burner skrev:
Det bästa just för kanske dig är att köpa det kosttillskott du är intresserad av.
Gör du sedan framsteg på gymet så hjälper det, gör du inga framsteg så hjälper det inte.
Men framsteg gör man väl vare sig man äter tillskott eller inte?
ALLA som tränar nånting är ju per definition vinnare.
Och alla gör framsteg. (små eller stora)
Vetenskapligheten Anders frågar efter består ju i att VETA om det ger ett ANNAT utfall än om man
inte hade använt preparatet.
Helst vill man ju att detta utfall är positivt
En gång i tiden...*ler* byggde jag, och åt olika pulver och så. Och f-n vad stora vi blev.
Men med facit i handen: Undrar om det inte är en positiv spiral man hamnar i, där preparatet bara är en katalysator och allt blir en självuppfyllande profetia?
För: jodå, vi TRÄNADE ju så mycket mer (för nu "orkade man ju helt plötsligt mer" tyckte man) och jo, man kunde nog allt ta i liite mer. 2Kg till? 5 kanske, ja man maxade sig oftare, och preparaten motiverade och t.om uppfordrade till hjältedåd.
Såklart man MÅSTE bli större, så dyrt som preparatet var!
V.S.B
Och så var trallen igång.
Nu är man bara lat dryg och fet...
Men: summa summarum - Givetvis fanns preparaten där, och såg till att inte musklerna gick "soppatosk" och åt upp sig själva.
"Byggstenar" fanns där i överflöd, och jodå, musklerna BLEV nog iaf LITE större än de eljest hade blivit.
Just länslan av att äta nåt dyrt preparat som KAN ge en fördel gentemot att inte göra de, eller gentemot träningskamraten är en stark meknism, som fungerar som mental träning i sig. Det är samma mekanismer som får folk att köpa svindyra oljetilsatser för att få en "edge" och tro/tycka att man "nog" har tre hästar till i motorn, och för att visa detta köra som en flåbuse, kanske t.o.m köra ifrån kompisn som varit snabbare förut, och därmed bevisa att det ju var "sant" (fast det hela egentligen var psyisk beredskapsträning och målbildsträning)
Men som jag sa, jag tror fortfarande det sitter i huvudet på killar och tjejer till den ALLRA största del (aven om preparaten hjälper LITE), kalla det placebo, eller positiv spiral, en
process ÄR det iaf, som får den enskilde att nå längre, orka mer, och få ett bättre självförtroende och om den då leder till lycka -
so be it.
Vetenskapligt eller ej.