Triumph Daytona 675-tråden!

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
halloj nu har ni fått en ny anhängare

förresten är det någon i gbg trakten som skulle kunna tänka sig att låna ut sina krashkåpor så jag kan gjuta av dom.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Godagens alla,
Skulle ta bort framhjulet på min daytona och lossade de små insex som satt på höger sida (sett framifrån). Sen, glad som en lärka så skulle jag lossa den stora insexan men den satt ju som berget. Ville inte ta i mer än jag gjorde utan att fråga expertisen först, så den inte är vänstergängad eller nåt sådant dumt.

Har jag glömmt något?

Bak antar jag att det är som på vilken annan hoj som hellst, eller?

Nix, lite mer muskelkraft så skall det lossa. Fast jag hade plockat väck bromsoken först.
 

DomPe

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2009 Triumph Daytona 675
TBR - Kan man göra såhär?

Köpte ett TBR för ett par dagar sedan. Har sedan dess funderat på hur fasen jag skall göra för att fixa reg-plåt, blinkers och skyltbelysning för att lagens långa arm inte skall behöva bli allt för arga.

Vad tror ni?
Skruvarna blev lite långa men ska ta och korta av dem.
 

Bifogat

  • IMG_0456.jpg
    IMG_0456.jpg
    241.4 KB · Visningar: 111

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Skitlarm från helvete!!!!!

Har ett orignalmonterat larm på min trumpet:mad: som driver mig till vansinne. Larmar på med automatik efter ca en halvminut eller nåt. Skitdrygt, ska man stanna och snacka lite och sitta kvar kan man inte ens stänga av tändningen för då hoppar eländet på och larmar så fort man så mycket som kniper med skinkorna. För att inte tala om när jag skull byta hjul på hojen:huvet piper i öronen än:huvet:huvet

Någon som vet hur man kan stänga av eländet?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Har ett orignalmonterat larm på min trumpet:mad: som driver mig till vansinne. Larmar på med automatik efter ca en halvminut eller nåt. Skitdrygt, ska man stanna och snacka lite och sitta kvar kan man inte ens stänga av tändningen för då hoppar eländet på och larmar så fort man så mycket som kniper med skinkorna. För att inte tala om när jag skull byta hjul på hojen:huvet piper i öronen än:huvet:huvet

Någon som vet hur man kan stänga av eländet?

Kolla med Trajjajohan! han har ett sånt larm, har haft lite trubbel med sitt men han kanske har löst det :tummenupp
 

Mortimer

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Daytona 675
Har ett orignalmonterat larm på min trumpet:mad: som driver mig till vansinne. Larmar på med automatik efter ca en halvminut eller nåt. Skitdrygt, ska man stanna och snacka lite och sitta kvar kan man inte ens stänga av tändningen för då hoppar eländet på och larmar så fort man så mycket som kniper med skinkorna. För att inte tala om när jag skull byta hjul på hojen:huvet piper i öronen än:huvet:huvet

Någon som vet hur man kan stänga av eländet?

Jeg har samme problem!! Min løsning er dog at sætte den i "Ferry mode" når jeg skal byta hjul med den og lignende.

Ferry mode: aktiver alarm, (se 2 blink) tryk på svart knap (se 3 blink)

Nu kan du gøre som du vil med hojen uden alarmen går igang, dog skal du deaktivere alarmen før du sætter tænding på.

Håber det hjælper lidt på problemet :tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Är det bara jag som tycker gashandtaget måste vridas lite för mycket? finns det kortare rullar till 675:an? När jag ger full gas måste jag byta grepp :va

fråga. 2 ;) Det är inte för svårt att byta en packning till ena grenröret, det pyser lite, är det nått man måste göra omgående eller kan jag vänta lite?
 

Mortimer

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Daytona 675
Är det bara jag som tycker gashandtaget måste vridas lite för mycket? finns det kortare rullar till 675:an? När jag ger full gas måste jag byta grepp :va

Finns en snabb og billig løsning, gå til din Triumph forhandler, sig du skal have ett gashandtag til en Speed Triple, Tiger eller Sprint med 1050 motorn.

Har selv samme mod. og nu kan man give fuld gas i ét greb :tummenupp

OBS: pas på inte at strypa skruerne ved handtaget, dom er känslige
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Finns en snabb og billig løsning, gå til din Triumph forhandler, sig du skal have ett gashandtag til en Speed Triple, Tiger eller Sprint med 1050 motorn.

Har selv samme mod. og nu kan man give fuld gas i ét greb :tummenupp

OBS: pas på inte at strypa skruerne ved handtaget, dom er känslige

Kanon, ska testa :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jeg har samme problem!! Min løsning er dog at sætte den i "Ferry mode" når jeg skal byta hjul med den og lignende.

Ferry mode: aktiver alarm, (se 2 blink) tryk på svart knap (se 3 blink)

Nu kan du gøre som du vil med hojen uden alarmen går igang, dog skal du deaktivere alarmen før du sætter tænding på.

Håber det hjælper lidt på problemet :tummenupp

Tusen tack, just ett sådant svar jag sökte:tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
oj trodde det var dyrare, men behöver man bara själv vajer rullen eller sitter den ihop med själva handgrepps cylindern under gummihandtage?
Man byter hela handtaget mot ett nytt med nya infästningar för gasvajrarna (vilket jävla ord...). Ta det lugnt med skruven i änden bara, den sitter med locktite och är jävligt känslig då det är en pytteinsex.

Köp en till mig med, jag vill också ha snabbgas!! Kan vi mecka påbdet här hemma!!

Varför är det så lång gas på D675?
För att vi inte ska rasta skiten ur alla "craps" :D
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
dB mätning inför bandagar.

Då jag är engagerad i Sydskanes Emse som Depåchefsansvarig intresserar det här med bullermätningar mig. Vår "Bullermesserschmitt" har varit på kurs hos SVEMO och fått lära sig hur man skall mäta ljudnivån enligt dem.
FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) som SVEMO lyder under har ett tekninskt reglemente som jag varit inne och rotat i.

Jag har reagerat på att våra 675:eek:r får väldigt höga värden vid standardmätningarna (då man generellt använder 60% av max RPM som ett riktmärke) man har då (enligt SVEMO) en kolvhastighet av 13 m/s. Detta ger en mätning vid 14500 x 0,6= 8700 rpm.
Jag tycker detta är ett väldigt högt varvtal och ville därför kolla upp det.

Notera att FIM godkänner 105 dBA för tävling men svenska miljökrav säger 95 dBA vid förbifart (dynamisk mätning mätt 10 m från bankanten) vilket innebär ca:100dBA vid statisk mätning. Jag har därför bytt ut 105 dBA mot 100 dBA i dokumentet.

2.14 SOUND CONTROL
Noise limits in force Noise will be controlled to: Max. 100 dB/A measured at a mean piston speed of 11 m/sec.

2.14.1 With the microphone placed at 50 cm from the exhaust pipe at an angle of 45° measured from the centre-line of the exhaust end and at the height of the exhaust pipe, but at least 20 cm above the ground. If this is not possible, the measurement can be taken at 45° upwards.

2.14.2 During a noise test, machines not equipped with a gear box neutral must be placed on a stand.

2.14.4 The rider shall keep his engine running out of gear and shall increase the engine speed until it reaches the specified Revolutions Per Minute (RPM). Measurements must be taken when the specified RPM is reached.

2.14.5 The RPM depends upon the mean piston speed corresponding to
the stroke of the engine.

2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the
wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from microphone).

2.15.6 'Slow' meter response must be used.

2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.

2.15.8 Always round down meter reading, that is: 100.9 dB/A = 100 dB/A.

2.15.9 Correction
Type 1 meter: deduct 1 dB/A
Type 2 meter: deduct 2 dB/A

2.15.10 Ambient temperature
Below 10° Celsius: deduct 1 dB/A
Below 0° Celsius: deduct 2 dB/A

2.14.6 Noise control
Due to the similarity of the piston stroke in different engine configurations within the capacity classes, the noise test will be conducted at a fixed RPM. For reference only, the mean piston speed at which the noise test is conducted, is calculated at 13 m/sec (2-stroke engines) and 11 m/sec (4-stroke engines).

2 cylinders = 5,500 rpm
3 cylinders = 7,000 rpm
4 cylinders = 7,000 rpm

För att göra detta lite mer vetenskapligt så letade jag upp en sida där man kan räkna ut (eller snarare testa sig fram) vilken kolvhastighet man har vid ett specifikt varvtal.

http://www.csgnetwork.com/pistonspeedcalc.html

Då vi har en slaglängd på 52,3 mm (Daytona -09) så ger detta att vi ska mätas vid 6310 rpm. En jäkla skillnad mot 8700 rpm då vi får en kolvhastighet på 15 m/s!

Så om dom tjafsar vid besiktningen, berätta då att ni har koll, det tänker jag göra. :D

Dock vill jag påpeka att det kvittar vad den statiska mätningen säger, blir man mätt över 95 dBA statiskt så får man åka av banan. :död
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
....Lång text om ljud..

Pratar du om att trajjas orginal låter högt?

Annars generellt så är det nog inte många promille som kör bandag som åker snabbare med ett slipon, skite i det och lägg pengarna på mer däck, bandagar och soppa. Mer tid på banan=snabbare, inte ett slipon som låter lite fräckt...:D


Edit: och nu är vi jävligt OT....:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top