PippiT
Professionell mobbare
Alltså, jag gillar ju brudar, så det skulle förmodligen bli det valet.
När var det tomten kom nu igen?
Alltså, jag gillar ju brudar, så det skulle förmodligen bli det valet.
När var det tomten kom nu igen?
Det var väl när du satt i knät på honom?
Det var väl när du satt i knät på honom?
Här är en stream från SM-veckan i Borås. Mest tyngdlyftning nu:
http://bambuser.com/v/4742473
Grymt! Tackar! 3/7 var det Plåtis skulle köra vill jag minnas.
Appropå bröstpass. Varför "svankar" många så att t om röven är i luften när dom bänkar? Nästan så att dom spjärnar med benen, hela kroppen är i luften förutom fötterna + skuldror/övre rygg.
Jag har alltid kört precis tvärtom, dvs försöker ligga i princip så platt jag kan på bänken. Gissar att det finns nåt syfte med svankandet eftersom så pass många gör det, nån som vet vad?
För att få upp bröstet så mycket som möjligt och därigenom få kortare lyftväg.Appropå bröstpass. Varför "svankar" många så att t om röven är i luften när dom bänkar? Nästan så att dom spjärnar med benen, hela kroppen är i luften förutom fötterna + skuldror/övre rygg.
Jag har alltid kört precis tvärtom, dvs försöker ligga i princip så platt jag kan på bänken. Gissar att det finns nåt syfte med svankandet eftersom så pass många gör det, nån som vet vad?
För att få upp bröstet så mycket som möjligt och därigenom få kortare lyftväg.
Ok, så långt är jag med.. men vad är syftet?
Alltså, jag säger inte att det är fel på något sätt och anledningen till frågan är att det går inflation i den tekniken på mitt gym. För mig känns det som ett "fusk" för att kunna lägga på lite extra vikt som man aldrig skulle orkat annars...? Men om nån kan motivera varför det är bättre så börjar jag också köra så, eller testar iaf..
Appropå bröstpass. Varför "svankar" många så att t om röven är i luften när dom bänkar? Nästan så att dom spjärnar med benen, hela kroppen är i luften förutom fötterna + skuldror/övre rygg.
Har du testat hos läkare också ?
Jag tog uppgifterna med en nypa salt via appen tills dess att jag även fick samma/liknande resultat hos dr.
Ok, så långt är jag med.. men vad är syftet?
Alltså, jag säger inte att det är fel på något sätt och anledningen till frågan är att det går inflation i den tekniken på mitt gym. För mig känns det som ett "fusk" för att kunna lägga på lite extra vikt som man aldrig skulle orkat annars...? Men om nån kan motivera varför det är bättre så börjar jag också köra så, eller testar iaf..
Som lite "skolad" på ett grottgym med massa styrkelyftare har jag följande motiveringar:
1. Kortare lyftväg tillåter mer vikt = fördelaktigt vid tävling (dock måste rumpan va i bänken så de som svankar helt gör både otillåtna lyft och riskerar ryggen då de inte får bålstöd ordentligt)
2. Ur träningssynpunkt sker lyftet ur en lite annan vinkel vilket blir lite mer som ett dip än ett rakt tryck. Ska enl. vissa aktivera mer av rygg och inre bröstmuskulatur än ett "platt" lyft. (Om det stämmer eller inte låter jag nån annan döma)
Jag brukar variera, har tagit bort bänk från schemat pga lite problem med bröst/axlar nu, men körde länge bänk som "styrkelyftarna" och hantelpress rätt lätt så jag kunde ligga platt med benen i luften, gå riktigt djupt och verkligen låta det påfresta balansen i överkroppen.
Nånstans så tror jag på variationen och att få med alla delar, riktigt tung träning ger en hårdhet som koncentrationsövningar inte får med. Frågan är väl också vad målet är.
Min erfarenhet är att det är jävligt mkt prestige på gymen generellt. Kollade på en lirare som körde marklyft häromdan som inte lyckades räta ut ett enda lyft ordentligt, benen lyfte inte hela vägen och bålen låste aldrig ordentligt (vilket riskerar ryggen i förlängningen, framförallt när det blir tungt). Stark var han, men 10 kg mindre hade nog gett ett betydligt bättre lyft vilket rätt säkert varit en bättre träning. Frågan är iofs om han ens vet om det.
Saknar på många sätt mina gamla grottgym där 80% levde för träningen och många var riktigt duktiga på både teknik, nutrition och fysiologi. De här moderna fjollgymen där folk tränar i färgglada kläder tillåter inte att folk rättar andra som gör nåt galet.. Personligen tar jag gärna tips från nån som är duktig och som kan se de där små detaljerna som är så svåra att känna själv när man är mitt i lyftet.
Du verkar ju ha en del koll, så får man fråga vad herrn tar i marklyft?
Haha, frågan är fri.
Drar kanske 140 nu, 2*130 utan jätteproblem häromdan och hyfsat explosiva 6or på 110.
Men ska tilläggas att jag med ca ett halvårs uppehåll på mitten bara tränat 1,5 år nu efter sådär 7-8 års dvala (sporadiska inhopp dock). Har mål på 200% kroppsvikt (väger ca 75) och mer sikte på explosivitet och uthållighet.
Har pajat ett knä som jag rehabar och en rygg som inte riktigt hängt med ålderdomen, så all träning nu är lite märklig.
(Lyften på 130 var iofs lite kul för jag hade räknat fel och trodde det var 110, så kände mig larvigt svag när det inte alls blev sådär explosivt som jag var inställd på)
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|