Tjena Fisken,
Som 675-ägare i många år, och när brorsan nu haft en Blade -04, kanske jag kan ge en del svar trots att jag sålt min Trajja?
675 är en sjukt rolig hoj, i mångt och mycket som en trimmad moppe i f t stora literhojar. Först med generation -08 (Honda) och senare (Suzuki, Kawa, Apa m fl) börjar storlek och smidighet för literhojarna komma ikapp.
Men den är inte en bekväm stadshoj och kräver tillvänjning - sittställningen straffar obönhörligen en förare som hänger på armarna i stället för att låsa knäna mot tanken och använda ryggmuskulaturen för att bära överkroppen. Sitter man rätt är långa dagsturer inget problem.
Effektmässigt märker Du ingen skillnad mellan generationerna, den stora skillnaden är att -09 och senare har bättre bakdämpare med mer komfortabel utväxling.
Bladen från -04 är något bekvämare men samtidigt en pråm att lotsa runt i lägre fart i f t Trajjan. 675 hänger med jämnt upp till ca 150 km/h, över det drar Hyndan ifrån, långsamt till 175-200, däröver snabbare. Motormässigt liknar faktiskt hojarna varandra, de drar jämt från botten till rödmarkering utan större dalar eller toppar, lite som en elmotor. Trist enligt vissa, skönt säger vi som vill ha förutsägbart gassvar ut ur kurvorna.
Du kommer från stora hojar, gillar Du mindre, nätta och snabbhanterade hojar som lämnar tonvis med feedback från däck och ram är Daytonan så mycket roligare än motsvarande literhojar. Vill Du ha en stor och bekväm vardagshoj med lite sportigare approach finns det bättre alternativ.
Provkör! Det är en absolut rekommendation så att Du vet hur den funkar.
Hoppas Du hittar rätt, lycka till med Ditt köp