Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, hade varit roligt att ses IRL. Men tyvärr har inte tiden funnits för MC de senaste veckorna:näsblod...

Yngling! Först kanske man ska konstatera att vi bara kan bygga upp en viss hastighet i själva kurvan. Alltså att utgångshastigheten är lika med ingångshastighet plus en liten acceleration. Försöker Du kompensera en låg ingångshastighet genom att gå på gas tidigare och hårdare kommer Du förr eller senare att hamna i problem...

Min personliga uppfattning är därmed att högre kurvhastighet ganska snart har med högre ingångsfart att göra (när vi väl vågar nyttja eller ta ut linjen genom kurvan maximalt). För att våga hålla högre ingångsfart måste Du lita på att Du har tillräckligt manöverutrymme. Alltså blick. Detta kan man utveckla oerhört mycket, men jag antar att det var lite mer handfasta råd Du sökte?

Några snabba tankar (för den som redan klarat av gaskontroll, blick, svängpunkt, snabbstyrning etc enligt t ex SMC steg 1 och 2):

- Bromsa INTE "sent" när Du försöker jobba med kurvhastighet och speciellt ingångshastighet! Ha mariginal så att Du kan finjustera ingångsfarten.

- Se till att blicken verkligen följer med mellan Svängpkt - APEX - utgång. Hinner Du inte flytta fokus behöver Du sänka farten tills det flyter igen.

- Våga ligga kvar på grundgas till dess Du är säker på att pricka Din APEX. Har Du svårt att nå in till den trots detta kanske Du ska välja en tidigare svängpunkt?

- När Du inte längre håller Din linje tangerar Du Din egen gräns! Oftast syns detta på att vi bommar APEX, vilket i sin tur ger taskiga (ofta sena) utgångar. Kör inte fortare om Du inte är beredd att syna gräs eller asfalt. Sakta in något om Du vill utvecklas.

- När knät dunsar i kort efter svängpunkten har Du nått gränsen för vad Du klarar av i nuläget (max nedläggvinkel nyttjad). För att ytterligare höja kurvhastigheten behöver Du då analysera Din linje och sittposition, om Du nyttjar hela väg- eller banbredden.

Jaja, detta är bara min egen tro och tyckande, men att åka fortare i kurvor verkar handla om att vi helt enkelt beslutar oss för att öka medelhastigheten genom kurvorna. Hur vi sedan gör det - det beror nog i slutändan på vilka starka resp svaga sidor vi har. Men att åka så att man är livrädd verkar inte vara någon bra metod...:)

Ha de!

...Synd att du inte va med roffe_s.

...hur får man upp hastigheten i kurvorna? Om man är en feg gubbe på snart 40?
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
var förresten på effektbolaget i dag och justerade häng, komp och retur (försp. var ok) borta är följande: åsnesparkarna efter väg ojämnheter, spårosäkerhet vid nedlägg, gaffelstuds vid hård inbromsning. kan helt ärligt säja att det är som en ny hoj, nu är den timid och snäll och inte så jävla hetsig och förbannad. var faktiskt livrädd för hårda inbromsningar för att den kom tillbaka så aggresivt i fronten.

och ja det var fjädringen, däcken och asfalten som gjorde att jag fick åka skammkärra två gånger samma dag ;) inte gas/bromshanden ;)
Intressant!
Har du några värden att dela med dig av?
Free sag? Rear and Front? Vilka värden ligger du på?
Ride Height? Samma där?

Komp och retur, hur många "klick" från ändlägen (fram)?
Har (eller förhppningsvis hade) problem med gaffelstuds vid hård inbromsning och har justerat in efter Öhlins rekommendationer men vi har ju inga Öhlinskompnenter så jag undrar om det är rätt. Det skiljer sig rätt mycket från det roffe_s rekommenderade (och jag litar på roffe_s)

När nöden är som störst...:)

Denna tråd behandlar grundinställningar rekommenderade från Triumph. Börja med att ställa in kompression och retur enligt dessa anvisningar. Montera en kattstrypare på ett av fjäderbenen för att se hur mycket fjädringsväg Du i praktiken utnyttjar.

Ställ sedan i tur och ordning häng, retur och möjligen kompression. Denna video är mycket bra för att visa hur Du gör.

30-35 mm fram och 25-30 mm bak är en bra måttstock på var Du vill hamna när det gäller förarhäng...

Är sedan hänget rätt, returen balanserad, och det finns fjädringsväg kvar vid inbromsning (kattstryparen sitter mer än 17 mm upp på innerbenet) och Du fortfarande har lite chatter vid inbromsningen kan Du sänka gaffelbenen i styrkronan till dess ök gaffelben = ök styrkrona. Det är en mycket vanlig åtgärd på 06-08 och ger ett lite mindre aggressivt chassi.

Lycka till:)
 

Bifogat

  • Suspension Öhlins.jpg
    Suspension Öhlins.jpg
    50.6 KB · Visningar: 101
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Intressant!
Har du några värden att dela med dig av?
Free sag? Rear and Front? Vilka värden ligger du på?
Ride Height? Samma där?

Komp och retur, hur många "klick" från ändlägen (fram)?
Har (eller förhppningsvis hade) problem med gaffelstuds vid hård inbromsning och har justerat in efter Öhlins rekommendationer men vi har ju inga Öhlinskompnenter så jag undrar om det är rätt. Det skiljer sig rätt mycket från det roffe_s rekommenderade (och jag litar på roffe_s)

eh... komemr inte ihåg, ska fundera på det, skrev nämligen inte upp när han Tommy gjorde det :huvet återkommer :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjena esset:). Njaa, här föreligger nog ett litet missförstånd, på Öhlinsspråk är förarhäng = "riders sag" och jag är nog helt överens med Öhlins om de mätvärdena... Om man som jag tillhör de fullvuxnas skara (85 - 90 kg beroende på dagsform:rodnar) blir dock 40 mm förarhäng (riders sag) på tok för mjukt och hela gaffeln riskerar att bottna vid hård inbromsning. Jag tror att -09 har ungefär samma hårdhet på fjädrarna original som den tidigare generationen.

Så i viktklass 75 - 90 kg ligger nog ett lämpligt förarhänget fram mellan 25-30 mm, då har vi 5-10 mm fjädringsväg kvar i marginal (hela gaffeln bottnar när det är 17 mm kvar på det blanka innerröret).

För lite tuffare banåkning rekommenderas alltså att Ni håller Er i underkant av de värden som Öhlins rekommenderar samt att Ni ser till att hänget fram är ungefär 5 mm mer än hänget bak.

Men "klicken" kan Ni INTE jämföra med Öhlins då High-End material som Öhlins, WP, Penske, Matris, Elka och allt vad dom nu heter har många fler och känsligare lägen i dämparen! Därför rekommenderas manualen till att börja med(grundvärden för kompression och retur), sedan balanserar ni returen genom att kolla att framändan går tillbaks som den ska (se videon) varefter Ni anpassar bakdämparens retur till framändan. Slutligen finjusterar Ni utnyttjad fjädringsväg genom att vrida på skruvarna för High-Speed Compression.

Räkna för övrigt ALLTID klicken från fullt inskruvad dämpning/retur och notera vad Ni gör. Ändra en sak åt gången annars blir Ni bara förvirrade.

@Luca - Efter Kemora vet Du ju hur man mäter förarhäng - det vore intressant att höra vilka värden Du har:)

Lycka till!

Intressant!
Har du några värden att dela med dig av?
Free sag? Rear and Front? Vilka värden ligger du på?
Ride Height? Samma där?

Komp och retur, hur många "klick" från ändlägen (fram)?
Har (eller förhppningsvis hade) problem med gaffelstuds vid hård inbromsning och har justerat in efter Öhlins rekommendationer men vi har ju inga Öhlinskompnenter så jag undrar om det är rätt. Det skiljer sig rätt mycket från det roffe_s rekommenderade (och jag litar på roffe_s)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tjena esset:). Njaa, här föreligger nog ett litet missförstånd, på Öhlinsspråk är förarhäng = "riders sag" och jag är nog helt överens med Öhlins om de mätvärdena... Om man som jag tillhör de fullvuxnas skara (85 - 90 kg beroende på dagsform:rodnar) blir dock 40 mm förarhäng (riders sag) på tok för mjukt och hela gaffeln riskerar att bottna vid hård inbromsning. Jag tror att -09 har ungefär samma hårdhet på fjädrarna original som den tidigare generationen.
Du behöver inte rodna, jag tillhör 0,1-klubben..
Så i viktklass 75 - 90 kg ligger nog ett lämpligt förarhänget fram mellan 25-30 mm, då har vi 5-10 mm fjädringsväg kvar i marginal (hela gaffeln bottnar när det är 17 mm kvar på det blanka innerröret).
Efter justering har jag nu Free sag fram (F1-F2) till 21 mm (du säger 25-30, Öhlins 20-30). Bra eller dåligt?
Jag har Free sag bak (R1-R2) till 8 mm (5-15 mm enligt Öhlins)
Ride height fram (F1-F3) är nu 36 mm (30-40 enligt Öhlins) för mycket eller?
Ride height bak (R1-R3) ligger tyvärr på 37 mm och Öhlins säger 25-35 mm.
För lite tuffare banåkning rekommenderas alltså att Ni håller Er i underkant av de värden som Öhlins rekommenderar samt att Ni ser till att hänget fram är ungefär 5 mm mer än hänget bak.
Då är mina inställningar helt åt håvete. 21 mm fram och 8 mm bak. men å andra sidan, om jag väljer att titta på Öhlins så så ligger ändlägena mellan min 5 mm vs min 20 mm alternativt max 15 mm och max 30 mm för bak respektive fram.

Men "klicken" kan Ni INTE jämföra med Öhlins då High-End material som Öhlins, WP, Penske, Matris, Elka och allt vad dom nu heter har många fler och känsligare lägen i dämparen! Därför rekommenderas manualen till att börja med(grundvärden för kompression och retur), sedan balanserar ni returen genom att kolla att framändan går tillbaks som den ska (se videon) varefter Ni anpassar bakdämparens retur till framändan. Slutligen finjusterar Ni utnyttjad fjädringsväg genom att vrida på skruvarna för High-Speed Compression.
Har nu även sett skillnaden mellan inställningarna för retur och kompression mellan -08 och -09 så det får allt justeras lite!
Räkna för övrigt ALLTID klicken från fullt inskruvad dämpning/retur och notera vad Ni gör. Ändra en sak åt gången annars blir Ni bara förvirrade.

@Luca - Efter Kemora vet Du ju hur man mäter förarhäng - det vore intressant att höra vilka värden Du har:)

Lycka till!
Japp, det rådet ska jag följa när det blir bantest den 25:e
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
eh, jah... hm, 34-35 mm häng fram vill jag minnas, kommer inte ihåg häng bak men 10 gissade en polare?! jag går på mellan 70-75 kilogram med hjälm på skallen och i övrigt fullutrustad med en pastalunch i kistan. Sorry guys, måste kolla upp detta. :näsblod tre klick från botten bak ialla fall! komp/retur fram inte en susning :huvet ska kolla i morgon när jag är i garaget, ursäkta min svammling ;)

Tommy Hollén på Effektbolaget sa att det kan va lite för mycket olja i min gaffel, sista centimetern kan kännas lite stum så man inte känner "klicket" när den bottnar! ska åtgärda nästa service!

han trodde inte heller vurpan berodde på fjädringen:hihi
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bara muskler alltså? :)

Nej, mina värden (förarhäng) är INTE Free sag utan vad Öhlins kallar Ride Height/Rider sag! Blir krångligt det här...:brinnerup

Free sag eller fritt häng använder Du för att avgöra om fjädern är rätt dimensionerad. Brukar kollas upp efter det att Du justerar in förarhäng (ride height). Så på ren svenska - skit för närvarande i free sag, det är häng med förare eller ride height som styr geometrin (F1-F3 resp R1-R3).

EDIT - för att undvika alla missförstånd kan Du se denna mätblankett med förklaring på sid 2 - 3, det är dessa "svenska" ord jag försöker använda:näsblod . (jag mäter inte "friktionsmåtten" då det mer är en slitagekontroll för grejorna) - EndOfEDIT

Med Förarhäng (F1 - F3) 36 mm kanske den är i mjukaste laget. Jag skulle prova att ställa ned den till mellan 30-33 mm. Montera kattstrypare på ena gaffelbenet så att Du kan kolla hur nära botten Du kommer den 25:e. KOM IHÅG - när det är 17 mm kvar på innerbenet bottnar fjädringen så låt ALDRIG kattstryparen komma längre ned än 25-30 mm från änden av innertuben.

Bak skulle jag också öka förspänningen rejält till dess att jag har Förarhäng (r1-R3) 25-28 mm så här blir det en hel del skruvande på ringarna...

Vad kommer att hända i f t de värden Du har idag? Jo, då baken kommer att ligga ca 5 mm högre kommer Du att få en lättare och mer precis styrreaktion. I och med att Du styvar upp hojen kommer Du dessutom att få en stummare hoj och mer input från beläggningen. Så ta det lugnt till att börja med och vänj Dig vid uppträdandet. Upplever Du hojen som instabil i kurvorna kan Du prova knepet med att sänka gaffelbenen i styrkronan eller öka hänget bak (F1-F3) ett par 3 mm.

Du behöver inte rodna, jag tillhör 0,1-klubben..

...Ride height fram (F1-F3) är nu 36 mm (30-40 enligt Öhlins) för mycket eller?
Ride height bak (R1-R3) ligger tyvärr på 37 mm och Öhlins säger 25-35 mm.
 
Last edited:

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Jaja, detta är bara min egen tro och tyckande, men att åka fortare i kurvor verkar handla om att vi helt enkelt beslutar oss för att öka medelhastigheten genom kurvorna. Hur vi sedan gör det - det beror nog i slutändan på vilka starka resp svaga sidor vi har. Men att åka så att man är livrädd verkar inte vara någon bra metod...:)

Ha de!

Stämmer ju fin-fint med vad vi fick lära oss i helgen! Man ska känna sig trygg när man åker. Det var väl det instruktören menade när han sa "Först ser man Gud, sen bromsar man!":D
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Inte helt fel, om alternativet är att "Först bromsa, sedan möta sin Gud...":näsblod :D

Var det den filosofin som LucaBrasi försökte efterleva i skyfallet? :nyfiken

Stämmer ju fin-fint med vad vi fick lära oss i helgen! Man ska känna sig trygg när man åker. Det var väl det instruktören menade när han sa "Först ser man Gud, sen bromsar man!":D
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Stämmer ju fin-fint med vad vi fick lära oss i helgen! Man ska känna sig trygg när man åker. Det var väl det instruktören menade när han sa "Först ser man Gud, sen bromsar man!":D

hehe ja eller livrädd kanske var i överkant men lite obehagskänslor fanns där för mej ialla fall :D

Inte helt fel, om alternativet är att "Först bromsa, sedan möta sin Gud...":näsblod :D

Var det den filosofin som LucaBrasi försökte efterleva i skyfallet? :nyfiken

Det var nog mer: "hög siffra" på mätaren, kurva snart, 150 skylten,100 skylten dax att bromsa, sådär ja och pang, där kom framvagnen som en knytnävssmäll inte helt otippat, obalansen kommer, och sen sådär ja 50skylten, bra kroppsförflyttning, tryggt och fint, blicken, tryck till på handtaget och gas, lägg ned försiktigt, försiktigt, blicken genom kurvan, 30km/h på mätaren, följa ut med blicken, där vill jag hamna, och skraaaap... fan inte igen....

Är skyldig Gottis 2 tårtor... vart hittar man sånna en söndag i Karlskoga.... skit... :huvet:huvet:huvet
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Det var en målande beskrivning på min ära:D . För övrigt vet jag en nordlig Daytonaägare med ett svårslaget rekord för lågfartsvurpa in i Trösen...:näsblod

hehe ja det finns två typer av hojjåkare, de som itne ramlat och de som kommer ramla :näsblod

Trösen, är det samma som Mikes Corner eller vad den kallas? :D
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Fick tipset att höjja tomgången till 2000 vid bankörning för att förhindra ev. bakhjulslåsning vid nedväxling, kan någon verifiera att 2000 är ok? :tummenupp fråga två: var skruvar man upp? :va

Det är densamma, fast nu har jag hört att det pratas om att döpa om den igen...:rolleyes:
:krama

LucaBrassaSatans corner? :banana
 
Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Visst var det dig jag träffade på Åsen? Kul att ses, bra kört!

Nu var det inte alla som skickade ut hojen i sanden efter att försöka sätta personligt rekord på rakan i regn :hihi men det var ett jäkla mannfall. När det väl torkade upp var det sjukt kul i vanlig ordning.

Synd att du inte va med roffe_s.

Men nu till en fumdering av mer körkaraktär: hur får man upp hastigheten i kurvorna? Om man är en feg gubbe på snart 40?

Visst var det jag och visst var det roligt att få lite ansikten på folk. Du fräste nog förbi mig ett antal ggr den dagen.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Visst var det jag och visst var det roligt att få lite ansikten på folk. Du fräste nog förbi mig ett antal ggr den dagen.

undrar om jag hejjade på dej också, jo det gjorde jag nog va?! :)

Räknade till fem 675:eek:r! två gula, en röd, en vit/blå-nånnting ;)/en svart
 
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Lite överallt
Hoj
GSXR-750 K6
Ni som kör D675 och är lite större typ 180-200 långa, hur känner ni er på hojen? Känns den lagom stor för en SH? Inte för liten? Inte så att ni behöver pressa er ner mellan kåpa och säte?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns en manuell tomgångsjustering att köpa och installera från Triumphs race-kitt. Vi med Tuneboy ställer upp tomgången direkt i mappen. Men jag har inte hört om någon som installerat det, då kan väl en slirkoppling vara en bättre investering?

Utan slirkoppling och utan Tuneboy är det väl de två klassiska metoderna som gäller, tyvärr inget bolt-on utan vanlig, tråkig färdighetsträning:
1 - Mellangas. Blippa till på gasen mellan nedväxlingarna när kopplingen är indragen och låt varvtalen falla ordentligt innan Du börjar växla ned (de flesta börjar kugga ned alldeles för tidigt, medan varvtalen på den högre växeln är för höga)
2 - Släpp ut kopplingen med känsla efter varje nedväxling. Dumpa inte. Det ger i pricip en samma verkan som en "manuell" slirkoppling.

Tipset är dock i princip rätt och Triumphs helsystemmapp för Arrow har t. ex tomgången ställd 100 RPM högre än de andra mapparna.

Fick tipset att höjja tomgången till 2000 vid bankörning för att förhindra ev. bakhjulslåsning vid nedväxling, kan någon verifiera att 2000 är ok? :tummenupp fråga två: var skruvar man upp?...

@Maverick - meddela gärna hur det fungerar när Du skruvat på Ditt chassi:tummenupp
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
1 - Mellangas. Blippa till på gasen mellan nedväxlingarna när kopplingen är indragen och låt varvtalen falla ordentligt innan Du börjar växla ned (de flesta börjar kugga ned alldeles för tidigt, medan varvtalen på den högre växeln är för höga)
2 - Släpp ut kopplingen med känsla efter varje nedväxling. Dumpa inte. Det ger i pricip en samma verkan som en "manuell" slirkoppling.

tack! jag brukar snärta till gasen två gånger så jag har lite varv när jag växlar ner, får fortsätta med det då, tyvärr glömmer man ju ibland :) ska nog ge fan i att växla istället när det blir tight, Gåsen tex. funkar 3:an varvet runt i lite makligt tempo :tummenupp Det blir för mycket att tänka på annars för en nybörjare som mej :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top