Träningstråden

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
En annan som inte hänger med :va
Jag har inte tränat eller dyligt sen jag var i 14-15 års ålder (idrottare)

När är man tränad? otränad? jag har fortfarande VILJAN ... det vill säga.. skall jag klara att gå, springa, bära.. så klarar jag det.
Visst kroppen tyvär har tappat muskler, kondis, men är man otränad? eller är man si sådär ganska ok.

bild på mig nu, efter ca 6 öl.

Eller skall man gå å lägga sig :D

Bifogat

• DSC01414,,,,,,,,,,,,,.JPG
    DSC01414,,,,,,,,,,,,,.JPG
    58.2 KB · Visningar: 151

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Willmar skrev:
En annan som inte hänger med :va
Jag har inte tränat eller dyligt sen jag var i 14-15 års ålder (idrottare)

När är man tränad? otränad? jag har fortfarande VILJAN ... det vill säga.. skall jag klara att gå, springa, bära.. så klarar jag det.
Visst kroppen tyvär har tappat muskler, kondis, men är man otränad? eller är man si sådär ganska ok.

bild på mig nu, efter ca 6 öl.

Eller skall man gå å lägga sig :D
Lite klen bula va??? :tummenupp

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag orkar fakriskt inte läsa igenom alla 77sidorna,,
så jag frågar istället :tummenupp

Jag går fan inte upp i vikt asså,, int ens under julen,,
vad ska jag göra! :huvet
ligger på strax över 70 och är 182,,
får la käka ris å pasta å sånt varje dag :tungan
eller bli sammis på mc :D

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
ktmjacke skrev:
he he,skoja lite bara. Ser vältränad ut.Modigt foto.
lugnt :tummenupp Man jan inte vara mer än sig själv :D
Vältränad vette katten, då alla som kände mig förr tycker att jag blivit liten.
Var uppe på skolfest i norr i somras, alla tyckte att jag blivit liten :3freak

men det är klart efter massa år av lat å chips så kan man ju inte bli annat :D
Fotot vet jag inte... är det modigt? eller dumdristigt :rolleyes: :tungan

Rooki skrev:

Som alla de flesta... vi äter nog för fel :gnissla

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Rooki skrev:

Tjockare: Mera fet mat, dock inte nyttigt även om du är smal.
Biffigare: Tyngre vikter.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj jul-tjockisar! :tungan

Har nu tränat i cirkus 4 månader, 3 dagar i veckan, men det händer ju inget. Idag var en sådan dag då inget fungerade. Låg i bänkpress och bara tyckte synd om mig själv... :3freak :va Bänken är nog det tråkigaste som finns! Åter till ämnet!

Har som sagt var kört i 4:a månader nu...men har väääldigt svårt för att öka i bänkpress. 60kg är ju inga problem.. men ökar man bara till 65 så är det jobbigt att köra sina 10 reps! Hantelpress däremot har ökar det betydligt snabbare. Bara en tidsfråga innan jag tar 60kg i hantelpress.

Så hur ska man bli stark i bänken?!!?! :confused:

Själv väger jag ca 77kg så efter hur lång tids träning är det rimligt att man fixar att ligga och pumpa på sin egen vikt???

//KaliZ

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
KaliZ skrev:

Har nu tränat i cirkus 4 månader, 3 dagar i veckan, men det händer ju inget. Idag var en sådan dag då inget fungerade. Låg i bänkpress och bara tyckte synd om mig själv... :3freak :va Bänken är nog det tråkigaste som finns! Åter till ämnet!

Har som sagt var kört i 4:a månader nu...men har väääldigt svårt för att öka i bänkpress. 60kg är ju inga problem.. men ökar man bara till 65 så är det jobbigt att köra sina 10 reps! Hantelpress däremot har ökar det betydligt snabbare. Bara en tidsfråga innan jag tar 60kg i hantelpress.

Själv väger jag ca 77kg så efter hur lång tids träning är det rimligt att man fixar att ligga och pumpa på sin egen vikt???

//KaliZ

Lägg på lite mindre också minskar du repsen. Kanske 3*8 eller 3*9 på 62,5

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
KaliZ skrev:

//KaliZ

Nu är du iof en riktig newbie, men jag skulle också föreslå mindre reps. Inte så att du bara kör 3:eek:r, men du kan prova dig fram. Tappar du utförande så gå tillbaka till lite lättare.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
OLDEN skrev:
Nu är du iof en riktig newbie, men jag skulle också föreslå mindre reps. Inte så att du bara kör 3:eek:r, men du kan prova dig fram. Tappar du utförande så gå tillbaka till lite lättare.

Okaj.. det är taget. Men finns det någon annan liknande övning som man kan köra parallellt? Som påminner om bänk.. ? inte 45 graders hantelpress, för det ligger i programmet redan! :banana

//KaliZ

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
KaliZ skrev:

Du kan ha en partner som lyfter lite i stången när du inte orkar mer, då orkar du några rep till.
Ta det lugnt bara så du inte skadar dig, finns många som fått problem med axlar och armbågar för att dom alltid skall ta så inni mycket i bänk.

Eftersom du kör 3 ggr vecka kan jag tänka mig att du kör bröst 1 dag. Pröva att lägga in lite vanliga armhävningar motsv efter någon annan gymdag.
Obs mkt noga att du återhämtar dig helt mellan bröstträningarna, annars kommer det att få motsatt effekt.

Finns massor med andra bröstövningar, dock jobbigt att skriva i text, googla!

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
burner skrev:
Prova detta Kreatin, V12.
Jag har funderat på att köpa det men inte kommit till skott än.

Köp du och sedan berättar du om det var bra eller inte :fyllisar

Kreatin V12

Summering V12: V12 är det bästa legala preparatet för massa/styrke/tryck ökning som existerar på marknaden.
Har ett par vänner som är aktiva body-builders och för att citera en vän/känd byggarprofil : Har du provat V12 det är ju fan nästan som grejer.
Köp nu V12 och du blir inte besviken: :fakta

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Trango_B skrev:
Proteinpulver är bra om man är lat och fattig(som jag) och inte orkar/vill få i sig proteinet från vanlig mat istället. Det spelar annars ingen roll om proteinet kommer från mat eller pulver, det är mängden och timingen som är viktig.
Kreatin kan ha en liten effekt faktiskt, men som vanligt så är effekten ändå hyffsat obetydlig. Det viktiga är att träna och äta rätt.
bara.

1:För att över huvudtaget bygga massa så behöver kroppen ett intag på minimum 2gram protein per kilo kroppsvikt och dag fördelat över helst 5 mål
Då kroppen tar max upp i runda slängar 45-50 gram protein per måltid inte mer,låt oss säga exempel att han väger 80 kg och att äta 160gram minimum rena proteiner på en dag med mat är ganska jobbigt om man jobbar osv (ex. 100gram kyckling/nötkött innhåller ungefär 20 gram protein)
Därför är proteintillskotten ett väldigt bra komplement.

2:Vet ej vad du menar med timing men dom viktigaste tillfällena att få i sig protein är vid start på dagen, efter träning, tänk då på att om du är smal från början så är det också viktigt att stoppa i dig kolhydrater så du inte ligger minus på energi intaget då kroppen omvandlar proteinerna till just energi.

3:Kreatin har en medicinskt bevisad effekt allra minst Tri-kreatin-sammansättningarna då dom innehåller en mer raffinerad sammansättning. läs studien om Praparatet V12 som det länkades till tidigare, ett bättre tillverkat kreatin tillskott har marknaden inte skådat på länge.
även kreatin preparaten som innhåller just en aminokejda(monohydrat)
är att föredra men att jämföra med v12 är som natt o dag.

4:Har man som målsättning att varje dag att få sig minst 2g protein per kg kroppsvikt (det beror lite på hur pass hårt man tränar) själv siktar jag alltid på 3 gram per kg k-viktoch lagom med kolhydrater så behöver man alldrig oroa sig för kosten.

Träna hårt därute.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
General E skrev:
Du kan ha en partner som lyfter lite i stången när du inte orkar mer, då orkar du några rep till.
Ta det lugnt bara så du inte skadar dig, finns många som fått problem med axlar och armbågar för att dom alltid skall ta så inni mycket i bänk.

Vad jag vet så fungerar den där metoden bäst för bodybuilders, och inte för styrketränande, eftersom partnern hjälper dig att lyfta stången så lyfter du själv en lägre vikt, och musklerna anpassar sig därefter. Musklerna kommer dock bli större med den metoden, eftersom det "tar sönder" musklerna mer att göra så kallade "forced reps". Så detta innebär alltså mer muskelmasseökningar men mindre styrkeökningar.

KaliZ skrev:

//KaliZ

Du inser väl antagligen själv att eftersom du inte ökat någonting så måste någonting vara fel. Och vad kan felet vara? Ökar du i allt utom bänk så lär det vara själva bröstträningen det är fel på, annars maten eller sömnen.
Så har du nu kommit fram till att det är träningen det är fel på så läs vidare, annars är det bara att börja äta och sova ordentligt.
Jag körde själv när jag började träna bänk med 6 repetitioner, jag reppade då första gången på 45 kg. Detta körde jag i 3 set, sedan två set lutande bänk och två set tricepsträning.
Nästa pass tog jag 55 kg i bänken, så jag fortsatte på samma sätt, efter 6 veckor reppade jag på 71kg. Men där stannade ökningarna... Så då insåg jag att här var något galet, så jag bytte träningsmetod och började köra hantelpress istället för bänk, där har jag nu ökat från 42 till 60 kg på 3 veckor, och har planerat att fortsätta med hantlar, tills ökningarna stannat av, då går jag över till bänken igen.
Hantelpress är en mycket bra bröstövning, kör dock inte både hantelpress och bänk på samma pass för det är mest slöseri med tid och energi. Sedan variera mellan hög- och lågreps. Du kan te x köra 5 veckor bänk 6 rm (rm=repetitionsmax, du väljer en vikt som du kan lyfta precis 6 gånger), sedan 5 veckor bänk 12 rm, sedan 5 veckor hantelpress 6 rm, 5 veckor hantelpress 12 rm osv...
Kolla in denhär sidan förresten: http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 Många väldigt bra övningar där.
Fortsätt kämpa och ät som en häst så kommer allt att ordna sig! :tummenupp
/Chrille

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Hsb-Chrille skrev:
Vad jag vet så fungerar den där metoden bäst för bodybuilders, och inte för styrketränande, eftersom partnern hjälper dig att lyfta stången så lyfter du själv en lägre vikt, och musklerna anpassar sig därefter. Musklerna kommer dock bli större med den metoden, eftersom det "tar sönder" musklerna mer att göra så kallade "forced reps". Så detta innebär alltså mer muskelmasseökningar men mindre styrkeökningar.
/Chrille

Detta är helt korrekt men om du nu är ute efter styrka så är det 4:eek:r 3:eek:r 2:eek:r som gäller för att bli riktigt stark i respektive övning så är det låga reps kontra många set,när jag ville öka i styrka i knäböjen så körde jag under 2mån
3reps x 20 set ökade 40kg mer på min träningsvikt när jag sedan körde 10:eek:r
Har sedan detta när jag tycker styrkan behövs bättras på följt denna princip
i alla övningar med grymt resultat,men det som styrkelyftarna viste för 100år sen :gnissla

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
snabbåka skrev:
text + Hsb-Chrille text
få reps etc

:gnissla Visst, sant. Utgick av gammal vana från att han ville få ännu mer effekt av bröstpasset. Glömde i min upphetsning av att han ville bli just starkare.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
General E skrev:
Glömde i min upphetsning av att han ville bli just starkare.

Ett tips är att köra ca en tredjedel av set:en excentriskt. Se bara till att ha någon som hjälper till.

Excentrisk träning är alltså motsatsen till koncentrisk och du får alltså träningen av att "bromsa" vikterna i motsatt riktning mot den du normalt utför.

Exempelvis kan du köra excentrisk bänkpress där du då lassar på betydligt mer än du normalt pressar. Håll då istället emot i den nedåtgående rörelsen och låt polaren hjälpa till i den uppåtgående. Tänk på att excentrisk träning innebär att polaren får lyfta rätt mycket.

Den excentriska träningen maximerar nedbrytningen av muskeln och ökar även proteinsyntesen vilket ger ökad muskeltillväxt. Däremot ska man begränsa denna typ av träning till max 30% av den toala träningen just p.g.a. att det är så påfrestande som det faktiskt är.

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
korvgubbe skrev:
Ett tips är att köra ca en tredjedel av set:en excentriskt. Se bara till att ha någon som hjälper till.

Excentrisk träning är alltså motsatsen till koncentrisk och du får alltså träningen av att "bromsa" vikterna i motsatt riktning mot den du normalt utför.

Exempelvis kan du köra excentrisk bänkpress där du då lassar på betydligt mer än du normalt pressar. Håll då istället emot i den nedåtgående rörelsen och låt polaren hjälpa till i den uppåtgående. Tänk på att excentrisk träning innebär att polaren får lyfta rätt mycket.

Den excentriska träningen maximerar nedbrytningen av muskeln och ökar även proteinsyntesen vilket ger ökad muskeltillväxt. Däremot ska man begränsa denna typ av träning till max 30% av den toala träningen just p.g.a. att det är så påfrestande som det faktiskt är.

Är du bekant med Power factor training (en fluga för 5år sen) ?
Om du nu skall gå in på denna typ träning rekomenderar jag att
du endast utför respektive träningsmoment i slutläget alltså ex.
i bänkpress sänker du stången max c:a 20cm och repsen bör ligga runt
30-40st så många som möjligt det är just där som den excentriska träningen
kommer till sin rätt. och vid ökad proteinsyntes gäller ökat intag.:tummenupp

http://www.bk-sportsmag.se/webbshop/power_factor_training.htm

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...