Triumph Daytona 675-tråden!

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Vill ju ha möjligheten att köra bana utan att frukta för mitt liv. :tungan
Om man håller sig till Diablo däcken vilket får då fortast upp temp vid gatköra?
Eftersom man ofta drar ner till Halland och Skåne så kan det vara bra med ett däck som även klarar köra en del transportsträckor på motorväg och liknande.

//Andreas

Jag vill ju inte gärna vara en partypooper men mycket med däck sitter mest i huvudet.
Jag är själv ett bra(dåligt) exempel....
Håller helt med Riddick, Angel om Pirelli, annars Pure eller SportSmart. På en cykel som går gata med massa transportsträckor bör du inte ha annat. Våtgrepp o kort uppvärmning är allt som räknas då.
Nej, du dör inte av att köra bana med någondera.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag vill ju inte gärna vara en partypooper men mycket med däck sitter mest i huvudet.
Jag är själv ett bra(dåligt) exempel....
Håller helt med Riddick, Angel om Pirelli, annars Pure eller SportSmart. På en cykel som går gata med massa transportsträckor bör du inte ha annat. Våtgrepp o kort uppvärmning är allt som räknas då.
Nej, du dör inte av att köra bana med någondera.

Så du tror att Diablo Rosso II är helt uppåt väggarna?
Om jag bytar till Dunlop SportSmart bör man då byta framdäcket med?

//Andreas
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Efter inrådan av Tom på hojdäck kör jag på Pilot Road 3 och är mycket nöjd både med grepp och slitaget. Däcken har rullat 3 dagar på Gelleråsen i allt från lugnt till "relativt" snabbt tempo, ca 1.20 tider som snabbast. (Jag körde 1.18-tider med Continental Sport Attack dagen innan och jag åtminstonde upplevde att det gick lite saktare, ingen laptimer i hojen, när Road 3orna satt på)
Jag är klart imponerad av hur bra det håller. 1 av dagarna var det nästan 30 grader ute. Jag har inte känt några som helst tendenser till släpp, är i och för sig ganska mjuk med gaspådraget ut ur kurvor och åker ju inte en effektstinn liters-hoj. Tidigare har jag kört på Sportsmart men nästa omgång däck som åker på blir med stor sannolikhet Road 3 igen.

I ett test i Bike fick Road 3 mycket bra kritik för våtgrepp.

Min strategi när det gäller däck är:
- Slicks eller dyligt på bana vid torrt väglag (Däckvärmare är en självklarhet)
- Road 3 på gata
- Road 3 på bana vid blött väglag eller kallt i backen (tidiga vårar och sena höstar).
Jag vet att detta i stort sett kräver dubbla uppsättningar fälgar men det är helt klart värt det
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Så du tror att Diablo Rosso II är helt uppåt väggarna?
Om jag bytar till Dunlop SportSmart bör man då byta framdäcket med?

//Andreas

Jag säger nog att om roffe_s säger att det duger, då gõr det det.
Skulle jag köra gata och kanske enstaka bana hade jag valt Pure eller Sportsmart. Personligen kommer jag att lägga på Sportsmart på extrafälgarna för att köra vått och kallt med.
Hur gammalt är framdäcket?(tillverkning alltså) Är det dags ändå kanske? Återigen, jag hade inte tittat på ekonomi enbart utan på vad jag känner mig bekväm och trygg med. Det sitter väldigt mycket i huvudet som sagt.
Värt att notera, allt jag skrivit är vad *jag* tycker och hade gjort.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag säger nog att om roffe_s säger att det duger, då gõr det det.
Skulle jag köra gata och kanske enstaka bana hade jag valt Pure eller Sportsmart. Personligen kommer jag att lägga på Sportsmart på extrafälgarna för att köra vått och kallt med.
Hur gammalt är framdäcket?(tillverkning alltså) Är det dags ändå kanske? Återigen, jag hade inte tittat på ekonomi enbart utan på vad jag känner mig bekväm och trygg med. Det sitter väldigt mycket i huvudet som sagt.
Värt att notera, allt jag skrivit är vad *jag* tycker och hade gjort.

Självklart är det vad varje individ tycker och det är sällan vi människor tycker lika. Just därför vi vädrar våra åsikter här för att dsikutera lite. :)
Har även funderat på PR3 som @nderz nämner. Dock hört att det finns de som har problem med högt ljud från dessa däck. Vad är den allmänna åsikten om PR3?

//Andreas
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Jag gick ifrån Supercorsa SP till Sportsmart och är super nöjd :tummenupp.

Billigare, håller längre och tillräckligt med fäste (för mig) till och med bättre fäste i blöta... tills det släpper :näsblod
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Självklart är det vad varje individ tycker och det är sällan vi människor tycker lika. Just därför vi vädrar våra åsikter här för att dsikutera lite. :)
Har även funderat på PR3 som @nderz nämner. Dock hört att det finns de som har problem med högt ljud från dessa däck. Vad är den allmänna åsikten om PR3?

//Andreas

Högt ljud?
Inget jag tänkt på, kör i och för sig alltid med hörselproppar, även i trafiken.
Hade drygt 95 db vid förbifart på rakan på Gelleråsen vid 14000 rpm, tror inte det var däcken som lät mest :D.
Trepipen ylar fint vid full varv, även med originalsystem
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Har PR3 på min, är kanonnöjd har funkat bra på bana både på torrt och vått underlag. Har inte hört något ljud från dom.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Då lutar det nog åt PR3...
Ska man bara hitta billigaste priset.

vet någon vart man kan lämna in hojen för byte av däck i Gbg eller måste jag skruva av fälgarna själv?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Då lutar det nog åt PR3...
Ska man bara hitta billigaste priset.

vet någon vart man kan lämna in hojen för byte av däck i Gbg eller måste jag skruva av fälgarna själv?

Nä, ingen aning, men följande tips bjuder jag på..
1:Billigast att komma med fälgarna i handen.
2:Man lär sig alltid något på att skruva lite själv om man har möjlighet och bara är lite händig.
Fast, med en liten Brasklapp, kan vara bra med momentnyckel när du sätter tillbaka grejerna. Dessutom en 17 insex till framaxeln(tror jag det var..jag kan liksom inte kolla just nu), du behöver inte skruva av bromsoket bak(det kommer loss ändå), däremot de fram.

Blir det nytt framdäck också alltså?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nä, ingen aning, men följande tips bjuder jag på..
1:Billigast att komma med fälgarna i handen.
2:Man lär sig alltid något på att skruva lite själv om man har möjlighet och bara är lite händig.
Fast, med en liten Brasklapp, kan vara bra med momentnyckel när du sätter tillbaka grejerna. Dessutom en 17 insex till framaxeln(tror jag det var..jag kan liksom inte kolla just nu), du behöver inte skruva av bromsoket bak(det kommer loss ändå), däremot de fram.

Blir det nytt framdäck också alltså?

Framdäcket har ju några år på nacken och snart 1000 mil.
Dragon SuperCorsa Pro.
Bör det bytas?
Isf blir det PR3 både fram och bak.
Om det inte behöver bytas då mönstret är helt ok fram så blir det nog ett Diablo Rosso II back istället.

Vad rekommenderas?
Skulle tro att framdäcket är det som levererades med cykeln och i så fall är det 4 år gammalt.

//Andreas
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Framdäcket har ju några år på nacken och snart 1000 mil.
Dragon SuperCorsa Pro.
Bör det bytas?
Isf blir det PR3 både fram och bak.
Om det inte behöver bytas då mönstret är helt ok fram så blir det nog ett Diablo Rosso II back istället.

Vad rekommenderas?
Skulle tro att framdäcket är det som levererades med cykeln och i så fall är det 4 år gammalt.

//Andreas

Jag skulle nog säga 5 år om det är originaldäcket.
Jag vet vad jag tyckte om de gamla SuperCorsorna som satt på min -07.
Jag bytte mina, inte för att de var utslitna, utan för att de var hala...

Min rekommendation..Byt när du ändå håller på.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag skulle nog säga 5 år om det är originaldäcket.
Jag vet vad jag tyckte om de gamla SuperCorsorna som satt på min -07.
Jag bytte mina, inte för att de var utslitna, utan för att de var hala...

Min rekommendation..Byt när du ändå håller på.

Min tanke med. Byta när jag ändå håller på.
Tycker SuperCorsa Pro är lite hala vid blött väglag annars så har jag inte haft några större problem.

//Andreas
 

Mangen

Mangen
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 675-10.
Är det ingen av er alla T675 gat/ban åkare som ska/vill börja rejsa på riktigt?
Som man läser här på forumet så verkar det finnas en hel del duktiga piloter där ute!
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Är det ingen av er alla T675 gat/ban åkare som ska/vill börja rejsa på riktigt?
Som man läser här på forumet så verkar det finnas en hel del duktiga piloter där ute!

Tanken har dykt upp lite då och då, men jag slår tillbaka den varje gång. Tid, kostnad, risk för skador o.s.v är sånt som jag intalar mig med att det inte är värt det.

Men, jag kommer att gå SMC steg 5 och 6 nästa år, mest för att ha gjort det i och med att jag jobbar som SMC-instruktör och tycker det är bra att ha den kunskapen för att kunna rekommendera andra att gå de stegen också. Få se hur jag lyckas med att intala mig själv att tävlande inte är något för mig efter det...
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nya Pilot Road 3 monterat och klart om jag kommer med fälgarna i näven för 2900 kr ett ok pris?
Kan köpa däcken utan montering för ca 2400 kr på däck365.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Racing är intressant, någon sa att när Du går ut Ditt första race sänker Du varvtiderna med ett par sekunder bara på ren skräck. Men också att den kostar Dig all fritid och alla pengar Du haft, har och kommer att få...:)

Många sneglar nog på Rookie, ERF eller -sprint, det är roligt att se kompisar och deltagare göra bra ifrån sig på tävlingar. Men sedan finns andra former att rent privat lattja, köra ihop, jmf varvtider etc på bandagar. En stor bonus är att juryn ofta måste sammanträda i bastun innan resultatet kan befästas:)

Vi har och har haft några Trajjor som gjort bra ifrån sig i tävlingssammanhang, reservdelstillgången och -priset är kanske det som tidigare förhindrat fler men situationen har förbättrats på den fronten. Men visst vore det roligt om fler vågade sig på att ta steget fullt ut och mäta sina förmågor i tävlingssammanhang:tummenupp

Edit: 250:- per däck är ett normalt och ganska bra pris för bytet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top