Träningstråden

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Grymt! Tackar! 3/7 var det Plåtis skulle köra vill jag minnas.

Ja, det bör stämma. Vore kul att se sammandrag eller nåt, den där strömmen är rätt seg att kolla på. Mycket fix runtomkring mellan lyften. Typ 10 minuter väntan för 1 minut action. SVT lär ju fixa det bättre kan man tro.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Appropå bröstpass. Varför "svankar" många så att t om röven är i luften när dom bänkar? Nästan så att dom spjärnar med benen, hela kroppen är i luften förutom fötterna + skuldror/övre rygg.

Jag har alltid kört precis tvärtom, dvs försöker ligga i princip så platt jag kan på bänken. Gissar att det finns nåt syfte med svankandet eftersom så pass många gör det, nån som vet vad?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Appropå bröstpass. Varför "svankar" många så att t om röven är i luften när dom bänkar? Nästan så att dom spjärnar med benen, hela kroppen är i luften förutom fötterna + skuldror/övre rygg.

Jag har alltid kört precis tvärtom, dvs försöker ligga i princip så platt jag kan på bänken. Gissar att det finns nåt syfte med svankandet eftersom så pass många gör det, nån som vet vad?

När jag lastar på för mycket så åker ryggen upp...
Har jag "rätt" vikt på så ligger jag oxå platt.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

För att få upp bröstet så mycket som möjligt och därigenom få kortare lyftväg.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För att få upp bröstet så mycket som möjligt och därigenom få kortare lyftväg.

Ok, så långt är jag med.. men vad är syftet?

Alltså, jag säger inte att det är fel på något sätt och anledningen till frågan är att det går inflation i den tekniken på mitt gym. För mig känns det som ett "fusk" för att kunna lägga på lite extra vikt som man aldrig skulle orkat annars...? Men om nån kan motivera varför det är bättre så börjar jag också köra så, eller testar iaf..

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe

Alltså, jag säger inte att det är fel på något sätt och anledningen till frågan är att det går inflation i den tekniken på mitt gym. För mig känns det som ett "fusk" för att kunna lägga på lite extra vikt som man aldrig skulle orkat annars...? Men om nån kan motivera varför det är bättre så börjar jag också köra så, eller testar iaf..

För att idén när man tävlar i styrkelyft är just att kunna lyfta så mycket som möjligt. Vid vanlig träning tror jag inte det gör nytta för något annat än just egot. :)
Så för att få större :tuttar är det bäst att ligga platt.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Enligt reglerna i styrkelyft måste skuldror och röv ligga i bänken, och båda fötterna vara i golvet.

När du själv bänkar så misstänker jag att du jobbar rätt hårt på att få bra kontakt med tuttarna, näst intill isolera, för att bygga en snygg och stabil bringa. När en styrkelyftare bänkar så försöker denna aktivera så mycket muskulatur som möjligt för det ska bli så lätt som möjligt att få upp stången. Man ska pressa ordentligt ända från benen, och brygga ordentligt. Med bryggan kommer också en bonus att få kortare lyftväg. En del håller till och med så långt ut på stången som reglerna tillåter bara för att få kortare lyftväg. Det är också mer aktivering av lats och triceps än klassiska bodybuilderstilen, även om även den går hårt på triceps.

En del tycker det är fusk, andra tycker att det är vad alla gör. Jag tycker det är cool så länge man kör "raw" och inte börjar blanda in bänkpresströjor och sån skit.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
För de som inte sett en bänkpresströja. De lägger på måååånga kg på din raw bänk. För just den här lär du väl lägga på en 150 kg på stången för att ens få ner den till bröstet. ;)
katana_as.jpg

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Har du testat hos läkare också ? :)
Jag tog uppgifterna med en nypa salt via appen tills dess att jag även fick samma/liknande resultat hos dr.

Yes flertalet ggr. För att undersöka om det var nån fara men det är visst så det är.
Har man nått att skylla på när man är lite seg :crash

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Som lite "skolad" på ett grottgym med massa styrkelyftare har jag följande motiveringar:

1. Kortare lyftväg tillåter mer vikt = fördelaktigt vid tävling (dock måste rumpan va i bänken så de som svankar helt gör både otillåtna lyft och riskerar ryggen då de inte får bålstöd ordentligt)

2. Ur träningssynpunkt sker lyftet ur en lite annan vinkel vilket blir lite mer som ett dip än ett rakt tryck. Ska enl. vissa aktivera mer av rygg och inre bröstmuskulatur än ett "platt" lyft. (Om det stämmer eller inte låter jag nån annan döma)

Jag brukar variera, har tagit bort bänk från schemat pga lite problem med bröst/axlar nu, men körde länge bänk som "styrkelyftarna" och hantelpress rätt lätt så jag kunde ligga platt med benen i luften, gå riktigt djupt och verkligen låta det påfresta balansen i överkroppen.

Nånstans så tror jag på variationen och att få med alla delar, riktigt tung träning ger en hårdhet som koncentrationsövningar inte får med. Frågan är väl också vad målet är.

Min erfarenhet är att det är jävligt mkt prestige på gymen generellt. Kollade på en lirare som körde marklyft häromdan som inte lyckades räta ut ett enda lyft ordentligt, benen lyfte inte hela vägen och bålen låste aldrig ordentligt (vilket riskerar ryggen i förlängningen, framförallt när det blir tungt). Stark var han, men 10 kg mindre hade nog gett ett betydligt bättre lyft vilket rätt säkert varit en bättre träning. Frågan är iofs om han ens vet om det.

Saknar på många sätt mina gamla grottgym där 80% levde för träningen och många var riktigt duktiga på både teknik, nutrition och fysiologi. De här moderna fjollgymen där folk tränar i färgglada kläder tillåter inte att folk rättar andra som gör nåt galet.. Personligen tar jag gärna tips från nån som är duktig och som kan se de där små detaljerna som är så svåra att känna själv när man är mitt i lyftet.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Som lite "skolad" på ett grottgym med massa styrkelyftare har jag följande motiveringar:

1. Kortare lyftväg tillåter mer vikt = fördelaktigt vid tävling (dock måste rumpan va i bänken så de som svankar helt gör både otillåtna lyft och riskerar ryggen då de inte får bålstöd ordentligt)

2. Ur träningssynpunkt sker lyftet ur en lite annan vinkel vilket blir lite mer som ett dip än ett rakt tryck. Ska enl. vissa aktivera mer av rygg och inre bröstmuskulatur än ett "platt" lyft. (Om det stämmer eller inte låter jag nån annan döma)

Jag brukar variera, har tagit bort bänk från schemat pga lite problem med bröst/axlar nu, men körde länge bänk som "styrkelyftarna" och hantelpress rätt lätt så jag kunde ligga platt med benen i luften, gå riktigt djupt och verkligen låta det påfresta balansen i överkroppen.

Nånstans så tror jag på variationen och att få med alla delar, riktigt tung träning ger en hårdhet som koncentrationsövningar inte får med. Frågan är väl också vad målet är.

Min erfarenhet är att det är jävligt mkt prestige på gymen generellt. Kollade på en lirare som körde marklyft häromdan som inte lyckades räta ut ett enda lyft ordentligt, benen lyfte inte hela vägen och bålen låste aldrig ordentligt (vilket riskerar ryggen i förlängningen, framförallt när det blir tungt). Stark var han, men 10 kg mindre hade nog gett ett betydligt bättre lyft vilket rätt säkert varit en bättre träning. Frågan är iofs om han ens vet om det.

Saknar på många sätt mina gamla grottgym där 80% levde för träningen och många var riktigt duktiga på både teknik, nutrition och fysiologi. De här moderna fjollgymen där folk tränar i färgglada kläder tillåter inte att folk rättar andra som gör nåt galet.. Personligen tar jag gärna tips från nån som är duktig och som kan se de där små detaljerna som är så svåra att känna själv när man är mitt i lyftet.

Du verkar ju ha en del koll, så får man fråga vad herrn tar i marklyft?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du verkar ju ha en del koll, så får man fråga vad herrn tar i marklyft?

Haha, frågan är fri. ;)

Drar kanske 140 nu, 2*130 utan jätteproblem häromdan och hyfsat explosiva 6or på 110.

Men ska tilläggas att jag med ca ett halvårs uppehåll på mitten bara tränat 1,5 år nu efter sådär 7-8 års dvala (sporadiska inhopp dock). Har mål på 200% kroppsvikt (väger ca 75) och mer sikte på explosivitet och uthållighet.

Har pajat ett knä som jag rehabar och en rygg som inte riktigt hängt med ålderdomen, så all träning nu är lite märklig.

(Lyften på 130 var iofs lite kul för jag hade räknat fel och trodde det var 110, så kände mig larvigt svag när det inte alls blev sådär explosivt som jag var inställd på)

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Haha, frågan är fri. ;)

Drar kanske 140 nu, 2*130 utan jätteproblem häromdan och hyfsat explosiva 6or på 110.

Men ska tilläggas att jag med ca ett halvårs uppehåll på mitten bara tränat 1,5 år nu efter sådär 7-8 års dvala (sporadiska inhopp dock). Har mål på 200% kroppsvikt (väger ca 75) och mer sikte på explosivitet och uthållighet.

Har pajat ett knä som jag rehabar och en rygg som inte riktigt hängt med ålderdomen, så all träning nu är lite märklig.

(Lyften på 130 var iofs lite kul för jag hade räknat fel och trodde det var 110, så kände mig larvigt svag när det inte alls blev sådär explosivt som jag var inställd på)

Vad får dig att tro att du då vet mer än killen du studerade på gymmet? Du är ju uppenbarligen inte helt nybörjare längre, utan på väg till någon sorts fortsättning, och borde förstå att andra kan göra tex romanian eller raka marklyft, vilket det låter som på din beskrivning? Jag tycker det är lite muppigt att gå runt på gymmet och tro att man kan så mycket mer än andra om det de håller på med.

Jämför frågeställningen "Varför svankar en del när de bänkar?" med uttalandet "Jag såg en kille på gymmet som inte lyckades göra övningen så som jag tycker den ska göras."

Det ena tyder på ett intresse eller nyfikenhet på varför andra gör annorlunda. Det andra tyder på ett oförstående till att andra kan göra på ett annat sätt.

Var bor du någonstans? Finns det inga riktiga lyftargym där då? Själv kör jag på ett lyftargym ibland, men mest på Friskis för det är nära. Jag tror resultatet kommer mer utifrån den egna insatsen än att gymmet är smutsigt vs färgglada kläder.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA