Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
andersbrink skrev:
2251736 Det är tajt från början i en 750-motor mellan kolv och ventil. Avrådan.

Samma fråga angående 1052 som ev borras 1109?
750:n var bara när toppen ändå var dän.

andersbrink skrev:
2251736 Det är tajt från början i en 750-motor mellan kolv och ventil. Avrådan.

Så 0,1-0,3 mm för planhet kan gå bra. och även utan att påverka kamtider?
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Trego Maskin AB i Ljusdal säljer brotschar (ca 800 kronor styck) och honingsborstar (ca 250 kronor styck).[/QUOTE]

För de pengarna (och min ringa erfarenhet av jobbet) kan jag likaväl lämna bort den biten, dock byte av styrningar, är det nåt man ska tänka på eller är det bara att värma toppen och pressa ur?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blitzen skrev:
För de pengarna (och min ringa erfarenhet av jobbet) kan jag likaväl lämna bort den biten, dock byte av styrningar, är det nåt man ska tänka på eller är det bara att värma toppen och pressa ur?

Är man för snål med värme vid utpressningen följer det med ut aluminium från toppen på de gamla styrningarna och då lär man specialsvarva nya överdimensioner på styrningarna. Har du inte rätt verktyg, lämna bort jobbet.
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
andersbrink skrev:
2251863 Är man för snål med värme vid utpressningen följer det med ut aluminium från toppen på de gamla styrningarna och då lär man specialsvarva nya överdimensioner på styrningarna. Har du inte rätt verktyg, lämna bort jobbet.

Ungefär vilken temp behövs för att vara säker, jag jobbar på verkstad så utrustningen saknas nog inte, bara erfarenhet av produkten. Firman som skulle göra ventiljobbet skulle ha 160:- st för styrningar så jag tar gärna reda på och köper själv så får dom montera.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blitzen skrev:
2253214 Ungefär vilken temp behövs för att vara säker, jag jobbar på verkstad så utrustningen saknas nog inte, bara erfarenhet av produkten. Firman som skulle göra ventiljobbet skulle ha 160:- st för styrningar så jag tar gärna reda på och köper själv så får dom montera.

Jag använder 250 grader, dvs så varmt att en planing oftast är nödvändig efteråt. Om 160 kronor per styrning inkluderar själva styrningen är 160 kronor per styck väldigt billigt. Om det är första gången, räkna med att spräcka en eller ett par styrningar innan du fått i alla. Pressfattningen bör vara 1/250 av styrningens diameter.
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
andersbrink skrev:
2253424 Jag använder 250 grader, dvs så varmt att en planing oftast är nödvändig efteråt. Om 160 kronor per styrning inkluderar själva styrningen är 160 kronor per styck väldigt billigt. Om det är första gången, räkna med att spräcka en eller ett par styrningar innan du fått i alla. Pressfattningen bör vara 1/250 av styrningens diameter.

160 var för bara styrning och det är lite väl saftigt, hela toppjobbet med byte styrningar, slipning ventiler och säten skulle hamna på drygt 4000:-
Var köper man styrningar till bästa pris, det jag sett hitills är 90:-/st på motospeed?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blitzen skrev:
2253443 160 var för bara styrning och det är lite väl saftigt, hela toppjobbet med byte styrningar, slipning ventiler och säten skulle hamna på drygt 4000:-
Var köper man styrningar till bästa pris, det jag sett hitills är 90:-/st på motospeed?

Nya för mindre än 90 kronor styck lär du inte hitta annat än möjligen i Kina.

4000 för hela jobbet låter väldigt rimligt, iaf om man har investerat tidigare i det med en väldigt bra portning - annars är nog ett begagnat fräscht topplock billigare.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:

Mycket bra sida!! Har skrivit ut den och har med den som bibel när jag skruvar.Börjat förstå hur de fungerar.

Följande gjort.
Bytt till bränslefilter med finare nät...
Tömt flotörkoppar samt nålventiler på rostflagor.
Satt flotörhöjden till 9mm på alla fyra
Sänkt nålarna ett snäpp.
Justerat in tomgången.
Justerat in "lågfarts-luftskruven"

Har fått den att gå fint på och från tomgång till ca 7500 (vridtoppen) men på ringadingding så hoppar/rycker och spottar, är kraftlös, symtom som säger mig att den går klent, men det sitter 160 main jet och 200 main air jet..
Stiften är kolsvarta vilket säger mig att den går tokfett..
Kan den rycka så om den går riktigt fett på fullt eller nå annat??. :confused:

Det är för tillfället MYCKET svårt att få tag i en erfaren/duktig bänkoperatör här nere nu så man får fixa det mesta själv, ska fara iväg i veckan å bänka hos ett "Dynocrap-Center" som jag har hört inte kan bestycka nåvidare..
Tanken är att dom får visa mig/köra hojen i bänk med lamda sen så får jag ha med mig vertyg och bestycka själv på plats enligt min "bibel"
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Fortfarande ingen som vill hjälpa mig å bänka... Allt låter bra i tel sen när man rullar in med FCR:na så backar dom, känns som de flesta handlare vill sälja nytt å mecka scooter, å killen i falkenerg som jag VET kan ställa in har 5 veckors väntetid.

Körde en fullgasrepa/ryckig på 2,3,4 slog av tändningen, ur med stiften, matt svart ring och ljus ljus brun åt det vita hållet=klent, det sitter 160 huvudmunstycken i idag skall jag gå upp på 170, för att vara på den säkra sidan eller är det för mycket?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
matt svart ring och ljus ljus brun åt det vita hållet=klent

Det låter iaf som att du är väldigt nära optimalt, iaf om du kör med JR9x stift. Jag skulle nöja mig med 165 tills bänktillfälle uppstår.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
2267343 Fortfarande ingen som vill hjälpa mig å bänka... Allt låter bra i tel sen när man rullar in med FCR:na så backar dom, känns som de flesta handlare vill sälja nytt å mecka scooter, å killen i falkenerg som jag VET kan ställa in har 5 veckors väntetid.
Hör med MP-Racing i Billeholm. Han kan alldeles säkert ställa in dem till dig, men han har väldigt mycket att göra så jag vet inte om han har tid. Ring och hör! Kan vara värt ett försök.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2267467 Det låter iaf som att du är väldigt nära optimalt, iaf om du kör med JR9x stift. Jag skulle nöja mig med 165 tills bänktillfälle uppstår.

JR9B, satt i 168 idag och döm av min förvåning, samma symtom fast VÄRRE, nu spottar å hackar den nåt fruktansvärt över 7000, händer ingenting..
Fullgas på 2,3,4 stannade och skruvade ur, ringen fortfarande svart, elektroden svart och isolatorn nästan ljusare än innan, "bågen" som går upp från ringen är svart en bit uppåt.

Tycker det är motsägelsefullt, om jag kranar fullt på säg 3:an ,över 7000 börjar den pluddra, stänger jag trottlen lite då så går den bättre, allt tyder ju på att den går snålt men hur kan då symtomen bli värre när jag ökar från 160 till 168... Mina teorier som jag knåpat ihop stämmer inge vidare... Hade den gått tokfett så hade ju stiften varit svarta oxå, fan
 

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Jag hade FÖR stora munstycken (147,5) i /RS36:eek:r) och då reagerade den likvärdigt, dog av på fullgas men gick hur bra som helst på upp till ca. 80% gaspådrag. Smackade i 130 munstycken, sen funkade den bra. Skall dock bänka den vilken dag som helst för finjustering..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
"bågen" som går upp från ringen är svart en bit uppåt.

Bågen ska vara "clean" (dvs brännas ren) när den går lagom fett. Så länge du har färg på isolatorn är det lugnt. Ivfsh ska du upp i bänk för finliret. Den mattsvarta ringen är ett gott tecken om du är orolig för en klen blandning. Tebax med 160 och nöj dig med det så länge.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Bänkning!

Nu har jag äntligen fått en tid hos rickard på RG i falkenberg, nästa torsdag skall den ställas in, kul när grejerna äntligen kan få möjlighet fungera som tänkt... :banana
 

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Boden
Hoj
Bandit 1200s -97
Insugskam

Tänkte att jag skulle fråga här då någon som bytt till trimmkammar i sin Gsxr rova borde ha fått över nån Original Insugskam (86-90). Kollat med alla skrotar som behagar svara men icke... så om nån har en kam liggandes PM:a
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Bänkkörning 060714

Hämtade cykel hos rickard idag, tycker han fick till en fin A/F kurva,på topp...
Tycker den går lite väl snålt på låg mellan va?
Men jag tycker accpumpen spelar ett spratt med en, innan när den gick MONSTER-fett gick den bättre mellan 4-6k, kanske skall höja nålarna 2 snäpp nu..?

Antar att min motor skulle svara ganska bra på en volymökning nu, eller en TD04-16T men 7:ans vinklade avgashus. Ingen som har ett insugsplenum och eller ett grenrör med TD-04 fläns..??

PS. Notera den "något" taggiga kurvan innan...
 

Bifogat

  • DYNO1mod.JPG
    DYNO1mod.JPG
    120 KB · Visningar: 178
  • DYNO2mod.JPG
    DYNO2mod.JPG
    107.3 KB · Visningar: 182
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Silverryggen skrev:
PS. Notera den "något" taggiga kurvan innan...

Men något är våldsamt helsjukt med din hoj, vrid-toppen ska komma vid 7500 varv och inte vid 5800 varv som din bänkning visar! Taggigheten kommer från drivpaketet, dvs framdrev, kedja och/eller bakdrev.

Min stora motor maxar vridet vid 7300 då kammarna är snällt ställda. Dina kamaxlar verkar ha kuggat ett hack eller så är avgasröret helt galet.

A/F ser bra ut, låt den vara som den är. Finjustera trottelnålarna för slököra i ca 80 km/h så att den går utan att rycka och du får ljust bruna stift.
 

Bifogat

  • dyno-2004-05-26.jpg
    dyno-2004-05-26.jpg
    23.9 KB · Visningar: 136

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2305711 Men något är våldsamt helsjukt med din hoj, vrid-toppen ska komma vid 7500 varv och inte vid 5800 varv som din bänkning visar!

Jag gissar att det är accpumpen som pissar in soppa i område 1, (jag han hade den inkopplad och han skaftade fullt vid 5-5,5k nånting) jag tror att det ska förställa vridtoppen dendäringa pucken vid 7200...

andersbrink skrev:
2305711 Dina kamaxlar verkar ha kuggat ett hack eller så är avgasröret helt galet.

Hur kan kammarna kugga över bara sådär...? Jag är 100% säker på att det är rätt monterat. Avgasgasröret är ett helt vanligt V&H grenrör med kortad ljuddämpare dito

andersbrink skrev:
2305711 Taggigheten kommer från drivpaketet, dvs framdrev, kedja och/eller bakdrev.

Jag menade den blåa kurvan.. :hihi den beror inte på drivpaketet utan på typ 8 storlekar för stort main jet.. Kolla den finns inte ens med på A/F kurvan

andersbrink skrev:
2305711
A/F ser bra ut, låt den vara som den är.

Tittar man på de båda a/f kurvorna ser det inte ut som om han har ändrat något på nålarna då nästan är palalella och då är det jag som flyttat ner nålarna 1 hack från mitten..

andersbrink skrev:
2305711 Men något är våldsamt helsjukt med din hoj!

Tell me something i don´t know!!! :huvet :huvet
 

Bifogat

  • DYNO2mod2.JPG
    DYNO2mod2.JPG
    118.2 KB · Visningar: 121
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top