Triumph Daytona 675-tråden!

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
mitt slipon läker!

Eller läcker kanske det heter?:va Hursomhelst.. Jag har ett tbr m5 titan och får det inte tätt uppe mot ljudämparen. Jag har dragit åt skruvarna i flera omgångar men det blir inte riktigt bra.. Kan jag gjort något fel vid montering tex satt röret snett så det inte tätar ordentligt? Dessutom tycker jag att det låter mycket mer nu än tidigare, ska man packa om dämparen kanske?

mvh/Henrik
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har dragit åt skruvarna i flera omgångar men det blir inte riktigt bra.. Kan jag gjort något fel vid montering tex satt röret snett så det inte tätar ordentligt? Dessutom tycker jag att det låter mycket mer nu än tidigare, ska man packa om dämparen kanske?

mvh/Henrik

1 - Hur många mil har Du kört? Jag har väl 1 000 med mitt M2 och ännu inget behov av ompackning - ullen ser bra ut och inga mellanrum än så länge. Skruva bort bakre delen och inspektera.

2 - Skruva inte fast mellanröret mot grenrör/EXUP/kat innan Du drar fast mellanröret fullt mot dämparen, låt det bara vara påstucket. Och innan Du färdigdrar allt - kolla att Du har några mm luft mellan bakljus och ök dämpare. Sitter det för tätt kan Du glesa några mm på insticket nere vid grenröret så har Du ordnat det hela. Det finns exempel på folk som glömt "asbetspackningen" i originalpipan nere vid grenröret och den ska återanvändas med TBR:s mellanrör. Är Du osäker så titta i originalröret så den inte sitter kvar där.

Jaja - det var de orsaker jag känner till - Lycka till med tätningsarbetet:tummenupp
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Tack för tipsen! Misstänkte att det kunde vara något sådant..
Beställde lite godis idag! Stompgrips och valtermoto fotpinnar, men det var ca tre veckors leverans tid så det blir väl en av många vinter mods..
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nu har man då tecknat kontrakt på sin EGNA FABRIKSNYA Daytona 675 -08 en av dom sista som fanns kvar i lagret i Storbrittanien :)

Så dudes... tips till den nya ägaren av den här GALNA skönheten... tänka på? saker som man ska se upp med... osv... GIMME!
 

HerbieMcflurry

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sthlm, G:a Enskede
Hoj
Daytona -08
Min Trajja är ryckig på gasen. :(
De sitter TBR M5 slipon på och den är mappad med triumps TOR mapp.
Märks väldigt väl om man släpper gasen helt, typ inför en kurva å sen ska "smyga" igång igen. Då blir de ett väldigt ryck på gasen. Någon som har något tips/trix på hur man kan få den mjukare??
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min Trajja är ryckig på gasen. :(
De sitter TBR M5 slipon på och den är mappad med triumps TOR mapp.
Märks väldigt väl om man släpper gasen helt, typ inför en kurva å sen ska "smyga" igång igen. Då blir de ett väldigt ryck på gasen. Någon som har något tips/trix på hur man kan få den mjukare??

:pannkyss . En mycket vanlig synpunkt som det skrivits spaltkilometer om på 675.net. Det finns några enkla medel och några tyvärr lite mer kostsamma att ta till.

:fakta :rolleyes: - Problemet är främst relaterat till att våra ECU jobbar i closed loop under inget eller små gaspådrag. Det innebär att hojen själv reglerar A/F (air/fuel) värdet till 14.7 vilket är utmärkt ur miljösynpunkt men mindre bra för ryckigheten då den svarar för lätt på gaspådraget. A/F 13.5 - 14 är bättre för ett mjukare gassvar. Tyvärr funkar inte justering med PCIII särskilt bra, då all soppa Du lägger till på 0%-raden bara innebär att ECU drar ned med motsvarande mängd.

Detta är mina klena erfarenheter och jag tar alternativen i kostnads- och besvärlighetsordning, naturligtvis gör Du de tidigare stegen innan Du kastar Dig på de mer kvalificerade/dyrare:

1. Justera bort spelet i gashandtaget. Triumph anger 2-3 mm i verkstadshandboken. Skit i det och ta bort hela glappet, starta hojen, vrid clip-onen från styrstopp till styrstopp och kolla så att den inte rusar. Detta gör Du enklast vid "gummiklumpen" på ena gaswiren (dra isär gummit och skruva). Du har ändå ett visst spel i reglaget innan gasen kommer.

2. Justera kedjan med något mindre slack än handboken säger. 25 mm tycker jag är lämpligt.

3. Montera gasrulle från en 1050. Det finns folk i denna tråden som gjort detta, själv har jag inte testat det. 1050-motorn (S3/Sprint) har mindre avstånd mellan 0 och fullgas vilket ytterligare kan miska glappet i gashandtaget. Faktiskt inte dyrt att testa.

4. Skaffa Tuneboynyckel och installera en annan mapp. Min TBR-mapp har kvar smalbandslambdan/closed loop men jag har trixat en hel del med mapparna som styr de små gaspådragen (upp till 6%) så jag är riktigt nöjd med utfallet.

PCIII:an är enligt min erfarenhet lite för grov här då lägsta gaspådraget ovanför 0%-raden är 5%, och 0%-raden vill vi ju inte krångla med på grund av orsaken jag nämnde i början.

5. Ladda in MacDonalds Jardinemapp (eller min TBR), avmarkera O2-sensorn i mappen, skruva bort O2-sensorn från kröken och sätt in en oljeplugg i öppningen. Nu har Du helt kopplat bort "closed loop"-läget och allt bränsle styrs helt och hållet av mapparna. Ska ge ännu mjukare gashantering enligt jänkarna men jag har faktiskt inte testat detta själv på grund av ren slöhet.

PCIII med O2-eliminator kanske kan vara ett alternativ här men risken är att Du trots detta kan tända motorlampan och jag vet inte om eliminatorn finns för 675.

Ptja, som Du ser är det lite pul om man vill ha till det bra. Jag kan däremot lova Dig att det är värt besväret att bli kvitt ryckigheten i standardmapparna:tummenupp

@Nash - Grattis! Roligt att Du fick tag på hojen. Du har ju några sidor att läsa in här, och när Du är klar är det bara att kasta dig över www.triumph675.net ...:)
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Ta bort avgasventilen

Är trött på min avgasventil (EXUP) då den justerats ett par gånger med återkommande problem.
Vet att ett dyrt sätt att bli kvitt den är helsystem, men det är inte aktuellt just nu.
Vilka möjligheter finns att ta bort EXUPen helt och hållet?
Går jag miste om något genom att ta bort den?
Några andra åtgärder som isf behöver göras?
Jag har Tuneboy så inställning och mappning där är inga problem.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är trött på min avgasventil (EXUP) då den justerats ett par gånger med återkommande problem.
Vet att ett dyrt sätt att bli kvitt den är helsystem, men det är inte aktuellt just nu.
Vilka möjligheter finns att ta bort EXUPen helt och hållet?
Går jag miste om något genom att ta bort den?
Några andra åtgärder som isf behöver göras?
Jag har Tuneboy så inställning och mappning där är inga problem.

Hej Peter. Nope, det är bara att ta bort den men Du måste eventuellt använda Arrow-mappen som basmapp för att inte tända lampan. Men vad jag kan förstå borde Du kunna använda vilken mapp som helst och bara avmarkera EXBV-rutan i "Edit - Tune constants".

Jag har försökt förespråka miljöhänsyn, men ska Du ändå skära i pipan kan Du överväga att samtidigt operera bort katalysatorn. Hordboy gjorde just detta på 675.net och fick bara 1 hk extra men det finns de som påstår sig ha fått betydligt mer effekt på maskiner som rullat en del (på grund av igenkleggad kat). Detta finns dock inte verifierat i bänk. Själv tror jag att det har att göra med vilken mapp Du kört (om den gått magert/fett) samt om Du haft SAI monterad.

Den enda nackdel jag kommer på är att ev baktändningar kan nå pipan och orsaka snabbare ompackning. Sedan skulle jag tro att mappen kan behöva fetas upp en del på mellanregistret.

Hmmm - man kanske skulle köpa ett reservrör i a f...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm - Zard med låg pipa då? Helsnyggt, men då må jag plasta om kraschisarna i a f. Själv har jag funderat på Leo Vince som verkar gå att få tag på för en vettig peng men det är ju inte särskilt snyggt, och bråket med ljud på bandagar...

Fast jag är faktiskt mera inne på Din ide att köpa ett extra grenrör och kapa/byta allt bakom kollektorn. Många har ju lyckats riktigt bra med den setupen (se Hordboys tråd) och det verkar ju hjälpa till att få bort svackan i momentkurvan mellan 6-7 k. För mig skulle moddat rör + TBR (med de extra slutrör jag skaffat) förmodligen ge nästan lika mycket effekt som helsystemet men fortfarande vara besiktningsbart...

Och så får jag ju börja om med mappningen...:)

...Kanske skulle man gå för ett Zard helsystem ändå..
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Mmm - Zard med låg pipa då? Helsnyggt, men då må jag plasta om kraschisarna i a f. Själv har jag funderat på Leo Vince som verkar gå att få tag på för en vettig peng men det är ju inte särskilt snyggt, och bråket med ljud på bandagar...

...:)

Ja, Leo Vince är ju inte heller fel vad gäller värde för pengarna.
Var hittar man Leo Vince till bästa pris?
Frågan är ju också ljudnivån med db-killer monterad?
Som det är nu klarar jag bankörningar med TOR, dock fått en tillsägelse på Gelleråsen men löste det genom att växla lite tidigare på rakan bara.
Gelleråsen, Kinnekulle, Falkenberg och Anderstorp går bra med mitt TOR vilket är mycket smidigt att slippa meka inför bankörningar.
Hur påverkar db-killern effekten tro?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, Leo Vince är ju inte heller fel vad gäller värde för pengarna.
Var hittar man Leo Vince till bästa pris?
Frågan är ju också ljudnivån med db-killer monterad?...Hur påverkar db-killern effekten tro?

Ett e-bay alternativ är ju t ex här

Nu säljer ju Hordboy från 675.net också dessa och då kan Du räkna med en bra basmapp för Tuneboy på köpet: Hordpower Jag tror att han haft konkurrenskraftiga priser. Maila och fråga vet jag - hälsa från mig:) . Tråden med länk till alla hans dyno-tester (även Leo i jmf med moddad grenrör) hittar Du här! Länk till dynojmf mellan "homebrew shorty" och Leo hel finns här, men kom ihåg att han vid det laget portat toppen, kör med högkomppackningen och moddade insugningsrör.

Jag gissar att Shorty (och Zards korta) ger några hk mindre på topp men man slipper svackan mellan 6-7k i f t helsystemen monterade högt.

Tidigare var Remus helsystem prisvärda, men någon på 675.net hade problem att få effektökning med dessa.

Zard i Sverige, Rock n run racing, har ju intressant pris på RF shorty med sporthoj-rabatt.

Jag klarar alla banor jag hitintills testat med mitt TBR och brorsan fick sin Fireblade genom besiktningen (Bilprovningen) med TBR + den mellersta ljudpipen så jag behöver bara byta pluggen längst bak. Vid mina loggningar ändras inte AFR märkbart med eller utan plugg så effekten är nog likvärdig. I annat fall borde den gå fett med pluggen monterad. Nu blir ju läget ett annat med ev. helsystem men med en eventuell kompensation i mappning är det nog inte mycket effekt som reduceras.

Jag får se hur jag gör - det vore bekvämt med öppnare ledning fram till TBR:en
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Om någon av er behöver originaldelar till era 675or så har www.t3-racing.co.uk även detta i sitt sortiment.
Är väl från originalhojar som byggts om till race.

http://shop.t3-racing.co.uk/road-bodywork--accessories-18-c.asp

Själv går jag och funderar på deras motorskydd i composite.

Var beredd på att det kan ta ett tag innan saker kommer, fick vänta över en månad på ett par drev. Kanske är snabbare ryck när hans racesäsong är över....
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top