Trött på att jobba. Då är det bara att skita i att göra det

Merovingian

Guest
Han vidrör ett antal punkter som det faktiskt ligger en del vett bakom.
En annan ville ju närmast hoppa från Kaknästornet när en var färsk ur gymnasiet och jobbade de skitjobb som fanns att få tag i som nybakad student. Idiotjobb som vem som helst klarar av, och bara underhöll människors tendens att överkonsumera.
Skillnaden var ju att en annan rullade inte över på rygg och använde inte ord som "chilla" och "ta det lugnt". En annan jobbade helvete och tog lärdom av livet och hamnade några år senare på en position med ansvaret av tusentals andra människors arbetsmiljö i händerna. Jag tycker han har fullt rätt i att det känns helt menlöst när man sitter utan makt att varken positivt eller negativt märkbart påverka någon annans tillvaro. Vi vill alla ha en plats och funktion i samhället. Vissa större, andra mindre. Vissa har geist nog att skaffa sig den lyxen själv, andra inte.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
I Sibirien passerade jag några feta vägarbeten när jag körde hoj där.
De kan sannerligen sysselsätta människor. Hur? Jo, man ersätter alla maskiner (vägskrapor, lastbilar, dumpers, grävmaskiner) med handverktyg (hackor, spadar, skottkärror, handdragna vältar osv).

Stod flera tusen pers och knackade sten längs vägarna. Alla såg dessutom jätteglada ut för de hade ju ett jobb som dessutom höll fetman borta. (Hon som var för fet för att jobba i en annan tråd hade platsat klockrent som vägbyggare i Sibirien)

Så borde vi göra i Sverige också. Då kanske både Norra länken och Citytunneln skulle vara klara för länge sen. Nästan gratis dessutom :tummenupp

Hallandsåsen hade också kanske varit klar med?

Handläggarna på AF och FK. Tror du handläggarna Gösta på AF och Berit på FK fuckat upp mindre om det varit en annan regering?

Ja, för handläggarna på AF och FK har direktiv från regeringen. Dock tror jag inte att Röd-gröna-röran hade varit ett bättre val. Det är lite pest eller kolera över det nu.

Kneedrag

Guest
Fint att du skyller på regeringen för att AF och FK fuckar upp. :huvet Ännu värre blir det när du tror en fifflare+kommunist+miljötaliban gör Sverige bättre :brinnerup

Jag tror inte du mår riktigt bra idag :krama

Jag tror inte du lever i verkligheten och fattar hur den här regeringen jobbar.:krama

"....Danmark och Tyskland där ungdomsarbetslösheten är betydligt lägre än i Sverige och där ungdomar slår sig in på arbetsmarknaden genom lärlingssystem och låga löner. "
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7187930.ab

Lönenivån stänger inte ut de unga, det är jobben som är för få:)

Där har vi problemet.

Hallandsåsen hade också kanske varit klar med?

Ja, för handläggarna på AF och FK har direktiv från regeringen. Dock tror jag inte att Röd-gröna-röran hade varit ett bättre val. Det är lite pest eller kolera över det nu.

pest eller kolera håller med.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Lönenivån stänger inte ut de unga, det är jobben som är för få:)

Där har vi problemet.

Hur tror du vi får fler jobb, genom att höja skatter osv så företagen flyttar sin verksamhet utomlands.

Sen flyter inte allt perfekt efter nya reformer, så ibland drabbar det fel personer. Men att kolla över bidragsfusk och sätta dit drägg är något som måste ske.
Hur kan Sverige ligga i topp när det gäller sjukskrivningar, jo det finns förmånga i detta bidragsland som han ts länkade till.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Förmögenhetsskatten försvann ju men inte har pengarna stannat i Sverige för det . Så där är ju också ett misslyckande.

Nej Moderaterna för en politik som gynnar storföretag så de kan dubblera vinsten år efter år , de bryr sig inte om vanliga arbetare eller om jobben stannar kvar här.

Inse att ingen kommer att återföra kapital till Sverige så länge det finns minsta möjlighet att förmögenhetsskatten återinförs av oppositionen. Socialdemokraterna gick ut och sa att man ville återföra den om man vinner valet. Givetvis resulterar detta hot i att inget kapital återförs till Sverige. Jag skulle inte säga att detta är något exempel på misslyckande från den borgerliga regeringen. Sannolikheten att man skulle kunna komma överens över blocken i denna fråga är nog obefintlig.

Om det är något block som gynnat storföretag är det Socialdemokraterna. Genom förmånliga A & B aktier och befrielse från skatt har man gynnat personer som Stefan Persson och Wallenberg sfären. Utan A & B aktier och avancerade stiftelselösningar hade Wallenberg sfären försvunnit för länge sedan. Kontrollen hade inte längre varit familjens. Stefan Persson och ett par stycken till hade flyttat sina företag utomlands tillsammans med förmögenheten likt Ingvar Kamprad gjorde.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Att tänka på inför valet...

Fick ett ganska bra mail:

Fördelningspolitik à la Sverige
10 glada personer går ut för att äta middag tillsammans. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas i Sverige:
- De första fyra (de fattigaste) betalar ingenting
- Den 5:e betalar 10 kr
- Den 6:e betalar 30 kr
- Den 7:e 70 kr
- Den 8:e 120 kr
- Den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen (den rikaste) betalar 590 kr

De 10 personerna äter middag på restaurangen varje dag och är nöjda med uppgörelsen om 1000 kr. En dag säger restaurangägaren:
– "Ni är trogna kunder så jag lämnar 200 kr rabatt på era middagar i fortsättningen".

En middag för 10 personer kostar nu endast 800 kr och det är nu det händer grejer. Man vill fortfarande betala middagen såsom skatter betalas.
De första 4 påverkas inte. De får fortsätta äta gratis. Men hur ska de andra 6 göra? Hur ska de dela upp rabatten på 200 kr så att alla får sin del? De inser att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Drar de bort beloppet från varje persons andel får den 5:e och 6:e personen betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslår att i rättvisans namn är det bättre att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknar ut de belopp varje person skall betala. Resultatet blir att även den 5:e personen får äta gratis.
Den 6:e får betala 20 kr, den 7:e betalar 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalar 520 kr istället för tidigare 590 kr.

Alla får ett lägre pris än tidigare och nu får 5 personer äta gratis. Utanför restaurangen börjar de jämföra vad de sparat...
– Jag sparar bara en tia av rabattens 200 kr, börjar den 6:e personen. Han pekar på den 10:e och säger:
– Men han sparar 70 kr!

– Precis, jag tjänar bara en tia och det är orättvist att han får sju gånger så mycket som jag, säger den 5:e personen.

– Det är sant! Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara får 20? De rika ska alltid ha det lite bättre, gormar den 7:e personen.

– Vänta ett tag! Skriker de 4 första som äter gratis varje dag.

– Vi får ingenting. Det här systemet utnyttjar de fattiga!

De 9 personerna skäller som hundar på den 10:e och kallar honom för allt möjligt och anklagar honom för att suga blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kommer inte den 10:e personen till middagen. Skönt tycker de andra 9 och sätter sig ner för att äta. När notan sedan landar på bordet upptäcker de något väldigt märkligt:
Det fattas 520 Kr...

Ambience

Ny medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
KTM 660 smc

10 glada personer går ut för att äta middag tillsammans. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas i Sverige:

De 10 personerna äter middag på restaurangen varje dag och är nöjda med uppgörelsen om 1000 kr. En dag säger restaurangägaren:
– "Ni är trogna kunder så jag lämnar 200 kr rabatt på era middagar i fortsättningen".

En middag för 10 personer kostar nu endast 800 kr och det är nu det händer grejer. Man vill fortfarande betala middagen såsom skatter betalas.
De första 4 påverkas inte. De får fortsätta äta gratis. Men hur ska de andra 6 göra? Hur ska de dela upp rabatten på 200 kr så att alla får sin del? De inser att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Drar de bort beloppet från varje persons andel får den 5:e och 6:e personen betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslår att i rättvisans namn är det bättre att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknar ut de belopp varje person skall betala. Resultatet blir att även den 5:e personen får äta gratis.
Den 6:e får betala 20 kr, den 7:e betalar 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalar 520 kr istället för tidigare 590 kr.

Alla får ett lägre pris än tidigare och nu får 5 personer äta gratis. Utanför restaurangen börjar de jämföra vad de sparat...
– Jag sparar bara en tia av rabattens 200 kr, börjar den 6:e personen. Han pekar på den 10:e och säger:
– Men han sparar 70 kr!

– Precis, jag tjänar bara en tia och det är orättvist att han får sju gånger så mycket som jag, säger den 5:e personen.

– Det är sant! Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara får 20? De rika ska alltid ha det lite bättre, gormar den 7:e personen.

De 9 personerna skäller som hundar på den 10:e och kallar honom för allt möjligt och anklagar honom för att suga blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kommer inte den 10:e personen till middagen. Skönt tycker de andra 9 och sätter sig ner för att äta. När notan sedan landar på bordet upptäcker de något väldigt märkligt:
Det fattas 520 Kr...
Är det inte lite lustigt att de får samma nota fast de är en person mindre? :D

EDIT: Förbannat bra historia!

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym

– Men han sparar 70 kr!

Det fattas 520 Kr...

Vem i Sverige betalar ingenting i skatt?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Netto så konsumerar en ganska stor andel mer än vad dom producerar.

Vad gäller tjommen i intervjun så har han ju vissa poänger vad gäller komsumtion och lära sig uppskatta ett minimalistiskt liv därmed inte sagt att jag tycker det är ok att parasitera på samhället.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Varför har vi då en socialförsäkringsminister och en arbetsmarknadsminister i regeringen?

På vilket sätt har det med saken att göra? Tinas problem låg i att Gösta på AF och Berit på FK inte skötte sina jobb som de skulle, inte på vilka regler som utformats.

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
Är det ingen som har ett företag i Gbg som kan anställa detta stolpskott.. Ge honom inget att göra utan han ska få sitta av 40 timmar i veckan.. jag skulle lätt gå in och betala en summa varje månad för det.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
På vilket sätt har det med saken att göra? Tinas problem låg i att Gösta på AF och Berit på FK inte skötte sina jobb som de skulle, inte på vilka regler som utformats.

Varför har vi en socialförsäkringsminister och en arbetsmarknadsminister i regeringen?

Netto så konsumerar en ganska stor andel mer än vad dom producerar.

Vad gäller tjommen i intervjun så har han ju vissa poänger vad gäller komsumtion och lära sig uppskatta ett minimalistiskt liv därmed inte sagt att jag tycker det är ok att parasitera på samhället.

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel

Tror inte att texten är nån exakt vetenskap direkt, förmodligen så har den som skrev mailet räknat de som går på bidrag och liknande som icke skattebetalande. Även om de nu gör det (har jag för mig), konstigt med alla dubbelbeskattningar :dummer....

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka