Triumph Daytona 675-tråden!

Mortimer

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Daytona 675
Det har John. Han arbejdede tidligere for Hans Jørgen som er den officielle importør men har nu startet eget. http://www.triumphcity.dk/

Nu er der en annonce på min: http://sporthoj.com/annonser/?id=34267

PS... går ud fra du er mortimer fra Sunddebat ?

Jep, det er mig fra sunddebat :)


Hvis andre skal bruge en Triumph mand i DK kan jeg også anbefale www.alex-mc.dk .... Han jobber også med tuneboy og kører selv kun på Triumph.

Ps. Hvis ikke du får den solgt inden du tager afsted mod singapore, så har jeg en aflåst kældergarage den kan stå og lune sig i.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jep, det er mig fra sunddebat :)


Hvis andre skal bruge en Triumph mand i DK kan jeg også anbefale www.alex-mc.dk .... Han jobber også med tuneboy og kører selv kun på Triumph.

Ps. Hvis ikke du får den solgt inden du tager afsted mod singapore, så har jeg en aflåst kældergarage den kan stå og lune sig i.

Den skal nok blive solgt..... men , eller tak

Kommer du på knutstorp torsdag-fredag ??
 

Dnoil

Inte Medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Hägersten/Ass Pudding
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Nån som har en vettig förklaring på vad jag ska göra egentligen. Har en totalskuren motor (tydligen det värsta dom någonsin sett på Triumph).

Motorn skar i början av juni 2008 och man orkar inte riktigt hålla på längre, tog ca 8 månader innan jag fick ett nej från Triumph att garantin inte täcker pga att jag felbehandlat fordonet.

Hittar inga begagnade motorer så måste överväga renovering. Men vart? Är väll svindyrt på Triumph?

Eller någon som vill köpa för en billig peng? En 07a knappt 500 mil.
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Nån som har en vettig förklaring på vad jag ska göra egentligen. Har en totalskuren motor (tydligen det värsta dom någonsin sett på Triumph).

Motorn skar i början av juni 2008 och man orkar inte riktigt hålla på längre, tog ca 8 månader innan jag fick ett nej från Triumph att garantin inte täcker pga att jag felbehandlat fordonet.

Hittar inga begagnade motorer så måste överväga renovering. Men vart? Är väll svindyrt på Triumph?

Eller någon som vill köpa för en billig peng? En 07a knappt 500 mil.

På vilket sätt säger de att du har felbehandlat hojen? Läs ett par sidor tidigare i tråden så hittar du mer om trasiga motorer.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Motorn skar i början av juni 2008 och man orkar inte riktigt hålla på längre, tog ca 8 månader innan jag fick ett nej från Triumph att garantin inte täcker pga att jag felbehandlat fordonet.

Som sagt, vore intressant att få reda på vad "felbehandlat fordon" är?
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Nån som har en vettig förklaring på vad jag ska göra egentligen. Har en totalskuren motor (tydligen det värsta dom någonsin sett på Triumph).

Motorn skar i början av juni 2008 och man orkar inte riktigt hålla på längre, tog ca 8 månader innan jag fick ett nej från Triumph att garantin inte täcker pga att jag felbehandlat fordonet.

Hittar inga begagnade motorer så måste överväga renovering. Men vart? Är väll svindyrt på Triumph?

Eller någon som vill köpa för en billig peng? En 07a knappt 500 mil.

Det där låter ju sådär för en som funderar på att skaffa en D675. Skurna motorer hit och dit... hmmm...
Skulle verkligen vara intressant att veta hur detta har hänt och sedan vad Triumph menar med felbehandlat.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Det där låter ju sådär för en som funderar på att skaffa en D675. Skurna motorer hit och dit... hmmm...
Skulle verkligen vara intressant att veta hur detta har hänt och sedan vad Triumph menar med felbehandlat.

Jag felbehandlade min motor... det var klart min egen fel att min motor är skuren. Can't blame the bike !....

Mina kompisar har kört 2000 mil i NEC race (6 timers endurance racing) och har aldrig haft fel på hojen....
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Jag felbehandlade min motor... det var klart min egen fel att min motor är skuren. Can't blame the bike !....

Mina kompisar har kört 2000 mil i NEC race (6 timers endurance racing) och har aldrig haft fel på hojen....

Utan att du behöver "hänga ut dig själv" får man fråga hur du gjorde ;-)
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Utan att du behöver "hänga ut dig själv" får man fråga hur du gjorde ;-)

Jag hade köpt den av en kille som hade by-passed varvbegränsaran (?)..... jag fick ut 15.000 varv på den... DET kan den inte :D

Jag har nu monteret en '09 motor och har lagt original mapning på den nu... Nu är den helt perfekt :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Allt är möjligt, men kanske inte tillrådligt...:)

Lycka till med försäljningen, hinner Du testa den själv på bana innan Du åker?

Jag hade köpt den av en kille som hade by-passed varvbegränsaran (?)..... jag fick ut 15.000 varv på den... DET kan den inte :D...
 

Bifogat

  • Rev lim adj.jpg
    Rev lim adj.jpg
    248.6 KB · Visningar: 92

Dnoil

Inte Medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Hägersten/Ass Pudding
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Det dom sa till mig var det att fordonet hade gått fortare än 120km/h som är maxhastighet på svenska vägar samt att dom hade hittat spår av däcks rester på bak skärm samt bakre blinkers.

Sen sa dom nånting om att det inte fanns någon olja i och trodde det var försök till bedrägeri. Konstigt att det inte fanns någon olja kvar när jag lämnade en oljesträng på närmare 300m.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1. Var finns begränsning för t. ex. bankörning i köpehandlingarna eller användarmanualen? Att läsa av högsta hastighet på instrumentet och använda det som argument låter oerhört märkligt...

2. Däcksrester på bakskärm-blinkers är inte ovanligt när man varit på bana. I normal omfattning vill säga.

3. Olja - Njaa, har Du inte kollat olja (många Trajjor vill ha lite olja, speciellt vid hård belastning typ bana) så kan den skära ihop fullständigt. Och den typen av haveri är enligt vad jag förstår lätt att utläsa av motorns inre. Men varför lämnade den en oljesträng? Sköt Du en vevstake genom motorblocket eller?

Det dom sa till mig var det att fordonet hade gått fortare än 120km/h som är maxhastighet på svenska vägar samt att dom hade hittat spår av däcks rester på bak skärm samt bakre blinkers.

Sen sa dom nånting om att det inte fanns någon olja i och trodde det var försök till bedrägeri. Konstigt att det inte fanns någon olja kvar när jag lämnade en oljesträng på närmare 300m.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Det dom sa till mig var det att fordonet hade gått fortare än 120km/h som är maxhastighet på svenska vägar samt att dom hade hittat spår av däcks rester på bak skärm samt bakre blinkers.

Sen sa dom nånting om att det inte fanns någon olja i och trodde det var försök till bedrägeri. Konstigt att det inte fanns någon olja kvar när jag lämnade en oljesträng på närmare 300m.

Så med andra ord så är det inte ok att ge sig ner i Europa på en Daytona:va, låter rätt knasigt, om du känner dig felbehandlad så får du ju gå vidare med ditt ärende.

När 675:an kom så var det många som körde dem tomma på olja och Triumph var ganska generösa i början och reparerade en hel del rasade hojar, Triumph gick sedan ut med en bulletin om att de inte stod för fler torrkörda motorer.
Min återförsäljare ringde faktiskt mig och meddelade att man bör kolla oljan för 675.an gillar olja.

Att inte kontrollera nivån är felbehandling på alla förbrännigsmotorer och föreskrivs av alla tillverkare, vill inte säga att så är fallet i ditt haveri utan snarare höja ett varningens finger till alla nyblivena 675 ägare.

Gör det till rutin att kontrollera oljan, tar mindre en 1 minut och sparar många sköna slantar.

Gör man det är 675.an skottsäker och har inga brister i sin konstruktion som skulle göra den sämre en Bambustaketen, snarare tvärt om:yoparty.
 

Dnoil

Inte Medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Hägersten/Ass Pudding
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
1. Var finns begränsning för t. ex. bankörning i köpehandlingarna eller användarmanualen? Att läsa av högsta hastighet på instrumentet och använda det som argument låter oerhört märkligt...

2. Däcksrester på bakskärm-blinkers är inte ovanligt när man varit på bana. I normal omfattning vill säga.

3. Olja - Njaa, har Du inte kollat olja (många Trajjor vill ha lite olja, speciellt vid hård belastning typ bana) så kan den skära ihop fullständigt. Och den typen av haveri är enligt vad jag förstår lätt att utläsa av motorns inre. Men varför lämnade den en oljesträng? Sköt Du en vevstake genom motorblocket eller?

1. Jag berättade exakt vad som hänt för försäkringsbolaget och eftersom jag aldrig har kört på bana så nämnde jag inte det alls i tron om att försäkringsbolaget skulle hjälpa mig, men så var inte fallet. Så hela den sanna historien finns dokumenterad.

2. Bara när jag hörde första ordet i "spår av däcks rester" visste jag att det skulle bli en jobbig situation om dom letar så noga. Samt att verkstads killen sa att det inte kommer bli lätt att prata med den ansvarige på Triumph då han va ett svin tydligen. Det var han, jag nämnde att gå vidare med ärendet och då sa han nått i stil med: "gör det, det är ditt körkort och vi har uppgifter på hur fort du kört".

3. Detta hände på väg hem från Swedenrock Festival", helt ärligt så kollade jag faktiskt aldrig oljan innan jag skulle hemåt, men på vägen ner gjorde jag det och fyllde på det lilla som saknades. Har 55 mil enkel resa. Hann ungefär 2 mil på hemvägen innan det rasa, ingen varningslampa nånstans förens det var för sent. Motorblocket verkar vara helt, men helt ärligt så är jag värdelös på motorer, därför jag ber om hjälp här, innan jag lämnar in den på svindyra Triumph eller i värsta fall skrotar bågen.

Alla verkstads killar är super trevliga men de kan inte heller göra något åt den högre sittande individen så jag överväger att lämna Triumph bakom mig. Det är synd för jag gillar verkligen bågen.
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
2. Bara när jag hörde första ordet i "spår av däcks rester" visste jag att det skulle bli en jobbig situation om dom letar så noga. Samt att verkstads killen sa att det inte kommer bli lätt att prata med den ansvarige på Triumph då han va ett svin tydligen. Det var han, jag nämnde att gå vidare med ärendet och då sa han nått i stil med: "gör det, det är ditt körkort och vi har uppgifter på hur fort du kört".

3. Detta hände på väg hem från Swedenrock Festival", helt ärligt så kollade jag faktiskt aldrig oljan innan jag skulle hemåt, men på vägen ner gjorde jag det och fyllde på det lilla som saknades. Har 55 mil enkel resa. Hann ungefär 2 mil på hemvägen innan det rasa, ingen varningslampa nånstans förens det var för sent. Motorblocket verkar vara helt, men helt ärligt så är jag värdelös på motorer, därför jag ber om hjälp här, innan jag lämnar in den på svindyra Triumph eller i värsta fall skrotar bågen.

Alla verkstads killar är super trevliga men de kan inte heller göra något åt den högre sittande individen så jag överväger att lämna Triumph bakom mig. Det är synd för jag gillar verkligen bågen.

Haha, hotade han verkligen med körkortet? :va Finns inte en suck att dom eller polisen kan göra ett smack pga vad för hastighet som står i färddatorn. Hur hade dom tänkt skriva på boten liksom? Vilken hastighet gällde på vilken berörd sträcka t.ex.. Bara skitsnack från deras sida!
STÅ PÅ DIG! Prata med konsumentombudsmannen och dra dom asen till ARN om så behövs.
Är de Trimuph center i Sthlm det gäller?
Paser här på forumet köpte en S3a där och råkade ut för nåt slags haveri också, efter ganska kort tids nyttjande av hojen. Även då försökte dom lura han att han hade kört slut på oljan. Trotsa att de fanns vittnen, både privatpersoner och Johans MC i GBG som kollat oljan innan.

Det verkar vara riktigt svin där på det stället så som de verkar betee sig.
Iaf slutade hans historia med en anmälning till ARN och efter deras anmodan så återgick köpet minus några tusenlappar.

En sak till, drar du det vidare så skriv ned ALLT du gör, vid vilken tidpunkt du pratar med vem och vad ni pratat om då du har kontakt med verkstaden.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Massor med text

Det där om ditt KK låter absurt och som ett försök till att försöka skrämas, han spelar på folks bristande kunskap i lagar å regler.

Det kostar dig inget att dra ärendet till ARN, under garantitiden skall Triumph bevisa att ditt handhavande brustit inte du, har du behandlat den enl föreskrift ska du definitivt få ditt ärende prövat, kontakta konsumentvägledaren där du bor.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Okey, några snabba reflektioner:

1. Det ÄR bra att historien är dokumenterad (läs och följ Cykelstyrets råd). Argumentet att Du kört fortare än 120 km/h är under Triumphs värdighet att använda, inte många av oss skulle ö h t köpa en hoj med en sådan begränsning. Var Du gjort det - på bana, på inhägnat område, på flygraka eller på motorväg är helt irrelevant ur garantisynpunkt. Du blir inte fälld av polis eller åklagare på sådan grund och därmed kan argumentet lämnas därhän.

2. Fota däcksresterna och lägg upp bilderna (om dom finns kvar). La Du en jätteburnout på varvstoppet under festivalen är det måhända besvärande (och inget bra sätt att använda en hoj:rolleyes:) men jag kan inte se att en liten burnout med automatik sätter garantin ur spel.

3. Fyllde Du på under resan till festivalen ska den inte ha kunnat dricka sig tom OM inte oljeplugg-, filter eller motsvarande helt enkelt lossnat! Den kritiska frågan är väl vilka skador som finns i motorn, om lagerbanor och kamöverfall är blåanlöpa på grund av friktionsvärme, sumpen full av metallspån etc. Hur mycket har dom rivit i motorn? Kan Du se var läckaget kommer ifrån?

Har motorn skurit illa kan Du nog glömma en renovering (läs Scuba Divers poster), utan det är nog billigare och bättre att jaga en begagnad motor.

Vill Du gå vidare med garantiärendet gör Du som Stephan säger.

Väljer Du att skrota hojen så är jag på jakt efter ett par fälgar - med eller utan däcksrester:)

Lycka till:tummenupp

1. ...eftersom jag aldrig har kört på bana så nämnde jag inte det alls i tron om att försäkringsbolaget skulle hjälpa mig, men så var inte fallet. Så hela den sanna historien finns dokumenterad.

2. Bara när jag hörde första ordet i "spår av däcks rester" ...

3. ...på vägen ner gjorde jag det och fyllde på det lilla som saknades. Har 55 mil enkel resa. Hann ungefär 2 mil på hemvägen innan det rasa, ingen varningslampa nånstans förens det var för sent. Motorblocket verkar vara helt...

...i värsta fall skrotar bågen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top