner att den ger mig en allsidig träning och det är kul så länge man ger fan i längre distanser. 10000 meter gör ont i röven. :näsblod

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Känner att den ger mig en allsidig träning och det är kul så länge man ger fan i längre distanser. 10000 meter gör ont i röven. :näsblod

Min konditionsträning har mestadels bestått utav antingen trappmaskin eller crosstrainer, men senaste veckan har det varit motionscykel - i onsdags körde jag ett monsterpass, en hel timma på cykeln, kämpa på och slet. När jag gick hem från gymmet så hade nog folk garvat om de sett mig, gångstilen var minst sagt underlig p.g.a. spaghetti-ben.

Tänkte nu jävlar kommer jag ha träningsvärk de två dagarna efter... men icke, däremot förjävligt ont i röven!! Helt otroligt va elaka de där sadlarna är! :hihi

- - - Updated - - -

Min konditionsträning har mestadels bestått utav antingen trappmaskin eller crosstrainer, men senaste veckan har det varit motionscykel - i onsdags körde jag ett monsterpass, en hel timma på cykeln, kämpa på och slet. När jag gick hem från gymmet så hade nog folk garvat om de sett mig, gångstilen var minst sagt underlig p.g.a. spaghetti-ben.

Tänkte nu jävlar kommer jag ha träningsvärk de två dagarna efter... men icke, däremot förjävligt ont i röven!! Helt otroligt va elaka de där sadlarna är! :hihi

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad är det med att ha (ny och fräsch) keps på sig på gymmet!?
Ger det +5% i bänkpress?...
Extra stamina om den bärs bak-o-fram?

I don't get it...

Min gymkeps är sjukt sunkig, så frågan kanske inte är riktad till mig. Men min funkar lite som skygglappar, jag slipper se folk och de slipper se mig. Framförallt så rinner det inte lika mycket svett i ögonen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Inte för att vara sån, men jag hade hellre köpt mig en liten eka. :)

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Någon som provat the butcher pwo? Kört en burk med första smaken, fy fan:zpy.. Provade den nya "zombi Cola" smakade jävulskt Mycke bättre! :fyllisar

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
En fråga till den allmänna expertisen här på SH. :)

Vilken är den "bästa" kolhydratkällan om man kör mycket konditionsträning.

Har kommit på att jag förmodligen äter för lite av just den varan. Känner mig ibland darrig eller lite "svag". Då har jag ändå ätit. Fast det blir nog mest protein och lite fett när jag tänker efter.

Tror problemet kan bli avhjälpt med lite mer kolhydrat intag. Men då vill jag äta den i "nyttig" form. :wiggle

Tacksam för tips.

//M

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Att få i sig kolhydrater på ett bra sätt måste väl ändå vara rätt lätt. De kolhydrater man ska passa sig för är väl av typen processat socker eller motsvarande. Där här ju nästan alla nyttiga saker försvunnit ur produkten och kvar har du bara rena kolhydrater som tas upp i blodet väldigt snabbt.

Potatis och pasta är saker som är lätta att lägga till i måltiderna t.ex. De har ett oförtjänt dåligt rykte då man faktiskt får i sig en hel del bra saker vid sidan om kolhydraterna dom erbjuder. Förvisso är det ganska snabbt upptag av pasta gjord på vetemjöl t.ex. men i rimliga mängder och kombinerat med ordentliga motionspass så är det ju precis som du säger att du behöver det.

Hur ofta och långt springer du? Springer du för att deffa eller springer du för att förbättra dina tider och bli snabb i lopp?

Sist vill jag friskriva mig från allt eventuellt ansvar då jag inte är utbildad i varken näring- eller tränings-lära mer än diskussioner med kunniga i verkliga livet och här på det världsomspännande nätverket internet :D

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Idiotövningar tills man kroknar på riktigt, vilka?

För styrketräning med x-antal rep. är inte detta så svårt att åstakomma men med kondition inblandat är det lite svårare, tycker jag.

Exempel:

Pumpa triceps tills det tar stopp är "lätt" men att springa tills att benen inte bär är svårt. För löpningen uppstår paus eller avslut p.g.a. tanken "jag orkar inte mer" istället för fysiska förmågan. Bevis på detta är väl elitidrottare som får springa benen av sig på ett löpband med eller utan lutning, när de stupar räddas dom av att vara upphängda i sele.

Alltså, tips på övningar som innefattar kondition och där man enklare kan ta ut sig ordentligt..?

..och ja jag förstår att springa tills man ramlar ihop, cykla tills man vurpar och simma tills man drunknar inte är att rekommendera så var god o läs lite mellan raderna =)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

För styrketräning med x-antal rep. är inte detta så svårt att åstakomma men med kondition inblandat är det lite svårare, tycker jag.

Exempel:

Pumpa triceps tills det tar stopp är "lätt" men att springa tills att benen inte bär är svårt. För löpningen uppstår paus eller avslut p.g.a. tanken "jag orkar inte mer" istället för fysiska förmågan. Bevis på detta är väl elitidrottare som får springa benen av sig på ett löpband med eller utan lutning, när de stupar räddas dom av att vara upphängda i sele.

Alltså, tips på övningar som innefattar kondition och där man enklare kan ta ut sig ordentligt..?

..och ja jag förstår att springa tills man ramlar ihop, cykla tills man vurpar och simma tills man drunknar inte är att rekommendera så var god o läs lite mellan raderna =)

Burpees funkar. Roddmaskin ramlar du inte så långt ifrån vid kollaps.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Exempel:

Jag körde spinning tills benen inte bar mig både igår och idag. Lägger man på tillräckligt motstånd kan du köra tills du spyr utan att köra omkull. Med spinningskor sitter du dessutom fast och kan inte ramla av.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Måste nog ge mej in här nu.

Hatar löpning och konditionsträning. Behöver en uppmuntran i detta.
Gillar lyfta skrot och gjort det för många år sedan.
Men har taskigt med tid och dålig inspiration på övningar.
Scandics gym är det jag har mest tillgång till och då har jag tid. Det ger lite hantlar och ibland en stång. Samt någon multitjofräs, den är ofta olika från gym till gym. Löpband och en cykel.

Finns det lite bra tips på övningar?

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Måste nog ge mej in här nu.

Hatar löpning och konditionsträning. Behöver en uppmuntran i detta.
Gillar lyfta skrot och gjort det för många år sedan.
Men har taskigt med tid och dålig inspiration på övningar.
Scandics gym är det jag har mest tillgång till och då har jag tid. Det ger lite hantlar och ibland en stång. Samt någon multitjofräs, den är ofta olika från gym till gym. Löpband och en cykel.

Finns det lite bra tips på övningar?

Jag kör Reg Parks 5x5, steg 1 just nu. Väldigt simpelt, ganska kul tycker jag, men behövs squat rack och bänkpress, vet inte hur välutrustade deras gym är. Fitness24Seven är ju ett alternativ annars, beroende på vart du reser.

45-degree back extension 3x10
Back squat 5x5
Bench press 5x5
Deadlift 5x5

https://www.t-nation.com/training/reg-parks-5x5-program

Känns spontant som att det är bättre att träna hela kroppen var gång om man nu ska träna lite sporadiskt.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Känns spontant som att det är bättre att träna hela kroppen var gång om man nu ska träna lite sporadiskt.

Håller med.

Styrketräning behöver inte vara särskilt avancerat. Gemensamt för de flesta vettiga program är en strävan efter att bli starkare. Antingen genom att öka vikterna och/eller antalet repetitioner. Gällande övningsvalet spelar det heller ingen större roll så länge man inte försummar någon muskelgrupp allt för mycket. Och inte heller tränar andra för mycket så man drar på sig skador. Nuförtiden är det väldigt trendigt med basövningar utförda med fria vikter. De är bra övningar men absolut inga måsten. Trivs du bättre med maskiner så kör på det. Här kan det hjälpa att tänka i rörelser snarare än övningar. Pressar du en vikt från bröstet, t e x i bänkpress, balanserar du den med en dragövning åt andra hållet, t e x stångrodd. Gemensamt för alla program, färdigkomponerade eller ihopsnickrade av en själv, är att de förr eller senare helt enkelt slutar fungera. När den dagen kommer är det bara att testa på något nytt. Slutresultat blir ändå ungefär det samma i slutändan för oss motionärer oavsett specifikt program.

Gällande löpning är det allra mest klassiska rådet minst två pass in veckan. Ett distansbaserat och ett intervallbaserat. Öka dock inte fart och distans samtidigt, utan fokusera på en aspekt i taget. Annars riskerar överträningen och därigenom skadebenägenheten att öka rejält. Löpning är verkligen ingen skonsam träningsform, vilket tål att poängteras. Snabbast resultat kortsiktigt är dock intervaller. Vettigast för nybörjaren är däremot att snarare fokusera på distansen i min mening, och köra lite naturliga intervaller undertiden då och då, så kallad "fartlek". T e x kan man bestämma sig för att öka takten måttligt i varje uppförsbacke, springa mellan tre lyktstolpar för att sedan jogga mellan nästa tre etc. Den här typen av träning kan göra löppassen mycket roligare då man hela tiden fokuserar på nästa delmål istället för att bara se en halvtimmes urtrist jogg framför sig. Om man nu inte som jag råkar tycka det är ganska trevligt med lugna pass också.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kör Reg Parks 5x5, steg 1 just nu. Väldigt simpelt, ganska kul tycker jag, men behövs squat rack och bänkpress, vet inte hur välutrustade deras gym är. Fitness24Seven är ju ett alternativ annars, beroende på vart du reser.

45-degree back extension 3x10
Back squat 5x5
Bench press 5x5
Deadlift 5x5

https://www.t-nation.com/training/reg-parks-5x5-program

Det där såg ju enkelt och bra ut.
Problemet är att alla gym på hotellen har inte stång.
Och ofta lite taskigt med vikter. Lyfter ju på 60kg 8x3 i bänk och redan det är svårt att finna vikter till. Ibland är det hantelpress med dom hantlarna jag finner över 20kg. Ibland finns 25or istället för stång.

Har bara tränat med stänger, lösa vikter tidigare. Maskiner är ju lite knepiga =)

Kanske bättre att skaffa ett gymkort som är rikstäckande. Så kan jag köra hemma också.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gällande löpning är det allra mest klassiska rådet minst två pass in veckan. Ett distansbaserat och ett intervallbaserat. Öka dock inte fart och distans samtidigt, utan fokusera på en aspekt i taget. Annars riskerar överträningen och därigenom skadebenägenheten att öka rejält. Löpning är verkligen ingen skonsam träningsform, vilket tål att poängteras. Snabbast resultat kortsiktigt är dock intervaller. Vettigast för nybörjaren är däremot att snarare fokusera på distansen i min mening, och köra lite naturliga intervaller undertiden då och då, så kallad "fartlek". T e x kan man bestämma sig för att öka takten måttligt i varje uppförsbacke, springa mellan tre lyktstolpar för att sedan jogga mellan nästa tre etc. Den här typen av träning kan göra löppassen mycket roligare då man hela tiden fokuserar på nästa delmål istället för att bara se en halvtimmes urtrist jogg framför sig. Om man nu inte som jag råkar tycka det är ganska trevligt med lugna pass också.

Men det är ju så jäkla tråkigt... Har aldrig funnit glädje i att springa. Det är i min värld skittrist. Men nyttigt =)

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Kanske bättre att skaffa ett gymkort som är rikstäckande. Så kan jag köra hemma också.

Jag känner bara till Fitness24Seven i det fallet, men det finns kanske fler? De har lite varierande kvalité på sina gym tyvärr, där vissa är direkt värdelösa och sunkiga som fan. Av någon anledning så har ju inte Friskis ett rikstäckande kort, jävla mongon, finns ju precis överallt annars.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Cykling o simning är mer skonsamt är löpning, som sagt löpning sliter hårt med alla hårda isättningar.

Styrketräning: kör basövningarna knäböj, marklyft och bänkpress. De ger allt man behöver som GRUND. Så vid ont om tid = kör dessa.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Av någon anledning så har ju inte Friskis ett rikstäckande kort, jävla mongon, finns ju precis överallt annars.
Medhåll, helt ofattbart dåliga i alla aspekter.
Kan berätta massa konstigheter som skrämmer bort kunder ELLER gör det besvärligt att vara kund men har inte tid.
Har vid flera tillfällen verkligen försökt bli medlem men maken till oflexibla och snorkiga personer har man sällan mött.

ok, ett exempel.
Provträning och jag frågade efter vågen. "vi tror inte på det hos oss, vikten har ingen betydelse" o så fick jag en lång utläggning om bullemi och annat trams.
Jag bara sa...jaha, jag vill bara hålla koll på min vätskebalans. Om jag under en arbetsdag druckit för lite innan träning (kommer till träning med vätskebrist) och om jag tappat massa vätska efter ett hårt pass.
Men möttes av totalt oförstånd och närmast förakt.

De som har svårt att hantera vikten, tror ni att brist på våg på Friskis hjälper...seriöst??
Puckon!!

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Men det är ju så jäkla tråkigt... Har aldrig funnit glädje i att springa. Det är i min värld skittrist. Men nyttigt =)

Inget självändamål att löpträna. Finns som sagt annat som kan vara mer lämpligt. Cykling tycker de flesta är kul (landsväg och/eller MTB). Tidskrävande aktivitet dock. (Roddmaskin är i mitt tycke mest bang-for-the-buck).

Med det sagt: googla just "fartlek" så finns det mängder med varianter som kanske kan ge viss inspiration om du ändå är sugen på just löpning. Sedan tycker de flesta löpning blir roligare i grupp. Brukar alltid vara någon i bekantskapskretsen som söker (om än tillfällig) träningspartner. Behöver inte vara på samma nivå heller då den enes distanspass kan fungera som den andres återhämtning etc.

Sedan är det riktigt klyschigt, men just löpning tenderar att vara värst i början. Sett som ett underhållningsvärde alltså. Tar man sig bara igenom de första veckorna brukar det vara lättare att börja gilla det. Dels vänjer sig kroppen vid det, och dels kommer oftast resultaten relativt fort i början.

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...