Triumph Daytona 675-tråden!

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hur var det nu med ljudmätning vid besiktning bana/bilprovning. Vad är det som gäller för en trippel, vilket varvtal, avstånd från pipan, stillastående och "flygande"? Ska testa en liten db mätare jag har :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har tyvärr bara kört gocartbanekurs vid ett tillfälle (Fastec ring, Skellefteå) men min erfarenhet är att det är ett mycket bra sätt att träna körteknik och slipa formen utan att det går lika fort som på storbana - med tillhörande risker för maskinmaterial och lemmar. Jag är för övrigt gravt avundsjuk på Er som har möjlighet att regelbundet åka på sådana arrangemang till de låga priserna...:gnissla

Tuvängen går att förboka för 100 pix. Kolla här

På bana gäller enligt vad jag förstått 95dB vid förbipassering + tolerans (som varierar, bl.a. beroende på mätutrustning och temperatur) för alla banor utom Kinnekulle, där gränsen är 92 dB.

Min erfarenhet är att trippeln har vissa problem när dB-gränsen kryper nedåt, beroende på motorkonfiguration och resonanser - det är väl det vi i normala fall tycker låter så bra:)

Stillastående på bana finns att studera i racingforumet, det blir dock enligt vad jag förstått aktuellt först efter att Du fastnat i "förbipassering". De nya föreskrifterna som polis har att följa finns här - direktlänk.
Kolla några sidor tillbaka i tråden, så hittar Du Mavericks utmärkta utredningar, bl.a. detta, detta och detta:tummenupp

Hur var det nu med ljudmätning vid besiktning bana/bilprovning. Vad är det som gäller för en trippel, vilket varvtal, avstånd från pipan, stillastående och "flygande"? Ska testa en liten db mätare jag har :tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
På bana gäller enligt vad jag förstått 95dB vid förbipassering + tolerans (som varierar, bl.a. beroende på mätutrustning och temperatur) för alla banor utom Kinnekulle, där gränsen är 92 dB.

Min erfarenhet är att trippeln har vissa problem när dB-gränsen kryper nedåt, beroende på motorkonfiguration och resonanser - det är väl det vi i normala fall tycker låter så bra:)

Stillastående på bana finns att studera i racingforumet, det blir dock enligt vad jag förstått aktuellt först efter att Du fastnat i "förbipassering". De nya föreskrifterna som polis har att följa finns här - direktlänk.
Kolla några sidor tillbaka i tråden, så hittar Du Mavericks utmärkta utredningar, bl.a. detta, detta och detta:tummenupp

utmärkt redogörelse :Bugar :tummenupp
 

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Daytona 675
Kan bara säga att min two brothers pipa med original db killer på hade 100 db på mittsverige i går så de blir att montera tillbaka original. :mad:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Äh, det gååår att modda killern så att Du klarar gränsen. Allt som är funktionellt är ju vackert, sägs det...:)

Vänta ett tag så lägger jag upp några bilder i bloggen på hur jag gjort...

Kan bara säga att min two brothers pipa med original db killer på hade 100 db på mittsverige i går så de blir att montera tillbaka original. :mad:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Klart. Alternativ 1 innebär att en db-killer monteras inuti din ljudpip. Alternativ 2 att Du minskar diametern till dess att Du klarar ljudkravet. Det går även att kombinera alternativen - alltså först minska diametern, får Du inte till det så bryter Du upp öppningen och monterar en std db-killer...

Kör Du av en händelse Bohms gamla hoj eller bara kåporna? Jag tycker jag känner igen cutsen på bilden...

Låter ju mycket intressant :tummenupp
 
Last edited:

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
så länge väder gudarna inte kastar snö och driv is på oss på måndag så kommmer jag att köra på rörken, bara att hänga med!!
 

berkasson

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2007 Daytona 675
Jag får ta mig en funderare på hur jag ska göra men för tillfället så blir de nog att montera tillbaka originalet. Tror att man kommer att tappa mer genom att strypa ljudpipan. Men jag har säkert fel.

Japp jag köpte Bohms kåpor och lite annat smått och gott. Så nu är de bara att jobba ner tiderna. :näsblod

Klart. Alternativ 1 innebär att en db-killer monteras inuti din ljudpip. Alternativ 2 att Du minskar diametern till dess att Du klarar ljudkravet. Det går även att kombinera alternativen - alltså först minska diametern, får Du inte till det så bryter Du upp öppningen och monterar en std db-killer...

Kör Du av en händelse Bohms gamla hoj eller bara kåporna? Jag tycker jag känner igen cutsen på bilden...
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
så länge väder gudarna inte kastar snö och driv is på oss på måndag så kommmer jag att köra på rörken, bara att hänga med!!

Intressant! hänkar gärna, ska bli spännande att ta ban-oskulden av moppen då :tummenupp vicken tid drar du? ska se om folk från s3 sthlm tråden ska me!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm - han är oerhört skicklig på att bromsa sent, den mannen:tummenupp

Jag har loggat och mappat både för helt öppet system samt för alternativ 1 av ljudpiparna på bilderna. Fortfarande behövs mer soppa för att få rätt A/F med ljudbaffeln gentemot originalpipan, vilket tyder på att en TBR med db-killer är effektivare än originalsystemet.

Men - det är ännu inte testat på dyno, det får komma när jag bestämt utförande och finslipat mapparna...:)

Jag är ju på Mittsverige under kommande helg, får se vad som hinns med då?

... Tror att man kommer att tappa mer genom att strypa ljudpipan...
 
Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Två funderingar.

1. Backspeglarna - ok att det är kul att spegla sig men jag ser verkligen ingenting förutom mina egna armbågar i dom. Någon som monterat några andra eller kommit på något sätt så man faktiskt kan se bakåt/bakom sig utan att orma sig på hojen?

2. Kåpglas, är på G och beställa ett Zero Gravity Double Bubble. Frågan är om man skall ha ett smoke eller dark smoke? Hur mörkt är ett dark kontra vanliga? Någon som har bild eller kanske monterat?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Två funderingar.

1. Backspeglarna - ok att det är kul att spegla sig men jag ser verkligen ingenting förutom mina egna armbågar i dom. Någon som monterat några andra eller kommit på något sätt så man faktiskt kan se bakåt/bakom sig utan att orma sig på hojen?

2. Kåpglas, är på G och beställa ett Zero Gravity Double Bubble. Frågan är om man skall ha ett smoke eller dark smoke? Hur mörkt är ett dark kontra vanliga? Någon som har bild eller kanske monterat?

jag har ett zero gravity dark på, du får kolla in det sen :tummenupp
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Två funderingar.

1. Backspeglarna - ok att det är kul att spegla sig men jag ser verkligen ingenting förutom mina egna armbågar i dom. Någon som monterat några andra eller kommit på något sätt så man faktiskt kan se bakåt/bakom sig utan att orma sig på hojen?

Finns det någon sporthoj med bra sikt i speglarna?
Har sett någonstans distanser för att få ut speglarna, kommer bara inte på var.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nice:tummenupp. Blir skojigt att träffas igen, vi får väl ta det som en liten förövning och uppvärmning inför det verkliga äventyret i mörkaste Finland:)

Jag skall, fast bara söndagen. Premiär för i år :) Ses där boyz
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Någon mer än jag som har moterat Titax kopling och bromshantag.
Gjorde det tidigare i veckan och märkte till min besvikelse.
För att starta 675:an måste ju kopplingen vara intryckt, men det känner den inte av med det nya hantaget om man ställer in det så det inte är längst ut.
Måste ju gå att sjustera.
Någon som har varit med om liknande?
//max
 

Dan17

PMC
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675
Någon mer än jag som har moterat Titax kopling och bromshantag.
Gjorde det tidigare i veckan och märkte till min besvikelse.
För att starta 675:an måste ju kopplingen vara intryckt, men det känner den inte av med det nya hantaget om man ställer in det så det inte är längst ut.
Måste ju gå att sjustera.
Någon som har varit med om liknande?
//max

Har också Titax,har ej märkt nåt,ska testa senare...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
På det gamla handtaget sitter en "hylsa" som måste flyttas över till det nya handtaget för att det ska funka.

Har Du glömt att flytta över den går det nya handtaget att röra i sidled kring bulten!

Hur jag kan veta det? Ehhhrrrm...:gnissla

...Gjorde det tidigare i veckan och märkte till min besvikelse.
För att starta 675:an måste ju kopplingen vara intryckt, men det känner den inte av med det nya hantaget om man ställer in det så det inte är längst ut.
Måste ju gå att sjustera.
Någon som har varit med om liknande?
//max
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Vad säger ni om nya Triumph Daytona 675 SE :yoparty
 

Bifogat

  • Daytona675SE_overview_534x375(1).jpg
    Daytona675SE_overview_534x375(1).jpg
    141.2 KB · Visningar: 137
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top