roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Mmm, hade varit roligt att ses IRL. Men tyvärr har inte tiden funnits för MC de senaste veckorna...
Yngling! Först kanske man ska konstatera att vi bara kan bygga upp en viss hastighet i själva kurvan. Alltså att utgångshastigheten är lika med ingångshastighet plus en liten acceleration. Försöker Du kompensera en låg ingångshastighet genom att gå på gas tidigare och hårdare kommer Du förr eller senare att hamna i problem...
Min personliga uppfattning är därmed att högre kurvhastighet ganska snart har med högre ingångsfart att göra (när vi väl vågar nyttja eller ta ut linjen genom kurvan maximalt). För att våga hålla högre ingångsfart måste Du lita på att Du har tillräckligt manöverutrymme. Alltså blick. Detta kan man utveckla oerhört mycket, men jag antar att det var lite mer handfasta råd Du sökte?
Några snabba tankar (för den som redan klarat av gaskontroll, blick, svängpunkt, snabbstyrning etc enligt t ex SMC steg 1 och 2):
- Bromsa INTE "sent" när Du försöker jobba med kurvhastighet och speciellt ingångshastighet! Ha mariginal så att Du kan finjustera ingångsfarten.
- Se till att blicken verkligen följer med mellan Svängpkt - APEX - utgång. Hinner Du inte flytta fokus behöver Du sänka farten tills det flyter igen.
- Våga ligga kvar på grundgas till dess Du är säker på att pricka Din APEX. Har Du svårt att nå in till den trots detta kanske Du ska välja en tidigare svängpunkt?
- När Du inte längre håller Din linje tangerar Du Din egen gräns! Oftast syns detta på att vi bommar APEX, vilket i sin tur ger taskiga (ofta sena) utgångar. Kör inte fortare om Du inte är beredd att syna gräs eller asfalt. Sakta in något om Du vill utvecklas.
- När knät dunsar i kort efter svängpunkten har Du nått gränsen för vad Du klarar av i nuläget (max nedläggvinkel nyttjad). För att ytterligare höja kurvhastigheten behöver Du då analysera Din linje och sittposition, om Du nyttjar hela väg- eller banbredden.
Jaja, detta är bara min egen tro och tyckande, men att åka fortare i kurvor verkar handla om att vi helt enkelt beslutar oss för att öka medelhastigheten genom kurvorna. Hur vi sedan gör det - det beror nog i slutändan på vilka starka resp svaga sidor vi har. Men att åka så att man är livrädd verkar inte vara någon bra metod...
Ha de!
Yngling! Först kanske man ska konstatera att vi bara kan bygga upp en viss hastighet i själva kurvan. Alltså att utgångshastigheten är lika med ingångshastighet plus en liten acceleration. Försöker Du kompensera en låg ingångshastighet genom att gå på gas tidigare och hårdare kommer Du förr eller senare att hamna i problem...
Min personliga uppfattning är därmed att högre kurvhastighet ganska snart har med högre ingångsfart att göra (när vi väl vågar nyttja eller ta ut linjen genom kurvan maximalt). För att våga hålla högre ingångsfart måste Du lita på att Du har tillräckligt manöverutrymme. Alltså blick. Detta kan man utveckla oerhört mycket, men jag antar att det var lite mer handfasta råd Du sökte?
Några snabba tankar (för den som redan klarat av gaskontroll, blick, svängpunkt, snabbstyrning etc enligt t ex SMC steg 1 och 2):
- Bromsa INTE "sent" när Du försöker jobba med kurvhastighet och speciellt ingångshastighet! Ha mariginal så att Du kan finjustera ingångsfarten.
- Se till att blicken verkligen följer med mellan Svängpkt - APEX - utgång. Hinner Du inte flytta fokus behöver Du sänka farten tills det flyter igen.
- Våga ligga kvar på grundgas till dess Du är säker på att pricka Din APEX. Har Du svårt att nå in till den trots detta kanske Du ska välja en tidigare svängpunkt?
- När Du inte längre håller Din linje tangerar Du Din egen gräns! Oftast syns detta på att vi bommar APEX, vilket i sin tur ger taskiga (ofta sena) utgångar. Kör inte fortare om Du inte är beredd att syna gräs eller asfalt. Sakta in något om Du vill utvecklas.
- När knät dunsar i kort efter svängpunkten har Du nått gränsen för vad Du klarar av i nuläget (max nedläggvinkel nyttjad). För att ytterligare höja kurvhastigheten behöver Du då analysera Din linje och sittposition, om Du nyttjar hela väg- eller banbredden.
Jaja, detta är bara min egen tro och tyckande, men att åka fortare i kurvor verkar handla om att vi helt enkelt beslutar oss för att öka medelhastigheten genom kurvorna. Hur vi sedan gör det - det beror nog i slutändan på vilka starka resp svaga sidor vi har. Men att åka så att man är livrädd verkar inte vara någon bra metod...
Ha de!
...Synd att du inte va med roffe_s.
...hur får man upp hastigheten i kurvorna? Om man är en feg gubbe på snart 40?
Last edited: