Triumph Daytona 675-tråden!

Hibboi

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
bobbycar
Jag ångrar mig inte då? :) Kan iof åka in till mc varuhuset o torrköra lite om dom har nån inne.

Hur är ljudet på dom med orginal rör?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hibboi skrev:
2623282 Jag ångrar mig inte då? :) Kan iof åka in till mc varuhuset o torrköra lite om dom har nån inne.

Hur är ljudet på dom med orginal rör?

Om man ångrar sig eller inte beror väl på vilken typ av person man är... Vissa ser sig om efter ngt nytt så snart man har handlat och läser tester/provkör/spekulerar utifrån frågeställningen "har jag fortfarande det bästa köpet?". Andra finner tillfredsställelse i att utveckla sin körteknik och modifiera utrustning/inställningar på sin maskin för att leva med den tills vidare...

För 95% av oss har dagens MC långt bättre prestanda/möjligheter än våra egna färdigheter som förare. Är det en sporthoj Du vill ha är väl D675, Gixx600/750/1000, R1/R6, CBR600/1000, ZX6 m fl det urval som gäller - låt sedan ögon, öron, stjärt, armar, hjärta och plånbok angöra vad som passar bäst.

Ljudet med originalrör är (enligt mig) hetast bland de i 600/1000-klassen jag jämfört med. Någon twin kanske kan låta grymmare, men jag åkte nästan hela säsongen med originalsystemet och fick många positiva kommentarer om ljudet från trean.

En ny D675 för drygt 90k måste bara vara rätt! Speciellt om föräkringskostnaderna beaktas...:yoparty

Ha de!

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen nu
Nä, men jag har hört ett annat lite oroande rykte som säger att Triumph ska börja tillverka hojar i (tror jag) Taiwan. Det kan ha varit något annat land oxå men inte så muntra nyheter iaf tycker jag...

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Vee-twn skrev:
2625773 Nä, men jag har hört ett annat lite oroande rykte som säger att Triumph ska börja tillverka hojar i (tror jag) Taiwan. Det kan ha varit något annat land oxå men inte så muntra nyheter iaf tycker jag...

Triumph har sedan länge tillverkat delar till sina hojar i Thailand.
Det som har hänt är att några modeller av Bonneville börjat snickras ihop där också.

StephanD skrev:
2625623 Någon här som har koll när Triumphs arvtagare till Daytona 955 dyker upp?

"Aldrig" enligt Triumph.

"Om något år eller två" enligt förståsigpåarna.

Välj själv vad du vill tro på. :)

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Vee-twn skrev:
2625773 Nä, men jag har hört ett annat lite oroande rykte som säger att Triumph ska börja tillverka hojar i (tror jag) Taiwan. Det kan ha varit något annat land oxå men inte så muntra nyheter iaf tycker jag...

xyx skrev:
2625858 Triumph har sedan länge tillverkat delar till sina hojar i Thailand.
Det som har hänt är att några modeller av Bonneville börjat snickras ihop där också.

Det är ju så att mycket tekniska komponenter görs i dessa länder beroende på löneläget, japanerna gör ju delar i dessa länder okså, ser inget minus i det mer en att Europa blir av med arbetstillfällen.
Tex. Volvo gör ju mängder av delar i just Asien.

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Chassijustering D675

Hej

Någon av Er som själva meckat med justeringarna? Hittade en länk med 3 filmer som relativt väl beskriver "suspension settings for dummies!":)

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=6323

I en annan tråd har någon samlat ihop vilka inställningar som använts i tidningstester...

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1070&highlight=suspension+settings

Jag har i a f hittat en intressant justering som jag ser fram emot att få testa nästa säsong... Är det någon av Er andra som testat andra justeringar än de handboken rekommenderar?

Ha de!

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
roffe_s skrev:
2641140 Hej

Någon av Er som själva meckat med justeringarna? Hittade en länk med 3 filmer som relativt väl beskriver "suspension settings for dummies!":)

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=6323

I en annan tråd har någon samlat ihop vilka inställningar som använts i tidningstester...

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1070&highlight=suspension+settings

Jag har i a f hittat en intressant justering som jag ser fram emot att få testa nästa säsong... Är det någon av Er andra som testat andra justeringar än de handboken rekommenderar?

Ha de!

Har faktiskt aldrig rört någon inställning på hojen, mest av okunskap, på min hobbybil testar jag friskt, känns lite tryggare då den har fyra hjul.

Följer med intresse vad du kommer fram till.

Hittade ett nytt slipon på 675.net, va ganska snyggt
Digitalizza06-11-161134.jpg

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Det här med smak...

God Jul alla Lejonhjärtan. En kul grej är väl att vårt gemensamma intresse blev Bike Of The Year i ännu en omröstning:)

http://www.roadracingworld.com/news/article/?article=27825

Smak diskuteras ju ofta i familjen, och jag hävdar bestämt att min bättre hälft har den bästa smaken (i a f vad avser val av livskamrat...), men i detta fall är det ju liiite roligt att se att journalisterna och testförarna uppskattar det jag som amatör och speedfreak föll för hos Trajjan!

Så vi får hoppas att tomten även kommer ihåg de inte fullt så snälla barnen (gärna i form av en sänkt försäkringspremie på potenta brittiska skönheter)! Det är väl tur att hojen tappat några kilon efter den senaste tidens pulande, då husse riskerar att kompensera detta med råge under de närmaste veckorna.

Ha en fridsam och trevlig jul med många hårda paket:yoparty

Last edited:

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
675:an vs Twin?

Till oss som signat en Triumph Daytona 675 till våren :yoparty

Halloj alla lyckliga D675 ägare. Hoppas det är ok att jag ställer en fråga till er här i tråden. Själv kör jag Honda vtr 1000f. Men har fått upp mina ögon för Triumphs sköna skapelse 675:an. Ska givetvis provköra en till våren. Men det är alltid kul höra andras erfarenheter.

Nu till frågan: Är det någon av er som gått från en stor twin till 675:an eller åtminstånde har jämfört vid något tillfälle?

/Tack på förhand mvh David

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...från en stor twin till 675:an eller åtminstånde har jämfört vid något tillfälle?

Hej - och grattis till ett bra val! Min erfarenhet av twin är begränsad, men jag kommer från RF900 som har ett hyggligt vrid (ca 100Nm på veven)... Jag upplever att D675:an har vettigt med vrid från 4k för att gå riktigt bra från 6-7k, och jag växlar inte mer än kompisarna på 1000cc - hojar vid normal landsvägskörning. Har "samåkt" på en mindre bana med TL1000R och upplevde inte att jag tappade märkbart vid rimliga (och samma) varvtal ut ur kurvorna.

Jag TROR att Du kommer att reagera över explosiviteten på högre varv, men ändå tycka att botten är rimligt bra (inte en twin - men inte heller en rad-4) - delvis också på grund av hela motorcykelns lätta och manövrerbara känsla!

Men någon annan kan ha mer direkt erfarenhet från jämförelser mellan ex. SV1000 och D675.

Ha de!

Last edited:

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Tack!

Men någon annan kan ha mer direkt erfarenhet från jämförelser mellan ex. SV1000 och D675.

Ha de![/QUOTE]

Tack för svaret. Är bra sugen på att provköra en sådan rackare :gnissla .
Får hålla tummarna för att värmen kommer tidigt.

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
CRF450HM

Nu till frågan: Är det någon av er som gått från en stor twin till 675:an eller åtminstånde har jämfört vid något tillfälle?

Tjena,
Brorsan har en SV1000 som jag kört en del. Det är ju svårt att beskriva exakta skillnader eftersom vi alla upplever saker och ting på olika vis. Men jag har kört 700 mil på min D675, och jag saknar absolut ingenting i botten/mellanregister, och i övre registret är den härlig.
Alla polare som testat min 675 har kommenterat just "fan vicket bottendrag det är då!".
Jag tror inte du kommer sakna något i botten, för du kommer att ha så fullt upp med att bara flabba med din grymma 675:a.
Men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det - provkör den grundligt.

Peter

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050

Ha de!

Hade en ducce 916 innan jag bytte, visst, saknar vridet LITE ibland,
men jag ångrar inte en sekund att jag bytte. 675:an e fan så mycke
roligare.

/Johnny

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Tackar!

Jag tror inte du kommer sakna något i botten, för du kommer att ha så fullt upp med att bara flabba med din grymma 675:a.
Men det finns ju bara ett sätt att ta reda på det - provkör den grundligt.

Peter[/QUOTE]

Oj oj vad sugen jag är på vår och värme nu. Det här låter ju riktigt bra killar. Provkörning står som nr 1 på min to do lista för våren 07 :D . Ni råkar inte sitta på lite fler fina bilder på era pärlor? Så man kan sitta här och våndas ännu mer.

/David

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Oj oj vad sugen jag är på vår och värme nu. Det här låter ju riktigt bra killar. Provkörning står som nr 1 på min to do lista för våren 07 :D . Ni råkar inte sitta på lite fler fina bilder på era pärlor? Så man kan sitta här och våndas ännu mer.

/David

kolla in www.triumph675.net så hittar du en hel del bilder och annat skoj.

/Johnny

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland

Halloj alla lyckliga D675 ägare. Hoppas det är ok att jag ställer en fråga till er här i tråden. Själv kör jag Honda vtr 1000f. Men har fått upp mina ögon för Triumphs sköna skapelse 675:an. Ska givetvis provköra en till våren. Men det är alltid kul höra andras erfarenheter.

Jag hade också en Firestorm innan jag köpte Daytonan och jag kan säga att jag ångrar mig inte. 675 är riktigt rolig att köra. Det enda jag kan sakna är ljudvolymen, men det beror på att jag har orginalljuddämpare på och det går ju att ändra på :D
Tyvärr kommer jag nog att lägga ut hojen på annons snart. :gråta Måste ha ett fordon som kan transportera en barnvagn istället :rullandeu

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha