Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
StephanD skrev:
2571425 Om man inte har andra önskemål vid service, så använder dom delsyntet 15-50 på service.

Yepp - har tidigare pratat med en seriös oljekille som "tvingade" på mig delsyntet till min tidigare hoj. Dr Bike verkar ju hyggligt :rolleyes: insatt också - och hävdar att hemmamixad delsyntet är vettigaste ekonomiska alternativet (om jag fattat oljetrådarna rätt).

Manualen rekommenderar ju Mobils helsyntet, och då jag får bästa priset på den är valet lätt! Däremot fyller jag på med delsyntet utan efterföljande ångest eller sömnproblem:)

Viktigast är nog ändå att se till att få ett byte gjort och varmköra, så att frätande föroreningarna är bortsköljda...

Ha de!

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
StephanD skrev:
2571425 Om man inte har andra önskemål vid service, så använder dom delsyntet 15-50 på service.

Där jag servar frågade de hur jag använder hojen.

Lång tid mellan körningarna samt mest gatkörning = delsyntet då denna tydligen ligger kvar bättre på lagerytorna vid långa stillestånd.

Frekvent körning och/eller bantempo = fullsyntet.

Ärligt talat börjar jag vela lite om oljebytet nu, knappa 250 mil gatåka är inte mycket på en modern och frisk motor med helsyntetolja.
En kompis som är "insatt" i smörjbranshen bara garvade åt mig,,,:gnissla

Dessutom är det ju bara 250 mil kvar till tusenmilaservice.

Fan, det är inte lätt eller billigt att vara pedant.:huvet

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Trajja675 skrev:
2572024 Där jag servar frågade de hur jag använder hojen.

Lång tid mellan körningarna samt mest gatkörning = delsyntet då denna tydligen ligger kvar bättre på lagerytorna vid långa stillestånd.

Frekvent körning och/eller bantempo = fullsyntet.

Ärligt talat börjar jag vela lite om oljebytet nu, knappa 250 mil gatåka är inte mycket på en modern och frisk motor med helsyntetolja.
En kompis som är "insatt" i smörjbranshen bara garvade åt mig,,,:gnissla

Dessutom är det ju bara 250 mil kvar till tusenmilaservice.

Fan, det är inte lätt eller billigt att vara pedant.:huvet

Jag väljer en dyr delsyntetolja, kör enbart gata med Trajjan, nu har ju min inte rullat mer en 180mil pga. fick den sent på sommaren.
första servicen var vid runt 60mil men jag byter trots detta.
Har fått för mig att det är viktigt med ny olja under förvaring.
Ja. jag är pedant även jag, min sommarcab har rullat 88mil i år men får ny olja den med.
OK, kanske onödigt att slänga ut pengar men jag sover bättre.:)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
... nu känns våren obehagligt långt borta...

Har precis kommit in från garaget - Nu är TBR-systemet monterat och ny mapp laddad:D Sablar vilket ilsket morrande från maskinen - för övrigt väger ju originalsystemet bly!

Men med 3 dm snö på backen är det ju bara glömma den där provkörningen:gnissla

Denna mappen har jag lagt in - hoppas bara att den håller vad den lovar. Dessutom - TuneBoy fixar också felvisningen på mätaren (ca 7%)...

Godnatt, och ... Ha de!

Bifogat

• MappedStd_vs_MappedMadas1.jpg
    MappedStd_vs_MappedMadas1.jpg
    115.6 KB · Visningar: 250

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
roffe_s skrev:
2595829 Har precis kommit in från garaget - Nu är TBR-systemet monterat och ny mapp laddad:D Sablar vilket ilsket morrande från maskinen - för övrigt väger ju originalsystemet bly!

Nice. Du får flytta till skåne, har är det ingen snö på vägarna :tungan :)

Vad är det för skillnad på TBR M2 och M5 förutom diametern?

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
roffe_s skrev:
2595829 Har precis kommit in från garaget - Nu är TBR-systemet monterat och ny mapp laddad:D Sablar vilket ilsket morrande från maskinen - för övrigt väger ju originalsystemet bly!

Denna mappen har jag lagt in - hoppas bara att den håller vad den lovar. Dessutom - TuneBoy fixar också felvisningen på mätaren (ca 7%)...

Godnatt, och ... Ha de!

vad heter mappen du lagt in?

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
[- sNaIjK -] skrev:
2596781 vad heter mappen du lagt in?

Länk: http://www.triumph675.net/phpBB2/vi...0&postdays=0&postorder=asc&highlight=tune+ken

TB-20109TuneMadas is the shit! Verkar vara en modifierad "slip-on"-map. Installerade den innan jag bytte blås, och då kändes den gå fett. Med TBR:et på har den (enligt stillastående varvning - inte sååå mycket värt:rolleyes: ) ett härligt klipp i gasresponsen.

M2 - endast storleken skiljer mot M5:an. Jag tycker själv att M2 blev helrätt i proportionerna. Kolla förresten Jardines nya "slip-on + slutrör" som sägs ge 5hp...

Ha de!

Last edited:

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Jardines va snyggt, undra om det låter lika bra som TBR.

Bifogat

• 675_fender.jpg
    675_fender.jpg
    50.1 KB · Visningar: 146
  • 675_SOON.jpg
    675_SOON.jpg
    113.1 KB · Visningar: 169

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Boffen skrev:
2597232 Jardines va snyggt, undra om det låter lika bra som TBR.

Då det verkar vara av ungefär samma längd som TBR och röret verkar lite grövre (kolla förresten finishen på röret - rått!) borde det inte skilja så mycket! TBR har genomgående perforerat rör och levereras med dB-killer,som jag förmodligen kommer att behålla (i a f vid bankörning) då hon inte låter "tunnare" med den monterad.

Jardine har förmodligen en liknande konstruktion (2 rör?) och borde inte låta mindre... Men det lär väl komma någon ljudfil (kanske samtidigt som prislappen?).

Jorå - i dessa tider finns nog en viss längtan efter Di slingria vegarna över den skåonska myllan:rolleyes: Det är inte precis skotern jag ser fram emot att prova:gnissla

Ha de!

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Jardines skylthållare såg smäcker ut.

roffe_s skrev:

Godnatt, och ... Ha de!

Kurvan som Triumphs eget slipon ska ge med ommappning, kan lova att hojen låter rätt ilsket även med detta, hur gör du med värmeskölden? sitter sliponet utan den?
EFFEKT-KURVA_2043.jpg

Last edited:

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
Jet Black

Här kommer en bild från en mobilkamera (från user Synthetic på triumph675.net)

Bifogat

• JJXI7.jpg
    JJXI7.jpg
    53 KB · Visningar: 200

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
StephanD skrev:
2604465...Kurvan som Triumphs eget slipon ska ge med ommappning, kan lova att hojen låter rätt ilsket även med detta, hur gör du med värmeskölden? sitter sliponet utan den?

:confused: :) Tjena Stephan - läste jag rätt ger kurvan över 310 hk och präktigt med vrid:yoparty Då har jag nog satsat på fel häst :näsblod ...men DET ljudet borde inte gå av för hackor:D

TBR levereras med skylthållare och monteras utan värmesköld. I min profil (garaget) hittar Du en taskig bild på hur det ser ut monterat.

Ha de!

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Boffen skrev:
2607272 Här kommer en bild från en mobilkamera (från user Synthetic på triumph675.net)

Miss att dom inte har dekalerna i rött som på ps bilden, pratade med johans i förra veckan om att köpa ytterligare en trajja(till tanten), han visste inte när den svarta skulle komma till Sverige.

roffe_s skrev:
2607364 :confused: :) Tjena Stephan - läste jag rätt ger kurvan över 310 hk och präktigt med vrid:yoparty Då har jag nog satsat på fel häst :näsblod ...men DET ljudet borde inte gå av för hackor:D

TBR levereras med skylthållare och monteras utan värmesköld. I min profil (garaget) hittar Du en taskig bild på hur det ser ut monterat.

Ha de!

Hehe 310 hk fattar du vilket monster jag har i garaget:D

Tittade mer kurvorna och gillar att registret är mer kubiskt en så toppigt som övriga mappningar ger, vad det ger i hk har jag inte en susning om, funderar på att göra en bromsning till våren, vore kul att se skillnaden mot en org hoj.

Last edited:

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Daytona 675
StephanD skrev:
2608844 Miss att dom inte har dekalerna i rött som på ps bilden, pratade med johans i förra veckan om att köpa ytterligare en trajja(till tanten), han visste inte när den svarta skulle komma till Sverige.

Jag tror dock det kan bli läckert med dekalerna i guld/gult. Snyggt tillsammans med stötdämparen + TBR blåset som också är i svart & guld/gult.

Jag har beställt min och får den i januari (enligt oves motor).

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
StephanD skrev:
2608844 ...köpa ytterligare en trajja(till tanten... 310 hk fattar du vilket monster jag har i garaget...registret är mer kubiskt en så toppigt som övriga mappningar ger, vad det ger i hk har jag inte en susning om....

Vilket angenämt problem Du har - min Madam åkte väl två turer om tillsammans 5 mil denna sommar:rolleyes:

Mappar - Yepp, de flesta verkar ju inte ge någon fördel förrän efter 6-7k. Jag vet inte om Du sett denna men en kille på triumph675.net bänkade sin hoj std resp TOR: http://triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1855

Wayne (TuneBoy) kan spela med tändning, soppa och EXUP-lägen, vilket knappast låter sig göras med PC3, men i denna mapp hade han (vad jag minns) endast modifierat insprutningsvärdena. Tydligen har han beställt en egen D675, så nya mappar kommer nog snart:)

Sååå sugen är man ju inte på att själv skjuta en kolv för att man lekt med tändkurvorna:rolleyes:

Å andra sidan får man väl se vad som märks rent praktiskt, annars finns ju Erik på MCX i mina kalla trakter - han verkar ju kunna ordna kurvor i Din smak:D

Ha de!

Boffen skrev:
2609126 ...Jag har beställt min och får den i januari (enligt oves motor).

Grattis Boffen - Hur lång kommer den här vintern att kännas för Dig, tro?:tummenupp

Ha de!

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
roffe_s skrev:
2609151 Vilket angenämt problem Du har - min Madam åkte väl två turer om tillsammans 5 mil denna sommar:rolleyes:

Blir nog en Truxton både jag och hon gillar stuket och den är lite bättre att ha passagerare på.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
roffe_s skrev:
2609151 Vilket angenämt problem Du har - min Madam åkte väl två turer om tillsammans 5 mil denna sommar:rolleyes:

Mappar - Yepp, de flesta verkar ju inte ge någon fördel förrän efter 6-7k. Jag vet inte om Du sett denna men en kille på triumph675.net bänkade sin hoj std resp TOR: http://triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1855
!
Några Hk blev det ju (minst 2st):mad: , bromsa din hoj så vi får något att jämföra med.:)
Var köpte du din pipa?, vad kostade den ?

MCX. Ja det är nog deras graf som Triumph har på sin hemsida:) 310 hk

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
StephanD skrev:
2609342 ..bromsa din hoj så vi får något att jämföra med.:)
Var köpte du din pipa?, vad kostade den ?

Hmmm - får kanske åka förbi Erik på vårens premiärtur i a f... Hur det än är blir det ju först efter bänkning som man egentligen vet utfallet!

Ebay - http://www.starcycle.com/street/twobros_triumph_02.html

Transport 75$ plus ev moms och tull...

Jag tror att ngn tidigare i tråden (Boffen?) hittat svensk ÅF - var inte priset 4 600:- ?

Thruxton - jo jag tackar jag:) Den verkar vara perfekt för dagsturer i omgivningarna vad jag kan förstå. D675:an har väl inte sina starkaste kort i den leken:rolleyes:

Du har verkligen gått "all in" vad gäller kolfiber på Din pärla:tummenupp Var passformen OK? Något strul vid monteringen?

Ha de!

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
roffe_s skrev:
2611273

Du har verkligen gått "all in" vad gäller kolfiber på Din pärla:tummenupp Var passformen OK? Något strul vid monteringen?

Passformen är 100% och delarna är exakt lika som de man ersätter, det enda som var lite pilligt var innsidorna på på kåpan, dock var delarna lite matta i ytan vi leverans, löste sig med vax så nu är de högblanka.

Man ser verkligen att det är handgjort.
Snyggast är värmeskölden till ljuddämparen, det var därför jag undrade om den skulle vara kvar ifall jag fick för mig att köpa samma pipa som dig.

Ska ta bättre bilder med riktig kamera.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...