Träningstråden

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Finns det någon form av relation mellan squats och front-squats? Eller är det 1:1

Fastnade ju på 85kg eftersom min form/teknik var katastrofal. Mage/rygg som är den svaga länken.

Körde 70kg idag på front-squats och märkte att jag snart kommer vara i samma läge som de vanliga squats:en.

Finns det någon bra övning för rygg/mage som jag kan komplettera med? Märker ju att det finns betydligt mer att ge i ben och rumpa, så trist att begränsas av core:n. :fakta

Marklyften kör jag 1x5 @ 115kg med formen/tekniken som videon visade. Men har mer att ge där, men kör en långsam progression för att inte bli girig.
Du bör klara mer i vanlig böj än frontböj. För mig motsvarar 100kg front ca 125kg vanlig.

Tycker det blir ett "renare" lyft med front eftersom man inte kan hjälpa till med överkroppen på samma sätt.
De som kör knäböj i goodmorning-stil kommer definitivt inte att kunna köra front på samma sätt.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Finns det någon form av relation mellan squats och front-squats? Eller är det 1:1

Fastnade ju på 85kg eftersom min form/teknik var katastrofal. Mage/rygg som är den svaga länken.

Körde 70kg idag på front-squats och märkte att jag snart kommer vara i samma läge som de vanliga squats:en.

Finns det någon bra övning för rygg/mage som jag kan komplettera med? Märker ju att det finns betydligt mer att ge i ben och rumpa, så trist att begränsas av core:n. :fakta

Marklyften kör jag 1x5 @ 115kg med formen/tekniken som videon visade. Men har mer att ge där, men kör en långsam progression för att inte bli girig.

Inte testat nytt max i knäböj fram men har tagit som mest 85 kg och då var mitt max i knäböj runt 105 kg. Har inte vågat maxa sen dess, förjävlig teknik :hihi

Kör varierat. Testa OL-böj (highbar) istället för lowbar om du kör lowbar. Variera!

Och det är benen som failar, inte coren :mattias
När du inte orkar stå upprätt vill kroppen kompensera genom att luta dig fram för du är starkare i baksidan. Det är alltså framsidan av benen som är kassa, inte din core :fakta

Precis som för mig, du hade väl samma problem som mig, att du blir framtung?

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
De som kör knäböj i goodmorning-stil kommer definitivt inte att kunna köra front på samma sätt.

:hej :tuttar
Definitivt inte :hihi

Min nuvarande volymträning är att göra framsida lår gigantiska genom att frontböja satan och tungt. 8:eek:r på 70 kg. Även dropset i OL-böj (den snyggaste böjstilen jag vet, synd att jag är klen därframme).

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Inte testat nytt max i knäböj fram men har tagit som mest 85 kg och då var mitt max i knäböj runt 105 kg. Har inte vågat maxa sen dess, förjävlig teknik :hihi

Kör varierat. Testa OL-böj (highbar) istället för lowbar om du kör lowbar. Variera!

Och det är benen som failar, inte coren :mattias
När du inte orkar stå upprätt vill kroppen kompensera genom att luta dig fram för du är starkare i baksidan. Det är alltså framsidan av benen som är kassa, inte din core :fakta

Precis som för mig, du hade väl samma problem som mig, att du blir framtung?

Jaha! Är det så? Där ser man, kul att lära sig något nytt. Känns ju liksom som att det är mage/rygg som inte orkar.

Ska testa OL-böj (får google, hehe) också.

:hej

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jaha! Är det så? Där ser man, kul att lära sig något nytt. Känns ju liksom som att det är mage/rygg som inte orkar.

Ska testa OL-böj (får google, hehe) också.

:hej

Du klarar ju det utan problem på vägen ner, eller hur? ;) Men sen på uppvägen vill ju överkroppen kompensera din svaghet genom att få dig att luta framåt.

Bara att jag ställer mig och kör bredvid så framstår din teknik (och din röv) som skolboksexempel på hur det ska se ut! :mattias

:Bugar

Last edited:

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Hade tänkt köra ett halvår med fokus på basövningar, har mest blivit olika maskiner och isolationsövningar hittills.
Började i slutet på januari och har som mål att tom maj klara 5 reps 3 set
Bänkpress: 1,2 *KV
Millitärpress: 0,8 *KV
Marklyft 1,75*KV
Knäböj 2*KV

Citerar mitt egna 1 år+ gamla inlägg. Blev inte riktigt som planerat, med flera långa träningsuppehåll (2.5 månad våren pga. endurocrash, 1-2 mån sommaren pga. Lathet :huvet, 2 månader i vinter pga. av resa.)
Har kommit igång nu igen sen hemkomst i början på februari och försökt (lyckats för det mesta faktiskt) köra 5 dagar i veckan.
Har lyckas uppnå mina mål i allt utom knäböj, som kanske var lite väl optimistiskt satt. Fått sänka vikt och jobba upp teknik ett par gånger, men ligger nu på 145 kg med bra form och djup.
Nuvarande vikter är.
Mark 175kg 5*3
Knäböj 145kg 5*3
Bänkpress 102,5kg 5*3
Militärpress 70kg 5*1
Kroppsvikt 83kg

jetson

Guest
Blir lite taggad att köra frontböj nu när man läst på lite om det.

Om man vill förbättra formen i marklyft, är frontböj att föredra framför vanlig böj tror ni?

jetson

Guest
Mark 175kg 5*3
Knäböj 145kg 5*3
Bänkpress 102,5kg 5*3
Militärpress 70kg 5*1
Kroppsvikt 83kg

Sjukt med militärpress på 70 kg, själv känner jag fan inte att jag kommer ta mig från 50kg, iofs kör jag 3x5, kanske är en övning man inte ska köra flera set på? Känner ofta att det blir tungt att hålla emot så man inte börjar svanka på tredje settet i press.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag har länge kört frontböj av den enkla anledningen att det går lixom inte att fuska, eller ju, fuska går alltid men jag känner att jag kör striktare och djupare i denna övning än i traditionell benböj. Om man kör fristång vill säga och inte i en smithmaskin!
Dessutom känns det mer i framsida lår vid frontböj.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Citerar mitt egna 1 år+ gamla inlägg. Blev inte riktigt som planerat, med flera långa träningsuppehåll (2.5 månad våren pga. endurocrash, 1-2 mån sommaren pga. Lathet :huvet, 2 månader i vinter pga. av resa.)
Har kommit igång nu igen sen hemkomst i början på februari och försökt (lyckats för det mesta faktiskt) köra 5 dagar i veckan.
Har lyckas uppnå mina mål i allt utom knäböj, som kanske var lite väl optimistiskt satt. Fått sänka vikt och jobba upp teknik ett par gånger, men ligger nu på 145 kg med bra form och djup.
Nuvarande vikter är.
Mark 175kg 5*3
Knäböj 145kg 5*3
Bänkpress 102,5kg 5*3
Militärpress 70kg 5*1
Kroppsvikt 83kg

Det är väl självaste helvete... :gnissla

Mark 117kg 5*1
Knäböj 80kg 5*3
Bänkpress 67kg 5*3
Militärpress 50kg 5*1
Kroppsvikt 85kg

Vad är det för fel på mig? Förutom det uppenbara då... :va

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jimbo!!!
Draget ser bra ut. Men på nervägen hamnar dina knän ivägen för stången, spänn magen och fäll ner ryggen först, sen benen. Armarna ska vara lodräta hela tiden.

Tack för tipset! Gjorde som du sa och det vart skitbra! :tummenupp

Tänkte också på vad du sa om core vs. ben i knäböjen. Och hade det varit core:n som var den svaga(ste) länken hade jag ju inte grejat marklyftet med god form.

Körde idag 5*1 @ 117,5 kg, och det var inga problem.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Fast i mitt fall lika svag... :(

Måste vara kosten... :-/

Man måste fan vara arbetslös/kriminell/rik för att få till alla aspekter verkar det som... :fakta:huvet

Det handlar bara om hur många sprutor om dagen du är villig att ta.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Sjukt med militärpress på 70 kg, själv känner jag fan inte att jag kommer ta mig från 50kg, iofs kör jag 3x5, kanske är en övning man inte ska köra flera set på? Känner ofta att det blir tungt att hålla emot så man inte börjar svanka på tredje settet i press.

Ska och ska, men i just militärpress blir jag helt slut efter ett tungt set. Knappt man orkar med att lyfta en tom stång i set 2..
Testar nu att köra högreps på axlar för att förhoppningsvis få lite utålighet.

Det är väl självaste helvete... :gnissla

Mark 117kg 5*1
Knäböj 80kg 5*3
Bänkpress 67kg 5*3
Militärpress 50kg 5*1
Kroppsvikt 85kg

Vad är det för fel på mig? Förutom det uppenbara då... :va

Ät mer, sov mer och försök att alltid öka ,antingen 1kg eller en rep extra varje träningspass.

Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Nuvarande vikter är.
Mark 175kg 5*3
Knäböj 145kg 5*3
Bänkpress 102,5kg 5*3
Militärpress 70kg 5*1
Kroppsvikt 83kg
Bra jobbat med den kroppsvikten oavsett men har en viss betydelse hur lång man är också. Är du 165cm med den vikten finns det en hel del muskler och kort väg för alla lyften.
Är du däremot 2m med den vikten finns det troligtvis inte lika mycket muskler samt att alla lyft blir mkt längre.

Vad betyder 5*3 i ditt fall, är det 5st treor eller är det 3st femmor?

Väger ungefär som du och är 194cm och har insett att jag kommer aldrig bli världmästare i varken knäböj eller bänk då jag inte har optimal kropp för det:D
Jämför jag tex marklyft med en kille som är 175cm får jag börja lyftet klart längre ner i förhållande till kroppen samt att stången skall lyftas högre.
Samma sak med bänk, långa armar och kycklinbröst är inte helt bra för att bli riktigt stark.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA