Träningstråden

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Ät mer, sov mer och försök att alltid öka ,antingen 1kg eller en rep extra varje träningspass.

Som sagt, arbetslös/kriminell/rik.

Ska på en sömnutredning i slutet på maj. Med lite tur får jag svar där som även kan förklara varför jag inte blir starkare. Eller åtminstone varför det går så långsamt. :rolleyes:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

Ska på en sömnutredning i slutet på maj. Med lite tur får jag svar där som även kan förklara varför jag inte blir starkare. Eller åtminstone varför det går så långsamt. :rolleyes:

Det är för att du är en drul. :*

Lyft som folk så ska du se att det händer grejer. :tummenupp

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Bra jobbat med den kroppsvikten oavsett men har en viss betydelse hur lång man är också. Är du 165cm med den vikten finns det en hel del muskler och kort väg för alla lyften.
Är du däremot 2m med den vikten finns det troligtvis inte lika mycket muskler samt att alla lyft blir mkt längre.

Vad betyder 5*3 i ditt fall, är det 5st treor eller är det 3st femmor?

Väger ungefär som du och är 194cm och har insett att jag kommer aldrig bli världmästare i varken knäböj eller bänk då jag inte har optimal kropp för det:D
Jämför jag tex marklyft med en kille som är 175cm får jag börja lyftet klart längre ner i förhållande till kroppen samt att stången skall lyftas högre.
Samma sak med bänk, långa armar och kycklinbröst är inte helt bra för att bli riktigt stark.

Är enligt passet 178 cm, inte jättekort och inte jättelång. :) Kör 3 set a' 5 reps.

Jobbar på landstinget=ideellt, kan jag kan du :tummenupp

Last edited:

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Blir lite taggad att köra frontböj nu när man läst på lite om det.

Om man vill förbättra formen i marklyft, är frontböj att föredra framför vanlig böj tror ni?

Svar ja. Det kan hjälpa till i starten, därav även rekommendation på OL-böj (highbar) med stopp i botten. Kör du frontböj med stopp i botten kan det hjälpa dig i startdraget (inte i slutdrag dock).

Jag tror marklyft är att föredra då :tummenupp

Faktiskt är marklyft den grenen som kräver minst träning av alla grenar om nu en kör styrkelyft-inriktad träning. Jag kör numera knappt en gång i veckan eftersom marklyft tar mer i återhämtning (med andra ord sliter marklyft mer på kroppen) om nu en ska jämför med andra övningar. Därav är det bra att köra highbar-böj eller frontböj med stopp för att få upp styrkan precis i starten.

Tack för tipset! Gjorde som du sa och det vart skitbra! :tummenupp

Tänkte också på vad du sa om core vs. ben i knäböjen. Och hade det varit core:n som var den svaga(ste) länken hade jag ju inte grejat marklyftet med god form.

Körde idag 5*1 @ 117,5 kg, och det var inga problem.

:fakta

Kul att vara till hjälp :)

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Fråga: Om jag nu varit rejält förkyld med feber och envis slemhosta. När kan man börja träna igen? Med träna menar jag raska promenader och jogging. Nu har jag inte gjort någonting på en vecka och det är fruktansvärt frustrerande, vill komma igång igen så fort det går.

Hur gör ni?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Fråga: Om jag nu varit rejält förkyld med feber och envis slemhosta. När kan man börja träna igen? Med träna menar jag raska promenader och jogging. Nu har jag inte gjort någonting på en vecka och det är fruktansvärt frustrerande, vill komma igång igen så fort det går.

Hur gör ni?
Känn efter, vad säger kroppen, känns det bra? Kör på, annars är det alltid bra att vila någon dag xtra, annars kan det sluta illa, i den meningen att kroppen inte hinner återhämta sig från sjukdomen!

Jag e så jeFla dum att; ingen feber - kör på, feber-vila, men det e jag det.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Hur gör ni?

Promenader kan du ta oavsett om du är sjuk, det gäller bara att ta det lugnare och känna efter. Hostar du sakta ner annars knalla på. :)

jetson

Guest
Frontböj äger ju, nya favoritövningen fifan, ska bara få bättre rörlighet i handlederna så man kan briljera i gymmet :D

Schusch på er. :mad:

Jag kan faktiskt ge bra råd till andra trots att jag inte följer dem själv. ;)

"Gör inte som jag gör som jag säger"

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Frontböj äger ju, nya favoritövningen fifan, ska bara få bättre rörlighet i handlederna så man kan briljera i gymmet :D

"Gör inte som jag gör som jag säger"

Jag brukar lägga armarna i kors och trycker in tummarna under stången. Mellan bröstmuskeln och axelmuskeln.
Känns bra.

jetson

Guest
Jag brukar lägga armarna i kors och trycker in tummarna under stången. Mellan bröstmuskeln och axelmuskeln.
Känns bra.

Körde också med korsade armar men man vill ju köra med det "riktiga" greppet, men börjar med korsat tills rörligheten är bättre. Men satan vad det tog på framsida lår :D

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Körde också med korsade armar men man vill ju köra med det "riktiga" greppet, men börjar med korsat tills rörligheten är bättre. Men satan vad det tog på framsida lår :D

Med egen erfarenhet av sämre rörlighet tycker jag denna är att föredra vid frontböj ist för korsade armar. Testa och se!

Bifogat

• frontböj.jpg
    frontböj.jpg
    6.8 KB · Visningar: 59

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Promenader kan du ta oavsett om du är sjuk, det gäller bara att ta det lugnare och känna efter. Hostar du sakta ner annars knalla på. :)

Jajamen, så kör jag oavsett hur jag mår. Jag har ju hund = obligatoriskt med promenader. När jag är sjuk och mår för jävligt blir det sakta tempo och då kortare rundor men eftersom jag kan ha hunden lös får han springa mer på kort avstånd = taaadaaa ute lika länge som våra vanliga promenader :D

Lyssna inte på Pippi när det gäller sånt här. Kvinnan som jobbar när hon har 40 graders feber. :dummer

Haha, tänkte på samma sak.. Hon som aldrig lyssnar på kroppens signaler..

Nu stödde jag Pippi lite grann. Har en feber och ingen egentligen anledning att gå ut (som jag har, hunden som sagt) borde en ligga hemma och glo på film och äta glass till :drool

Rockmorsan - jag brukar göra så här: Feber = nej. Förkyld som i täppt i näsan = kör på det som känns behagligt, inte utsätta mig för hård träning. Ont i halsen = STANNA HEMMA OCH VILA! Promenad i sakta mak för att inte få upp pulsen.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jajamen, så kör jag oavsett hur jag mår. Jag har ju hund = obligatoriskt med promenader. När jag är sjuk och mår för jävligt blir det sakta tempo och då kortare rundor men eftersom jag kan ha hunden lös får han springa mer på kort avstånd = taaadaaa ute lika länge som våra vanliga promenader :D

Nu stödde jag Pippi lite grann. Har en feber och ingen egentligen anledning att gå ut (som jag har, hunden som sagt) borde en ligga hemma och glo på film och äta glass till :drool

Rockmorsan - jag brukar göra så här: Feber = nej. Förkyld som i täppt i näsan = kör på det som känns behagligt, inte utsätta mig för hård träning. Ont i halsen = STANNA HEMMA OCH VILA! Promenad i sakta mak för att inte få upp pulsen.

Feber är alltid en orsak att hålla sig så still man bara kan och kyla ner sig med glass. ;)

jetson

Guest
Med egen erfarenhet av sämre rörlighet tycker jag denna är att föredra vid frontböj ist för korsade armar. Testa och se!

Smart lösning :tummenupp

Löste det med en stretch jag hitta som totalt slaktar underarm+biceps, kört den 3 ggr nu i uppvärmningen och idag kunde jag köra frontböj med olympiskt grepp(vet inte om de heter så) :) .. inte helt smärtfritt i handled/fingrar men inget som hindrar, lär bara bli bättre tänker jag.

Jag är kanske inte extremt orörlig men jag har inte gjort armhävningar på typ 5 år för att det gjort för ont, men testade efter den här stretchen och den verkar vara exakt vad jag behöver (första två gångerna kunde jag inte hålla handen mot väggen i axelhöjd men idag lyckades jag med det + tummen rakt ner, så det verkar göra mirakel för min underarm+handled) ... har haft mycket problem med att handlederna "stelnar" och blir orörliga i nån vecka i sträck.. får se om detta hjälper med det också.

vid 7:00 i klippet snackar denna snubben om stretchen:
http://www.youtube.com/watch?v=dEwzyHeAlos

edit: gäller att vara noga med att hela fingrarna ligger mot väggen under stretchen har jag märkt så det inte blir luft emellan

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...