Trimning av oljekylda GSXR-tråden

Tack för svaret :) Ja då kommer det varvas friskt.

Jag har lovat mig själv att inte hålla på med att massera och trimma denna. Det räcker med TL:en jag har...som stått still...för länge nu (fastnat i moment 22)

Men fan vad svårt det är när man läser om er passion och gedigna kunskap om dessa gsxr motorer...det kliar i fingrarna varje gång man läser om era projekt och jätteborrningar i denna tråd. Plus i de andra "old school Suzuki trådar " jag ska inte... SKA INTE trimma och bita ihop käkarna och övertyga sig, är jobbigt... för att man vill att den ska vara orörd :banana



Det är 91-92 1100 som spottar shims. Din modell har "shim under bucket" vilket gör det svårt för ventilerna att spotta shimsen. Ventilfladder gör bara att ventilerna slits i förtid - som märks genom att den blir svårstartad när den är uppvärmd. 3600 mil, knappt inkörd. Varva!
 
Last edited:
Ok.... Här kommer frågan... Vag koster en olja kyld gsxr 1100 motor... Jo jag vet att det beror på mil etc... Men ca?? Om nån har en dom vill sälja, får ni gärna skicka PM
 
Ni som har koll. Vad kan jag förvänta mig för kompressionsförhållande med standard toppackning på nedanstående projekt.

Jag har en GSX 1127 F-motor liggande. Har även en gsxr750 88-89 motor med rasad låda. Planerar att flytta över 750-toppen till 1127:an. Som jag förstår ska det funka fint. Är det nåt att tänka på?
Har även en uppsättning RS 36:or som ska på som idag sitter på en gsxr750-87. Några tips om bestyckning bara som grund innan ev. bänkning?
 
Ni som har koll. Vad kan jag förvänta mig för kompressionsförhållande med standard toppackning på nedanstående projekt.

Du får mäta volymen i förbränningsrummet på båda topparna och se vad som skiljer, sen är det bara att räkna. Jag har inte "how to" men en nätsökning kan ju ge en hel del.
 
Tjena, dags att prova RS36 bryggan jag hittade. Tog en titt på huvudmunstyckena och upptäckte dessa, ingen Mikuni logga på:

DSC_0913_zpsgxlighn5.jpg



Antar att det bästa är att plocka bort dem och börja med 132.5 äkta Mikuni istället?

Har försökt läsa på hur man justerar float height också men inte fått nån riktig kläm på det. Kan nån skriva en förklaring så att en 3-åring fattar? :)
 
För huvudmunsycke för 1100'an, montera default #130 och upp i bänk för vetskap. Jag fick gå ned till 127.5 på 150 hästars 1216 (ned en storlek). På min 1371cc med ca 180 på slangen RS40 #142.5 (upp en storlek).

Flottörninån på 17 mm mäter du med förgasaren vinklad så att nålventilen precis sätter sig i nålsätet och INTE fjädrar in något. Du mäter från flottöhusets tätningsyta upp till botten av flottören och du justerar med mitt-flärpen vid "gångjärnet" där nålventilen aktueras.
 
För huvudmunsycke för 1100'an, montera default #130 och upp i bänk för vetskap. Jag fick gå ned till 127.5 på 150 hästars 1216 (ned en storlek). På min 1371cc med ca 180 på slangen RS40 #142.5 (upp en storlek).

Flottörninån på 17 mm mäter du med förgasaren vinklad så att nålventilen precis sätter sig i nålsätet och INTE fjädrar in något. Du mäter från flottöhusets tätningsyta upp till botten av flottören och du justerar med mitt-flärpen vid "gångjärnet" där nålventilen aktueras.

Tack Anders, min är ju också en 1216 som gav ca 155 vid senaste bänkningen, då med CV40 på. Så, jag tänkte när jag beställer munstycken till RS36'orna att jag tar en uppsättning #130 samt en storlek över och under dessa (#127.5 och 132.5), då borde jag ha de som behövs? Det är väl inte ofta det behövs TVÅ storlekar under eller över default?
 
Det som spelar störst roll är flödet i toppen (som kam/kubik kan generera). T.ex. min 1371 topp är väldigt fokuserad på brett vrid och har t.o.m. mindre insugskanaler i radien före ventilen jämfört med originaltoppen. Fyllandsgrad långt över 100% = väldigt mycket mer effekt är original. 1216-toppen var en vanlig enkel 30/26-topp med plastad långradie och relativt stort "hål" in till ventilen.
 
Kanske inte helt rätt sätt att justera flottörnivå. Men.

Ofta hittar man linjer som skall vara parallella med packningsytan. I .pdf'en ser det ut som flottören är kantig. Man borde få en grovinställning om den är parallell med packningsytan.
 
Det som spelar störst roll är flödet i toppen (som kam/kubik kan generera). T.ex. min 1371 topp är väldigt fokuserad på brett vrid och har t.o.m. mindre insugskanaler i radien före ventilen jämfört med originaltoppen. Fyllandsgrad långt över 100% = väldigt mycket mer effekt är original. 1216-toppen var en vanlig enkel 30/26-topp med plastad långradie och relativt stort "hål" in till ventilen.

Min topp är en Bandit-topp, portad av MB med 30mm insugsventiler och std avgasventiler (26mm? eller 25?), sitter kammar från en 1127 i den.

Den är förmodligen ganska lik din 1216 topp då.

Utifrån det, går det att säga något om hur man kommer att behöva bestycka?

Hur är teorin bakom att du fick gå ner i storlek på munstyckena på din 1216 men upp på din 1371? Går det liksom att härleda till något specifikt eller blev det bara så utifrån a/f värdena?

Jag har RS40 på maskinen nu men jag vet inte vilken storlek på munstyckena som sitter i, om jag kollar det och det visar sig att de är säg en size större än default, kan man då utgå från att man behöver gå upp även på RS36? Alltså, kan man dra sådana paralleller utifrån hur det är bestyckat nu.
 
Last edited:
Hur är teorin bakom att du fick gå ner i storlek på munstyckena på din 1216 men upp på din 1371?

Jag bänkade båda. Genom att anta/tro spiller man bara tid på oväsentligheter. Jag drog lite slutsatser kring bänkningens facit men - det är bara min tro. :tummenupp

Jag vet dock att mina hojar gick bäst med de storlekarna. Du kanske kan låna en bredbandslambda av någon om du inte vill upp i bänk?
 
Så jag har fått hem munstyckena jag beställde och tittat igenom gasarna lite mera och det är en float bowl som är lite annorlunda än de andra. Det är någon typ av fjäder nere i högra hörnet av bilden och det är en lucka i oringen där. Så ser det inte ut på de andra, vad är detta och ska det vara så bara på en?

DSC_0954_zpsb9hwxwqt.jpg



Såhär ser de övriga ut

DSC_0955_zpsx50dp4r6.jpg
 
Så jag har fått hem munstyckena jag beställde och tittat igenom gasarna lite mera och det är en float bowl som är lite annorlunda än de andra. Det är någon typ av fjäder nere i högra hörnet av bilden och det är en lucka i oringen där. Så ser det inte ut på de andra, vad är detta och ska det vara så bara på en?

Accpump
Ja

De flesta brukar se till att den inte funkar, fippla lite på grejen som trycker ner pinnen från axeln som gasvajern påverkar.
Alla mina bryggor har haft accpumpen urkopplad men jag har aldrig orkat ta reda på varför :va
 
Accpump
Ja

De flesta brukar se till att den inte funkar, fippla lite på grejen som trycker ner pinnen från axeln som gasvajern påverkar.
Alla mina bryggor har haft accpumpen urkopplad men jag har aldrig orkat ta reda på varför :va

Aha så det är den rackarn det där.
Visst brukar man koppla ur den helt medan man bestyckar/testar och sen när man är nöjd så kan man koppla in den ifall man tycker det behövs en extra skvätt när man öppnar dem riktigt snabbt från låga varv?
 
koppla in den ifall man tycker det behövs en extra skvätt när man öppnar dem riktigt snabbt från låga varv?

Torrgasar man (eller någon annan) en eller två gånger surar stiften, var iaf det som fick mig att koppla bort den. Det tar inte många minuter innan man lärt sig "smeka" rullen på sånt sätt motorn gillar.
 
1)Hade en liten stund över att kika vidare på dem och kollade nu igenom nålarna.
Ettans nål är lite böjd ute i spetsen... Vågar man prova att räta ut den eller är den kass?
DSC_0958_zpseb0mxi17.jpg




Jag har ju en RS40 brygga också, är det samma nålar i den så man kan byta över?


2)Kollade även på acc.pumpen och fattar inte hur det är tänkt att man ska justera / koppla ur den?
Klacken som plastbiten vilar mot ser ju ut att vara fast monterad i den genomgående axeln, det måste väl vara klackens läge som man ska kunna justera?

DSC_0963_zpsjcnjn97c.jpg


3)Även ettans blandskruv såg lite misshandlad ut, den är lite rundad/trubbig längst ut jämfört med de andra, den är dock inte avbruten i kanalen, kanalen är fri och ser sjysst ut.
Är det samma skruvar i 40-bryggan så man kan byta över?

Nu har jag kollat på blandskruvarna och nålarna, satt i sprillans Mikuni #130 mains, mätt flottörhöjden till ~17mm. Är det något mer jag bör kolla innan man monterar dem?

Tack =)
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top