Träningstråden

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Måste börja med att säga att du är skit duktig!!!!
Jag tycker du ska fortsätta träna men lyssna på kroppen gör det ont ont eller ont. fortsätt jogga 2*2 tills det känns bra.
vad det gäller strech så tycker jag det är mycket bättre med foam roller kommer åt de ömma musklerna mycket bättre!
Kör du någon form av styrka? armhävning, knäböj, utfall, mage något? köra lite styrka sätter ju igång förbräningen med.

Kämpa på :rock

Tack,
Ja jag har en foamroller, glömmer bort att använda den i långa perioder bara, får ta fram den ikväll. Sjukt ont att rulla runt på den dära tingesten.
Har ett lättare för mig anpassat styrketräningspass som jag fått av en PT tidigare som är enbart med egen kroppsvikt. Nu har jag inte orkat ge mig på det igen faktiskt. Kanske kan prova lite och byta ut en promenad någon dag mot det, bra idé! :tummenupp

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
...en annan grupp hävdar att jag ska ta det lugnt. Vad säger träningsproffsen här då skulle vara intressant att veta?

Härligt med kämpar andan.!! :tummenupp Men priset får inte bli att du ska betala i smärta.

Jag skulle rekomendera annan träningsform. 40 kg extra är mycket för kroppen, eftersom den vid löpning eller gång får ta 3-5 ggr sin egen vikt i belastning. Det verkar vara i mesta laget för din kropp just nu.

Cykling eller simning. Som är skonsammare mot kroppen men ändå har bra förbränning. Lär du dig att crawla och simma högintensivt bränner du mycket på kort tid.

Kämpa på. Men fundera på utmaningen. Om den verkligen är rätt för dig just nu.

Mvh Madelene

PS: Ska väl egentligen inte säga något om att träna med smärta och vilja, istället för att lyssna på kroppen. Men man kan ju hoppas att någon annan är lite smartare. :rolleyes:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst

Men med tanke på din övervikt (du pratar om 40 kg) tycker jag INTE att du ska springa, det är som att skjuta sig själv i foten bokstavligen. Eller i knäna och höfter. Att hinna 5 km på 37 minuter kräver att en springer i en maklig takt och du kan inte ens jogga utan att få ont. Jag gjorde 5 km på 22 minuter när jag var i min bästa form och för att nå dit krävdes en mycket lättare kropp (jag vägde väl runt 56 vid det laget) och mycket fartträning.

Jag skulle i ditt fall inte ens tävla med i laget utan tävla mot dig själv. Sätt ett mål på att klara 4 km på en timme genom powerwalk. Dina kollegor får finna sig i att du har ett mål och deras mål eller förväntningar betyder inte ett skit för dig. Du sabbar inte laget någonstans!!! Är dina kollegor verkligen värda att sabba din kropp och knopp för? Det tror jag inte.

Kör dina promenader och LÄGG till de kroppsviktbaserade övningarna som du fått. Du kommer märka när det är dags att börja jogga smått. Promenaderna känns inte som en belastning, kroppen längtar ut och promenaderna går fort. Det blir ett sug att börja springa lite. Som det är nu ser jag mestadels bara tvång att jogga och det bäddar för en hatkärlek till löpning senare = dåligt koncept.

Var rädd om dig!

EDIT: Biggest Loser är bara kul tv och direkt skadlig för deltagarna.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack,
Ja jag har en foamroller, glömmer bort att använda den i långa perioder bara, får ta fram den ikväll. Sjukt ont att rulla runt på den dära tingesten.
Har ett lättare för mig anpassat styrketräningspass som jag fått av en PT tidigare som är enbart med egen kroppsvikt. Nu har jag inte orkat ge mig på det igen faktiskt. Kanske kan prova lite och byta ut en promenad någon dag mot det, bra idé! :tummenupp

En jättebra grej som har fungerat för många bekanta med övervikt är trappmaskin och crosstrainer. Väldigt mjuka rörelser som kan vara väl så jobbiga när man vill.
Kämpa på!

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
En jättebra grej som har fungerat för många bekanta med övervikt är trappmaskin och crosstrainer. Väldigt mjuka rörelser som kan vara väl så jobbiga när man vill.
Kämpa på!

Jag råder inte sånt bara för jag tycker att det är så jävla tråkigt att nöta inomhus ;) Vår nu också!!!

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tat lugnt med kroppen folk. Jag körde sönder axlar strax före
jul. Kände inget då på gymet men på dagen efter.
Jobbigt att sätta på sig tröja jacka och ta deo på morgon.
Har varit hos expert och fått övningar att köra.
Men de är först nu med mycket vila ( ingen träning) som de inte
gör ont att sätta på sig jacka hjälm mm
Så var mer nöjda hur ni ser ut än att bli en krympling
som jag har känt mig dessa månader.:krama

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
6 veckor har gått sen promenerandet blev på allvar. 6 rundor á 3-4 km minst per vecka. Bra mat cirka 1500 kcal per dag. Vikten har på dessa 6 veckor bara gått ner ca 2 kg. Visst är jag nöjd med att det åtminstone är på nedgång, men med över 40 kilo kvar till normalvikt så känns det tungt, det måste jag erkänna.

Efter 5 veckor klarade jag av att gå mina promenader utan smärta - SKITLYCKLIG för detta hela förra veckan.
Den här veckan drog Löpsteget.se igång på mitt jobb. Jag är ingen tävlingsmänniska men jag hatar att känna att jag är en belastning för andra så givetvis kör jag troligen för hårt för vad jag klarar för nu sitter jag med konstant smärta i ryggen (som ett bälte runt revbenen), höfterna värker på utsidan av kroppen, högerknät protesterar vilt med något slags sendrag utsida/knäveck. Men tror någon jag kan tagga ner för det? Nejdå, jag går all in och tar i så jag nästan kräkts två gånger och veckan är inte slut. Det är sen 4 veckor kvar.

Programmen anpassas för vilken nivå man väljer genom att sätta fördefinierade mål. Jag valde skamgränsnivån, den lägsta, att kunna ta mig fram till fots 5 km på under 37 minuter. I förra veckan promenerar jag ungefär 4 km på 40 minuter så det är för mig ett högt uppsatt mål men förhoppningsvis genomförbart... om jag inte hade så J*vla ont hela tiden.
Programmet den här veckan såg ungefär ut så här:
dag 1: Gå rask promenad i 30 min
dag 2: jogga 20 minuter (jag kan ju inte jogga så då fick man ta 2*2 minuter gå jogga men inte ens det klarade jag, men jag joggade så mycket jag bara klarade. Min 11 åriga dotter gick med som pepp och hon går typ dubbelt så fort som jag kan ta mig fram joggandes). Dessutom skulle man göra 30 meter *2 i tre övningar med indianhopp, hälkickar och höga knän/skipping tror jag det hette). Denna dag gav jag mig också på veckoutmaningen med jägarvila i 40 sekunder. Vid 23 sekunder har jag tagit slut på all energi helt. Envishet och "jag vill inte vara en belastning för laget" fick mig att pressa ut de 40 sekundrarna. Det straffade sig i knät nu ja... sen fick jag veta att det är lättare om man inte står i strumpor på ett halt golv.. ja det hade jag kanske kunnat räkna ut men ...
dag 3: bara egen aktivitet
dag 4: rask promenad 30 min
dag 5: egen aktivitet
dag 6: test: Jogging i 4 km och registrera tiden, mitt mål står det är 29 sekunder. (kommer jag inte nå, nådde ju bara 2 km på 20 minuter i tisdags så....)
dag 7: egen aktivitet.

Man får poäng upp till 2 timmars intensiv egen aktivitet och 2 timmars lägre aktivitet tex yoga/promenad per dag. Givetvis går jag extra poäng varje dag för att inte halka efter i poängen.

Än så länge har jag hållit mig på den övre halvan i vårt lag (vår avdelning) och vårt lag ligger ömsom 1a el 2a på bolaget. Men jag känner en viss oro att min kropp kommer slå tillbaka rejält men hjärnan vill inte sacka efter och smärta är väl bara kalorier som lämnar kroppen (har för övrigt gått upp 1 kilo denna vecka enligt vågen... hatarn, vågen alltså).

Färdiggnällt från tant. Men det är faan inte roligt någonstans när man inte bara kan få träna utan smärta. Det gör mig så förbannad och förtvivlad på samma gång. Jobbkollegorna har två inställningar till min träning, en del hävdar att det bara är att fortsätta träna (dock måste jag nu ju ta ipren dygnet runt för att ens ta mig till jobbet eller kunna sova) och en annan grupp hävdar att jag ska ta det lugnt. Vad säger träningsproffsen här då skulle vara intressant att veta?

Själv tänker jag nog försöka stretcha i helgen, för träningsprogrammet vi fått har inte nämnt ett ord om (vad jag hittat iaf) stretch eller vila vilket jag tycker är knepigt.

Ge inte upp!!!
När jag var runt 23 hade jag ca 55 kg övervikt och det gör ont i början när man börjar röra på sig. Höfter, rygg, ben är inte vana så visst värker de. Jag gick från att inte röra på mig alls till att träna handboll två ggr i veckan och spela match en gång. Ökade på vart efter med löpning och två handbollspass till och styrketräning. Till slut tränade jag varje dag och jobbade även som tränare i handboll och beachvolleyboll.
Det gick lite till överdrift och jag tappade nog min vikt lite för fort.
Ta det lugnt, var envis som synden så ska du se att det ger med sig en vacker dag. Viktigt! Stirra dig inte blind på vågen i början, det kommer automatiskt när du minst anar det.
:krama

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Skitmånga ord... Verkligen jettemånga.

Jag stämmer in i kören.
Kul att höra att du håller i. :)

Jag vet att det spelar inte så stor roll vad folk säger. Säger jag att du ska ta det lugnt så är det ändå din motivation som avgör om du sticker ut igen ikväll.

Men styr om energin då, om inte benen orkar.
gör armhävningar tills du kräks.
Köp en medicinboll och kasta runt sittandes.

Gör av med energin som du känner att du behöver göra av med.
Men gör det på ett sätt som du inte behöver lida för.

Håll i bara. :)

jetson

Guest
Färdiggnällt från tant. Men det är faan inte roligt någonstans när man inte bara kan få träna utan smärta. Det gör mig så förbannad och förtvivlad på samma gång. Jobbkollegorna har två inställningar till min träning, en del hävdar att det bara är att fortsätta träna (dock måste jag nu ju ta ipren dygnet runt för att ens ta mig till jobbet eller kunna sova) och en annan grupp hävdar att jag ska ta det lugnt. Vad säger träningsproffsen här då skulle vara intressant att veta?

Själv tänker jag nog försöka stretcha i helgen, för träningsprogrammet vi fått har inte nämnt ett ord om (vad jag hittat iaf) stretch eller vila vilket jag tycker är knepigt.

Hur mycket ipren knaprar du i snitt per dag (mg) ? Tänk på att det är febernedsättande så det kan ju bli så att du tränar även fast du borde vila. Det här med "lyssna på kroppen" lirar inte så bra när man knaprar smärtstillande. Knaprade själv lite ipren förr men slutade, det är helt enkelt en skitprodukt som man inte behöver, det skapar ett behov (iaf för mig) men behovet försvinner fort när man slutar ta det, har dock tagit 1st ipren hittils i år i ett svagt ögonblick (det fanns tillgängligt så att säga)

Bra läsning: http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...rligt-att-trana-med-varktabletter_8444082.svd

Forskarna hittade ingen uppenbar fördel för deltagarna som tagit smärtstillande, däremot löpte de 13 procent högre risk att drabbas av skador. De nio löpare som lades in på sjukhus med blödningar från mage och tarmar, tillfällig njursvikt respektive hjärtattacker hade alla tagit smärtstillande före loppet.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hur mycket ipren knaprar du i snitt per dag (mg) ? Tänk på att det är febernedsättande så det kan ju bli så att du tränar även fast du borde vila. Det här med "lyssna på kroppen" lirar inte så bra när man knaprar smärtstillande. Knaprade själv lite ipren förr men slutade, det är helt enkelt en skitprodukt som man inte behöver, det skapar ett behov (iaf för mig) men behovet försvinner fort när man slutar ta det, har dock tagit 1st ipren hittils i år i ett svagt ögonblick (det fanns tillgängligt så att säga)

Bra läsning: http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...rligt-att-trana-med-varktabletter_8444082.svd

Forskarna hittade ingen uppenbar fördel för deltagarna som tagit smärtstillande, däremot löpte de 13 procent högre risk att drabbas av skador. De nio löpare som lades in på sjukhus med blödningar från mage och tarmar, tillfällig njursvikt respektive hjärtattacker hade alla tagit smärtstillande före loppet.

Har ätit mycket värktabletter för många år sedan men kört i åratal med ca 5 per år fram tills jag började köra hoj. När jag tog körkortet så ballade knäna ur och då fick jag knapra på ett tag för att få upp bättre rörlighet i lederna. Nu är jag iofs starkare men den här veckan när jobbtävlingen drog igång så skriker kroppen igen. Men jag hör vad du säger och jag håller med, tabletter är mest av ondo, ska tänka på det och försöka låta bli. Nu har jag tagit 2-3 per dag.

jetson

Guest
Har ätit mycket värktabletter för många år sedan men kört i åratal med ca 5 per år fram tills jag började köra hoj. När jag tog körkortet så ballade knäna ur och då fick jag knapra på ett tag för att få upp bättre rörlighet i lederna. Nu är jag iofs starkare men den här veckan när jobbtävlingen drog igång så skriker kroppen igen. Men jag hör vad du säger och jag håller med, tabletter är mest av ondo, ska tänka på det och försöka låta bli. Nu har jag tagit 2-3 per dag.

2-3 per dag är inte så farligt :) , tänkte mer om du låg på en i timmen eller så.. men det är ju bra då kommer du nog inte ha så svårt att trappa ner på dom ändå :tummenupp

Håller för övrigt med dom som avråder från jogging, även om jag är fel person att ge råd men jag skulle aldrig ge mig ut och jogga med en 30kg ryggsäck (språngmarscherna i lumpen sög :D )

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag stämmer in i kören.
Kul att höra att du håller i. :)

Jag vet att det spelar inte så stor roll vad folk säger. Säger jag att du ska ta det lugnt så är det ändå din motivation som avgör om du sticker ut igen ikväll.

Men styr om energin då, om inte benen orkar.
gör armhävningar tills du kräks.
Köp en medicinboll och kasta runt sittandes.

Gör av med energin som du känner att du behöver göra av med.
Men gör det på ett sätt som du inte behöver lida för.

Håll i bara. :)

Ohhhh va bra tips, det ska jag verkligen göra!!! :krama

Nej idag gick jag hem när kollegorna började hetsade varandra i Jägarvila med resten av gruppen påhejandes i kontorslandskapet - allt till Rockylåten Eye of the tiger. Då gick jag. Hemma la jag mig i sängen och drog täcket över huvudet. Idag var ingen bra dag, 30 minuters promenad på lunchen fick räcka helt enkelt.

Det sjuka med den här jobbtävlingen är att även om man inte vill vara med så drar man ner snittpoängen för laget så det blir verkligen ett grupptryck att alla ska vara med och kämpa. Att vara fettot som fungerar som ankare för sin egna jobbgrupp mot de andra grupperna är inte direkt något man vill skylta med. :gnissla

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R

Nej idag gick jag hem när kollegorna började hetsade varandra i Jägarvila med resten av gruppen påhejandes i kontorslandskapet - allt till Rockylåten Eye of the tiger. Då gick jag. Hemma la jag mig i sängen och drog täcket över huvudet. Idag var ingen bra dag, 30 minuters promenad på lunchen fick räcka helt enkelt.

Det sjuka med den här jobbtävlingen är att även om man inte vill vara med så drar man ner snittpoängen för laget så det blir verkligen ett grupptryck att alla ska vara med och kämpa. Att vara fettot som fungerar som ankare för sin egna jobbgrupp mot de andra grupperna är inte direkt något man vill skylta med. :gnissla

Gör vad du gör för din egen skull. Sen om någon surar för att du inte vill leka så kan vi anordna en träff med mig så får de kyssa mig i räva, m'kay.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Som flera andra redan sagt; ta det lugnt med jogging och annat som gör ont under tiden, det blir sällan bra i längden.

Cykel, simning, paddling, rullskidor, armhävning/situps/medicinboll/whatever som är jobbigt utan att överbelasta leder, är bra. :tummenupp

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290

Du är otroligt duktig och jag är mkt imponerad att du orkar göra det du gör och att du kör så hårt.
Att komma i form från 40kg övervikt kräver otroligt mkt (kanske framförallt psykiskt) och man skall ha i tankarna att det du ger dig in på nu är förhoppningsvis inget som du gör ett par månader och sedan ger upp utan en förändrad livsstil.
Med det vill jag säga, skynda långsamt och gör det du tycker är roligt (eller iallall mindre tråkigt).

Du e stark!

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Instämmer med d andra, du är jätteduktig!! Träning ska vara kul och träna ska man göra för sin egen skull. Jävla idioti säger jag med den inställningen som dina kollegor uppvisar. Jag säger som Blöjräsern, skicka över dem till mig så kan jag visa dem hur det kangå till.......

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Tackar ödmjukast alla!
Idag har jag inte heller varit stark :( kände mig hängig redan igår och idag var inte bättre. Men sitter stolt (om än med ångest) utan några poäng idag och inte gjort varken promenad el jogging som stod på schemat. Tror jag har förkylning i kroppen o det värker över hjärtat så, nej jag fattar att låta bli träning idag. Dock kommer jag köra dubbla pass när jag mår bättre. Men idag sitter jag still, inombords svär jag högt dock! :mad:

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Tackar ödmjukast alla!
Idag har jag inte heller varit stark :( kände mig hängig redan igår och idag var inte bättre. Men sitter stolt (om än med ångest) utan några poäng idag och inte gjort varken promenad el jogging som stod på schemat. Tror jag har förkylning i kroppen o det värker över hjärtat så, nej jag fattar att låta bli träning idag. Dock kommer jag köra dubbla pass när jag mår bättre. Men idag sitter jag still, inombords svär jag högt dock! :mad:
Lyssna på kroppen. Den håller längre då.

M.v.h Ont I. Ryggen.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...