Träningstråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad får dig att tro att du då vet mer än killen du studerade på gymmet? Du är ju uppenbarligen inte helt nybörjare längre, utan på väg till någon sorts fortsättning, och borde förstå att andra kan göra tex romanian eller raka marklyft, vilket det låter som på din beskrivning? Jag tycker det är lite muppigt att gå runt på gymmet och tro att man kan så mycket mer än andra om det de håller på med.

Jämför frågeställningen "Varför svankar en del när de bänkar?" med uttalandet "Jag såg en kille på gymmet som inte lyckades göra övningen så som jag tycker den ska göras."

Det ena tyder på ett intresse eller nyfikenhet på varför andra gör annorlunda. Det andra tyder på ett oförstående till att andra kan göra på ett annat sätt.

Var bor du någonstans? Finns det inga riktiga lyftargym där då? Själv kör jag på ett lyftargym ibland, men mest på Friskis för det är nära. Jag tror resultatet kommer mer utifrån den egna insatsen än att gymmet är smutsigt vs färgglada kläder.

1. Vad hade min dagsform med det att göra? Hade det gjort nån skillnad om jag dragit 210kg?

2. Det var inte romanian, eller ens försök till. Ett helt rakt marklyft som kroknade och aldrig lyftes hela vägen. Oavsett vilket lyft det är så ska inte magen tappa trycket eller hur?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
1. Vad hade min dagsform med det att göra? Hade det gjort nån skillnad om jag dragit 210kg?

2. Det var inte romanian, eller ens försök till. Ett helt rakt marklyft som kroknade och aldrig lyftes hela vägen. Oavsett vilket lyft det är så ska inte magen tappa trycket eller hur?

Det kanske var raka marklyft då?

Nej, din dagsform har väl inte så mycket med saken att göra. Men de som lyfter tungt har ofta något att backa upp sina tips med, om de vill förmedla vidare sin kunskap på gymmet. Själv skulle jag ha svårt att ta någon på allvar som försöker rätta min form men själv lyfter 130 kg liksom. Förstår du hur jag menar?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det kanske var raka marklyft då?

Nej, din dagsform har väl inte så mycket med saken att göra. Men de som lyfter tungt har ofta något att backa upp sina tips med, om de vill förmedla vidare sin kunskap på gymmet. Själv skulle jag ha svårt att ta någon på allvar som försöker rätta min form men själv lyfter 130 kg liksom. Förstår du hur jag menar?

Nej, jag förstår nog inte hur du menar. Jag har inget mål att lyfta tungt, tränar inte för det och kommer således aldrig lyfta mer än kanske 150-160. Det finns inget syfte med det för mig. Att göra den bedömningen på vad som är min rehabträning efter ett brutet knä med följdproblem känns inte heller helt hundra. Och tanken i sig är motsägelsefull, hur många landslagscoacher är bättre än de tävlande liksom?

Jag har ägnat ett gäng år som ung på gymet med duktiga styrkelyftare, och nu hela vintern/våren med sjukgymnast och PT för rehaben..

Att du sen har så mkt kritik utifrån.. Nej vänta.. Ett forum och en siffra, utan att ha sett exempellyften, är lite spännande. Men att kroppen ser ut som ett "S" i toppläge kanske är nån speciell sorts träning okänd för mig helt enkelt?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nej, jag förstår nog inte hur du menar. Jag har inget mål att lyfta tungt, tränar inte för det och kommer således aldrig lyfta mer än kanske 150-160. Det finns inget syfte med det för mig. Att göra den bedömningen på vad som är min rehabträning efter ett brutet knä med följdproblem känns inte heller helt hundra. Och tanken i sig är motsägelsefull, hur många landslagscoacher är bättre än de tävlande liksom?

Jag har ägnat ett gäng år som ung på gymet med duktiga styrkelyftare, och nu hela vintern/våren med sjukgymnast och PT för rehaben..

Att du sen har så mkt kritik utifrån.. Nej vänta.. Ett forum och en siffra, utan att ha sett exempellyften, är lite spännande. Men att kroppen ser ut som ett "S" i toppläge kanske är nån speciell sorts träning okänd för mig helt enkelt?

Äh, ge dig! Kan du inte lyfta ska du inte gå runt och klaga på andra, det är fan pinsamt!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Hur gick det för Hinken? Jag höll dock på cheyen från Malmbergets AIF.

Synnerligen taskigt av dig.
Jag tyckte det gick skitbra. :yoparty Men hon får väl själv berätta vad hon tycker.
Eftersom det var två startgrupper och jag stack efter första gruppen vet jag inte var hon hamnade. De har inte brått att lägga ut resultaten på nätet. :gnissla

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Jag har haft fullt upp med vad som kallas för livet och knappt suttit vid datorn mer än för att göra det jag ska eller se film.

Gårdagen då...
Jag hade en skitdålig uppladdning. Och att träna kl 10 på morgonen är inte min kopp te. Vilket det var igår, tävling dessutom. Jag laddade över och kom till kulmen lagom till min ingång på knäböjen vilket gjorde att jag inte fick respons på de andra lyften (hallå, kroppen?!). Med självförtroendet nere i taggarna men ändå tangerat pb fortsatte bänken och där satsade vi lite för att se om jag kunde sätta nya pb. Jag tappade 5 kg i totalen sen förra tävling som var för bara 6 veckor sen.

Så jag är nöjd egentligen. 12e placerad.

Det jag irriterat mig på är att egentligen startar A-gruppen EFTER B-gruppen vilket innebär att i normala fall skulle jag lyft först på eftermiddagen men eftersom SVT prompt skulle ha sändningstiden kl 10 och det skulle prompt vara de 6 bästa lyftare i -63 kg damer och -93 kg herrar vek styrkelyftsförbundet sig och lät det bli så. Det är lite irriterande faktiskt eftersom de andra har kunnat plockat placeringar.

Men å andra sidan så satsade jag för att komma med i TV, just för att det kändes bäst så med tanke på att jag är förebild för många med hörselnedsättning i och med att jag vågar köra på.

Nästa SM kör jag mer taktik. Den här gången var bara ett smakprov :hihi

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja det var kul att du var med! Malmberget är min hemstad så det var därför. Jag höll på dig i andra hand :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nästa SM kör jag mer taktik. Den här gången var bara ett smakprov :hihi

Det var skitkul att se dig tävla Pia! Satt på jobbet och följde hela sändningen på nätet.

Jag älskar din stil också, att du bara går upp och bombar! Inget jäkla skrikande, strechandes, eller "ladda" i 2 min innan lyftet.. du bara går upp och kör!

LIKE A BOSS! :yoparty

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jahapp.... doktorns order om vila verkar hålla i sig. Gick en promenad för två veckor sedan för jag tyckte hälen blivit bättre. Skulle jag inte ha gjort. Kunde knappt linka mellan säng och toalett och kök i två dagar efter. För en 4 km promenad. Fy faan på ren svenska - jag hatart!
Har vilat från promenaderna i över två månader och det bokstavligen kryper i hela kroppen om jag inte får gå av mig. Funderat på alla möjliga lösningar. Köpa en crosstrainer kanske för att få en icke hälnedsättning i hård mark? Dyrt är det i alla fall men jag vet ju inte om det funkar. Kanske prova en träning på gym där sådan finnes och se vad som händer. Ja ja...

Idag gav jag i alla fall efter och tog fram min gamla damcykel modell sitta upprätt som en kvast och cyklade 8 km. Så sjukt jobbigt så det är mer än pinsamt. Paus för skratt här :lol

Efter bara 50 meter så börjar låren värka. Efter ytterligare 50 meter så känns sadeln som en spikmatta o sitta på. Motvind precis hela vägen (hur det nu ens är möjligt när man kör i en triangel?). Kändes som bara envisa långa uppförsbackar. Stånkar och stönar som en döende valross. Hemma på 32 minuter vilket måste vara någon form av snigelrekord. Kliver av cykeln och ben och armar bara skakar och bär inte alls. Mår illa så jag nästan kräks.

Det bra med det var att hälen värker på precis som inget hänt :banana
Får väl ge det där med cykling en tumme upp för det och fortsätta helt enkelt :tummenupp även om jag verkligen hatar att cykla.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jahapp.... doktorns order om vila verkar hålla i sig. Gick en promenad för två veckor sedan för jag tyckte hälen blivit bättre. Skulle jag inte ha gjort. Kunde knappt linka mellan säng och toalett och kök i två dagar efter. För en 4 km promenad. Fy faan på ren svenska - jag hatart!
Har vilat från promenaderna i över två månader och det bokstavligen kryper i hela kroppen om jag inte får gå av mig. Funderat på alla möjliga lösningar. Köpa en crosstrainer kanske för att få en icke hälnedsättning i hård mark? Dyrt är det i alla fall men jag vet ju inte om det funkar. Kanske prova en träning på gym där sådan finnes och se vad som händer. Ja ja...

Idag gav jag i alla fall efter och tog fram min gamla damcykel modell sitta upprätt som en kvast och cyklade 8 km. Så sjukt jobbigt så det är mer än pinsamt. Paus för skratt här :lol

Efter bara 50 meter så börjar låren värka. Efter ytterligare 50 meter så känns sadeln som en spikmatta o sitta på. Motvind precis hela vägen (hur det nu ens är möjligt när man kör i en triangel?). Kändes som bara envisa långa uppförsbackar. Stånkar och stönar som en döende valross. Hemma på 32 minuter vilket måste vara någon form av snigelrekord. Kliver av cykeln och ben och armar bara skakar och bär inte alls. Mår illa så jag nästan kräks.

Får väl ge det där med cykling en tumme upp för det och fortsätta helt enkelt :tummenupp även om jag verkligen hatar att cykla.

Du kommer att vänja dig. :)
Man får helt enkelt motionera på det sätt kroppen klarar av. :tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer

Jag körde rätt mycket crosstrainer när jag hade problem med löparknä förut. Tycker det funkar skitbra för mig, då det mjukar upp lederna utan att slita på dem. Det har blivit så att jag numer kör det varje dag innan jag lyfter.

Mitt minimala program:
1 minut softkörning för att värma upp
15 sek "gång" följt av 45 sek "sprint"

Och så repeterar jag gång/sprint så det blir som intervaller, 4 stycken totalt.

Det blir 5 minuter skonsam uppvärmning som får igång hjärtat och flåset riktigt ordentligt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA