Two Stroke; "Brukar sedan många år inte köra crosshoj i skogen. Av flera skäl."
- Ursäkta min nyfikenhet, men varför?
Sen vill jag bara nämna det att jag lovat mig själv att träna tai-chi på gräsmattan nedanför min balkong i gryningen *varje ledig dag* nu i sommar.
... men samtidigt vill jag också röka min pipa och dricka en kopp gott kaffe, och det går liksom inte ihop.
En lång rad skäl, varav några utan rangordning:
- Min egen säkerhet, jag vill inte ligga i skogen skadad och förblöda etc
- Om jag ska ha roligt när jag kör i skogen så håller jag ett tempo som börja bli ganska farligt ifall jag tex möter en annan idiot eller om någon bonde fällt ett träd över vägen när jag kommer över ett krön. osv Och underligt nog verkar folk sluta använda högertrafik så snart de befinner sig i skogen. Att komma i 70-100 km/h ur en kurva eller över ett krön och möta en skogsåkare som kommer i 40 km/h och redan där är över sin förmåga. Och han får panik, låser sitt utslitna bakhjul och istället för att hålla höger försöker han möta till vänster samtidigt som jag håller höger in absurdum för det finns inte tid/avstånd för att byta sida mer än en gång. Detta har alltså hänt i verkligheten.
Det här insåg jag allt mer när jag var runt 25 år gammal och sedan blev det snabbt minskat med körning i skogen för min del. På banan kör åtminstone alla åt samma håll.
- En oregistrerad crossmotorcykel får inte köras i skogen och någon äger den där marken
- Varje person som kör utanför inhägnat område är en dålig ambassadör för motorsporten
- All skogen bakom mitt hus ägs av mina grannar i byn och jag vill inte förstöra mina relationer med dem
- Hälften av byns invånare besöker skogen och om dom regelbundet mötte mig i endurofart i skogen allt för många gånger så skulle jag nog bli väldigt impopulär i byn.
- Jag tycker motocross är roligare än enduro
Jag är inte den som är rädd för poliser och så, särskilt inte i skogen utan det handlar väl mer om hänsyn och respekt mot min omgivning.
I andra vågskålen kan man ju lägga att
- Det är kul att köra oavsett var man kör
- Det är bekvämt att köra i skogen istället för att lasta och köra till banan
Angående din Tai-chi, så tror jag du hinner med alla tre sakerna, den största motståndaren är du själv som vill lura dig själv att låta bli så du måste få in det i rutinerna. Antagligen spenderar du mer tid på att funderar över när/om/etc du ska börja passet än tiden som träningen egentligen skulle ha tagit.
Börja med Tai-chi en kort stund och när den tiden är över tar du din kaffe och pipa.
Kör 15 min Tai-chi varje morgon, det är så kort tid att du inte kan lura dig själv att du inte hinner.
Sen kan du förlänga till 20 min. osv