General E skrev:
Du kan ha en partner som lyfter lite i stången när du inte orkar mer, då orkar du några rep till.
Ta det lugnt bara så du inte skadar dig, finns många som fått problem med axlar och armbågar för att dom alltid skall ta så inni mycket i bänk.
Vad jag vet så fungerar den där metoden bäst för bodybuilders, och inte för styrketränande, eftersom partnern hjälper dig att lyfta stången så lyfter du själv en lägre vikt, och musklerna anpassar sig därefter. Musklerna kommer dock bli större med den metoden, eftersom det "tar sönder" musklerna mer att göra så kallade "forced reps". Så detta innebär alltså mer muskelmasseökningar men mindre styrkeökningar.
KaliZ skrev:
Okaj jul-tjockisar!
Har nu tränat i cirkus 4 månader, 3 dagar i veckan, men det händer ju inget. Idag var en sådan dag då inget fungerade. Låg i bänkpress och bara tyckte synd om mig själv...
Bänken är nog det tråkigaste som finns! Åter till ämnet!
Har som sagt var kört i 4:a månader nu...men har väääldigt svårt för att öka i bänkpress. 60kg är ju inga problem.. men ökar man bara till 65 så är det jobbigt att köra sina 10 reps! Hantelpress däremot har ökar det betydligt snabbare. Bara en tidsfråga innan jag tar 60kg i hantelpress.
Så hur ska man bli stark i bänken?!!?!
Själv väger jag ca 77kg så efter hur lång tids träning är det rimligt att man fixar att ligga och pumpa på sin egen vikt???
//KaliZ
Du inser väl antagligen själv att eftersom du inte ökat någonting så måste någonting vara fel. Och vad kan felet vara? Ökar du i allt utom bänk så lär det vara själva bröstträningen det är fel på, annars maten eller sömnen.
Så har du nu kommit fram till att det är träningen det är fel på så läs vidare, annars är det bara att börja äta och sova ordentligt.
Jag körde själv när jag började träna bänk med 6 repetitioner, jag reppade då första gången på 45 kg. Detta körde jag i 3 set, sedan två set lutande bänk och två set tricepsträning.
Nästa pass tog jag 55 kg i bänken, så jag fortsatte på samma sätt, efter 6 veckor reppade jag på 71kg. Men där stannade ökningarna... Så då insåg jag att här var något galet, så jag bytte träningsmetod och började köra hantelpress istället för bänk, där har jag nu ökat från 42 till 60 kg på 3 veckor, och har planerat att fortsätta med hantlar, tills ökningarna stannat av, då går jag över till bänken igen.
Hantelpress är en mycket bra bröstövning, kör dock inte både hantelpress och bänk på samma pass för det är mest slöseri med tid och energi. Sedan variera mellan hög- och lågreps. Du kan te x köra 5 veckor bänk 6 rm (rm=repetitionsmax, du väljer en vikt som du kan lyfta precis 6 gånger), sedan 5 veckor bänk 12 rm, sedan 5 veckor hantelpress 6 rm, 5 veckor hantelpress 12 rm osv...
Kolla in denhär sidan förresten:
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 Många väldigt bra övningar där.
Fortsätt kämpa och ät som en häst så kommer allt att ordna sig!
/Chrille