Triumph Daytona 675-tråden!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
ЯK;5136597 skrev:
Vavavaaaa? Vad är det vid 2k som kostar så mycket? Andra året(1500 mil) för mig nu och hade inte riktigt räknat med en så saftig service...

Jo, tyvärr. Det är en liten större service med bl.a ventiljustering. Eller iaf koll, tror inte justering ingår i det priset ens om jag minns rätt (väldigt osäker på hur det var).
 

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
Jo, tyvärr. Det är en liten större service med bl.a ventiljustering. Eller iaf koll, tror inte justering ingår i det priset ens om jag minns rätt (väldigt osäker på hur det var).

Större och större vet jag inte, det är bara ventilkollen som tillkommer som xtra tidskrävande arbete :mad: , kostnaden för att justera bör dom inte begära så mycket för när dom ändå mäter spelet. Shimsen kostar 50 lappen styck ungefär om dom nu måste justera vilket är osannolikt efter bara 2000 mil.
Fick pris på Trajja shopen i Laxå:2000 mila = 4995
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, dom flesta av oss som gjort servicen själv har nog behövt justera in några av ventilerna, speciellt på avgassidan verkar tätningarna hamras in och spelet behöva ökas. Men undantag finns, HrHptm fick strama åt sina ventilspel vill jag minnas.

Vad som tillkommer är väl att tanken ska bort, motorkåpa demonteras, luftfilter bytas, tändstift bytas, SAI demonteras, ventilkåpa demonteras och spelet mätas. Om justering erfordras ska kamkedja, kamöverfall och kamkedja bort, shimsen matchas om och bytas. Sedan ska smäcket monteras ihop. För en amatör som rivit i motorn förut tar det i alla fall en god kväll - ungefär en sexpack - innan möget är ihopskruvat igen. Sedan återstår det normala jobbet med kåpor etc. Jag vill inte påstå att servicen är billig, men uppmana till lite förståelse för att det inte är den minst tidskrävande sysslan när det gäller mekjobb...

Nåväl, jag är nog bara sur för att Freddan69 är på Gelleråsen medan det snöade utanför husknuten här hemma igår:mad:

:D

...det är bara ventilkollen som tillkommer som xtra tidskrävande arbete :mad: , kostnaden för att justera bör dom inte begära så mycket för när dom ändå mäter spelet. Shimsen kostar 50 lappen styck ungefär om dom nu måste justera vilket är osannolikt efter bara 2000 mil...
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Letar Daytona :banana, om någon har några tips förutom de få som ligger på blocket så PMa. Inte nyare än 2009, helst 06-07.
 

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
Njae, dom flesta av oss som gjort servicen själv har nog behövt justera in några av ventilerna, speciellt på avgassidan verkar tätningarna hamras in och spelet behöva ökas. Men undantag finns, HrHptm fick strama åt sina ventilspel vill jag minnas.

Vad som tillkommer är väl att tanken ska bort, motorkåpa demonteras, luftfilter bytas, tändstift bytas, SAI demonteras, ventilkåpa demonteras och spelet mätas. Om justering erfordras ska kamkedja, kamöverfall och kamkedja bort, shimsen matchas om och bytas. Sedan ska smäcket monteras ihop.

Eftersom vi pratar om 2000mila service så är ju redan tanken,luftfilterboxen av, stiften ur etc., är ventilspelet sedan kokko efter mätning så har en bra bit av mekandet gjorts.

Hur som helst, stor skillnad tydligen mellan verkstäder iaf på priset.
Finns det vits att överhuvud taget anlita en Trajjaverkstad för en cykel som det inte finns garanti på om den har gått ut? Om man inte vill pilla själv en helg förstås.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OK, nu jämförde jag ju med den normala 1 000-milaren, där är det ju i princip bara oljan som byts.

Hur som haver, jag lägger inget värde i att det just ska vara en märkesverkstad när garantin gått ut. Trajjan är lättskruvad och har samma shimsdimension som t ex Honda. Däremot är spannet på shimstjocklekarna lite udda, de fanns inte hemma i lådan hos min lokala handlare utan fick beställas hem.

Så - viktigast är att verkstan vet vad den pysslar med. Vill man få ned kostnaden brukar det gå att deala om man själv demonterar kåpor, tank etc.

Eftersom vi pratar om 2000mila service så är ju redan tanken,luftfilterboxen av, stiften ur etc., är ventilspelet sedan kokko efter mätning så har en bra bit av mekandet gjorts....
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Är det ngn som har ngn golden rule gällande av montering av bak däcket på våra hojjar?
- jag gråter blod varannan gång med den jävla distans helvetet som lossnar på sidan vid broms skivan när oket ska in också!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, jag tvingar ut klossarna i oket och låter sedan oket hänga i slangen med klacken i skåran i svingen. Sedan knäböjer jag bakom hojen, sätter däcket på vänsterfoten, trycker in distanserna och lyfter med den däcket mot svingen. Först passar jag in vänstersidan (drevhubben) så pass att distansen inte lossnar, sedan trär jag oket över bromsskivan, justerar in den svarta plastdistansen och juckar till dess jag kan pressa upp däcket med foten och någon vänlig själ trycker in axeln.

Men det är jag det. Är det i morgon Ni kör?
Är det ngn som har ngn golden rule gällande av montering av bak däcket på våra hojjar?
- jag gråter blod varannan gång med den jävla distans helvetet som lossnar på sidan vid broms skivan när oket ska in också!
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Exakta förfarande minns jag inte efter låååång vinter men jag har en liten planka under svingen där jag för in däcket med distanser på och typ ställer det på det och sen riktar in ok och hjulbult.
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Ptjaa, jag tvingar ut klossarna i oket och låter sedan oket hänga i slangen med klacken i skåran i svingen. Sedan knäböjer jag bakom hojen, sätter däcket på vänsterfoten, trycker in distanserna och lyfter med den däcket mot svingen. Först passar jag in vänstersidan (drevhubben) så pass att distansen inte lossnar, sedan trär jag oket över bromsskivan, justerar in den svarta plastdistansen och juckar till dess jag kan pressa upp däcket med foten och någon vänlig själ trycker in axeln.

Men det är jag det. Är det i morgon Ni kör?

Ja det är imorrn, så nu sitter regndäck på ( helt övertygad att det blir uppehåll bara därför ) & därmed får bråka med bakdäcket igen! Tack för how to listan! Men det mest magiska med bakdäcket är att vissa gånger går det som en dröm, andra gånger vill det bara inte! Men men, skam den som ger sig!
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Nytt stuff för 2011;

Skinnställ, hjälm, handskar, depåstöd, quickshift, fotpinnar, broms & kopplings handtag, nummerskylts hållare, blinkers, ljusrelä, bakljus, handtag, drev fram och bak, ljuddämpare, USB OBD2 kabel...

Antal verktyg... En skruvmejsel (under sadeln). Bara att öppna "lädret" igen :brinnerup
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
vissa gånger går det som en dröm, andra gånger vill det bara inte!

Jävlas det mycket så kan det vara hubben som inte kommit på ordentligt den där sista millimetern...
Jag brukar ta loss den o börja om när det jävlas, så går det oftast bättre sen.
Det kanske bara är att man stannar upp och andas lite som gör det enklare också...
 

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Sådär, då var en helg på gelleråsen & licens kurs avklarad! Nu ska det bara betalas in ett gäng pengar & mc id, sen är det bara att börja träna!
Kallt var det idag, 7 grader och regn! Men kul var det att köra hojj igen!!
( regn däck är ingen bluff ).
Lyckades även att registrera mig med start nr 69 vilket ju kan ses som en seger bara det!
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1301860039.418818.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1301860039.418818.jpg
    29.8 KB · Visningar: 66

freddan69

fredrik wallin
Gick med
16 Jun 2008
Ort
östermalm
Hoj
2008 zx6r, 2009 street 3 r
Ngn som har koll på slaglängd & cylinder diameter på våra britter? Måste fyllas i mc id pappren...., & kommer inte åt verkstads manualen.
 

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Hmmm.. jag har inte riktigt koll på det faktiskt. Men såg att du skrev i Halmstad tråden :tummenupp

Jag misstänker att Lotek ska med om han bara kommer hem från afrika i tid????

Lotek kommer förmodligen inte göra särskilt många mil på Västkusts/Skåne-vägar denna säsong. Kommer nog köra typ 1 timme på skärtorsdagen, innan han far upp till mig- i bil ;).

Resten blir på bana i SMCs regi och kanske några mil i Sthlms-trakten.

/Cicci
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top