Provkörd, med delade känslor..
Vart lite småsugen på en 675'a sen i somras men aldrig kommit till skott och vridit ur nån. Dock så var det dagen D idag, ner till Länna efter jobbet och nyckeln i handen till deras röda demo direkt när jag kom. Må säga att Roffe/Urban (glömt vad han hette) skötte det hela snyggt, precis så vill man bli bemött som kund
Första intrycket med nyckeln i låset, shit så man sitter! Dock riktigt skön ställning för snabbåka men allt annat måste man ju avsky maskin till?
Nåväl, ut i industriområdet och körställningen suger, genom rondellerna (sitter fortf. som en apa) och sen ut på första rakan på Lissmavägen.. Nu sitter man bra! Helt klart rätt sittställning för race
Vrider på rullen så mycket det går, växlar precis innan varvstoppet (shiftlight är tufft!). 2'an, 3'an, 4'an och så i med 5'e spättet.. Enligt säljaren skulle det vara 128hk med Arrowpipan, inte en chans! Hertigen kör ifrån en sån här på halvgas och där har jag papper på effekten. Hur mycket ger dom på slangen ni som kört på rulle? Kan ju aldrig va över 110hk?
Men men, det finns ju kurvor också! Helvete vad det går undan i böjarna
Nu var det tredje eller fjärde gången jag åker den vägen med hoj, och senast på förra årets Sthlm's snurr i ösregn.. Men när man är ute och provkör och tar det hyffsat piano men håller dubbla tillåtna hastigheten i kurvora, damn! Den går ju hur fort som helst när det svänger! Sen var den ju hur lättkörd som helst, grymt imponerad av väghållningen.
Upp till stora vägen och en rundpall och sen 'ba på't fullt igen, spett efter spett och det är bara kasta ner hojen i kurvan, man sitter perfekt och det går hur mjukt och fint som helst genom sväng. Sittställningen var verkligen perfekt när det väl svängde
Kommer tillbaka till raksträckan upp mot rondellen och ligger som ett frimärke på tanken, maskin bara skriker. Nyper så hårt det går i bromsarna, men det händer ingenting
Men men, bromsen är ju fartens värsta fiende så runt i rondellen och sen samma sträcka igen. Helt underbar hoj i kurvorna, me like
På andra repan tillbaka satsar jag lika hårt upp mot rondellen och tvärnyper men inte händer det mycket inte
Tillbaka in till butiken med ett flin som nog hette duga, en sån här vill jag nog ha
Dock blir det ju lite funderingar.. Kanske nån mer som kört deras röda demo?
- Effekten, är dom verkligen så här "slöa"? Jag låg ändå med tända lampor rätt ofta men inte mata det på spec. mycket inte. Stjärtdynon säger
minst 20hk mindre än i Hertigen. Hur får man mer pulver och vad kostar det? Tuneboy och pipa är solklart, men sen då?
- Bromsarna, var det nå fel på dom? Ok att man är bortskämd med värsting Brembo men det här var ju typ lika kasst som på en TDM 900
Vad har ni bytt till för doningar? Finns det färdiga bolt-on kit från typ Brembo som passar?
Summa sumarum då? För er som inte orkar läsa allt strunt man spyr ur sig.. Japp, jag vill ha en och smiska bana med nästa år!