Träningstråden

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Nu vet jag ju att jag har väldigt bra kondis, men vad säger egentligen vilopulsen om konditionen?
Jag mätte min precis och jag låg på ganska precis 36 i vilopuls, är det alltid så att låg vilopuls är relaterat till bra kondition eller är det individuella skillnader?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
36 e riktigt bra. Jag bli avis, brukar ligga på 40-45 på sommrarna. Vilken är din sport? Mest spelar konditionen in, även om det kan skilja sig en del mellan individer, beror även på hur stressad/avslappnad man är överlag, morgon/kväll, och om man har ätit eller snusat nyss. Rekommenderar triathlonsidor och cykelsidor om du vill veta mera, dom tränar mkt med puls.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Martin skrev:
är det alltid så att låg vilopuls är relaterat till bra kondition eller är det individuella skillnader?

Det är väldigt individuellt, precis som med maxpulsen. Generellt sett är en vilopuls under 50 på en normalviktig person ett tecken på att personen är i hyffsat bra skick.

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Martin skrev:
Nu vet jag ju att jag har väldigt bra kondis, men vad säger egentligen vilopulsen om konditionen?
Jag mätte min precis och jag låg på ganska precis 36 i vilopuls, är det alltid så att låg vilopuls är relaterat till bra kondition eller är det individuella skillnader?

Visst är vilopulsen intressant, det som är än mer intressant är dock hur snabbt pulsen går ner från ex. nära maxpuls ner till vanlig puls efter ett fysiskt arbete.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
General E skrev:
Vilken är din sport?
Ingen sport (förutom RR), men springer en hel del.
Innan knät började spöka så brukade jag riva av 10-13km på väldigt kuperad skogsstig 3-4 gånger i veckan + lite MTB och cykel till jobbet.
Nu tjurar knät lite så jag kör 70 minuters spinning 2 gånger i veckan + cykel till jobbet. Har börjar med styrketräning 3 gånger i veckan också.

Nu börjar det nog bli ordning på knät igen, men nu är det väldigt halt å springa. Det är mest för skojs skull jag tränar och för att hålla sig i form för brudarna du vet :hihi
Sen har jag en förmåga att gå in väldigt mycket för saker som jag får för mig, ska det göras kan det lika gärna göras ordentligt!

Acrid skrev:
Visst är vilopulsen intressant, det som är än mer intressant är dock hur snabbt pulsen går ner från ex. nära maxpuls ner till vanlig puls efter ett fysiskt arbete.
Aaah, det har jag faktiskt inte tänkt på så mycket. Eller vad är "vanlig" puls? Inte vilopuls antar jag? :)

Last edited:

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Martin skrev:
Aaah, det har jag faktiskt inte tänkt på så mycket. Eller vad är "vanlig" puls? Inte vilopuls antar jag? :)

Är nog inte riktigt samma sak.. Vanlig puls är väl runt 60-80 slag/min (enligt vår lärobok i gymnastik), medan man kan ha betydligt lägre puls än så när man sover eller ligger still och vilar. Själv brukar jag ligga runt 40-45 i viloläget, men orkar inte bry mig så mycket om det hela just nu. Har varit många turer med det där hjärtat, orka tänka på det och hetsa upp sig. :confused: :död

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
burner skrev:
Prova detta Kreatin, V12.
Jag har funderat på att köpa det men inte kommit till skott än.

Köp du och sedan berättar du om det var bra eller inte :fyllisar

Kreatin V12

Har sett det också, men det är ju så ini helvete dyrt. Köpte gainer samt kreatin precis, novembers paketpris. Köpte fö lite julklappar till föräldrarna också, gainer, kreatin samt pyruvat. De har blivit träningsnarkomaner på gamla dar.
Problemet är bara att övertyga mor om att det är bra med tillskott.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
andersbrink skrev:
Var hittar man verifierad dokumentation om kosttillskottens nytta?

Det är svårt. Det finns studier som säger att X är bra och studier som säger att X inte är bra. Man kan inte lita på alla studier, så länge man inte har flera studier från oberoende källor som säger samma sak. Inte heller tillverkarna är trovärdiga, eftersom de skriver det som de tjänar mest pengar på. Läkare har grundläggande kunskaper men inte mer.
Här finns några trovärdiga åsikter.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74709
Observera att alla konservativa (fass, rf etc) utgår från att man äter bra varierad mat, vilket jag inte tycker är ett rimligt antagande. De brukar också skriva att "vid överdosering händer..." och därför säga att tillskott inte är bra, också tveksamt sätt att resonera.
Även Fredrik Paulun är trovärdig, läs hans böcker tex "Ät, träna, prestera".
Han är mkt mer positivt inställd till tillskott.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
General E skrev:
Även Fredrik Paulun är trovärdig, läs hans böcker tex "Ät, träna, prestera".
Han är mkt mer positivt inställd till tillskott.
Han sliter nog sitt hår i förtvivlan nu när han läst det här :D

Reducing the dietary glycemic load and the glycemic index was proposed as a novel approach to weight reduction. A parallel-design, randomized 12-wk controlled feeding trial with a 24-wk follow-up phase was conducted to test the hypothesis that a hypocaloric diet designed to reduce the glycemic load and the glycemic index would result in greater sustained weight loss than other hypocaloric diets. Obese subjects (n = 29) were randomly assigned to 1 of 3 diets providing 3138 kJ less than estimated energy needs: high glycemic index (HGI), low glycemic index (LGI), or high fat (HF). For the first 12 wk, all food was provided to subjects (feeding phase). Subjects (n = 22) were instructed to follow the assigned diet for 24 additional weeks (free-living phase). Total body weight was obtained and body composition was assessed by skinfold measurements. Insulin sensitivity was assessed by the homeostasis model (HOMA). At 12 wk, weight changes from baseline were significant in all groups but not different among groups (-9.3 +/- 1.3 kg for the HGI diet, -9.9 +/- 1.4 kg for the LGI diet, and -8.4 +/- 1.5 kg for the HF diet). All groups improved in insulin sensitivity at the end of the feeding phase of the study. During the free-living phase, all groups maintained their initial weight loss and their improved insulin sensitivity. Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition. In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
andersbrink skrev:
Var hittar man verifierad dokumentation om kosttillskottens nytta?

Det bästa just för kanske dig är att köpa det kosttillskott du är intresserad av.
Gör du sedan framsteg på gymet så hjälper det, gör du inga framsteg så hjälper det inte.

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Martin skrev:
Han sliter nog sitt hår i förtvivlan nu när han läst det här :D

Reducing the dietary glycemic load and the glycemic index was proposed as a novel approach to weight reduction. A parallel-design, randomized 12-wk controlled feeding trial with a 24-wk follow-up phase was conducted to test the hypothesis that a hypocaloric diet designed to reduce the glycemic load and the glycemic index would result in greater sustained weight loss than other hypocaloric diets. Obese subjects (n = 29) were randomly assigned to 1 of 3 diets providing 3138 kJ less than estimated energy needs: high glycemic index (HGI), low glycemic index (LGI), or high fat (HF). For the first 12 wk, all food was provided to subjects (feeding phase). Subjects (n = 22) were instructed to follow the assigned diet for 24 additional weeks (free-living phase). Total body weight was obtained and body composition was assessed by skinfold measurements. Insulin sensitivity was assessed by the homeostasis model (HOMA). At 12 wk, weight changes from baseline were significant in all groups but not different among groups (-9.3 +/- 1.3 kg for the HGI diet, -9.9 +/- 1.4 kg for the LGI diet, and -8.4 +/- 1.5 kg for the HF diet). All groups improved in insulin sensitivity at the end of the feeding phase of the study. During the free-living phase, all groups maintained their initial weight loss and their improved insulin sensitivity. Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition. In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects.

Ja Paulún är trovärdig han...Speciellt hans tidigare utgåvor. :D

Dr.Bike

Guest
burner skrev:
Det bästa just för kanske dig är att köpa det kosttillskott du är intresserad av.
Gör du sedan framsteg på gymet så hjälper det, gör du inga framsteg så hjälper det inte.

Men framsteg gör man väl vare sig man äter tillskott eller inte?

ALLA som tränar nånting är ju per definition vinnare.

Och alla gör framsteg. (små eller stora)
Vetenskapligheten Anders frågar efter består ju i att VETA om det ger ett ANNAT utfall än om man inte hade använt preparatet.
Helst vill man ju att detta utfall är positivt :hihi

En gång i tiden...*ler* byggde jag, och åt olika pulver och så. Och f-n vad stora vi blev. :tummenupp
Men med facit i handen: Undrar om det inte är en positiv spiral man hamnar i, där preparatet bara är en katalysator och allt blir en självuppfyllande profetia?

För: jodå, vi TRÄNADE ju så mycket mer (för nu "orkade man ju helt plötsligt mer" tyckte man) och jo, man kunde nog allt ta i liite mer. 2Kg till? 5 kanske, ja man maxade sig oftare, och preparaten motiverade och t.om uppfordrade till hjältedåd.
Såklart man MÅSTE bli större, så dyrt som preparatet var!
V.S.B
Och så var trallen igång.

Nu är man bara lat dryg och fet... :hihi
Men: summa summarum - Givetvis fanns preparaten där, och såg till att inte musklerna gick "soppatosk" och åt upp sig själva.
"Byggstenar" fanns där i överflöd, och jodå, musklerna BLEV nog iaf LITE större än de eljest hade blivit.

Just länslan av att äta nåt dyrt preparat som KAN ge en fördel gentemot att inte göra de, eller gentemot träningskamraten är en stark meknism, som fungerar som mental träning i sig. Det är samma mekanismer som får folk att köpa svindyra oljetilsatser för att få en "edge" och tro/tycka att man "nog" har tre hästar till i motorn, och för att visa detta köra som en flåbuse, kanske t.o.m köra ifrån kompisn som varit snabbare förut, och därmed bevisa att det ju var "sant" (fast det hela egentligen var psyisk beredskapsträning och målbildsträning)
Men som jag sa, jag tror fortfarande det sitter i huvudet på killar och tjejer till den ALLRA största del (aven om preparaten hjälper LITE), kalla det placebo, eller positiv spiral, en process ÄR det iaf, som får den enskilde att nå längre, orka mer, och få ett bättre självförtroende och om den då leder till lycka - so be it.

Vetenskapligt eller ej.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Martin skrev:
Obese subjects (n = 29) were randomly assigned to 1 of 3 diets providing 3138 kJ less than estimated energy needs. Weight loss and improved insulin sensitivity scores were independent of diet composition. In summary, lowering the glycemic load and glycemic index of weight reduction diets does not provide any added benefit to energy restriction in promoting weight loss in obese subjects.[/I]

Jaha nu får väl jag slita lite hår också. Låter rimligt att man går ned ungefär lika mycket på sikt om man stryper kaloriintaget lika mycket i de olika grupperna. Men, det är lättare att i praktiken minska kaloriintaget med lågt GI. Man blir mättare på att äta en 400kcal måltid bestående av grönsaker, fisk, etc jämfört om den bestod av några skivor vitt bröd och en cola. Det är också lättare att äta för mycket sötsaker jämfört med broccoli. Som bonus minskar det risken för diabetes, innehåller oftast mer nyttigheter och man blir inte lika jättepigg-jättetrött.
Att insulinkänsligheten inte förbättrades mer hos låg GI gruppen har jag ingen bra förklaring på, där ser man. Vore intressant att se fler liknande studier på vanliga människor, dessa var ju tjockisar. Finns det eller kommer fler studier som visar liknande resultat har jag inga problem att ge mig. -Så ja, Paulún är trovärdig han. :D Nej, jag tycker inte att allt paulun skriver är bra jämt men att mycket är bra.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
General E skrev:
Jaha nu får väl jag slita lite hår också...
Det är ju som du säger ett bra sätt att ha kontroll på sitt ätande
Men många tror att GI-metoden innebär att man kan äta vad som helst och hur mycket som helst bara det har lågt GI. Som någon slags mirakelkur, som finns på löpsedlarna.
Att fortsätta äta oraffinerat och naturligt är ju att föredra. Man kan väl prata om "näring" istället för "energi" kanske. Om man får välja på att klämma i sig 300 kcal via läsk eller ett par fullkornsmackor och en apelsin så kan man ju räkna ut själv vilket som är bäst :)
Helt ute o cyklar är han ju såklart inte.

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Aprilia
OLDEN skrev:
Mig själv är det mest dokumenterade exempel jag kan visa på.

Jag tror att 99.9% av dina resultat kommer från din förmåga att överbelasta din muskulatur kontinuerligt, samt att ge den rätt energi.

Jag tycker alla kosttillskott är kass i stort sett. Man får knappast extra bra resultat med dem, däremot kan de vara bekväma att käka om man inte orkar äta rätt.

Proteinpulver är bra om man är lat och fattig(som jag) och inte orkar/vill få i sig proteinet från vanlig mat istället. Det spelar annars ingen roll om proteinet kommer från mat eller pulver, det är mängden och timingen som är viktig.

Vitamintillskott är bra om man inte orkar/vill äta sina frukter och grönsaker m.m .Men det är knappast "bättre" vitaminer i piller än i grönsaker.

Alla fatburners och annan skit med olika typer av påhittade effekter är oxå odugliga. Du kan bara tappa fett om du äter mindre än du förbrukar energimässigt sett. Och äter du mindre än du förbrukar så tappar du ändå lätt ditt fet utan piller.

Kreatin kan ha en liten effekt faktiskt, men som vanligt så är effekten ändå hyffsat obetydlig. Det viktiga är att träna och äta rätt.

Effedrin, tillväxthormon, effedrin, steroider, amfetamin osv är däremot jävligt potenta grejer för att nå toppformen, dessa kan rätt använda ge en stor hjälp på vägen även om det fortfarande förutsätts att man sköter sin träning och kost på ett bra sätt. Synd att dessa grejer har en del andra tråkiga sidor bara.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Trango_B skrev:
Jag tror att 99.9% av dina resultat kommer från din förmåga att överbelasta din muskulatur kontinuerligt, samt att ge den rätt energi.

Jag tycker alla kosttillskott är kass i stort sett. Man får knappast extra bra resultat med dem, däremot kan de vara bekväma att käka om man inte orkar äta rätt.

Proteinpulver är bra om man är lat och fattig(som jag) och inte orkar/vill få i sig proteinet från vanlig mat istället. Det spelar annars ingen roll om proteinet kommer från mat eller pulver, det är mängden och timingen som är viktig.

Vitamintillskott är bra om man inte orkar/vill äta sina frukter och grönsaker m.m .Men det är knappast "bättre" vitaminer i piller än i grönsaker.

Alla fatburners och annan skit med olika typer av påhittade effekter är oxå odugliga. Du kan bara tappa fett om du äter mindre än du förbrukar energimässigt sett. Och äter du mindre än du förbrukar så tappar du ändå lätt ditt fet utan piller.

Kreatin kan ha en liten effekt faktiskt, men som vanligt så är effekten ändå hyffsat obetydlig. Det viktiga är att träna och äta rätt.

Effedrin, tillväxthormon, effedrin, steroider, amfetamin osv är däremot jävligt potenta grejer för att nå toppformen, dessa kan rätt använda ge en stor hjälp på vägen även om det fortfarande förutsätts att man sköter sin träning och kost på ett bra sätt. Synd att dessa grejer har en del andra tråkiga sidor bara.

Givetvis ger tillskotten i sig inga resultat, men som du skriver är det väldigt smidigt att anv'nda för att få i sig tillräckligt med näring.
Jag orkar inte heller släpa mig mig mat i tid och otid, dessutom kan det ibland vara svårt att trycka i sig tillräckligt.

Fö så är jag ingen storkonsument av tillskott, protein samt multivitamin räcker, i övrigt anser jag att skillnaden är så pass marginell att det inte är värt pengarna.
Men har provat kreatin nu, och placebo lr ej så tycker jag att jag upplever ett annat tryck i musklerna. Ska tillägga att jag alltid varit skeptisk till kreatinets verkan på mig.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0