Trött på att jobba. Då är det bara att skita i att göra det

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Tycker folk som går på soc ska jobba , typ plocka skräp och städa rent i parker , ta bort klotter m,m. De har ju två ben och armar. Om de vägrar så ta bort socbidraget.

Tänk vad rent och fint svergie skulle vara.

Sådant stoppar facket. Gratisjobbare konkurrerar med deras medlemmar.

Kneedrag

Guest
Så får man inte säga. Oj oj det är så pluttinuttigt synd om de som inte orkar jobba. Du kanske till och med är moderat?

;)

Nej inte moderat , var det en gång men tycker de misslyckats med att skapa de jobb som de lova.
De vill ju nu sänka löner för ungdomar så de blir fler jobb , sänkta löner har aldrig gett fler jobb.
Hur kan andra länder som Danmark , lilla Holland och Norge klara sig med bra löner för ungdomar kan man fråga sig?!
I Norge är ungdomsarbetslösheten 5,7% i Sverige 23%. Mellan 70-80 000 svenska ungdomar jobbar i Norge. Förmögenhetsskatten försvann ju men inte har pengarna stannat i Sverige för det . Så där är ju också ett misslyckande.
Nej Moderaterna för en politik som gynnar storföretag så de kan dubblera vinsten år efter år , de bryr sig inte om vanliga arbetare eller om jobben stannar kvar här.

Jag tillhör inte något parti just nu för det finns inget parti som överensstämmer med mina åsikter.

Kanske man ska bli politiker?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Kolla in Office Space.
Underbar film om en kille som inte vill jobba.
Dock slutar den lyckligare än det skulle göra för oss...

Kneedrag

Guest
Men att jobba för endast mat och husrum är ok (dvs socialbidrag)?

OnT: Hur många som killen i TS finns det egentligen? De brukar väl generellt rensa ut sig själva efter hand?

Ja det tycker jag att man kan göra. Det handlar om att ge tebax något till samhället för att man får socbidrag sen om det bara är 2 timmar jobb per dag för att inte mista bidraget, tycker jag är rimligt.
Sen en annan aspekt är att människor som är utstötta ofta behöver känna att de är behövda och att jobba lite för socbidraget då ger de ju samhället lite tebax.
Nästan alla som går på SOC-bidrag har dåligt självförtroende, blir en ond spiral. Till slut vill de inte jobba för de har inget självförtroende kvar. Något man kan göra är att bygga upp självförtroendet med lite lätt jobb få folk att känna sig uppskattade för det de gör. Jag är hundra på att man kan komma långt så.

Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Ja det tycker jag att man kan göra. Det handlar om att ge tebax något till samhället för att man får socbidrag sen om det bara är 2 timmar jobb per dag för att inte mista bidraget, tycker jag är rimligt.
Sen en annan aspekt är att människor som är utstötta ofta behöver känna att de är behövda och att jobba lite för socbidraget då ger de ju samhället lite tebax.
Nästan alla som går på SOC-bidrag har dåligt självförtroende, blir en ond spiral. Till slut vill de inte jobba för de har inget självförtroende kvar. Något man kan göra är att bygga upp självförtroendet med lite lätt jobb få folk att känna sig uppskattade för det de gör. Jag är hundra på att man kan komma långt så.

Det verkar vara väldigt olika, förmodligen pga av olika rutiner på socialkontoren?

Killen tråden handlar om verkar ju leva ganska gott (iaf enligt hans tycke) och kommer sannolikt att prata sig runt jobb oxå.

För andra blir man ju tvingad till sk "arbetsprövning" vilket säkert är bra för en hel del precis som du skrev.

Det som är mest absurt är ju att SOC mer eller mindre tagit över försäkringskassans fd roll när det gäller sjukpenning. Det blir lite "nomansland" över det, man är sjukskriven men får ingen sjukersättning. SOC tycker man är för sjuk för att jobba, F-kassan att man är för frisk för att få sjukpenning.

Enligt F-kassan kunde man ju alltid "låna av en vän" medans de utredde ens fall ännu en gång...:rolleyes:

Kneedrag

Guest
Det verkar vara väldigt olika, förmodligen pga av olika rutiner på socialkontoren?

Killen tråden handlar om verkar ju leva ganska gott (iaf enligt hans tycke) och kommer sannolikt att prata sig runt jobb oxå.

För andra blir man ju tvingad till sk "arbetsprövning" vilket säkert är bra för en hel del precis som du skrev.

Det som är mest absurt är ju att SOC mer eller mindre tagit över försäkringskassans fd roll när det gäller sjukpenning. Det blir lite "nomansland" över det, man är sjukskriven men får ingen sjukersättning. SOC tycker man är för sjuk för att jobba, F-kassan att man är för frisk för att få sjukpenning.

Enligt F-kassan kunde man ju alltid "låna av en vän" medans de utredde ens fall ännu en gång...:rolleyes:

Har en kompis som är ensamstående mamma, hon var på utbildning som arbetsförmedlingen skickade henne på. Efter utbildningen skulle hon ställas på som arbetslös igen, men det strula F-kassan skylde på arbetsförmedlinegn och vice versa. Hon i mitten utan ersättning och räkningar att betala. Mycket ringade och ingen hjälp att få, vet du vad hon fick för tips av F-kassan när hon fråga vad de tyckte hon skulle göra " du kan ju städa lite hemma och dricka kaffe":död:död Ja men det betalar inte hyran eller mat till min dotter eller hur??!!!.
Nej den här regeringen ska BORT.

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
- Att du lever på bidrag, det skulle ju inte vara möjligt för dig om det inte fanns andra människor som jobbade.(?)

[paus i 6 sekunder]
- Näee.. Jag tycker inte de ä.. asså jag har den inställningen att.. jag vill inte dra mitt.. strå till en stack.. som e.. i-inte är en bra stack, liksom...

:död

i_fieL_good

HBB 2006
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R6 -06
Nej inte moderat , var det en gång men tycker de misslyckats med att skapa de jobb som de lova.
De vill ju nu sänka löner för ungdomar så de blir fler jobb , sänkta löner har aldrig gett fler jobb.
Hur kan andra länder som Danmark , lilla Holland och Norge klara sig med bra löner för ungdomar kan man fråga sig?!

Du har fel. Läs, lär & tänk om...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7187930.ab

Sen kan man ju tycka att det borde vara helt uppenbart att fler ungdomar skulle få jobb om de hade lägre ingångslöner, det säger ju sig självt...

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag tycker att han har vettiga åsikter.

Varför är det fint när företag gör människor överflödiga, och fult
när någon, till skillnad från alla andra lobotomerade löneslavar,
tar lite eget initiativ och gör sig själv överflödig?

Varför ska folk som vill jobba behöva gå arbetslösa bara för att
man har bestämt sig för att man ska tvinga folk som inte vill
arbeta att utföra arbeten som man upplever bara skadar
människor, samhälle och miljö?

Jag tycker själv att de flesta jag känner som jobbar producerar
onödig lågkvalitativ smörja som jag inte vill konsumera?

Vad är det för fel med att försöka påverka samhället i vad man
tycker är en bättre rikting?

(Om någon undrar så tycker jag att mitt eget jobb är kul,
därför har jag varit löneslav oavbrutet i flera decennier sedan
jag slutade skolan, med undantag för några föräldraledgheter.)

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Hoj
SV650s
Jo vi kan låta honom vara om han låter socialbidraget vara som vi andra jobbar in åt honom.

Dela med dig nu Mr KTM:)

Varför rikta fokus på en stackars sate som verkar vara hur skön som helst och mår dåligt av att jobba när det finns folk som rör sossebidraget samtidigt som de gör något eller flera av följande:

- Jobbar svart
- Skenskiljer sig för att få en lägenhet till med mer bostadsbidrag och hyr ut ena lägenheten
- Säljer stöldgods
- Stjäl hojjar och exporterar
- m.m.
- m.m.
- m.m.

Då är de 5000kr killen får i månaden kaffepengar. Han är tom värd de pengarna med den sköna inställningen han har om att krama folk:krama

Jag delar gärna med mig av mina pengar till en sån skön lirare, framför allt annat drägg som går in för att lura systemet.:) Han hade förmodligen kostat mer om han haft ett jobb... i ineffektivitet. Hade lätt inte velat ha honom i mitt team. :krama

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Har en kompis som är ensamstående mamma, hon var på utbildning som arbetsförmedlingen skickade henne på. Efter utbildningen skulle hon ställas på som arbetslös igen, men det strula F-kassan skylde på arbetsförmedlinegn och vice versa. Hon i mitten utan ersättning och räkningar att betala. Mycket ringade och ingen hjälp att få, vet du vad hon fick för tips av F-kassan när hon fråga vad de tyckte hon skulle göra " du kan ju städa lite hemma och dricka kaffe":död:död Ja men det betalar inte hyran eller mat till min dotter eller hur??!!!.
Nej den här regeringen ska BORT.

Fint att du skyller på regeringen för att AF och FK fuckar upp. :huvet Ännu värre blir det när du tror en fifflare+kommunist+miljötaliban gör Sverige bättre :brinnerup

Jag tror inte du mår riktigt bra idag :krama

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

Näe, det inte bara i Sverige man har misslyckats med att
tvinga precis hela befolkningen att arbeta som löneslavar.

Fint att du skyller på regeringen för att AF och FK fuckar upp. :huvet Ännu värre blir det när du tror en fifflare+kommunist+miljötaliban gör Sverige bättre :brinnerup

Jag tror inte du mår riktigt bra idag :krama

Vem har ansvar för att se till att AF och FK inte fuckar upp?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hade killen försörjt sig själv genom att odla gurkor eller nåt hade det varit schysst!
När han däremot tar bidrag för att slippa jobba....njaaaa.....

5000:- i månaden i socbidrag och gillar att flumma, du ska se att han odlar något annat...

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
Superduke -08
Dela med dig nu Mr KTM:)

Varför rikta fokus på en stackars sate som verkar vara hur skön som helst och mår dåligt av att jobba när det finns folk som rör sossebidraget samtidigt som de gör något eller flera av följande:

- Jobbar svart
- Skenskiljer sig för att få en lägenhet till med mer bostadsbidrag och hyr ut ena lägenheten
- Säljer stöldgods
- Stjäl hojjar och exporterar
- m.m.
- m.m.
- m.m.

Då är de 5000kr killen får i månaden kaffepengar. Han är tom värd de pengarna med den sköna inställningen han har om att krama folk:krama

Jag delar gärna med mig av mina pengar till en sån skön lirare, framför allt annat drägg som går in för att lura systemet.:) Han hade förmodligen kostat mer om han haft ett jobb... i ineffektivitet. Hade lätt inte velat ha honom i mitt team. :krama

Om jag nu skulle se det på ditt sätt så kan jag erkänna att han står högre i kurs än svartjobbarna, skenskiljarna och tjuvarna.
Men å andra sidan så sade han att han skulle klara sig på tre tusen i månaden om det inte hade varit för några "substanser" som han va tvungen å trycka i sig. Han lånade ju till och med ut "våra" pengar till sina kompisar som hade jobb men ändå inte klarade sig...
Hur många timmars skattat jobb krävs det för att få ut 3000:-
Han kommer ju säkert gå in i en ny psykos som förmodligen leder till svårt lidande om han nu skulle jobba 1 dag i veckan för att slippa bidragen.
Han snackade även om att alla containrar med mat-rester var låsta så därför köpte han mat. Slår vad om att det finns mat-rester att få tag i för den som vill. Men det är ju klart att han har väl svårt att hinna med det så mycket som han har att göra.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka