Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har du fått på 520/16-49 kittet ännu, något att rapportera isf?

Nu Peter, så har gubben fått fingrarna ur och testat kombinationen på våthalkigt underlag men preliminärt känns detta som en rätt optimal landsvägs- och bankombination.

Den varvar drygt 6k vid 110 km/h GPS-fart och känns över huvud taget bättre på de lägre växlarna. I kombination med att jag kortade hjulbasen maximalt är den väldigt bakhjulsbenägen på ettan, dock helt kontrollerat. Kul:D . Trean blir nog en bra växel i lite snabbare kurvor på banan och den accelererar bättre i farter närmare 200 km/h än tidigare. För ren banåka kanske en kugg mindre fram skulle vara en ännu bättre kombination, men jag tror helt klart på Porta som säger att den kombinationen nästan blir för aggressiv för landsvägsåka.

Som sagt - detta är en uttalande efter endast några mil, men det känns faktiskt som detta är en kombination som borde ha varit standard på 675:an. Och den minimerade hjulbasen gav förvånansvärt stor effekt på hur lättsvängd 675:an upplevs! Jag ser fram emot ett bantest - har jag bara kvar kurvstabiliteten från tidigare (och det kändes faktiskt så) är detta en av de bättre moddarna jag gjort!

Men nu lär det vara färdigåkt för denna säsong i alla fall. I alla fall i Sverige.

Ha de!
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Nu Peter, så har gubben fått fingrarna ur...Ha de!

Hej, ja än är det inte vinter som tur är.
Kul att du blev nöjd!

Har beställt ett 49 kugg från T3-Racing tillsammans med motorkåpor och aeroscreen. Kommer i början på nästa vecka.
Min bakaxel sitter nästan längst bak nu efter 2000 mil, blir ju lite bättre av 49 kugg, men man kanske ska ta bort en länk för att få fram bakaxeln ytterligare.

Gjorde trottelmodden där jag ökade från 32 mm till 40 mm.
Blir 25% skillnad i hur långt jag måste vrida gasrullen, och det är helt klart som alla andra konstaterat - känns som att få 5-10 hästar extra!
Nu längtar man ordentligt till nästa sporthojssäsong, och tills dess blir det desto mer motardåka med Husan.
 

Jojje_83

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Göteborg(Askim,Pilegården)
Hoj
Triumph daytona 675-08
ixil =)

tjenare.... jag har att hitta nått bra sätt å köpa ett par ixil dämpare men jag vet ibnte riktigt hur... har du nån bra sida som du köpte dem ifrån??


blir hemskt lycklig om du har något tips..=)

tack på förhand:tummenupp











Måste bara visa mitt nya slip-on från Spanien. Låter gott både "street legal" och utan insatser. :yoparty

Nu är det bara att få dit diodblinkers och vänta på våren.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kamkedjesträckare? Insugningsstackar?

Köplusten börjar tränga sig på, så jag tänkte fråga om någon av Er:

1 - haft problem med kamkedjesträckaren, vilket brukar avslöjas av ett skramlande ljud mellan 7-8k, orsakat av att kamkedjan skramlar mot blocket? Då jag kör en del på bana samt i övrigt hyfsat "inspirerat" funderar jag på en förebyggande operation, 51 us$ är ju en överkomlig kostnad... Min hoj funkar dock oförskämt bra, men har någon av Er detta symptom? Eller är detta en typisk "USA-noja"? Nya -09 har för övrigt manuell sträckare som standard.

2 - har funderat på att byta insugningsstackarna mot lite aggressivare (kortare) prylar? En variant säljs i race-kittet, en annan av den tyska race-siten G-lab racing eller denna men pris på 300€ för någon eller några hk förskräcker! Nu har ju Hordboy en variant för 269 us$, vilket kan vara ett rimligt pris för 1-2 extra hk. Han har verifierat sina prylar i bänk men lovar inga siffror...Är det någon av Er som kör med eftermarknads-stackar?

Jag funderar på att beställa alla pryttlarna från Hordboy på 675.net och optimera mappen nästa vår. Observera att byte av stackar bör kombineras med mappning via Tuneboy eller PCIII, i alla fall till dess någon slängt på prylarna och verifierat resultatet med bredbandslambda/bänkning...
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Något speciellt man behöver tänka på när man skall sätta på kopplings-/generatorskydd?
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Hur menar du? Är det lösa kolfiberskyyd som skall på ovanpå befintliga kåpor, eller är det kraschpucksvarianten?

Det är kompositskydden som skall sitta utanpå generator-/koppling och vevhuset.
Det jag undrar är om det bara är att ta bort de gamla skruvarna, sätta på skydden och skruva på igen eller om det är något man behöver tänka på när man gör detta.
 

ninan

Medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Runt Mantorp
Hoj
Daytona 675
Det är kompositskydden som skall sitta utanpå generator-/koppling och vevhuset.
Det jag undrar är om det bara är att ta bort de gamla skruvarna, sätta på skydden och skruva på igen eller om det är något man behöver tänka på när man gör detta.

Ja, det är ju bara några av skruvarna som skall bort så det är ingen fara. Jag drog dem korsvis dock. Notera att du bör slipa lite på insidan för att få bort plastgraderna. Se inlägg http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3734965&postcount=1975
/Nina

tjenare.... jag har att hitta nått bra sätt å köpa ett par ixil dämpare men jag vet ibnte riktigt hur... har du nån bra sida som du köpte dem ifrån??


blir hemskt lycklig om du har något tips..=)

tack på förhand:tummenupp


Jag köpte det från BR Special Tuning i England, 323 pund i Feb 2007.
http://www.brspecialtuning.co.uk/
http://www.ixilsilencers.co.uk/T 675.htm

/Nina
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Toppen! Tack för tipset. :)

Jag har slängt på mina, blev sketbra!
Drog med momentnyckel enligt spec, och man ska dra lösare än man tror.
Enligt servicemanualen 9 nm, och enligt medföljande T3 instruktion 8 nm.
När jag monterat nya 49 kugg bak konstaterar jag att jag måste ha ny kedja och framdrev också.
Kedjan har gjort sitt efter 2000 mil, troligtvis mest pga att jag skjutsade en 100 kg klump i somras med fjädring inställd bara för mig.
Kedjan blir hårt spänd i ett läge, och rullar jag ett varv på bakhjulet är det stort spel.
Så nu är både kedja och framdrev beställda.

Se upp när du monterar aeroscreenen, jag borrade upp hålen för att få i gummiplupparna, men det är lätt att det går för stora grader ur plasten, eller att det blir små sprickor.
Är nog bättre att inte borra upp och istället lägga hela gummipluppen på baksidan.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag har slängt på mina, blev sketbra!
Drog med momentnyckel enligt spec, och man ska dra lösare än man tror.
Enligt servicemanualen 9 nm, och enligt medföljande T3 instruktion 8 nm.
När jag monterat nya 49 kugg bak konstaterar jag att jag måste ha ny kedja och framdrev också.
Kedjan har gjort sitt efter 2000 mil, troligtvis mest pga att jag skjutsade en 100 kg klump i somras med fjädring inställd bara för mig.
Kedjan blir hårt spänd i ett läge, och rullar jag ett varv på bakhjulet är det stort spel.
Så nu är både kedja och framdrev beställda.

Se upp när du monterar aeroscreenen, jag borrade upp hålen för att få i gummiplupparna, men det är lätt att det går för stora grader ur plasten, eller att det blir små sprickor.
Är nog bättre att inte borra upp och istället lägga hela gummipluppen på baksidan.

Roligt! :)
Skall slänga på mina imorgon tänkte jag. Får se hur jag löser det med vindrutan. Skall nog inte bli några problem.

Slippade du skydden på insidan som Ninan tipsade om?


Körde du kedja och framdrev ifrån T3 också? Jag hittar inte kedjor där.
Skulle behöva byta mitt drivpaket med snart.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Körde du kedja och framdrev ifrån T3 också? Jag hittar inte kedjor där.
Skulle behöva byta mitt drivpaket med snart.

Om Ni grunnar på 520-kit kanske denna länk kan vara intressant... Jag slängde precis på ERVIII-varianten på min hoj.

Beställde för övrigt prylarna från Hordboy igår så nu blir det förhoppningsvis någon pålle till i den gula samt stensäkert vad gäller kamkedjesträckare. Och så får jag ju fila på bränslemappen en stund till... Och kanske pina skiten ur resterna av bakdäcket på bänken igen baraföratt...

Trevlig Allhelgona!
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Om Ni grunnar på 520-kit kanske denna länk kan vara intressant... Jag slängde precis på ERVIII-varianten på min hoj.

Trevlig Allhelgona!

Det där ser intressant ut. Hur länge håller ett 520-kit, ungefär?
Vad sluta notan på och fick du nedskrivet priset något? Surt dollarn har ökat så i värde. :näsblod

Trevlig alla helgona. :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nah, jag köpte mitt beggat av ScooterScott på 675.net så det blev "privat":) . Angående hållbarhet - borde inte vara så stor skillnad gentemot 525. 1 500 - 2 000 mil kanske? Mitt eget 525 ser då oförskämt friskt ut efter nästan 1 700 mil. Vortex-dreven är i alla fall rejält lättare än original...

Jag köpte bromsklossar från Nick på STG tidigare. Minns jag rätt ville han inte mickla med summan, och samma gäller med Hordboy. Men det är bara att repektera - dom har en verksamhet att sköta och en redovisning att försvara. Blir inte kriminellt dyrt ändå. Men visst var det trevligare med dollarkursen i våras:)

Räkna med 35-40$ i frakt och 25% moms på hela härligheten plus någon hundring för postens avgifter så slipper Du bli besviken.

Ex det billigare kittet: (148 + 40) * 7.75 * 1.25 + 100 = 1 921 :-

Det finns säkert andra siter med kit, T3 har ju och jag kollade på FC-moto.de men det fanns inte förtecknat i listan alla fall. Jag har inte sett något på Addemoto än, annars brukar dom vara billiga. Framdrevet är ju gemensamt med vissa Gixx750, bakdrevet däremot unikt.

EDIT - Hos T3 köper Du drev f+b för 42£ + trsp. Addemoto säljer en 520-kedja med O-ring för runt 900:- och en QX-kedja för 1 495:- exkl. trsp. Det kan ju faktiskt vara en väl så intressant kombination. Billigt kedjeverktyg hittar Du på www.fc-moto.de . Det funkar på EK/RK trots att det står "bara för DID". Addemoto har också ett vettigt alternativ.

...Hur länge håller ett 520-kit, ungefär?
Vad sluta notan på och fick du nedskrivet priset något? Surt dollarn har ökat så i värde. :näsblod ...
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
ang. TwoBrothers

Tja! plockade ner slipon för att tvätta lite grundligt. Funderar på hur ofta man bör packa om ljuddämparen? Jag hittar bara nitar, inga skruvar att öppna med :va Vet ni förresten om slutpipen gör mycket skillnad i ljudnivå?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tja! plockade ner slipon för att tvätta lite grundligt. Funderar på hur ofta man bör packa om ljuddämparen? Jag hittar bara nitar, inga skruvar att öppna med :va Vet ni förresten om slutpipen gör mycket skillnad i ljudnivå?

Många frågor - vi tar dom en och en:
Ompackning - när ullen bränts ut och inte känns tät och elastisk (eller helt enkelt inte fyller ut utrymmet mellan rör och hölje) är det dags att packa om. Med ett kolfiberhölje är det bra att göra kollen då och då för att inte elda upp fibern.

Jag har själv bara skruvat bort bakersta delen av dämparen - aldrig dragit ut insatsen. Men dom brukar vara ihopnitade så att man får borra ur och sedan dit med nya nitar efter ompackning.

Den medlevererade ljudpipen (P1R) tar väl bort 2-3 db vid förbipassering skulle jag tro. Med den ännu mindre P1-pipen fick brorsan igenom sin Blade-04 med TBR M2 i besiktningen tidigare i år! Skulle tro att den tar ytterligare några dB. Sedan har jag en ynklig liten crosspip (P-4) som tar bort det mesta av ljudet! Med den i låter hojen som en 50cc 4-taktsvespa:)
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Många frågor - vi tar dom en och en:
Ompackning - när ullen bränts ut och inte känns tät och elastisk (eller helt enkelt inte fyller ut utrymmet mellan rör och hölje) är det dags att packa om. Med ett kolfiberhölje är det bra att göra kollen då och då för att inte elda upp fibern.

Jag har själv bara skruvat bort bakersta delen av dämparen - aldrig dragit ut insatsen. Men dom brukar vara ihopnitade så att man får borra ur och sedan dit med nya nitar efter ompackning.

Den medlevererade ljudpipen (P1R) tar väl bort 2-3 db vid förbipassering skulle jag tro. Med den ännu mindre P1-pipen fick brorsan igenom sin Blade-04 med TBR M2 i besiktningen tidigare i år! Skulle tro att den tar ytterligare några dB. Sedan har jag en ynklig liten crosspip (P-4) som tar bort det mesta av ljudet! Med den i låter hojen som en 50cc 4-taktsvespa:)

Tror du det är nödvändigt att packa om efter enbart en säsong? har ju tagit hem dämparen till lägenheten, så det är i princip bara att sätta borren i den om det skulle va så :) En sån där pip borde man inhandla till kommande besiktning kanske, men kan ju vara bra att ha också för säkerhetsskull om man kör bana med ljud restriktion också, tackar :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tror du det är nödvändigt att packa om efter enbart en säsong?
...En sån där pip borde man inhandla till kommande besiktning kanske, men kan ju vara bra att ha också för säkerhetsskull om man kör bana med ljud restriktion också, tackar :tummenupp

Ptja, jag packar inte om min, och jag har nog inte kört särskilt mycket lugnare:) .

Jo - ett urval pipar är nog bra. Men jag har å andra sidan inte fått påbackning på ngn bana än så länge. Jag mättes till 89-92dB med P1R pipen vid förbipassering på Mittsverige i a f. Stillastående på Virtasalmi i en skandalomsusad mätning med en hyggligt "packad" finne som examinator mättes den till 97 dB utan pip och vid 5k RPM.

Jag har inte loggat den minsta pipen än, men hojen går förmodligen rätt fett på fullgas med den monterad, så på bana skulle jag nog modda mappen en del.

Brorsan hade P1-pipen vid besiktningen. Behöver Du låna är det bara att PM:a...
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Ptja, jag packar inte om min, och jag har nog inte kört särskilt mycket lugnare:) .

Jo - ett urval pipar är nog bra. Men jag har å andra sidan inte fått påbackning på ngn bana än så länge. Jag mättes till 89-92dB med P1R pipen vid förbipassering på Mittsverige i a f. Stillastående på Virtasalmi i en skandalomsusad mätning med en hyggligt "packad" finne som examinator mättes den till 97 dB utan pip och vid 5k RPM.

Jag har inte loggat den minsta pipen än, men hojen går förmodligen rätt fett på fullgas med den monterad, så på bana skulle jag nog modda mappen en del.

Brorsan hade P1-pipen vid besiktningen. Behöver Du låna är det bara att PM:a...

haha härligt! nämen då så. Då plockar jag bort pipen istället :tummenupp Kommer inte ihåg vad den ska låta, men strax över 90 nånnting tror jag det står på metallplattan. Det är inte besiktning än på ett tag, men tack ändå :tummenupp
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top