Triumph Daytona 675-tråden!

DasKind

Daytona-listans Führer! :-)
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Grattis :tummenupp
Verkar vara ett kanonköp! Försök att hålla dig på hjulen, det verkar inte alltid vara så lätt med den (jag har klarat mig :)).

Ja, det är väl ganska många nu :banana

Har du ingen att övningsköra med?

Han har en snyggröd!

Fan vad kul, synd att det inte är så långt kvar av säsongen. Jag hoppas jag kan få klart kortet till slutet av september / början av oktober.

Dessvärre har jag ingen att övningsköra med, ingen som har lust att ställa upp och vara handledare? :) :)

Jag funderar på att teckna IF's Triumph Märkesförsäkring till våren typ Mars när man kan börja köra, då hamnar den på 14932:- / Helår för mig.

Men låt oss säga att jag får klart kortet i september och det finns kanske 1 månad kvar av säsongen, finns det någon form av försäkring jag kan köra 1 månad bara som inte blir för DYYYYR?

För som jag förstått om man kör igång Märkesförsäkringen så kan du inte ställa av den utan man betalar hela tiden. :gnissla

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Fan vad kul, synd att det inte är så långt kvar av säsongen. Jag hoppas jag kan få klart kortet till slutet av september / början av oktober.

Dessvärre har jag ingen att övningsköra med, ingen som har lust att ställa upp och vara handledare? :) :)

Jag funderar på att teckna IF's Triumph Märkesförsäkring till våren typ Mars när man kan börja köra, då hamnar den på 14932:- / Helår för mig.

Men låt oss säga att jag får klart kortet i september och det finns kanske 1 månad kvar av säsongen, finns det någon form av försäkring jag kan köra 1 månad bara som inte blir för DYYYYR?

För som jag förstått om man kör igång Märkesförsäkringen så kan du inte ställa av den utan man betalar hela tiden. :gnissla

När jag kollade med Folksam förra året så skulle dom har 2500kr/mån (för mig), kan ju vara värt att kolla upp. :)

Det som är tråkigt nu med hösten är ju att det bara lite sporadiskt är fina dagar för körning. Jag skulle nog inte ta IF-försäkringen iaf förrän till våren men det är min åsikt. Man kan inte ställa av den på den försäkringen.

DasKind

Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
När jag kollade med Folksam förra året så skulle dom har 2500kr/mån (för mig), kan ju vara värt att kolla upp. :)

Det som är tråkigt nu med hösten är ju att det bara lite sporadiskt är fina dagar för körning. Jag skulle nog inte ta IF-försäkringen iaf förrän till våren men det är min åsikt. Man kan inte ställa av den på den försäkringen.

Kollade med folksam och de vill ha 4831:- / mån *USCH* det är för mycket.
Något annat tips?

Nä IF-försäkringen tar jag defenitivt till våren. Känns ju som det är den mest prisvärda för oss Daytona ägare? Eller är det någon som har tips på något bättre? Känns ju inte som det kan bli mycket bättre hehe :)

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Kollade med folksam och de vill ha 4831:- / mån *USCH* det är för mycket.
Något annat tips?

Nä IF-försäkringen tar jag defenitivt till våren. Känns ju som det är den mest prisvärda för oss Daytona ägare? Eller är det någon som har tips på något bättre? Känns ju inte som det kan bli mycket bättre hehe :)

Ouch, det var en del. Isf är det bara att ringa runt och höra med alla försäkringsbolag.
Jag tror det flesta kör med IF märkesförsäkring och den är det bästa. Roffe har jag för mig han skrivit att han har Folksam men han bor ju i norrland och har den rätta åldern.. ;)

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Jag kan väl passa på att flika in en sak i diskussionen här. Ringde till IF här om dagen och frågade efter priset på en halvförsäkring på en nyköpt 675 och hon blev helt ställd. Hon hade aldrig hört talats om att man har vagnskadegaranti från Triumph i två år. Har så på min Kawasaki nu, 2 år vagnskadegaranti och därför bara halvförsäkring de första åren. Har jag gjort något fel? Det var Kawa-åf:en som sa det till mig och så har man ju alltid gjort på nybilsköp. Vad gäller bilar så visst hon vad jag menade men hon hade aldrig varit med om att man göra det på hojar. Är det andra regler?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hon hade aldrig hört talats om att man har vagnskadegaranti från Triumph i två år....

VSG på MC? Har jag inte sett att någon återförsäljare någonsin erbjudit annat än för vissa Kawa - ex vis dessa (1 år)! Så kolla noga upp detta - att hitta R-hojar med vagnskada är nog lättare sagt än gjort:tummenupp .

Knugis

Best of two worlds; R3 or V4?
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
R1 '07 SBK, 1/3 R1 '07 REC Räser
Byte av generatorkåpa

Snabb fråga (säkert dum också :rolleyes: ), behöver jag tappa ur oljan innan jag tar bort Generatorkåpan? Något annat jag bör tänka på?

Ska byta den...nasty repor och ja, jag har en ny packning :)

Har kollat servicemanualen och kan bara utläsa att man ska hålla koll på vart kopparbrickan ska sitta.

Tacksam för all assistans jag kan få!

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...behöver jag tappa ur oljan innan jag tar bort Generatorkåpan? Något annat jag bör tänka på?

Dumt vore det väl om halva golvet blev täckt av olja och Du inte hade frågat:) ?

Nej, Du kan ta bort den uppställd på depåstöd. Kom ihåg att Du får använda lite rejält med power för att dra ut den - stator och rotorn vill hålla ihop p g a magnetfältet. När Du ska tillbaka med statorn och och "vevaxelgivaren" (crank shaft sensor) i nya kåpan är det bra att ha ett par extra händer att tillgå så att Du inte sliter så mycket i kablaget.

Slutligen - se till att undre delen av plåten som fixerar kablaget kommer i rätt läge i framkant av kåpan. Annars tar rotorn i och Du får uppleva en ny ljudsensation. Hur jag vet det? :rolleyes:

Seriöst med nya packningar. Jag körde med packning på tub när jag lackade om mina kåpor - blev väl tätt men vilket kladd:mad:

Lycka till!

Last edited:

Knugis

Best of two worlds; R3 or V4?
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
R1 '07 SBK, 1/3 R1 '07 REC Räser
Dumt vore det väl om halva golvet blev täckt av olja och Du inte hade frågat:) ?

Nej, Du kan ta bort den uppställd på depåstöd. Kom ihåg att Du får använda lite rejält med power för att dra ut den - stator och rotorn vill hålla ihop p g a magnetfältet. När Du ska tillbaka med statorn och och "vevaxelgivaren" (crank shaft sensor) i nya kåpan är det bra att ha ett par extra händer att tillgå så att Du inte sliter så mycket i kablaget.

Slutligen - se till att undre delen av plåten som fixerar kablaget kommer i rärr läge i framkant av kåpan. Annars tar rotorn i och Du får uppleva en ny ljudsensation. Hur jag vet det? :rolleyes:

Seriöst med nya packningar. Jag körde med packning på tub när jag lackade om mina kåpor - blev väl tätt men vilket kladd:mad:

Lycka till!

Kanoners! Du sparade nyss mig ett par tusenlappar och en del kladd :tummenupp

DasKind

Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Nu har jag lagt upp garage på min nya hoj :)

Såååådär :)
Nu har jag ställt hojjen under trappan. En liten gummimatta och lite "driftande" sidleds för att få in den så var den på plats :tummenupp

Kolla bilderna i mitt garage.

Har ni några tips inför vintern hur man ska ha hojjen?
Hur gör man med bensinen? Ska man tanka den full? Eller får man tömma tanken helt.

Min "värd" vill helst inte att jag har den stående inomhus med bensin i tanken *hmmmm*

Sen är det väl att plocka ur batteriet och lägga den i en laddare för vintern. Några fler tips?

:)

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Såååådär :)
Nu har jag ställt hojjen under trappan. En liten gummimatta och lite "driftande" sidleds för att få in den så var den på plats :tummenupp

Kolla bilderna i mitt garage.

Har ni några tips inför vintern hur man ska ha hojjen?
Hur gör man med bensinen? Ska man tanka den full? Eller får man tömma tanken helt.

Min "värd" vill helst inte att jag har den stående inomhus med bensin i tanken *hmmmm*

Sen är det väl att plocka ur batteriet och lägga den i en laddare för vintern. Några fler tips?

:)

Jag brukar ha min hoj fulltankad men det är mer för jag inte vill ha massa luft och ev kondensvatten i tanken. Ur brandsynpunkt tror jag det är farligare med tom tank pga bensinångorna. Jag brukar se till att ha relativt ny olja i när den skall stå några månader. Nu hade du väl precis fått 1000-mils servicen på den så då behöver du inte tänka på det. :)
Bra att ladda batteriet under vintern, är en del som haft lite problem med batteriet. Se till så det är en riktig MC-laddare bara (om du inte gjort det).

Hur blev det med försäkringen?

DasKind

Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Jag brukar ha min hoj fulltankad men det är mer för jag inte vill ha massa luft och ev kondensvatten i tanken. Ur brandsynpunkt tror jag det är farligare med tom tank pga bensinångorna. Jag brukar se till att ha relativt ny olja i när den skall stå några månader. Nu hade du väl precis fått 1000-mils servicen på den så då behöver du inte tänka på det. :)
Bra att ladda batteriet under vintern, är en del som haft lite problem med batteriet. Se till så det är en riktig MC-laddare bara (om du inte gjort det).

Hur blev det med försäkringen?

Okey, Tack för tipsen.
Men är det mindre bensinångor vid fulltank? Vet inte riktigt hur jag ska förklara för min värd bara :) hehe

DasKind

Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, -06
Som Jessan sa. ;)
Vad är det han är orolig för då? Spill? Säg att den är tom annars :tungan

Han är nojjig över att det är bensin i den och att det är brandfarligt osv osv :p hehe. Så ja hur ska man förklara det hehe.

Har precis kommit tillbaka till jobbet, varit ute och kört "Landsvägskörning" med körskolan. :) :) Riktig kul.
Skulle öva lite mer att skära högerkurvorna, men vänsterkurvorna var riktigt bra. Börjar närma sig nu.

Han skulle boka in mig för uppkörning också mot slutet av september :tummenupp fan vad jag längtar!! :yoparty

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Tuneboy?

När man skall kompensera för drevning i Tuneboy, vad är det korrekta förfarandet?

Kopplade in, identifierade nuvarande map i ECU, ändrade drevning i constants, save, sen download av map i ECU...sen borde det vara klart ?

Edit: kan man döpa filerna till vilket namn som helst, tex "drevning1548" eller måste det vara orginalnamnen på dem?

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
När man skall kompensera för drevning i Tuneboy, vad är det korrekta förfarandet?

Kopplade in, identifierade nuvaranade map i ECU, ändrade drevning i constants, save, sen download av map i ECU...sen borde det vara klart ?

Yepp. Men Du behöver inte identifiera nuvarande mapp i ECU - det viktiga är att Du öppnar rätt mapp från Din hårddisk ("file - open" och bläddra till rätt mapp).

I "tune constants" skriver Du helt riktigt in originaldrevningen i översta raden, Din nya drevning i nedre raden och sedan den felvisning Du har i nedersta rutan. För min del använder jag mellan 6.5% - 6.6% vilket ger en säkerhetsmarginal på 1-2 km/h i normal fart i f t GPS.

Sedan trycker Du "Calculate", väljer "Save", väljer meny "File - Save tune file" och ger den ett eget namn - endast Din fantasi och Ditt virusprogram sätter gränserna:D .

Nu är allt klart och Du kan ladda ned den nya filen till ECU.

Vad blev det för drevning?

Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Vad blev det för drevning?

Började med ett 48 bak, har ett 15 som ligger i garaget. Får se om jag orkar testa det idag. Tyckte den blev väldigt mycket rappare på högre varv med bara bakdrevet. Dock inget att rekomendera för gatåkning om man inte gillar att det varvar :D

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Säsongens första viktoria...

...säkrades när Arne Tode tog hem segern i tyska SS600 ( förkortningen känns lite ödesstiger:gnissla ): German Supersport

Porta - tänk bilden i svartvitt. Påminner den Dig om någon Du känner:D

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...