Triumph Daytona 675-tråden!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
roffe_s skrev:
2564807 Eeeh... men... Om inte jag missminner mig (är på resande fot) är det väl 2 000 mil mellan ventilspelskontroll - och däremellan endast en "vätskekontroll"?

1 000 mil är alltså serviceintervallet, men ventilerna varannan gång!

I alla fall enligt ägar- resp verkstadshandbok...

Ha de!

My bad, var 100 på att jag läst det någonstans. Skall kolla min källa igen.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Är på gång att förfina hojen lite till.

Har en fundering om metallbygeln runt ljuddämparen behövs för att hålla dämparen på plats?
Funderar på baklampan med blinkers inbyggt och att montera skylten mellan bakre fotpinnarna, vill inte såga i skylthållaren.

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
StephanD skrev:
2565562 montera skylten mellan bakre fotpinnarna, vill inte såga i skylthållaren.

Kör utan skylt, fonden kanske är på plats till sommaren :tummenupp

(Funderar på en 675 nästa år :) )

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
peterf skrev:
2565311 Som sagt, det är mycket viktigt att du frekvent kollar nivån och håller den på en bra nivå.
Oljelampan lyser inte förrän det är försent.
Jag var ute och körde när jag hör rassel från motorn.
Lämnade in den till Johans MC som nu byter vevaxel, stakar och ramlager.
Tar det på garanti, men trist ändå.

Så kolla hellre oljan en gång för mycket än tvärtom!
Om dom behöver byta allt det, måste det rasslat rätt bra.

Har inte kört mer en 180mil så jag har ingen uppfattning om oljeförbrukning.

dock är 675:an lite svåravläst, enl Johans så ska det vara Fullvolym= halva skalan vid varm motor.

SirWankalot skrev:
2565571 Kör utan skylt, fonden kanske är på plats till sommaren :tummenupp

(Funderar på en 675 nästa år :) )

Är det någon fond på G?

Last edited:

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Funderar på att byta Kwack 10an mot en Tatona 6,75

Finns det någon vettig Triumph handlare i Sthlm som vill ha in en svart Kawasaki ZX-10R -2006 i byte mot en svart Triumph Datytona 675 -2007 (ny). Håller på och funderar om det vore kul med ett sånt byte. Så tipps om vettiga handlare i Sthlm mottages. :confused:

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
EPO skrev:
2565628 Finns det någon vettig Triumph handlare i Sthlm som vill ha in en svart Kawasaki ZX-10R -2006 i byte mot en svart Triumph Datytona 675 -2007 (ny). Håller på och funderar om det vore kul med ett sånt byte. Så tipps om vettiga handlare i Sthlm mottages. :confused:

Finns inga vettiga så vitt jag vet... :confused: Sök dig ut i landet, Linköping, Göteborg etc... Då får du trevligare bemötande och bättre erbjudanden. Det är värt resan. Lycka till! :tummenupp

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
xyx skrev:
2565121 Vill bara påminna er som inte gjort det att kolla oljenivån på era 675or, även om ni inte är i närheten av 1000 mil än.
En och annan 675a har rasat för att ägaren inte kollat oljenivå och hojen dricker en del.

Gör dom ? Har jag inte märkt.

Kan du inte berätta en gång till om den där fantastiska inkörningsmetoden som han gjutjärnsmotormecken i staterna rekomenderade. :rolleyes:

EPO skrev:
2565628 Finns det någon vettig Triumph handlare i Sthlm som vill ha in en svart Kawasaki ZX-10R -2006 i byte mot en svart Triumph Datytona 675 -2007 (ny). Håller på och funderar om det vore kul med ett sånt byte. Så tipps om vettiga handlare i Sthlm mottages. :confused:

Sulas mc i Uppsala säljer iaf, både Triumph och Kawasaki, kan ju vara en fördel kanske.

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Trajja675 skrev:
2565940 Gör dom ? Har jag inte märkt.

Kan du inte berätta en gång till om den där fantastiska inkörningsmetoden som han gjutjärnsmotormecken i staterna rekomenderade. :rolleyes:

Sulas mc i Uppsala säljer iaf, både Triumph och Kawasaki, kan ju vara en fördel kanske.

Samma sak hos Johans MC i Göteborg både Kawa och Triumph, så jag har blivit helkund, min:tuttar kör kawa och jag Trajja men jag lobbar hårt på att det ska bli bara Trajjor:)

Vad har Gjutjärnsmecken du nämner för tips att komma med?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Trajja675 skrev:
2565940 Gör dom ? Har jag inte märkt.

:rolleyes:

Fine. Det är ingen som tvingar dig att kolla, bara en varning i all välmening - 675orna dricker olja och de börjar inte lysa om oljetryckslampan föräns det är för sent. Precis som peterf här skriver. Han är inte ensam om att ha råkat ut för detta.

Angående att man inte ska fegköra in en ny modern motor är det knappast något sensationellt eller ens kontroversiellt - sök här eller på vilket annat motor/teknikforum som helst.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
EPO skrev:
Om jag var du så skulle jag ta mej ner till Linköping (triumph center)
för mej va det värt besväret!! jättebra bemötande!!:)

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
xyx skrev:
2566694 :rolleyes:

Fine. Det är ingen som tvingar dig att kolla, bara en varning i all välmening - 675orna dricker olja och de börjar inte lysa om oljetryckslampan föräns det är för sent. Precis som peterf här skriver. Han är inte ensam om att ha råkat ut för detta.

Angående att man inte ska fegköra in en ny modern motor är det knappast något sensationellt eller ens kontroversiellt - sök här eller på vilket annat motor/teknikforum som helst.

:pannkyss Oljan kollar man när man tar ut hojen ur garaget, före uppstart.
Förbränningsmotorer förbrukar smörjolja i mer eller mindre mängd, det är inget unikt för 675:an.

StephanD skrev:
Vad har Gjutjärnsmecken du nämner för tips att komma med?

Det där har en annan kille här i tråden blykoll på :)

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Trajja675 skrev:
2566733 :pannkyss Oljan kollar man när man tar ut hojen ur garaget, före uppstart.
Förbränningsmotorer förbrukar smörjolja i mer eller mindre mängd, det är inget unikt för 675:an.

Det är jag helt med på. Det var ingen kritik mot 675an, det är en hoj jag själv är jäkligt sugen på. Men då t.ex. Bike UK varnar för just detta då deras testhoj rasade för att de glömt kollat oljenivån, nått som jag tror de inte är ensamma om att glömma, så tycker jag inte det skadar att varna här också.

Allt väl.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
xyx skrev:
2566822 Det är jag helt med på. Det var ingen kritik mot 675an, det är en hoj jag själv är jäkligt sugen på. Men då t.ex. Bike UK varnar för just detta då deras testhoj rasade för att de glömt kollat oljenivån, nått som jag tror de inte är ensamma om att glömma, så tycker jag inte det skadar att varna här också.

Allt väl.

Är nog lite från hoj till hoj, för min uppfattning är att den drar lite olja, min förra Yamaha fz6a var klart törstigare.
Skulle man köra med oljelampan som nivåkontroll är man nog farligt ute på många motorer, oljan har ju lämnat stickan för ett bra tag sedan innan lampan tänder sig på de flesta motorer.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Tackar för tipsen. Det ser ut som om det kommer bli kontakter med Sulas och Linköpings Triumph Center.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Olja...

Åker och hämtar filter + olja i morgon för byte inför vintervilan. Jag har hunnit med drygt 500 mil på min, och har bara behövt fylla på en gång denna säsong. Däremot är ju effektuttaget rätt häftigt i våra motorer, så det kan vara lite för tufft att inte lägga in ett mellanbyte om man åker lite bana eller busar till det på kurviga favoritvägen (och vem tusan kan låta bli det med en D675:a:rolleyes: ).

Dessutom hävdar flera oljegurus på detta forum att föroreningarna i oljan kan fräta på lagerbanorna under en vinter, så jag tror nog att ett mellanbyte är en relativt billig försäkring mot framtida problem...

Mina 2 p, och ...

Ha de!

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
roffe_s skrev:
2569463 Åker och hämtar filter + olja i morgon för byte inför vintervilan. Jag har hunnit med drygt 500 mil på min, och har bara behövt fylla på en gång denna säsong. Däremot är ju effektuttaget rätt häftigt i våra motorer, så det kan vara lite för tufft att inte lägga in ett mellanbyte om man åker lite bana eller busar till det på kurviga favoritvägen (och vem tusan kan låta bli det med en D675:a:rolleyes: ).

Dessutom hävdar flera oljegurus på detta forum att föroreningarna i oljan kan fräta på lagerbanorna under en vinter, så jag tror nog att ett mellanbyte är en relativt billig försäkring mot framtida problem...

Mina 2 p, och ...

Ha de!

Precis så resonerar jag också, jag har hunnit 750 mil. Bytte olja/filter vid 500 men byter nu igen inför vintervilan. Frågan är bara om man borde använda delsyntet över vintern. Vissa "experter" påstår att denna har bättre vidhäftning vid lagerytorna än fullsyntetaren.
Men isådantfall får man ju byta till fullsyntet innan man börjar köra på våren igen. Känns ju som liite overkill, men bara lite.:D :rolleyes: :näsblod

@ xyx : sorry om jag lät grinig, inte meningen. Vände mig bara mot att ditt inlägg kunde tolkas som att hög oljeförbrukning är ett generellt problem hos 675:eek:rna. Det är det inte.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Trajja675 skrev:
2569894 ...Frågan är bara om man borde använda delsyntet över vintern. ....

Nu har jag väl inte "doktorn":s eminenta kunskaper i frågan, men en del kan man väl ha fått med sig under åren:rolleyes: :)

Jag byter olja och helsyntet nu, och startar igång bågen. Efter varmkörning bör alla ytor vara hyfsat rengjorda och hojen kunna gå till vila. Naturligtvis underhållsladdning på batteriet - sen står min lätt tillgänglig i garaget, så det kan väl bli en provstart under vinterhalvåret (om jag kommer ihåg det...).

Inte tusan byter jag sedan till ny olja för kommande säsong! Någon måtta får det väl vara på tokerierna:D

Mina 2 p - Ha de!

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Om man inte har andra önskemål vid service, så använder dom delsyntet 15-50 på service.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha