Träningstråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Själv har jag promenerat varje morgon 6:45 i fyra månader just idag.
Stavgång (äkta pensionärsvarning) i backe 40 min varje vardag och 1,5-2h promenader på helgerna.
Avslutas hemma på gården med 10-15 minuters varierad hantelträning.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Själv har jag promenerat varje morgon 6:45 i fyra månader just idag.
Stavgång (äkta pensionärsvarning) i backe 40 min varje vardag och 1,5-2h promenader på helgerna.
Avslutas hemma på gården med 10-15 minuters varierad hantelträning.
Det är effektivt o lär skjuta upp tiden innan i träfrack påbörjas ⚰
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Stavgång (äkta pensionärsvarning) i backe 40 min varje vardag och 1,5-2h promenader på helgerna.
40-minuters passet är uppbyggande medans det långa 2 timmars passet är nedbrytande. Du har alltså inget specifikt mål med träningen utan gör det bara för att det känns bra? Själv hade jag ingen aning om någonting annat än att jag visste att intervallträning "var bra". Efter att ha tränat upp mig under två års tid som 47-åring körde jag milen på 24 minuter på inlines med stavar (asfalterat skidspår) och landade sen på akuten med kortisolinducerat flimmer pga överträning. DOH!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
40-minuters passet är uppbyggande medans det långa 2 timmars passet är nedbrytande. Du har alltså inget specifikt mål med träningen utan gör det bara för att det känns bra? Själv hade jag ingen aning om någonting annat än att jag visste att intervallträning "var bra". Efter att ha tränat upp mig under två års tid som 47-åring körde jag milen på 24 minuter på inlines med stavar (asfalterat skidspår) och landade sen på akuten med kortisolinducerat flimmer pga överträning. DOH!
Målet var helt enkelt att slippa de 12 kilo som första året av pandemin gett mig och inte slarva bort ett år till sas.
Det gick ganska fort att komma ner i vikt och sedan blev det en vana som går av sig själv nu.
Ja, det korta vardagspassen ger bra puls och helgerna är lugnare och mer njutbara.
Ska säga att jag också lyssnar på böcker då jag går för att minska tristessen.
När jag körde inlines som mest (8-10 år sedan) körde jag en två-mil slinga och snittade utan stavar ca 30 km/h och med stavar ca 26 km/h.
Med långfärdsskridsko kommer jag ner till strax över 20 km/h men där är(var) jag oftast ute bara för njutning.
Otroligt härlig träning som jag alltid har föredragit framför cykel. :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du kan skaffa viltmachetter till ben o armar och köpa en mindre ryggsäck med bra bärsystem(inte 149kr från Coop).

Nån 35L och lasta stålskivor närmast ryggen och komprimera säcken mot ryggen.


Kan man korta tiden eller öka träningen.

När det gäller hjärtat är det viktiigt att ha tränat ung för efter 40 så blir den delen mycket svårare.

Jag har alltid varit fysikt aktiv så kan utsätta mig för vilken skit som helst utam att få hjärtsnörp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Moderna rön säger ju även att cykling kan vara en orsak till benskörhet då det är "stunsen" från fotens nedsättande i backen som säger åt kroppen att bygga skelett.
Ja, jag såg också något om det.
Tror det var Gudiol som skrev något just om det där med "stunsen" vid i sättning och skelettet.
Har väl tänkt att testa att jogga lite när våren kommer om knäna klarar av det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du kan skaffa viltmachetter till ben o armar och köpa en mindre ryggsäck med bra bärsystem(inte 149kr från Coop).

Nån 35L och lasta stålskivor närmast ryggen och komprimera säcken mot ryggen.


Kan man korta tiden eller öka träningen.

När det gäller hjärtat är det viktiigt att ha tränat ung för efter 40 så blir den delen mycket svårare.

Jag har alltid varit fysikt aktiv så kan utsätta mig för vilken skit som helst utam att få hjärtsnörp
Just nu håller jag på att få upp grundkonditionen men på sikt är en ryggsäck med lite vikter ingen dålig idé. :tummenupp

Jag tränade också hårt mellan 15-25 då jag spelade fotboll på hyfsad nivå och tränade karate.
Men det var nu läääänge sedan.
Jag har tyvärr inte hållit i den form jag hade då annat än under perioder senare i livet.
Bra att du gjort det!
Betydligt lättare att hålla formen än att träna upp den. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kontrollera maten, se till att gå ner i vikt, kanske simma lite. Sen funkar benen/knäna bättre.
Så är det och det påminner mig om ett gammalt ordspråk av Gudiol:
-"Man kan inte kompensera skitmat med träning."
Av någon anledning har jag lättare att kontrollera maten då jag tränar.
När jag tränar/rör på mig så blir jag hungrig, när jag inte tränar blir jag sugen.
Och suget är mycket svårare att kontrollera för mig än hunger.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Just nu håller jag på att få upp grundkonditionen men på sikt är en ryggsäck med lite vikter ingen dålig idé. :tummenupp

Jag tränade också hårt mellan 15-25 då jag spelade fotboll på hyfsad nivå och tränade karate.
Men det var nu läääänge sedan.
Jag har tyvärr inte hållit i den form jag hade då annat än under perioder senare i livet.
Bra att du gjort det!
Betydligt lättare att hålla formen än att träna upp den. :)
Den träningen från unga år är kvar resten av livet som en effekt
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Den träningen från unga år är kvar resten av livet som en effekt
Absolut, mycket beror på hur man växte upp, liksom en ung planta med gynnsamma förutsättningar blir till slut ett stabilt träd som lever länge och väl.

Att hålla kvar en god hälsa, dvs lagom bra fysik med fungerande 'cardio', gör man enklast med promenader och periodisk styrketräning. Helt enkelt att milt överanstränga och genomblöda sina lemmar, samt gå igenom rörligheten i samtliga leder. Tror karate har en ganska komplett uppvärmning för kroppen, japanerna hade koll redan då ;)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja, jag såg också något om det.
Tror det var Gudiol som skrev något just om det där med "stunsen" vid i sättning och skelettet.
Har väl tänkt att testa att jogga lite när våren kommer om knäna klarar av det.
- Det är även diskarna i ryggraden som får bättre motion av joggning/löpning, eftersom de inte är blodförsörjda utan får sin försörjning genom dynamisk kompression/dekompression.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kontrollera maten, se till att gå ner i vikt, kanske simma lite. Sen funkar benen/knäna bättre.
- Här vill jag protestera mjukt. Benen får inte mycket muskelträning av simning, och om man vill bibehålla god stabilitet/muskularitet/rörelse i just benen, är det bättre med lättare viktträning. Löpning har sina nackdelar om knäna är en känslig punkt, medan viktträning kan anpassas efter egna förmågan o statusen. Simningen är däremot ypperlig vad gäller syreupptagningsförmåga.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Just nu håller jag på att få upp grundkonditionen men på sikt är en ryggsäck med lite vikter ingen dålig idé. :tummenupp
Viktväst kanske kan vara ett alternativ?
Typ
ce2e9cc52ca9472abc040c3aaacdd4aa
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Just nu håller jag på att få upp grundkonditionen men på sikt är en ryggsäck med lite vikter ingen dålig idé. :tummenupp
Åh, nu blev jag sugen på marschträning. Ryggsäck med 24 timmars behov på ryggen och kängor på fötterna. Ut i stora läbbiga skogen för att komma hem några mil och en natt senare.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja när jag hade pumpat vikter å tröttna på det blev det simning.
Lärde mig crawl å fjäril. Det sistnämnda är hundra gånger svårare att lära sig.
Men ner i vikt gick jag å tappa mycket muskler. Så simning minst en halvtimme i raskt tempo bränner på bra. Sen om vad för simsätt av dom 4 kvittar
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top