Träningstråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
snabbåka skrev:
strikhet är A&O

En av de mest roande sakerna med att besöka ett välbefolkat gym är att se alla discowannabes som står vid speglarna och "kör biccar" med fläskiga vikter men samtidigt gungar å står i som nån djävla skidåkare.... Går man fram och sätter en hand bakom skulderbladen på dem och dessutom ber dem köra med armbågarna relativt fixerade vid sidan brukar de sällan klara av en enda reptition!
:hihi

snabbåka skrev:
Är du bekant med Power factor training (en fluga för 5år sen) ?

Nope, aldrig hört talas om (eller iaf inte tagit till mig) så jag ska ta mig en titt...

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
korvgubbe skrev:
En av de mest roande sakerna med att besöka ett välbefolkat gym är att se alla discowannabes som står vid speglarna och "kör biccar" med fläskiga vikter men samtidigt gungar å står i som nån djävla skidåkare.... Går man fram och sätter en hand bakom skulderbladen på dem och dessutom ber dem köra med armbågarna relativt fixerade vid sidan brukar de sällan klara av en enda reptition!
:hihi

Nope, aldrig hört talas om (eller iaf inte tagit till mig) så jag ska ta mig en titt...

Har lagt byggarambitionerna på hyllan nu men för en 4-5år sen så slutade jag
jobba för att kunna satsa heltid men en motorcykelolycka satte stopp så idag kör vi hoj istället :squid

Höll på att missa,att tillämpa hela konceptet med power factor tycker jag inte alls fungerar men däremot att ta till sig övningarna för att sedan blanda med hederlig byggning det slår det mesta :tummenupp

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
snabbåka skrev:
Har lagt byggarambitionerna på hyllan nu men för en 4-5år sen så slutade jag
jobba för att kunna satsa heltid men en motorcykelolycka satte stopp så idag kör vi hoj istället :squid

Ajfan, lider med dig!

Jag har aldrig haft några byggarambitioner utan är en sann periodare..
Tränar 5-6 månader.. Slutar... ser sen magen dallra när jag borstar gaddarna en vacker dag och börjar träna igen efter nått halvårs uppehåll...
Surt nog är jag alltid i sämst form kring sommaren och brukar vara i bäst form tidig vår så att jag har tid att tjocka till mig till sommaren! :(

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
General E skrev:
Du kan ha en partner som lyfter lite i stången när du inte orkar mer, då orkar du några rep till.
Ta det lugnt bara så du inte skadar dig, finns många som fått problem med axlar och armbågar för att dom alltid skall ta så inni mycket i bänk.

Eftersom du kör 3 ggr vecka kan jag tänka mig att du kör bröst 1 dag. Pröva att lägga in lite vanliga armhävningar motsv efter någon annan gymdag.
Obs mkt noga att du återhämtar dig helt mellan bröstträningarna, annars kommer det att få motsatt effekt.

Finns massor med andra bröstövningar, dock jobbigt att skriva i text, googla!

Har tyvärr ingen partner att köra med. Ska börja köra i bänk-maskinen lite tänkte jag. Där rörelsen blir mera uppstyrd och man har möjligheten att hänga stången var som helst.. om man skulle stanna av i ett reps. Kanske är en psykologisk faktor där. Förövrig stämmer det bra med det du skriver jag kör bröst och triceps på samma dag där. Dag 2 biceps rygg. Dag 3 ben och mage.

Hsb-Chrille skrev:
Du inser väl antagligen själv att eftersom du inte ökat någonting så måste någonting vara fel.
/Chrille
Ja jo...det har jag insett, annars hade jag inte gjort inlägget. :rolleyes: I nuläget ser mitt bröst program ut enligt följande. 3 omgångar i bänken. 3 omgångar i lutande hantelpress, 2 omgångar i lutande bänk (undersida bröst så att säga) sedan avslutar med 2 omgångar cabelcross. I alla övningar utom bänken ökar jag! Börjar tro att det endast är psykologiskt nu :kocko. Ska skita i bänken ett tag framöver och testa det som du föreslår! Tackar för tipsen! Sedan måste jag tyvärr erkänna att jag är odisciplinerad både vad det gäller sömnen och maten. Kanske hjälper att flytta bröstöv. till tisdagen istället för måndagen. Då man överlag e rätt sliten efter helgen.

//KaliZ

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
snabbåka skrev:
Detta är helt korrekt men om du nu är ute efter styrka så är det 4:eek:r 3:eek:r 2:eek:r som gäller för att bli riktigt stark i respektive övning så är det låga reps kontra många set,när jag ville öka i styrka i knäböjen så körde jag under 2mån
3reps x 20 set ökade 40kg mer på min träningsvikt när jag sedan körde 10:eek:r
Har sedan detta när jag tycker styrkan behövs bättras på följt denna princip
i alla övningar med grymt resultat,men det som styrkelyftarna viste för 100år sen :gnissla

Måste dock poängtera att köra med såpass få reps kräver väldigt korrekt utförande för att undvika skador. Och går samtidigt heller inte att öka hela tiden genom att alltid varje pass ligga på 2-3 reps, man ska helst varva med lite mer högreppare imellan för att hålla ökningarna konstanta.
Detta gäller även till allra högsta grad excentrisk träning, som heller inte är särskilt lämpligt för nybörjare.

Nu har jag även hört att man vid styrketräning ska återhämta sig längre (3-5 min) mellan varje set än vid BB (1-2min). Detta ska alltså vara för att man vid styrketräning ska orka utföra max antal reps varje set för maximal överbelastning, jämfört med BB där man ska bryta ner musklerna så mycket som möjligt och därför väntar en kortare tid mellan seten...Någon som kan bekräfta om detta stämmer? :va

Jo förresten, någon som kan säga ett bra sätt som man kan räkna ut sin fetthalt på?

Ja nu kom jag på ännu en sak.. :tungan
Jag brukar få rättså ont i underarmarna när jag tränar dom, och även vid bicepscurl med rak stång (ej med curlstång), det känns i benet som går utmed vänstersidan av underarmen (med handflatan pekandes uppåt), alltså om man följer lillfingret ner mot armen så är det där. Någon mer som har samma problem och som kanske vet hur man kan lindra det? :4skrika

KaliZ skrev:
Ja jo...det har jag insett, annars hade jag inte gjort inlägget. :rolleyes: I nuläget ser mitt bröst program ut enligt följande. 3 omgångar i bänken. 3 omgångar i lutande hantelpress, 2 omgångar i lutande bänk (undersida bröst så att säga) sedan avslutar med 2 omgångar cabelcross. I alla övningar utom bänken ökar jag! Börjar tro att det endast är psykologiskt nu :kocko. Ska skita i bänken ett tag framöver och testa det som du föreslår! Tackar för tipsen! Sedan måste jag tyvärr erkänna att jag är odisciplinerad både vad det gäller sömnen och maten. Kanske hjälper att flytta bröstöv. till tisdagen istället för måndagen. Då man överlag e rätt sliten efter helgen.

//KaliZ

Kör du lutande så att du tränar nederdelen av bröstet? (då alltså med huvudet lägre än benen) :rolleyes:
Visst är det också bra men ta och nöj dig med ett set sådant och sedan 2-3 set lutande åt andra hållet, alltså i lätt sittande ställning, ca 30-35 grader, för att få mer träning på övre bröst. Luta inte för mycket för då hamnar det lätt på axlarna istället.

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Hsb-Chrille skrev:
1:Strikthet är A&O oavsett träningsmoment (cheatning) fördelar nedbrytningen till muskler som ej skall tränas, ökningarna bestäms av din egen styrka/ork och självklart kör man några vanliga set men inte många för att behålla ökningarna brukar köra 1-2 vanliga set när jag tränar enligt denna princip.Denna metod lämpar sig ej för nybörjare/nystartande.

2:Tid mellan passen är individuellt men för att skilja på byggning och styrketräning enl BB-metoden så skall du ha en bra "pump" till följd av många strikt utförda reps, en bra blodgenomströmmning,dessutom dras muskelfibrerna ut och blir längre till följd av bb-metoden,av styrke metoden blir dom oftast kortare med viss reservtion pga olika övningar och träningsmetod.tror inte tiden mellan set har så stor betydelse bara man håller
igång och inte snackar fotboll i en kvart med polaren.men styrketräning kräver ju mera råstyrka (jobba i maxläge) och därför vilar man längre.

3:Kroppsfett mäter du med en calipeter fråga på ditt gym.

4 Det kan vara så många orsaker till din värk.inflammtion i fästena är väldigt vanligt och kan pågå länge då armarna ofta jobbar i andra övningar än just armar.

Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Jag skulle föreslå att killen ser till att köra in bänkrörelsen samt försöker öka lite mer på "vanligt" sätt innan han börjar laborera med halva och forced reps.
Han har ju trots allt endast tränat i 4 mån.

Ang underarmarna så upplever jag samma sak när jag kör skivstångscurl. Jag tror det beror på den onaturliga vridningen du får i handleden. Testa att köra skottcurl samt hammer istället så kanske det ger med sig. Dock kommer d nog, som ovan nämnt sitta i ett tag.
Det va rätt seglivat på mig iaf. Försök att koncentrera dig på att inte klämma åt så hårt med näven.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
snabbåka skrev:
1:Strikthet är A&O oavsett träningsmoment (cheatning) fördelar nedbrytningen till muskler som ej skall tränas, ökningarna bestäms av din egen styrka/ork och självklart kör man några vanliga set men inte många för att behålla ökningarna brukar köra 1-2 vanliga set när jag tränar enligt denna princip.Denna metod lämpar sig ej för nybörjare/nystartande.

Jo precis... Och just därför är det här inget lämpligt tips till den som frågade om det... :fatta!

snabbåka skrev:
2:Tid mellan passen är individuellt men för att skilja på byggning och styrketräning enl BB-metoden så skall du ha en bra "pump" till följd av många strikt utförda reps, en bra blodgenomströmmning,dessutom dras muskelfibrerna ut och blir längre till följd av bb-metoden,av styrke metoden blir dom oftast kortare med viss reservtion pga olika övningar och träningsmetod.tror inte tiden mellan set har så stor betydelse bara man håller
igång och inte snackar fotboll i en kvart med polaren.men styrketräning kräver ju mera råstyrka (jobba i maxläge) och därför vilar man längre.

De e lite knäckande endå att man inte kan träna för att bli så stark osm möjlgt och få så stora muskler som möjligt på samma gång... Men men, man får bita i det sura äpplet :huvet

snabbåka skrev:
3:Kroppsfett mäter du med en calipeter fråga på ditt gym.
Jo det är just detta som är problemet, jag tränar på ett gym som är till för ett visst företags arbetande och det är inte några gyminstruktörer eller sådant så jag undrar därför om det finns något enklare sätt att få en humm om kroppsfetthalten. :va

snabbåka skrev:
4 Det kan vara så många orsaker till din värk.inflammtion i fästena är väldigt vanligt och kan pågå länge då armarna ofta jobbar i andra övningar än just armar.

:pannkyss

OLDEN skrev:
Ang underarmarna så upplever jag samma sak när jag kör skivstångscurl. Jag tror det beror på den onaturliga vridningen du får i handleden. Testa att köra skottcurl samt hammer istället så kanske det ger med sig. Dock kommer d nog, som ovan nämnt sitta i ett tag.
Det va rätt seglivat på mig iaf. Försök att koncentrera dig på att inte klämma åt så hårt med näven.

Ja hammer curl har jag börjat med nu och det känns riktigt bra, jag har dessutom testat att släppa vikterna sakta och försiktigt och det minimerar värken direkt efteråt betydligt. :pannkyss

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Hsb-Chrille skrev:
Jo precis... Och just därför är det här inget lämpligt tips till den som frågade om det... :fatta!

De e lite knäckande endå att man inte kan träna för att bli så stark osm möjlgt och få så stora muskler som möjligt på samma gång... Men men, man får bita i det sura äpplet :huvet

Jo det är just detta som är problemet, jag tränar på ett gym som är till för ett visst företags arbetande och det är inte några gyminstruktörer eller sådant så jag undrar därför om det finns något enklare sätt att få en humm om kroppsfetthalten. :va :pannkyss

Ja hammer curl har jag börjat med nu och det känns riktigt bra, jag har dessutom testat att släppa vikterna sakta och försiktigt och det minimerar värken direkt efteråt betydligt. :pannkyss

Ha ha No Pain No Gain! det finns inga genvägar om du vill lyckas börjar killen köra så strikt han kan med "tunga" övningar men tar det lite försiktigt så kommer han garanterat skapa resultat. jag började också en gång i tiden med dåligt underlag det är bara att lyfta bara man anväder sunt förnuft.

Allt går bara man vill Kombinationsträning kanske!!!

Hört talas om bmi någon gång? detta tror jag inte du har så stor användning av om du inte är tjock,calipeter thats the way!
Bmilänk.
http://www.markazits.com/diet/bmi.php

A&O är strikhet, Hammercrul eller inte alltid tillbaka långsamt
sen spelar det ingen roll vilken övning såvida du inte har några tidigare skador?
som påverkar smärtan.

Ps: Du gillar smilies va?

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
snabbåka skrev:
Ha ha No Pain No Gain! det finns inga genvägar om du vill lyckas börjar killen köra så strikt han kan med "tunga" övningar men tar det lite försiktigt så kommer han garanterat skapa resultat. jag började också en gång i tiden med dåligt underlag det är bara att lyfta bara man anväder sunt förnuft.
Jaja, jag ger mig.. :huvet

snabbåka skrev:
Allt går bara man vill Kombinationsträning kanske!!!
Är en bodybuilders muskel bättre/starkare på något än en styrketränad? Eller är den helt enkelt bara större i förhållande till styrkan? :va

snabbåka skrev:
Hört talas om bmi någon gång? detta tror jag inte du har så stor användning av om du inte är tjock,calipeter thats the way!
Bmilänk.

http://www.markazits.com/diet/bmi.php
Jo men jag tycker inte BMI är något bra sätt att kolla fetthalten på efter som det endast går efter längd och vikt, och muskler väger mer än fett.. :rolleyes:
Nu har jag däremot tagit reda på att man kan kolla fettprocenten genom att se hur väl markerade magmuskler man har. Om magmusklerna syns spända men ej avslappnade så har man <11%, om dom syns avslappande så har man <6%, så nu vet du det ;)

snabbåka skrev:
A&O är strikhet, Hammercrul eller inte alltid tillbaka långsamt
sen spelar det ingen roll vilken övning såvida du inte har några tidigare skador?
som påverkar smärtan.
Nej jag menar inte att den negativa fasen i övningarna går långsamt utan att jag släpper greppet från vikten efter ett avklarat set i alla övningar, där jag använder händerna, långsamt. :hoppa

snabbåka skrev:
Ps: Du gillar smilies va?
:va Vad får dig att tro det? :D :arsele

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Hsb-Chrille skrev:
Jaja, jag ger mig.. :huvet

Är en bodybuilders muskel bättre/starkare på något än en styrketränad? Eller är den helt enkelt bara större i förhållande till styrkan? :va

Jo men jag tycker inte BMI är något bra sätt att kolla fetthalten på efter som det endast går efter längd och vikt, och muskler väger mer än fett.. :rolleyes:
Nu har jag däremot tagit reda på att man kan kolla fettprocenten genom att se hur väl markerade magmuskler man har. Om magmusklerna syns spända men ej avslappnade så har man <11%, om dom syns avslappande så har man <6%, så nu vet du det ;)

Nej jag menar inte att den negativa fasen i övningarna går långsamt utan att jag släpper greppet från vikten efter ett avklarat alla övningar, där jag använder händerna, långsamt. :hoppa

:va Vad får dig att tro det? :D :arsele

Generellt ja men ändå nej detta är högst individuellt och tusen faktorer spelar in som tidigare träning,gener,kroppsuppbyggnad.osv.
Men för att skilja så återblickar vi på träningstyperna och långa och korta muskelfibrer.

Rolig metod funkar väl om man vill kolla deffen innan stranden men som sagt en calipeter bestämmer på procenten.

Men vad menar du då att man släpper greppet efter avklarat set är helt normalt då man lägger ifrån sig stången. :gnissla

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
snabbåka skrev:
Generellt ja men ändå nej detta är högst individuellt och tusen faktorer spelar in som tidigare träning,gener,kroppsuppbyggnad.osv.
Men för att skilja så återblickar vi på träningstyperna och långa och korta muskelfibrer.

Rolig metod funkar väl om man vill kolla deffen innan stranden men som sagt en calipeter bestämmer på procenten.

Men vad menar du då att man släpper greppet efter avklarat set är helt normalt då man lägger ifrån sig stången. :gnissla

Jag menar att genom att träna som en elit-BB, får man någon som helst fördel i styrka/uthållighet/återhämting/ jämfört med styrketränande, förutom större muskler?

Haha ja självklart släpper man stången, men jag gör det extra sakta för att slippa den :4skrika värken i underarmsbenet. (Hoppas innerligt att du nu efter sjuttioelfte förklaringen förstår vad jag menar).

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Hsb-Chrille skrev:
Jag menar att genom att träna som en elit-BB, får man någon som helst fördel i styrka/uthållighet/återhämting/ jämfört med styrketränande, förutom större muskler?

Haha ja självklart släpper man stången, men jag gör det extra sakta för att slippa den :4skrika värken i underarmsbenet. (Hoppas innerligt att du nu efter sjuttioelfte förklaringen förstår vad jag menar).

Ha Ha ursäkta kunde inte hålla mig!

Svar ja man får en fett med läcker kropp! :rolleyes:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Hsb-Chrille skrev:
Ja nu kom jag på ännu en sak.. :tungan
Jag brukar få rättså ont i underarmarna när jag tränar dom, och även vid bicepscurl med rak stång (ej med curlstång), det känns i benet som går utmed vänstersidan av underarmen (med handflatan pekandes uppåt), alltså om man följer lillfingret ner mot armen så är det där. Någon mer som har samma problem och som kanske vet hur man kan lindra det? :4skrika

Har också fått det där efter att börjar gymma igen efter ett långt uppehåll. Har en teori om att det är för att man är för stel / vissa muskler för korta. Skall se vad som händer när jag börjar stretcha det.
Dock finns det ju som vanligt ett tråkigt botemedel, vila några dagar och sedan lättare vikter och succesivt öka.

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Brännström skrev:
Vad har ni att säga om syntraEC som gymgrossisten har "tag två betala för en" kampanj för?
www.gymgrossisten.com

Har ej provat just detta preparat men känner till dom aktiva ämnena. har provat liknande preparat med hyffsad framgång.
Beror på vad kört för preparat förut om du skall tycka det är bra.
Men min gissning är att det är helt okej, prova Gymgrossisten drivs av
seriöst folk som inte säljer någon dynga.
Mitt tips är ring till butiken på söder och fråga Mackan som jobbar där
han har koll på allt och troligtvis har han provat också. :tummenupp

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
snabbåka skrev:
Har ej provat just detta preparat men känner till dom aktiva ämnena. har provat liknande preparat med hyffsad framgång.
Beror på vad kört för preparat förut om du skall tycka det är bra.
Men min gissning är att det är helt okej, prova Gymgrossisten drivs av
seriöst folk som inte säljer någon dynga.
Mitt tips är ring till butiken på söder och fråga Mackan som jobbar där
han har koll på allt och troligtvis har han provat också. :tummenupp

okej :) har inte provat använda nått sånt här förr,annars käkar jag whey 80.Såg nu också att dom har nått annat som heter Ecdysten på kampanjpris,vilket tycker du jag ska välja om jag ska beställa?

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Brännström skrev:
okej :) har inte provat använda nått sånt här förr,annars käkar jag whey 80.Såg nu också att dom har nått annat som heter Ecdysten på kampanjpris,vilket tycker du jag ska välja om jag ska beställa?

Ecdysten fungerar superbra det använder jag ganska ofta men dock inte enligt anvisningarna och ja det höjer verkligen din egna produktion
Men säger dom att det är bättre så varför inte då är det nog så.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
General E skrev:
Har också fått det där efter att börjar gymma igen efter ett långt uppehåll. Har en teori om att det är för att man är för stel / vissa muskler för korta. Skall se vad som händer när jag börjar stretcha det.
Dock finns det ju som vanligt ett tråkigt botemedel, vila några dagar och sedan lättare vikter och succesivt öka.

Det där sista alternativet går fetbort :kocko Men det kan mycket väl vara så att man är för stel i vissa leder som du säger...

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Ont i underarmarna? Testa att inte hålla stången så hårt. En del tror ju att man ska krama sönder den, istället för att lyfta vikter. Håll även koll på vinkeln i handleden...ingen flexion eller extension - annars kan man få besvär.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...