Race-ECU är ingen bra ide utan Triumphs race-kit i motorn. Alltså insugstrattar, kammar, manuell kamkedjesträckare, ventiler och -fjädrar, tunnare toppackning, portade avgasportar och Arrow stage 2 helsystem (om jag kommer ihåg allt).
I runda tal +15 hk i bänken om jag minns rätt - alltså rätt dyra pållar.
Då varvtalsgränsen är höjd så är ventiljobbet rätt väsentligt i ekvationen.
Räkna med allt mellan 105-118 hk för helsystem+mapp beroende på bänk (Dynojet-bänk verkar oftast ligga lite högre), enklare är väl att säga att ett helsystem + Triumphs Arrow-map ger ca 5-7 hk extra i f t original, i kombination med en custom soppamapp möjligen ett par 3 hk till. Slip-on + Triumphs egen TOR-mapp kanske 2 hk extra och slip-on + custom-mapp (soppa och tändning) ca 4-5 hk extra i förhållande till original. En traditionell portning ger väl ytterligare ett par tre hk i motorn.
En suverän tråd med trimning + verifikation i bänk efter varje åtgätd finns
här.
Så det är inte direkt ngn lättrimmad rova, men Du blir kvitt delar av en vridmomentsdipp runt 6-7k samt får en mjukare gaskontroll och mindre avgassmällar vid motorbroms om man micklar lite med mapparna.
Min hoj ligger runt 105 hk på MCX bänk - som jämförelse ligger en slip-on 600 på runt 100 i samma bänk. Jag har slip-on, foamluftfilter och moddad tändnings-/soppamapp i min.