saeco12
www.bombrepa.se
Tack för hjälpen ... och sadeln behöver jag ju inte ens verktyg för att ta bort
Denna tråd handlar om samma bekymmer - någon som öppnat sin mätare efter en vurpa för att fixa infästningarna. Kolla efter böjda kontakter var åtgärdsförslaget (hans problem var att en av de nya skruvarna jordat en krets).
Del nummer 21 på denna sprängskiss är hastighetssensorn, sitter på insidan av kåpan och jag förstår inte hur Du skulle kunna skada den under ett vanligt drevbyte?
Motorlampan lyser inte? ECU ger förmodligen ett felmeddelande om sensorn inte är ansluten eller kortsluten.
Visst kan Du undersöka kontakterna och leta reda på hastighetssensorn själv för att kolla att inte någon kontakt glidit isär.
...Jag ska försöka leta upp den där hastighetssensorn. ..
Min varningslampa för ENGINE MANAGEMENT SYSTEM MALFUNCTION lyser dessutom...
Så nu har jag tre problem. Motorvarningslampa, ej fungerande bakbroms samt ej fungerande hastighetsangivare. Bakbromsen är inga problem men jag är orolig över varningslampan...
Ska även testa att ta ut kontakten ur instrument panelen och sätta i den igen för att se om det kan vara någon kontakt.
....
Du känner ingen med Tuneboy-kabel? Kanske Racerepairs har en?
...
Luftningen kan Du bortse ifrån, den tänder ingen motorlampa. Många felkoder som eliminerats släcker motorlampan efter tre uppvärmningscykler, d.v.s. starta, varmkör ordentligt, stanna och låt svalna.
Jag har aldrig fipplat med givaren, men var ute i garaget och tittade. Skruva bort täckkåpan över drevet, ungefär klockan två ovanför drevet går en kabel till en sensor under en svart plastkåpa - jag skulle tro det är den. Titta i handboken för bekräftelse. Det Du kan göra är att kolla att kablarna är hela och anslutningen till ECU OK.
Utan Tuneboy eller OBDII-läsare är det svårt att få fram felkoden - den borde ha med hastighetsgivaren att göra. Antaglingen ett sensorfel eller CAM-bussen till instrumenten.
Vanligaste anledningen till MIL (motorlampa) är att folk dragit isär en kabel eller slang när man jobbat med luftburken (har Du bytt luftfilter?) eller taskigt justerad EXBV när man mekat med grenröret. EXBV-justeringen går att kolla utan Tuneboy, slangarna kan kollas om man lyfter tanken, men innan Du fått fram felkoderna famlar Du nog i blindo...
Du känner ingen med Tuneboy-kabel? Kanske Racerepairs har en?
En skadad eller urkopplad hastighetssensor skulle förklara två av Dina tre problem...
Kan man läsa av felkoderna på vilken ECU som helst, måste man inte ha licensen för den specifika ECU:en eller gäller det bara för mappning?
...Jag ska kolla hastighetsgivaren. Ska även ta bort instrumentpanelen för att se om det kan vara något glapp i någon kontakt...
Dom enda kontakterna jag dragit ut är dom till instrumentpanelen. Har inte bytt filter.
Ursäkta om frågan vart uppe tidigare men kommer man igenom besiktningen med TOR-slipon:et (miljövärden & ljud)? Har orginal-slipon:et kvar, om man behöver slänga på de för besikningen, behöver man mappa om då?
Åkte fast i en flygande besiktning
Lite OT:
Fick 2 anmärkningar av polisen för ombesiktning, när jag kommer till besiktningen kollar dom allt på hojen då eller bara att de punkterna på pappret från polisen är åtgärdade?
Vilka punkter var det? jag var tvungen att besigtiga om då jag blev stoppade med taskig vinkel på reg.skylten, besiktningskillen kollade bara det jag fått i uppgift att åtgärda, men det var 2001 och det kan ha ändrats sedan dess!
För litet mönsterdjup (0.8mm) och felaktig frekvens på blinkers. Har inte monterat motstånden för det vilket var dumt med facit i hand.
Jag chansar på att det fortfarande är så.
Tack för påminnelsen, rotade genast fram höstens minsta inköp
Nu är jag ju helt ny på 675:an men det jag lagt märke till hitintills är hur kraftlös bakbromsen är. Det kanske ska vara så? Frambromsen är bland det värsta jag varit med om. Herrejesses vilket bett!Ang bromsarna så har jag luftat dem. Tycker att bromsen känns hyfsat stum och bra nu, men bakbromsarna tar jättedåligt. Ev. kan jag ha fått lite bromsolja på bromsskivorna. Kan det vara problemet?. Vad kan annars vara problemet med bromsarna då de tar dåligt efter luftning?
Nu är jag ju helt ny på 675:an men det jag lagt märke till hitintills är hur kraftlös bakbromsen är. Det kanske ska vara så? Frambromsen är bland det värsta jag varit med om. Herrejesses vilket bett!
Nja, jag tvivlar på att bromsen ska ta så här dåligt. Den tappar typ bara fart och det tar långt tid innan den kommer till ett stopp med bara bakbromsen i så låga hastigheter som 30 hm/h.
Men när bromsar du med bakbromsen? funkade det inte att lufta?
Inte ofta men det är kul om den fungerar.
Först funkade den inte alls. Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan. Antar att det kan göra så att bromsen blir dålig.
Inte ofta men det är kul om den fungerar.
Först funkade den inte alls. Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan. Antar att det kan göra så att bromsen blir dålig.
...Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |