Triumph Daytona 675-tråden!

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Pratar du om att trajjas orginal låter högt?

Annars generellt så är det nog inte många promille som kör bandag som åker snabbare med ett slipon, skite i det och lägg pengarna på mer däck, bandagar och soppa. Mer tid på banan=snabbare, inte ett slipon som låter lite fräckt...:D


Edit: och nu är vi jävligt OT....:D
Fick monterat ett Arrow med ny mapp istället för orginalblåset när jag köpte min nya. Lite sparad vikt, lite bättre register och trevligare ljud.

Jag vet också att man inte kör fortare med ett slip-on men jag tänker inte hålla på att byta mellan orginal och slip-on så fort det ska köras bana, därav mitt intresse, kör inte heller bana för att bli snabbare utan för att det är fruktansvärt kul.

Fick en mätning strax över 100 dBA vid vår första bandag med dB-killern monterad vilket borde vara omöjligt. Felet som jag ser det var det höga varvtalet jag mättes vid. Den dynamiska mätningen hade jag inga problem med.

Ville bara upplysa folk som kanske hamnar i samma situation, hur man prioriterar i övrigt är upp till var och en. :tummenupp
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Jag körde på Gälleråsen i början av sommaren och vart rödflaggad för buller, kör med
Tor slipon.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag körde på Gälleråsen i början av sommaren och vart rödflaggad för buller, kör med
Tor slipon.

Flagga dom av hela passet för du lät för mycket..? :tungan
Antar du menar svartflaggad.. ;)

Iaf, jag har vart och kört flera gånger på Gelleråsen utan att någon anmärkt på mitt ljud. Körde senaste på bike week, 3dagar i rad.
Ej heller Anderstorp som kan vara rejält kinkiga med ljudet hade jag några problem med så förstår inte riktigt varför du blev svartflaggad.. Vad mätte dom upp dig till?
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Jupp mena svart:huvet
Nä jag fick åka vidare under ett villkor, att inte låta för mycket igen.
Så man fick ju puttra förbi på rakan där dom mätte.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Har tillbringat eftermiddagen på Amsbergs gokartbana vilket ju är trevligt. Hade monterat på ett nytt sett med Maxxis däck och kanske kört 10 mil innan och det ganska lugna landsvägsmil. Andra varvet på dagen och man börjar komma igång lite så känner jag i utgången på kurvorna och man drar på lite hur bakdäcket släpper hela tiden. Tredje varvet, sista kurvan innan start och mål så börjar jag lägga ner lite mer och då är det som att köra på olja, framdäcket bara försvinner och sen :huvet ligger man där. Säkerligen jag som gjorde något tok men hur jag än funderar så är enda förklaringen att jag inte kört så långt ut på kanten på dessa däck tidigare. Fick ingen som hellst förvarning utan det bara stack. Hojen var körbar men kåporna är ju inte så snygga och en motorkåpa har ganska skapliga skrapmärken och fotbromsen är av. Men jag kunde som sagt fortsätta köra klart eftermiddagen.

Nu till min fråga, någon som har en aning om vad en bromspedal kan kosta? Resten är ju bara skönhetsfel och jag ska ju till gelleråsen 6/9 så jag är ju inte så sugen på att stå utan hoj vilket jag säkert skulle bli om jag löste ut försäkringen. Hur skulle ni gjort?
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
... Hur skulle ni gjort?

Jobbigt !

Måste du inte lämna den direkt till försäkringsbolaget för att få ut skadan? Tänkte om du gör ännu mer skador så kanske det blir strul? SMC antecknar väl vilka skador som vart när du la den?

Kåpor är dyra, så jag hade lämnat den nu och sålt min plats till Gälleråsen. Jag vet att det är ett trist resonemang men så att det inte blir problem.

Annars ... går den inte att laga? Kan du låna en till Åsen? Andra trajamodeller kanske passar?

Lycka till :tummenupp
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jobbigt !

Måste du inte lämna den direkt till försäkringsbolaget för att få ut skadan? Tänkte om du gör ännu mer skador så kanske det blir strul? SMC antecknar väl vilka skador som vart när du la den?

Kåpor är dyra, så jag hade lämnat den nu och sålt min plats till Gälleråsen. Jag vet att det är ett trist resonemang men så att det inte blir problem.

Annars ... går den inte att laga? Kan du låna en till Åsen? Andra trajamodeller kanske passar?

Lycka till :tummenupp

Dom skrev inte ner ett dugg:confused:. Det vart inga sprickor och sådant i kåporna utan bara ordentliga skrapmärken. Så lite slipning och lack räcker nog långt. Sen är det ju motorkåpan då, antar att det är den dyra biten men även där är det rent kosmetiskt. Bromspedalen kan ju inte vara allt för dyr. Om man bortser från motorkåpan så går det nog att få till själv till en kostnad som är lägre än självrisken och funktionen är det ju inget fel på då jag körde i flera timmar till efter vurpan. Får se hur jag gör
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Dom skrev inte ner ett dugg:confused:. Det vart inga sprickor och sådant i kåporna utan bara ordentliga skrapmärken. Så lite slipning och lack räcker nog långt. Sen är det ju motorkåpan då, antar att det är den dyra biten men även där är det rent kosmetiskt. Bromspedalen kan ju inte vara allt för dyr. Om man bortser från motorkåpan så går det nog att få till själv till en kostnad som är lägre än självrisken och funktionen är det ju inget fel på då jag körde i flera timmar till efter vurpan. Får se hur jag gör

Kolla Johans MC, jag var på jakt efter ett orginalbromsgrepp för längesen, de hade det inte på websidan, men jag ringde så lade dom upp det direkt så jag kunde beställa :tummenupp

Annars kan du ju kolla här: http://www.bikebandit.com/triumph-motorcycle-daytona-675-2007/o/m17634

BRAKE PEDAL ASSY 5568496-001 $86.65
CLUTCH COVER ASSY 5567188-001 Håll i hatten $232.62
Eller :va
COVER, ALTERNATOR 5567189-001 $52.52

eh... sorry min okunnighet, men är det kopplingskåpan på höger sida :näsblod
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Här kommer lite bilder på eländet. Finns lite mer småmärken på bla. handtag osv men det är knappt synbart. Vet faktiskt inte vad som finns bakom denna kåpa men kopplingskåpan är helt oskadd i vart fall. Gled på mitt eget ben som kom mellan backen och hojen. Det räddade nog från större skador.
 

Bifogat

  • Skada1.jpg
    Skada1.jpg
    238 KB · Visningar: 85
  • Skada 2.jpg
    Skada 2.jpg
    237.2 KB · Visningar: 91
  • Skada 3.jpg
    Skada 3.jpg
    238 KB · Visningar: 80

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Här kommer lite bilder på eländet. Finns lite mer småmärken på bla. handtag osv men det är knappt synbart. Vet faktiskt inte vad som finns bakom denna kåpa men kopplingskåpan är helt oskadd i vart fall. Gled på mitt eget ben som kom mellan backen och hojen. Det räddade nog från större skador.

Ser ut som att bromspedalen bara är vikt? Går det inte att svetsa?

japp, behöver också en motorkåpa men ja kommer bända bort din nästa gång vi ses :hihi

Försök, det sitter kolfiber i vägen :arsele
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, statisk mätning är knepigt men precis som Du skriver är det den vid bankanten som gäller.

Mina erfarenheter från i år är att vi måste räkna med ett stort spann beroende på omgivande hojar, temperatur, vindförhållanden, mätinstrumentets toleranser och placering etc. Jag är som mest mätt till 102dB på varvstoppet med en TBR-pipa och rensat grenrör (kat och EXBV). Vi ska inte heller överdriva åtgärderna vid ev tillsägelse, med ljudplugg är jag mätt mellan 91 och 97 dB, petar jag in en högre växel så jag hamnar på 10k RPM i st f 13k är det inga problem vid mätningarna.

...Bra och verifierbar information...

Jag har både en "återställd/tillbakaböjd" och en ny bromspedal i min reservdelslåda. Får Du inte fram någon i tid kan Du eventuellt handla en av mig.

Dråsade Du omkull på en SMC-kurs ska det anges i anmälan. Träningsledaren ska alltid besikta en hoj efter skada (dom har ju ett papper från besiktningen vid inskrivningen) då det ofta kollas upp av försäkringsbolaget. Är Du osäker om detta blev gjort och väljer att nyttja helförsäkringen bör Du kontakta Din TL.

Vad tänker Du använda hojen till i framtiden? Vi som ofta är på bana och regelbundet fraktar hojen på släpvagn får räkna med slitage och kör därför med eftermarknadsprylar eller helt enkelt slita på originalgrejorna. Är maximal Bling en förutsättning för Ditt nöje kanske Du ska nyttja helförsäkringen, annars fixar Du det trasiga och jagar råpfria kåpor på e-bay och skrotar.

Lycka till:tummenupp

...Nu till min fråga, någon som har en aning om vad en bromspedal kan kosta? ...är ju inte så sugen på att stå utan hoj vilket jag säkert skulle bli om jag löste ut försäkringen...
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Mmm, statisk mätning är knepigt men precis som Du skriver är det den vid bankanten som gäller.

Mina erfarenheter från i år är att vi måste räkna med ett stort spann beroende på omgivande hojar, temperatur, vindförhållanden, mätinstrumentets toleranser och placering etc. Jag är som mest mätt till 102dB på varvstoppet med en TBR-pipa och rensat grenrör (kat och EXBV). Vi ska inte heller överdriva åtgärderna vid ev tillsägelse, med ljudplugg är jag mätt mellan 91 och 97 dB, petar jag in en högre växel så jag hamnar på 10k RPM i st f 13k är det inga problem vid mätningarna.



Jag har både en "återställd/tillbakaböjd" och en ny bromspedal i min reservdelslåda. Får Du inte fram någon i tid kan Du eventuellt handla en av mig.

Dråsade Du omkull på en SMC-kurs ska det anges i anmälan. Träningsledaren ska alltid besikta en hoj efter skada (dom har ju ett papper från besiktningen vid inskrivningen) då det ofta kollas upp av försäkringsbolaget. Är Du osäker om detta blev gjort och väljer att nyttja helförsäkringen bör Du kontakta Din TL.

Vad tänker Du använda hojen till i framtiden? Vi som ofta är på bana och regelbundet fraktar hojen på släpvagn får räkna med slitage och kör därför med eftermarknadsprylar eller helt enkelt slita på originalgrejorna. Är maximal Bling en förutsättning för Ditt nöje kanske Du ska nyttja helförsäkringen, annars fixar Du det trasiga och jagar råpfria kåpor på e-bay och skrotar.

Lycka till:tummenupp

Nog för att det kan vara kul att åka ett gäng på gatan ibland men oftast blir det lite halvtråkigt. Kommer försöka köra så mycket bana jag bara hinner och har råd och det var ju därför jag sålde loket jag hade innan (ZX9-R) och köpte min lilla Triumph. Har inte bestämt mig än men det lutar åt att jag hoppar försäkringen och kör vidare såhär. Blir säkert mera snart. Och lite skavanker kan man ju stå ut med så läng och fixa i ordning sen då det ska säljas. Vill köra mera bana nu!! Men vart tog sommaren vägen??

Dom skrev inte ner ett smack på kursen vad jag kunde se:confused: och tack för erbjudandet om bromsen. Den är inte av men spräckt i "vecket" så den går nog av om jag böjer tillbaka den. Men det går nog som sagt att svetsa.

Såg en annons förut om Arrows fotpinnar. Hittar inte den nu men är dessa sattser värda pengarna om man nu ändå ska byta?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Är det någon av er som är uppåt två meter som har en 675:a?
Jag har kört hojen i en halvtimme ungefär utan problem. Men hur är det om man sitter och kör 6 timmar en dag?

Och ni som ägt literhojar innan. Saknar ni inte vridet?
 

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Vart köper man föresten kraschpuckar bäst/billigast någonstans?
Hittade denna sida på nätet http://www.pureracingparts.se ,någon som handlat där?

Kanske skulle handlat lite tidigare men nästa gång kan det ju bli än värre:)

Tjenare! Jag köpte puckar från t3racing och är nöjd med kvalitet och passform. Ska du köpa krashkåpor så skulle jag rekommendera polidom.se!
Om du ändå ska byta kopplingskåpa så kika på woodcraft, sälgs bla av alienmoto. Det kan vara en bra ide med skydd över koppling/generator..
Det finns en mängd olika fotpinnar att köpa men jag kan starkt rekommendera arrow! Grym kvalitet, passform och känsla!

mvh/ Henrik
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Vart köper man föresten kraschpuckar bäst/billigast någonstans?
Hittade denna sida på nätet http://www.pureracingparts.se ,någon som handlat där?

Kanske skulle handlat lite tidigare men nästa gång kan det ju bli än värre:)

Jag har puckar från Valtermoto, har dock inte haft föremånen att få prova dem än :D

Kan instämma i rekommendationen om Polidomkåpor, bra passform (har kuts å framstänkskärm). Dessutom ordning å reda på leveranserna!
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top